ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Παρασκευή 17 Ιούνη 2011
Σελ. /32
Βδομάδα μετριότητας...

Η κινηματογραφική βδομάδα δεν προσφέρει παρά μέτριες έως αδιάφορα αποδεκτές καινούργιες ταινίες... Αλλά και να πρόσφερε ... Τα σημαντικά, τις μέρες αυτές που η πραγματικότητα νικά κατά κράτος την όποια μυθοπλασία, διαδραματίζονται έξω από τις σκοτεινές αίθουσες ... Καλύτερες οι επανεκδόσεις και οι επαναλήψεις ... η «Συνοικία το όνειρο», η σοκαριστική ταινία του Ετορε Σκόλα «Βίαιοι, βρώμικοι και κακοί», το «Αλογο του Τορίνο» του Μπέλα Ταρ, το «Αυγό» του Σεμίχ Καπλάνογλου και το εξαιρετικό «Γεράκι της Μάλτας» του Τζον Χιούστον αξίζουν τον κόπο, για όσους δεν τις έχουν δει ... Επίσης, συνεχίζεται το Ταινιόραμα στο ΑΣΤΥ... Σε ό,τι τώρα αφορά τις πρεμιέρες της βδομάδας ... Βασισμένο στο ομώνυμο μπεστ σέλερ της Σάρα Γκρούεν είναι το αμερικάνικο αισθηματικό δράμα του 2011 «Νερό για Ελέφαντες» σε σκηνοθεσία Φράνσις Λόρενς, με τον νεόκοπο γόη Ρόμπερτ Πάτινσον στον πρωταγωνιστικό ρόλο του Τζάκομπ Γιανκόφσκι, φοιτητή κτηνιατρικής που αναγκάστηκε, μετά το θάνατο των γονιών του να πιάσει δουλειά σε ένα τσίρκο. Μια ιστορία ενός επικού, απαγορευμένου έρωτα σε ένα μαγικό μέρος γεμάτο περιπέτεια και κίνδυνο... «Εμείς οι δυο» είναι ο τίτλος του ισπανικού δράματος του 2009 σε σκηνοθεσία των Αντόνιο Ναχάρο και Αλβαρο Πάστορ για τον έρωτα του Ντάνιελ, ενός 34χρονου με σύνδρομο Ντάουν και της Λάουρας. Τέλος, υπάρχει και ένα αμερικάνικο μουσικό ντοκιμαντέρ του 2011 σε σκηνοθεσία Τζον Τσου για τον Καναδό νεαρό σταρ «Justin Bieber: Never say never(3D)».

Σε επανέκδοση προβάλλεται και μια θρυλική αμερικάνικη ταινία του 1970. Εισπρακτικό φαινόμενο της τοτινής εποχής - λόγω σαρωτικής λειτουργίας του συστήματος της «κάθετης διακειμενικότητας» - το «LOVE STORY», δακρύβρεχτο ρομαντικό δράμα του Αρθουρ Χίλερ για τον πλούσιο νεαρό φοιτητή που ερωτεύεται κοπέλα ταπεινής καταγωγής και αντιπαρατίθεται με την οικογένειά του αλλά δυστυχώς η ειμαρμένη - με την μορφή καρκίνου - θα χωρίσει τους δυο αγαπημένους. Δημοφιλέστατη και η μουσική που ο Φρανσίς Λάι συνέθεσε ειδικά για την ταινία όπου πρωταγωνιστούν οι τότε πρωτοεμφανιζόμενοι Αλι ΜακΓκρόου και Ράιαν Ο'Νιλ. Ταινία που σήμερα μοιάζει μάλλον παρωχημένη.


ΚΡΙΤΙΚΗ:
Τζία ΓΙΟΒΑΝΗ

ΤΖ. ΤΖ. ΕΪΜΠΡΑΜΣ
Super 8

Η νέα ταινία του σκηνοθέτη του «Star Trek», αλλά και των τηλεοπτικών επιτυχιών «Felicity» και «Lost», Τζ. Τζ. Εϊμπραμς, μας μεταφέρει, μέσα από πληθώρα ψηφιακών πια εφέ, στη νοσταλγία και την αθωότητα της δεκαετίας του '80, χρυσής εποχής των ταινιών επιστημονικής φαντασίας με δημοφιλέστερες τις «Ε.Τ.», «Goonies» και «Στενές Επαφές Τρίτου Τύπου». Δημιουργός των περισσότερων εξ αυτών, ο Στίβεν Σπίλμπεργκ, που εδώ κρατά στιβαρά το ρόλο του συμπαραγωγού.

Καλοκαίρι του 1979 στη μικρή πόλη Λίλιαν του Οχάιο. Εξι έφηβοι φίλοι προετοιμάζουν να γυρίσουν στις καλοκαιρινές τους διακοπές μια ταινιούλα super 8 που θα στείλουν σε ένα φεστιβάλ. Θα είναι ένα φιλμάκι με στοιχεία νουάρ, τεχνικά εφέ, μυστήριο και ζόμπι. Κατά τη διάρκεια ενός εξωτερικού βραδινού γυρίσματος, μια αμαξοστοιχία εκτροχιάζεται μπροστά στα μάτια τους με θεαματικό τρόπο, ενώ όλος ο τόπος γεμίζει από κάποιο παράξενο υλικό που το τρένο μεταφέρει. Από κείνη τη στιγμή αρχίζουν ανεξήγητες εξαφανίσεις ανθρώπων, ζώων και ηλεκτρικών συσκευών, ενώ αρχίζει να αιωρείται πάνω από την πόλη μια περίεργα απροσδιόριστη «απειλή», μια έντονη αίσθηση που ενισχύεται και από την άφιξη του στρατού στην πόλη και την επιβολή κατάστασης έκτακτης ανάγκης. Οσο ο θεατής δε γνωρίζει παρά εικάζει τη φύση και την μορφή της απειλής, η ταινία λειτουργεί. Οταν έρχεται, όμως, η αποκάλυψη του μυστηρίου, διαπιστώνουμε ότι είναι πολύ κατώτερη από την αναμενόμενη, όπως μας έκανε να πιστέψουμε η κλιμάκωση της ταινίας. Πρόκειται για ένα εξωγήινο τέρας που αναγκάζεται να σπέρνει τον όλεθρο - γιατί θέλει να επιστρέψει στο μακρινό του σπίτι, όπως ο Ε.Τ., αλλά δεν το αφήνουν. Η αποκάλυψη ξεφουσκώνει το όποιο πρότερο ενδιαφέρον και το όλο πόνημα φαντάζει τζούφιο...

Αποσπασματικά ενδιαφέρουσα, χωρίς, όμως, εκπλήξεις και αυθεντικότητα η ταινιούλα του Εϊμπραμς. Η αφήγηση της περιπέτειας που ταλανίζει μια επαρχιακή πόλη με μια παρέα εφήβων στο κέντρο είναι κλασική, με έντονο χιούμορ, δράση και ίντριγκα, κλιμακούμενη αγωνία και μυστήριο, με ιντερμέδια μελοδραματικών τόνων. Διανθίζεται από πλούσιο θέαμα και πληθώρα ειδικών ψηφιακών εφέ. Παρά ταύτα, δε διαφαίνεται ότι η ταινία θα χαράξει ανεξίτηλα ίχνη στη συλλογική μνήμη, όπως κάποιες προηγούμενες του είδους...

Παίζουν: Τζόελ Κόρτνι, Ελ Φάνινγκ, Κάιλ Τσάντλερ, Νόα Εμεριχ, Ρον Ελνταρντ, κ.ά.

Παραγωγή: ΗΠΑ (2011).

ΠΑΟΛΟ ΒΙΡΤΣΙ
Η γυναίκα της ζωής μου

Συμπαθητική ιταλική δραματική κωμωδία που ξεχειλίζει από αυθεντικά συναισθήματα και απουσία συναισθηματισμών. Σαν σύνολο, η ταινία αδιαμφισβήτητα εντάσσεται στο είδος της παραδοσιακής ιταλικής κωμωδίας, παρόλο που εκπέμπει ανεπαίσθητα και ασχηματοποίητα την αίσθηση του ξαναζεσταμένου φαγητού. Κι αυτό λόγω των διάσπαρτων στοιχείων, σχημάτων και καταστάσεων που παραπέμπουν τους συνειρμούς ευθέως σε ταινίες σταθμούς του σύγχρονου ιταλικού σινεμά. Μάλιστα, ο φόρος τιμής στην προϋπάρχουσα ιταλική κωμωδία συγκεκριμενοποιείται με τη «μετακινηματογραφική» αναφορά στην ταινία «Γυναίκα του Παπά» του Ντίνο Ρίζι του 1971. Εν κατακλείδι, τα δομικά στοιχεία της ταινίας συνθέτουν ένα ρεζουμέ από αναγνωρίσιμα και αναγνώσιμα στερεότυπα «ιταλικότητας», εδώ προσαρμοσμένα στο κλειστό περιβάλλον της ιταλικής επαρχίας.

Απλή και ταυτόχρονα σύνθετη η ταινία που αρθρώνεται σε διαφορετικά χρονικά επίπεδα, δομημένη πάνω σε παρεμβολές flash back της μνήμης, μέσα από το βλέμμα του Μπρούνο, του οχτάχρονου γιου, το αναθεωρημένο και φιλτραρισμένο σήμερα από την εμπειρία και τη γνώση του σαραντάχρονου. Φροντισμένες στην παραμικρή τους λεπτομέρεια αυτές οι μνήμες που διασχίζουν οριζόντια και κάθετα 4 δεκαετίες γεμάτες από τα οικογενειακά μυστικά ενός συνόλου ανθρώπων ενταγμένων στην καθημερινότητα και την ιστορία της πόλης τους. Χάρη και ευαισθησία χαρακτηρίζει το σύνολο των μελαγχολικά πικρών ρόλων, αλλά και των ηθοποιών που τους υποδύονται με διακριτικότητα και αποδεικνύουν ότι γνωρίζουν πολύ καλά τον τρόπο να «μπαινοβγαίνουν» στο πετσί αυτών των ρόλων.

Στο επίκεντρο βρίσκεται μια ώριμη Στεφάνια Σαντρέλι σε όσμωση με το ρόλο της ετοιμοθάνατης σήμερα μητέρας - στο τελευταίο στάδιο του καρκίνου - της Αννας. Της λαϊκής, θηλυκής κοπέλας που σαράντα χρόνια πριν, το 1971, ανακηρύχθηκε «πιο όμορφη μαμά» του Λιβόρνο, της πιο κόκκινης (ακόμα και σήμερα) πόλης της Τοσκάνης (και της Ιταλίας) που ο πολιτικοποιημένος (εδώ πολύ λιγότερο) Πάολο Βιρτσί φροντίζει να το υπενθυμίζει σε αρκετά σημεία του φιλμ, τοποθετώντας σε περίοπτη θέση μέσα στο κάδρο του το λογότυπο του πάλαι ποτέ Ιταλικού Κομμουνιστικού Κόμματος «PCI».

Δίπλα στην Αννα τα δυο της παιδιά, η Βαλέρια και ο Μπρούνο, που μέσα από τη διαδικασία αποδραματοποίησης του θανάτου, αποδραματοποιούν την ίδια τη ζωή, τη δική τους ζωή και κρατούν την ουσία της, πετώντας κάθε τι περιττό. Στον ίδιο παρανομαστή και η αισθητική της ταινίας, που χαρακτηρίζεται από μια ουσιώδη κομψότητα, φρεσκάδα και αυθορμητισμό, ιδιαίτερα στον τρόπο που οπτικοποιεί αφηγηματικά μια ολόκληρη εποχή και τους ανθρώπους της...

Παίζουν: Μικαέλα Ραματζότι, Στεφάνια Σαντρέλι, Βαλέριο Μασταντρέα, Κλαούντια Παντόλφι, Σέρτζιο Αλμπέλι, Ιζαμπέλα Τσέκι, Ντάριο Μπαλαντίνι, Πάολο Ρουφίνι, Φαμπρίτσια Σάκι κ.ά.

Παραγωγή: Ιταλία (2010).

ΓΕΡΖΙ ΣΚΟΛΙΜΟΦΣΚΙ
Ο θάνατός σου η ζωή μου

Ο 73χρονος κοσμοπολίτης Πολωνός Γέρζι Σκολιμόφσκι, σκηνοθέτης ποικιλόμορφης φιλμογραφίας, έχει επανειλημμένα δηλώσει ότι κάνει μόνο ταινίες που θέλει να κάνει! Το τελευταίο του φιλμ «Ο θάνατός σου η ζωή μου» έφυγε από το περσινό φεστιβάλ Βενετίας με το ειδικό βραβείο της Επιτροπής. Στο περίεργο αυτό θρίλερ, ο Σκολιμόφσκι καταδεικνύει τη σχέση καταδίωξης/ επιβίωσης, μέσα από την αφήγηση της αδιέξοδης περιπέτειας ενός Αφγανού άνδρα, που στην μακρινή του πατρίδα πρόλαβε να σκοτώσει τρεις Αμερικανούς στρατιώτες πριν εκείνοι τον σκοτώσουν. Ο άνδρας συνελήφθη, βασανίστηκε, του φόρεσαν την γνωστή πορτοκαλί φόρμα του τρομοκράτη και, κατά τη μεταφορά του με τις μυστικές πτήσεις της CIA προς τα διάσπαρτα στην ευρωένωση κολαστήρια, απέδρασε με προορισμό το πουθενά.

Ο σκηνοθέτης με δήλωσή του ισχυρίζεται ότι η ταινία του δεν έχει άμεσο πολιτικό μήνυμα και δεν εκφράζει σχόλια για την Αμερική ή το Αφγανιστάν. Η κινηματογραφική του όμως γραφή λέει το αντίθετο - σε ό,τι τουλάχιστον αφορά το σκέλος των σχολίων - μια που, στο σύνολο των σεκάνς που συνθέτουν το εισαγωγικό κομμάτι της Ιστορίας, στο μέρος εκείνο που διαδραματίζεται στο Αφγανιστάν, δεν δείχνει την παραμικρή συμπάθεια στην περιγραφή που κάνει στις αμερικάνικες δυνάμεις κατοχής, στη βαρβαρότητα των βασανιστηρίων και στη γενικότερα κτηνώδη συμπεριφορά των κατοχικών στρατευμάτων.

Αναφέρει ο Σκολιμόφσκι ότι δεν απασχολεί την ταινία αν ο ήρωας είναι ή όχι τρομοκράτης, ο ίδιος όμως μας έδειξε ότι το όπλο με το οποίο ο Αφγανός σκότωσε τους τρεις Αμερικανούς, το πήρε από έναν πεθαμένο πολεμιστή και το χρησιμοποίησε όταν συνειδητοποίησε ότι δεν θα μπορούσε να ξεφύγει με άλλον τρόπο. «Ο θάνατός σου η ζωή μου» κι εδώ. Η γλώσσα πάλι, ως γνωστό είναι η πρώτη ύλη της σκέψης, είναι η πραγματική και πρακτική συνείδηση, είναι το όργανο, το μέσο, με τη βοήθεια του οποίου οι άνθρωποι επικοινωνούν μεταξύ τους και ανταλλάσσουν ιδέες κι έννοιες, είναι εργαλείο και βάση του πολιτισμού. Ο ήρωας του Σκολιμόφσκι δεν έχει γλώσσα. Ούτε στην πατρίδα του όταν τον συνέλαβαν οι κατακτητές, ούτε στο παγωμένο δάσος που βρέθηκε μετά την απόδραση. Γιατί, και με τα λιγοστά ανθρώπινα όντα του παγωμένου δάσους που συναντά, δεν μπορεί να συνεννοηθεί ... Ετσι, το μόνο που του απομένει σε αυτήν την καταδικασμένη περιπλάνησή του είναι το ένστικτο της αυτοσυντήρησης, χωρίς τη μεσολάβηση λογικών διεργασιών. Ο κόσμος επιστρέφει αιώνες πίσω και «ο θάνατός σου η ζωή μου» όντως διαγράφεται ως το ζοφερό μέλλον που έχει να προσφέρει ο πολιτισμός του status quo και του συσχετισμού δύναμης, έτσι όπως καταγράφει τα πράγματα ο Σκολιμόφσκι.

Ο σκηνοθέτης αναφέρει ότι η ταινία διερευνά και εξετάζει τα όρια της ανθρώπινης αντοχής και αυτό που ενδιαφέρει είναι να βιώσει ο θεατής, ελεύθερος από οποιαδήποτε κρίση, το ταξίδι μαζί με τον ήρωα ... που έτσι ή αλλιώς, μόνο στο θάνατο οδηγεί ...

Παίζουν: Βίνσεντ Γκάλο, Εμανουέλ Σενιέ, κ.ά.

Παραγωγή: Πολωνία, Νορβηγία, Ιρλανδία, Ουγγαρία (2010).

ΜΑΛΚΟΜ ΒΕΝΒΙΛ
Το σχέδιο του Χένρι

Χαμηλών τόνων και απόμακρα ευχάριστη η γλυκόπικρη αυτή κωμωδία που βασίζεται ουσιαστικά στις άριστες ερμηνείες των ηθοποιών της.

Πρόκειται για την ιστορία του Χένρι (Κιάνου Ριβς), ενός φτωχού υπάλληλου διοδίων, που ζει μια ανιαρή ζωή χωρίς ενδιαφέροντα και όνειρα έως την ώρα που αποφασίζει ενσυνείδητα να ενδώσει στη φιλοσοφία του «αμερικάνικου ονείρου» και να ληστέψει την τράπεζα, για τη ληστεία της οποίας έχει ήδη τιμωρηθεί και έχει ήδη εκτίσει τρίχρονη ποινή φυλάκισης. Προϋπόθεση για την πραγματοποίηση της σχεδιαζόμενης ληστείας είναι να κατορθώσει να βάλει πόδι στο θέατρο της πόλης - όπου πρόκειται να ανέβει ο «Βυσσινόκηπος» του Τσέχοφ - το οποίο θέατρο, έχει μεσοτοιχία με την τράπεζα...

Κωμικές στιγμές, ενδιαφέροντες οι χαρακτήρες, άκρως ενδιαφέρον το στοιχείο του θεάτρου μέσα στο σινεμά, σε μια κοινότοπη, προβλέψιμη - σε κάθε της στροφή και γύρισμα - ιστορία, χωρίς εκπλήξεις. Ο Βρετανός σκηνοθέτης, δεν αφήνει κάποιο προσωπικό στίγμα στο υλικό του και δεν βρίσκει πάντα τους ρυθμούς που η ιστορία υπαγορεύει. Εξαιρετικές οι ερμηνείες του δυνατού καστ και εντύπωση έκανε ο Πέτερ Στόρμαρε στο ρόλο του θεατρικού σκηνοθέτη, μια που το σχήμα της φιγούρας μέσα στην οποία στεγάζει το ρόλο του, το έχει σίγουρα ξεσηκώσει από τον Ινγκμαρ Μπέργκμαν, με τον οποίον έχει δουλέψει στο θέατρο...

Παίζουν: Κιάνου Ριβς, Τζέιμς Κάαν, Πέτερ Στόρμαρε, Βέρα Φαρμίγκα, Τζούντι Γκρις κ.ά.

Παραγωγή: ΗΠΑ (2010).

ΜΟΝΣ ΜΟΡΛΙΝΤ - ΜΠΓΙΟΡΝ ΣΤΑΪΝ
Το άσυλο

Δεν υπάρχει κανένας λόγος να δείτε αυτήν την ταινία. Διαθέστε αλλού και την ώρα σας και τα λεφτά σας! Με δέλεαρ τη σοβαροφανή σταρ της παρακμής Τζουλιάν Μουρ, που πλέον τείνει να ειδικευτεί σε ρόλους ειδήμονα των ψυχικών διαταραχών - σε λίγο θα τη δούμε και επίτιμο «διδάκτορα» σε κανένα πανεπιστήμιο, όπως τόσους και τόσους, γιατί όχι;

Αυτό το κάκιστο ψυχολογικό θρίλερ που ποντάρει στα πιο ποταπά και ζωώδη ένστικτα ενός παρατημένου στην τύχη του κοινού, αυτό το κακόγουστο κατασκεύασμα με ψευδοτρόμο, ψευδοφόβο, ψευδοπροβληματισμό πάνω στον ατέρμονο αγώνα μεταξύ επιστήμης και πίστης, πατάει στη γοητεία που ασκεί το σκοτεινό και το απόκρυφο στα πιο χαμηλά κοινωνικά στρώματα, οι σατανιστικές τελετουργίες, τα θρησκευτικά σύμβολα, οι εξορκισμοί, οι βρικόλακες που πίνουν αίμα κι όλα όσα συνεπάγονται της θεματολογίας με ψευδοεπιστημονική επικάλυψη. Μια ταινία για παραφυσικά φαινόμενα, μια δύσκολη πρόκληση για την παθιασμένη ψυχίατρο και ιατροδικαστή Κάρα Χάρντινγκ που αναλαμβάνει ένα ασυνήθη σχιζοφρενή ασθενή, που ξεφλουδίζει σαν κρεμμύδι τις πολλαπλές του προσωπικότητες.

Παίζουν: Τζουλιάν Μουρ, Τζόναθαν Ρις, Μέγιερς, Τζέφρι Ντεμάν, κ.ά.

Παραγωγή: ΗΠΑ (2010).

ΕΤΟΡΕ ΣΚΟΛΑ
Βίαιοι, βρώμικοι και κακοί

Εξαιρετική ταινία του 1976, βραβευμένη στο 29ο φεστιβάλ των Καννών με το βραβείο σκηνοθεσίας και επίκεντρο την περιφέρεια της Ρώμης των αρχών της δεκαετίας του '60 και τις παραγκουπόλεις, τις «borgate» και τον ανελέητο ξεπεσμό τόσο τον υλικό όσο και τον ηθικό. Η ταινία παραπαίει ανάμεσα στη σύγχρονη ιταλική κωμωδία και έναν όψιμο νεορεαλισμό, όπου κυριαρχεί η εξαφάνιση της ελπίδας για καλύτερες μέρες. Είναι αυτό που ο Πιέρ Πάολο Παζολίνι ονόμασε «ανθρωπολογική αλλαγή που επέφερε ο καταναλωτισμός».

Ο Τζιατσίντο Ματζατέλα, μετανάστης στην πρωτεύουσα από τον φτωχό Νότο με την πολυπληθή του οικογένεια και συγγενείς, δεν πιστεύει σε καλύτερες μέρες που θα 'ρθουν στο μέλλον. Αλλά ούτε και ο Ετορε Σκόλα το πιστεύει. Γι' αυτό και η επιμονή του φακού του σε λεπτομέρειες και χαρακτηριστικά βρώμικα και αποκρουστικά θα μπορούσε να θεωρηθεί η αισθητική που ντύνει τους καινούργιους πια καιρούς. Η κωμωδία εδώ λειώνει μέσα στο δράμα και αντίθετα, το κάθε γέλιο αντί να ανακουφίζει, αφήνει στο στόμα μια πικρή σαν κινίνο γεύση ... Η ερμηνεία του Νίνο Μανφρέντι παραμένει εξαιρετική σε μια ταινία που μπορεί να φέρει και αναγούλα για τα καινούργια ήθη, των καινούργιων καιρών και τις διαστάσεις του φαινομένου που - παραλλάζοντας λίγο τις εικόνες - αντικρίζουμε πανοραμικά μπροστά μας ... Να την δείτε!

Παίζουν: Νίνο Μανφρέντι, Μαρία Λουίζα Σαντέλα, Φραντσέσκο Ανίμπαλι, Μαρία Μπόσκο, Τζιζέλντα Καστρίνι, κ.ά.

Παραγωγή: Ιταλία (1976).



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ