ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 12 Οχτώβρη 2014
Σελ. /40
ΝΕΟΛΑΙΑ
Ξεκινά ο δεύτερος Διαγωνισμός Μαθητικής Συλλογικής Εργασίας

Από τη βράβευση των νικητριών μαθητικών ομάδων του περσινού διαγωνισμού, στο Μαθητικό Στέκι του 40ού Φεστιβάλ ΚΝΕ - «Οδηγητή»
Από τη βράβευση των νικητριών μαθητικών ομάδων του περσινού διαγωνισμού, στο Μαθητικό Στέκι του 40ού Φεστιβάλ ΚΝΕ - «Οδηγητή»
Για δεύτερη χρονιά φέτος η ΚΝΕ και ο «Οδηγητής» προκηρύσσουν Πανελλαδικό Μαθητικό Διαγωνισμό Συλλογικής Ερευνητικής Εργασίας με σύνθημα: «Η μόρφωση είναι ζήτημα ζωής!».

Η ΚΝΕ και ο «Οδηγητής» καλούν λοιπόν τους μαθητές σε όλη τη χώρα να συγκροτήσουν ομάδες, να διαλέξουν ένα από τα τέσσερα καινούργια θέματα του φετινού διαγωνισμού και να πάρουν μέρος με δημιουργική διάθεση. «Δεν αρκούμαστε σε όσα μας διδάσκουν στο σχολείο! Στα ψέματα και τις μισές αλήθειες των σχολικών βιβλίων! Απαντάμε, ψάχνουμε, μελετάμε, διαδίδουμε την αλήθεια! Εκφράζουμε τις δικές μας ανησυχίες! Δημιουργούμε με διάφορους τρόπους και μορφές! Δε μένουμε θεατές του μέλλοντος που θέλουν να μας φτιάξουν», λέει ανάμεσα σε άλλα το κάλεσμα της ΚΝΕ και του «Οδηγητή» προς τους μαθητές για το νέο διαγωνισμό.

Πέρσι είχε γίνει το πρώτο βήμα διοργάνωσης ενός τέτοιου διαγωνισμού που στέφθηκε με επιτυχία, με πάνω από 70 ομάδες μαθητών απ' όλη τη χώρα, που με εφευρετικότητα και φαντασία, με συλλογική προσπάθεια και μελέτη, με μαθητική φρεσκάδα και αξιοποιώντας διάφορες εκφραστικές μορφές, πήραν μέρος στο διαγωνισμό. Σε κάθε πόλη οργανώθηκαν εκδηλώσεις παρουσίασης αυτών των συλλογικών εργασιών, ενώ στο 40ό Φεστιβάλ ΚΝΕ - «Οδηγητή» στην Αθήνα βραβεύτηκαν οι νικήτριες ομάδες του Πανελλαδικού Διαγωνισμού: Οι μαθητές από τα Γυμνάσια Χαριλάου της Θεσσαλονίκης για το 1ο θέμα που αφορούσε το διαδίκτυο, οι μαθητές του ΕΠΑΛ του Βόλου για το 2ο θέμα που αναδείκνυε τη σημασία της αλληλεγγύης, οι μαθητές της Πτολεμαΐδας για το 3ο θέμα που αφορούσε τη μετανάστευση και το ρατσισμό και οι μαθητές της Πρέβεζας για το 4ο θέμα που αφορούσε τόπους αγώνα και μαρτυρίας του λαού και της νεολαίας.

Τα θέματα του φετινού διαγωνισμού

Φέτος, για το Διαγωνισμό Μαθητικής Συλλογικής Εργασίας επιλέγονται τέσσερα διαφορετικά θέματα, που και πάλι ακουμπούν σε προβληματισμούς και αγωνίες της νέας γενιάς, σε σύγχρονα προβλήματα, αλλά και σε πλευρές που μπορούν να εμπνεύσουν τους μαθητές και να τους παρακινήσουν να μελετήσουν καινούργια πράγματα.

Αναλυτικά τα θέματα φέτος είναι:

1ο Θέμα: Ναρκωτικά: «Είναι ελευθερία να ψάχνεις τη φυγή;».

«"Αρρώστια", "περιέργεια" ή κοινωνικό πρόβλημα; "Μαγκιά" και "Ελεύθερη επιλογή" ή μπανανόφλουδα του συστήματος;», είναι τα υποερωτήματα που θέτει η ΚΝΕ για το θέμα των ναρκωτικών, για το οποίο δυστυχώς στο μαθητικό πληθυσμό κυριαρχεί η άγνοια και η παραπληροφόρηση και πιάνουν τόπο διάφορα επικίνδυνα και αντιεπιστημονικά ιδεολογήματα. Η υπερπροσπάθεια που κάνουν τα Κέντρα Πρόληψης των εξαρτήσεων και οι θεραπευτικές κοινότητες του ΚΕΘΕΑ (παρά την υποχρηματοδότησή τους από το κράτος) για ενημέρωση πάνω στο θέμα των ναρκωτικών δε φτάνουν για να καλύψουν το μαθητικό πληθυσμό της χώρας. Για τους μαθητές, λοιπόν, που θα επιλέξουν αυτό το θέμα, θα είναι μια πρόκληση να μελετήσουν για το φαινόμενο και τις αιτίες του και να αποδομήσουν μια σειρά αντιλήψεις που τους καλούν να συμβιβαστούν με το πρόβλημα.

2ο θέμα: Εμπνεόμαστε από την ποίηση και τη λογοτεχνία.

«Διάλεξε κάποιον λογοτέχνη ή ποιητή, έργα τους οποιασδήποτε περιόδου. Παρουσίασέ τα. Πότε γράφτηκαν και για ποιον λόγο; Γιατί αποτελούν πηγή έμπνευσης;», λέει η ΚΝΕ στους μαθητές που θα ασχοληθούν με το 2ο θέμα και που έχουν να διαλέξουν μέσα από έναν πλούτο έργων από την ελληνική και παγκόσμια γραμματεία. Μέσα από αυτό το θέμα οι μαθητές μπορούν να παρακινηθούν να αποκτήσουν στενότερη σχέση με τη λογοτεχνία και γενικότερα το βιβλίο, κάτι που επίσης είναι ζητούμενο στις μέρες μας για τη νέα γενιά.

3ο θέμα: Ο τόπος μου, από το χθες στο σήμερα.

«Παρουσίασε τη γειτονιά σου, τον τόπο σου, την ιστορία τους. Γεγονότα και αγώνες που τη σημάδεψαν. Πώς είναι η ζωή σήμερα; Τι προβλήματα αντιμετωπίζει;», είναι μερικά από τα ερωτήματα που θέτει η ΚΝΕ για το 3ο θέμα του διαγωνισμού. Γειτονιές με ιστορία πολλές φορές άγνωστη στη νέα γενιά, μαρτυρικά χωριά, γειτονιές που σήμερα μαστίζονται από την ανεργία, προσφυγουπόλεις ή εργατουπόλεις που δομήθηκαν γύρω από βιομηχανικές ζώνες και η εξέλιξή τους σήμερα, μπορούν να περιγραφούν σε αυτό το θέμα του διαγωνισμού, στο οποίο ακόμα οι μαθητές μπορούν να περιγράψουν τα σύγχρονα προβλήματα της γειτονιάς ή της περιοχής τους, το πώς θέλουν να ζουν στον τόπο τους, τι τους λείπει, τι μπορούν να διεκδικήσουν κ.ο.κ.

4ο θέμα: Η «μαγεία» της επιστήμης και της τεχνολογίας...

«Διάλεξε μια εφεύρεση επιστημονική ή τεχνολογική που σε έχει εντυπωσιάσει. Παρουσίασέ την. Πώς συνέβαλε στην εξέλιξη; Σήμερα πώς χρησιμοποιείται; Τι δυνατότητες προσφέρει;», εξηγεί η ΚΝΕ για αυτό το θέμα, που οι μαθητές, που θα το διαλέξουν, θα βαδίσουν στα γοητευτικά μονοπάτια της κατάκτησης της ανθρώπινης γνώσης. Θετικές και θεωρητικές επιστήμες ανά τους αιώνες έχουν να επιδείξουν έναν πλούτο επιστημονικών κατακτήσεων από τον οποίο μπορούν να επιλέξουν οι μαθητές που θα ασχοληθούν με το 4ο θέμα του διαγωνισμού.

Για τις μαθητικές ομάδες και τις μορφές των εργασιών

Να σημειώσουμε ότι η κάθε ομάδα μπορεί να αποτελείται από 3 έως 20 μαθητές και σε αυτή μπορούν να συμμετάσχουν μαθητές Γυμνασίου Λυκείου και ΕΠΑΛ. Η κάθε ομάδα θα συζητήσει το θέμα ή τα θέματα με τα οποία θα ασχοληθεί, καθώς στο φετινό διαγωνισμό δίνεται η δυνατότητα αν κάποια ομάδα θέλει να κάνει π.χ. δυο ή και περισσότερες εργασίες, μπορεί αν θέλει να συμμετάσχει με μία εργασία για κάθε θέμα του διαγωνισμού. Ενας από τους μαθητές της ομάδας θα αναλάβει να την εκπροσωπήσει και να στείλει τα στοιχεία της (όνομα, περιοχή, σχολείο/α και τάξεις, e-mail) για τη συμμετοχή στο διαγωνισμό.

Οπως και πέρσι, έτσι και φέτος οι μαθητές μπορούν να διαλέξουν όποια μορφή θέλουν ή και συνδυασμό μορφών για να παρουσιάσουν το θέμα της εργασίας τους ή τα θέματα των εργασιών τους. Από το μολύβι και το χαρτί μέχρι τα σύγχρονα τεχνολογικά μέσα οι ομάδες μπορούν να εκφραστούν με βάση το μεράκι και τη φαντασία τους.

Μπορούν για παράδειγμα να φτιάξουν βίντεο, ταινίες μικρού μήκους, να αξιοποιήσουν φωτογραφίες, σκίτσα, κόμικ, αφίσες, κολάζ, ζωγραφική, γκράφιτι, ποιήματα, λογοτεχνικά κείμενα, άρθρα εφημερίδων και ό,τι άλλο φανταστούν. Μπορεί ακόμα μια ομάδα, βασιζόμενη σε έργα γνωστών καλλιτεχνών, να χτίσει τη δική της θεατρική παράσταση ή σκετς, να δώσει με όποιον τρόπο θέλει τη δική της ματιά στο έργο. Η μπορούν οι μαθητές της ομάδας να γίνουν οι ίδιοι ρεπόρτερ, να πάρουν συνεντεύξεις, να γράψουν άρθρα, να συντάξουν ερωτηματολόγια που θα διακινήσουν στα σχολεία ή στη γειτονιά τους για να συλλέξουν στοιχεία κ.ο.κ.

Οι προθεσμίες και η εξέλιξη του διαγωνισμού

Οι ομάδες έχουν τη δυνατότητα να δηλώσουν συμμετοχή στο διαγωνισμό έως και τις 21 Δεκέμβρη. Για συμμετοχές και περισσότερες πληροφορίες μπορούν να απευθύνονται στην ηλεκτρονική διεύθυνση diagonismos@kne.gr και στο τηλέφωνο 6971747085, καθώς και στα γραφεία της ΚΝΕ σε κάθε περιοχή.

Η κάθε ομάδα μέχρι και τις 31 Γενάρη πρέπει να αποστείλει περίληψη της εργασίας, με κείμενο έως 200 λέξεων για το θέμα που έχει επιλέξει. Ολες οι ομάδες θα πρέπει να έχουν αποστείλει το σύνολο της εργασίας τους από 1η Μάρτη έως και 5 Απρίλη.

Σε κάθε πόλη όπου θα υπάρχουν περισσότερες από 4 συμμετοχές θα γίνει εκδήλωση παρουσίασης όλων των εργασιών και ανάδειξης της πιο ολοκληρωμένης και πρωτότυπης εργασίας. Οι νικητές του διαγωνισμού θα προκύψουν από την ψηφοφορία των μαθητών που θα παρακολουθήσουν τις εκδηλώσεις. Αν σε κάποια περιοχή υπάρχει μόνο μία ομάδα για ένα θέμα, αυτομάτως θα προκρίνεται στον τελικό. Ολες οι εργασίες θα αναρτώνται στην ιστοσελίδα της ΚΝΕ (www.kne.gr) και σε όλες τις ομάδες που θα πάρουν μέρος στο διαγωνισμό θα δοθεί αναμνηστικό.

Αφού προκριθούν οι καλύτερες ομάδες από κάθε περιοχή στον τελικό, η κριτική επιτροπή του διαγωνισμού, παίρνοντας υπόψη της την πληρότητα στην κάλυψη του θέματος, την πρωτοτυπία, τη φαντασία και το μεράκι στις μορφές που θα αξιοποιηθούν από τους μαθητές, θα επιλέξει την καλύτερη εργασία για κάθε θέμα, που όπως έγινε και για τον περσινό διαγωνισμό θα παρουσιαστεί στο 41ο Φεστιβάλ ΚΝΕ - «Οδηγητή» στην Αθήνα.

Στην κριτική επιτροπή του διαγωνισμού συμμετέχουν οι:

  • Κώστας Καζάκος, ηθοποιός - σκηνοθέτης
  • Κυριάκος Ιωαννίδης, εκπαιδευτικός, μέλος της συντακτικής επιτροπής του περιοδικού «Θέματα Παιδείας»
  • Δέσποινα Μαστρολέων, μέλος του ΚΣ της ΚΝΕ
  • Στρατής Δουνιάς, αρχισυντάκτης «Οδηγητή»
  • Δημήτρης Κοιλάκος, φυσικός, υποψήφιος διδάκτωρ του Πανεπιστημίου Αθηνών και επιστημονικός συνεργάτης του Ιδρύματος Ευγενίδου.


Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ