ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Παρασκευή 16 Φλεβάρη 2018
Σελ. /24
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
ΚΥΠΡΙΑΚΗ ΑΟΖ
Οι κόντρες των μονοπωλίων τροφοδοτούν κινδύνους για τους λαούς

Τους επόμενους μήνες αναμένονται και οι γεωτρήσεις «ExxonMobil» - «Qatar Petroleum»

Πεδίο εκδήλωσης ευρύτερων ενδοϊμπεριαλιστικών ανταγωνισμών παραμένει η Κύπρος και η περιοχή γύρω από αυτήν, όπως αναδεικνύουν και οι τελευταίες εξελίξεις στην Αποκλειστική Οικονομική Ζώνη με την παρενόχληση του πλωτού γεωτρύπανου του ιταλικού ενεργειακού κολοσσού ΕΝΙ, από πολεμικά πλοία της Τουρκίας, η οποία από τη μεριά της εξακολουθεί να αμφισβητεί ευθέως τα κυριαρχικά δικαιώματα της Κυπριακής Δημοκρατίας και να χαρακτηρίζει «μονομερείς ενέργειες» τις γεωτρήσεις που συνεχίζονται.

Τα τουρκικά πλοία μέχρι και χτες παρέμεναν στο τμήμα της κυπριακής ΑΟΖ που η Αγκυρα έχει δεσμεύσει παράνομα για στρατιωτικές ασκήσεις, στο φόντο ενός διπλωματικού παρασκηνίου που φουντώνει διαρκώς, με ισχυρά ιμπεριαλιστικά κέντρα να τηρούν ίσες αποστάσεις και να απευθύνουν έκκληση για συμβιβασμό, ζητώντας ουσιαστικά επανέναρξη των διαπραγματεύσεων για «λύση» του Κυπριακού, ώστε να επιταχυνθούν μια σειρά από σχεδιασμοί επιχειρηματικών ομίλων. Η σημασία που έχει η περιοχή για την τύχη ευρύτερων επενδυτικών επιδιώξεων φαίνεται και από τα μεγαθήρια που συγκεντρώνονται όχι μόνο στην ΑΟΖ της Κύπρου, αλλά και σε αυτή του Ισραήλ, της Αιγύπτου κ.ά., ενώ οξύνονται οι κόντρες για τον έλεγχο και τη μεταφορά Ενέργειας προς τη μεγάλη ευρωπαϊκή αγορά, για τον εκτοπισμό παλιών ή νέων πωλητών υδρογονανθράκων.

Εκτός από την ΕΝΙ και την TOTAL, στην κυπριακή ΑΟΖ σύντομα θα δραστηριοποιηθεί και η αμερικανική «ExxonMobil» που σε κοινοπραξία με την «Qatar Petroleum» έχουν προγραμματίσει γεωτρήσεις στο οικόπεδο «10» μέσα στο 2ο εξάμηνο του 2018. Σύμφωνα με ελληνοκυπριακά ΜΜΕ, τις επόμενες μέρες η κοινοπραξία θα στείλει στην Κύπρο δύο ερευνητικά εξειδικευμένα πλοία, που μεταφέρουν και υποβρύχια ρομπότ, με σκοπό να γίνουν υποθαλάσσιες έρευνες για τον ακριβή καθορισμό των σημείων όπου θα ξεκινήσουν οι γεωτρητικές εργασίες.

Συνάντηση Αναστασιάδη - Σπέχαρ

Χτες, ο Κύπριος Πρόεδρος, Νίκος Αναστασιάδης, είχε συνάντηση με την αναπληρώτρια ειδική σύμβουλο του γγ του ΟΗΕ στο νησί, Ελίζαμπεθ Σπέχαρ, η οποία μίλησε για «ανησυχίες (της Λευκωσίας) τις οποίες κατανοούμε και τις οποίες μεταφέρουμε στη Νέα Υόρκη». Βέβαια, λίγα 24ωρα πριν ο εκπρόσωπος του γγ του Οργανισμού είχε πει ότι «όλα τα ενδιαφερόμενα μέρη πρέπει να καταβάλουν κάθε δυνατή προσπάθεια για εξουδετέρωση των εντάσεων», ουσιαστικά υποβαθμίζοντας την επιθετικότητα της Τουρκίας. Η Σπέχαρ είπε ακόμα ότι στη συνάντηση συζητήθηκε η «περίοδος περισυλλογής» μετά το Κρανς Μοντάνα και η ίδια επαναβεβαίωσε «τον Πρόεδρο ότι παραμένουμε διαθέσιμοι για την ανάληψη των καλών υπηρεσιών του γγ».

Από τη μεριά του, ο νέος ΥΠΕΞ της Κύπρου, Νίκος Χριστοδουλίδης, απαντώντας σε ερωτήσεις για το ενδεχόμενο επανέναρξης διαπραγματεύσεων, είπε ότι «αναλόγως των εξελίξεων θα δούμε ποια θα είναι τα επόμενα βήματα» και χαρακτήρισε καλή τη συζήτηση Αναστασιάδη - Σπέχαρ, «κατά τη διάρκεια της οποίας ο Πρόεδρος ανέπτυξε τις γνωστές του ιδέες για το πώς μπορεί να επαναρχίσει ένας διάλογος ο οποίος θα έχει πραγματικές προοπτικές θετικής κατάληξης, νοουμένου φυσικά ότι η Τουρκία θα τερματίσει τέτοιου είδους ενέργειες που βιώνουμε τις τελευταίες μέρες».

Μεταξύ άλλων, ο Ν. Χριστοδουλίδης είπε ότι η NAVTEX που είχε ζητήσει από την Κύπρο να εκδώσει η UNIFIL (ειρηνευτική δύναμη του ΟΗΕ στο Λίβανο) για διενέργεια στρατιωτικής άσκησης ακυρώθηκε εξαιτίας δυσμενών καιρικών συνθηκών. Δεν διευκρινίστηκε τι έγινε με NAVTEX που είχε ζητήσει να εκδοθεί για στρατιωτική άσκηση η Ρωσία.

Σε μια παράλληλη εξέλιξη, ο αρχηγός του Γενικού Επιτελείου Εθνικής Φρουράς της Κύπρου, αντιστράτηγος Ηλίας Λεοντάρης, έφτασε την Τετάρτη στο Ισραήλ, μετά από επίσημη πρόσκληση του Ισραηλινού επιτελάρχη, αντιστράτηγου Γκάντι Αϊζενκοτ. Κατά τις επαφές τους, οι δύο άνδρες αναμενόταν να συζητήσουν για τις «κοινές προκλήσεις ασφαλείας» και να εξετάσουν τις «προοπτικές μελλοντικής στρατιωτικής συνεργασίας».

Μέσα σε αυτές τις συνθήκες, κυπριακά ΜΜΕ μετέδιδαν ότι προχτές το πρωί εξελιγμένο κατασκοπευτικό αεροσκάφος του Ισραήλ πέταξε σε μεγάλο ύψος νότια της Κύπρου, «παρακολουθώντας και καταγράφοντας με κάθε λεπτομέρεια όλες τις κινήσεις των τουρκικών πολεμικών αλλά και αυτών άλλων χωρών στην περιοχή...».


ΑΠΟΚΑΛΥΠΤΙΚΑ...
Κινηματογράφος στην υπηρεσία του αντικομμουνισμού

Το τελευταίο διάστημα κυκλοφόρησαν δύο ταινίες που αναφέρονται στην ΕΣΣΔ, που επικεντρώνουν σε δύο διαφορετικές μεν στιγμές, αλλά στην ίδια περίοδο, που στο τιμόνι της ΕΣΣΔ βρισκόταν ο Ιωσήφ Στάλιν. Δεν μας εκπλήσσει ότι κυκλοφόρησαν πέρσι, που ήταν χρονιά συμπλήρωσης των 100 χρόνων από τη μεγάλη Οκτωβριανή Σοσιαλιστική Επανάσταση. Δεν είναι κρυφό ότι η άρχουσα τάξη αξιοποιεί τον κινηματογράφο ως ένα από τα πιο αποτελεσματικά όπλα για την πνευματική χειραγώγηση με τα καπιταλιστικά πρότυπα ζωής και συμπεριφοράς, τον αποπροσανατολισμό, τον ανορθολογισμό και βεβαίως τον αντικομμουνισμό. Και μέσα από τον κινηματογράφο, που αποτελεί μια από τις μαζικότερες και διεισδυτικότερες στην ανθρώπινη συνείδηση τέχνη, θέλουν να «ξορκίσουν» το κορυφαίο κοσμοϊστορικό γεγονός του 20ού αιώνα, που απέδειξε ότι ο καπιταλισμός δεν είναι ανίκητος, ότι μπορεί να οικοδομηθεί μια ανώτερη οργάνωση της κοινωνίας, χωρίς εκμετάλλευση ανθρώπου από άνθρωπο. Αυτό είναι το ζητούμενο και ένα από τα βασικά καθήκοντα της Τέχνης σε συνθήκες καπιταλισμού.

***

Η πρώτη ταινία, λοιπόν, έχει τίτλο «Bitter Harvest» και θέμα της είναι, όπως μας ενημερώνει το κείμενο - περίληψη που κυκλοφόρησε η εταιρεία διανομής «ODEON», «μία από τις λιγότερο προβεβλημένες τραγωδίες του 20ού αιώνα... μία δυνατή ιστορία αγάπης, περηφάνιας, επανάστασης και επιβίωσης, μέσα από τα μάτια δύο νεαρών ερωτευμένων που βρίσκονται στην Ουκρανία του '30, όταν ο Ιωσήφ Στάλιν αποφασίζει πρακτικές γενοκτονίας απέναντι στη χώρα».

Ειδυλλιακές εικόνες με αγρότες να δουλεύουν και να ζουν χαρούμενοι στα χωριά τους διακόπτονται ξαφνικά από τρομακτικούς στρατιώτες και μπολσεβίκους, γιατί «πάντα υπήρχαν εκείνοι που ήθελαν να μας στερήσουν την ελευθερία». Σειρά έχουν δολοφονίες, επιθέσεις, βασανιστήρια, λεηλασίες, σωροί από πτώματα... Και ο λόγος; «Για να αυξήσει ο Στάλιν τη δύναμή του. Θα έκανε ένα έθνος να λιμοκτονήσει. Ανακαλύψτε την άγνωστη αληθινή ιστορία...», όπως αποτυπωνόταν και στο τρέιλερ. Ο σκηνοθέτης της ταινίας, Τζορτζ Μέντελουκ, εξηγώντας γιατί επέλεξε να γυρίσει αυτήν την ταινία, υποστήριξε ότι «κάναμε αυτήν την ταινία, γιατί θέλαμε να καταλάβει ο κόσμος πως αυτό το ολοκαύτωμα, το Γολοντομόρ, ήταν το καλύτερα κρυμμένο μυστικό του 20ού αιώνα».

Τι κι αν έχει αποδειχτεί ότι το «καλύτερα κρυμμένο μυστικό του 20ού αιώνα» βασιζόταν σε ψευδή στοιχεία, που πρώτοι «ανέδειξαν» οι ναζί το 1933. Τι κι αν οι φωτογραφίες του Thomas Walker, που υποτίθεται αποτελούν τα αδιάψευστα ντοκουμέντα αυτού του «βάρβαρου σχεδίου», έχουν τραβηχτεί σε άλλες παλιότερες περιόδους. Τι κι αν έχει αποδειχτεί ότι ο συγκεκριμένος δεν βρέθηκε ποτέ στις περιοχές που υποτίθεται ότι είδε, κατέγραψε και φωτογράφισε τα «γεγονότα». Τι κι αν αυτοί που πραγματικά καταδίκασαν το λαό της Ουκρανίας στην πείνα ήταν οι κουλάκοι, οι πλούσιοι αγρότες, που εναντιώνονταν - μέσα από δολιοφθορές, αρνήσεις συγκομιδής, δολοφονίες, ένοπλες επιθέσεις - στη σταδιακή συνένωση των μικρών αγροτικών καλλιεργειών σε μεγάλες παραγωγικές μονάδες, δηλαδή στην κολεκτιβοποίηση. Γεγονότα που παραστατικά αποδίδει το βιβλίο για την Πάσα Αγγελίνα που εκδόθηκε πέρυσι από τη «Σύγχρονη Εποχή»

Ολα αυτά μάλλον αποτελούν ψιλά γράμματα για τους δημιουργούς της ταινίας.

***

Κι αν σε όλα τα παραπάνω διακρίνει κανείς πολύ ωμό αντικομμουνισμό, έρχεται η δεύτερη ταινία με πιο... ραφιναρισμένο αντικομμουνισμό αυτήν τη φορά. Καταρχήν χαρακτηρίζεται μαύρη κωμωδία, που υποτίθεται ότι «παρωδεί» το τι επακολούθησε στην ΕΣΣΔ μετά το θάνατο του Στάλιν. Βέβαια, το δίλεπτο τρέιλερ της ταινίας αρκεί για να αντιληφθεί κανείς ότι πρόκειται για μια ακόμα επιχείρηση διαστρέβλωσης και παραχάραξης της Ιστορίας, καθώς εμφανίζει τον Στάλιν ως «τον φόβο και τον τρόμο του έθνους». Κι αν κάποιος καλόπιστος θεατής δεν πειστεί, η ταινία συνοδεύεται με την υπενθύμιση ότι «στηρίζεται σε πραγματικά γεγονότα».

Αποκαλυπτικό είναι, όμως, και το κείμενο της περίληψης από την εταιρεία διανομής «ODEON», που συνοδεύει την ταινία και δημοσιεύεται στα μέσα ενημέρωσης. «Τη νύχτα της 2ας Μαρτίου του 1953, ένας άνδρας πεθαίνει. Ενα τρομαχτικό εγκεφαλικό επεισόδιο ταράζει ολόκληρο το σώμα του. Γεμίζει σάλια και λερώνει τον εαυτό του... Αυτός ο άνδρας δεν είναι άλλος από τον Ιωσήφ Στάλιν - δικτάτορας, τύραννος και Γενικός Γραμματέας της ΕΣΣΔ. "Ο Θάνατος του Στάλιν" είναι μία σάτιρα για τις ημέρες πριν από τις κηδείες του Εθνοπατέρα. Μέρες που ρίχνουν ένα σαρδόνιο φως σε όλη την τρέλα και την απάνθρωπη κατάσταση του ολοκληρωτισμού. Μέρες που δείχνουν όλους όσοι τον περιστοίχιζαν να μάχονται για να κληρονομήσουν την υπέρτατη εξουσία του».

***

Είναι πολύ χρήσιμο για πολλά συμπεράσματα το γεγονός ότι στις σημερινές συνθήκες, που ο καπιταλισμός εμφανίζεται «καβάλα στο άλογο», η άρχουσα τάξη και οι μηχανισμοί της δημιουργούν τέτοιου τύπου εκτρώματα για να παραχαράξουν και να διαστρεβλώσουν ιστορικά γεγονότα, μόνο και μόνο για να σπιλωθεί στη συνείδηση των λαών, και κυρίως των νέων, μια ολόκληρη ιστορική περίοδος - ορόσημο για την ανθρωπότητα. Ομως, όσες ταινίες κι αν γυρίσουν, όσα ψέματα κι αν πουν, δεν μπορούν να κρύψουν την αλήθεια. Δεν μπορούν να αποσιωπήσουν ότι η ανθρωπότητα έναν αιώνα πριν έκανε ένα τεράστιο άλμα μπροστά, οικοδομώντας την κοινωνία της πραγματικής ελευθερίας, την κοινωνία που ικανοποιεί τις ολοένα και πιο διευρυμένες ανάγκες της εργατικής τάξης και των συμμάχων της. Και κυρίως δεν μπορούν να κρύψουν ότι αυτό θα ξανασυμβεί πιο ώριμα και πιο διδαγμένα σίγουρα, από την πείρα του παρελθόντος, αργά ή γρήγορα στο μέλλον...


Αλ. Πρ.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ