ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τετάρτη 23 Οχτώβρη 2019
Σελ. /24
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
ΝΟΤΙΟΑΝΑΤΟΛΙΚΗ ΜΕΣΟΓΕΙΟΣ
Στο προσκήνιο οι όροι του παζαριού με την Τουρκία

Με φόντο τις διεργασίες γύρω από το Κυπριακό, πολλοί επαναφέρουν την ανάγκη επαναξιολόγησης των συνεργασιών με την Τουρκία

Τα «οικόπεδα» της κυπριακής ΑΟΖ όπου έχουν αναπτύξει δράση ενεργειακοί μονοπωλιακοί όμιλοι
Τα «οικόπεδα» της κυπριακής ΑΟΖ όπου έχουν αναπτύξει δράση ενεργειακοί μονοπωλιακοί όμιλοι
Ενώ συνεχίζονται οι προετοιμασίες γύρω από την πιθανή πραγματοποίηση τριμερούς συνάντησης με θέμα το Κυπριακό μεταξύ των ηγετών Κύπρου - ψευδοκράτους και του γενικού γραμματέα του ΟΗΕ Αντόνιο Γκουτέρες, αλλά και μιας άτυπης πενταμερούς με τις «εγγυήτριες δυνάμεις», Ελλάδα - Τουρκία - Βρετανία, αναζωπυρώνεται και η συζήτηση για τη σημασία επαναξιολόγησης ευρύτερων συνεργασιών με τη συμμετοχή και της Τουρκίας, στρώνοντας το έδαφος για όξυνση των αντιλαϊκών σχεδιασμών και παζαριών. Δεν είναι τυχαίο ότι στην κυπριακή ειδησεογραφία επανέρχονται τοποθετήσεις που επιμένουν ότι όχι απλά είναι αυταπάτη το να θεωρεί κανείς πως η Τουρκία μπορεί να αποκλειστεί από τις ενεργειακές και γεωπολιτικές «εξισώσεις» της Νοτιοανατολικής Μεσογείου, αλλά και ότι η ένταξή της στα πολυμερή σχήματα συνεργασίας που διαμορφώνονται είναι ο τρόπος να «αντιμετωπιστούν» τα προβλήματα μαζί της.

Για παράδειγμα, πρόσφατα βρέθηκε στην Κύπρο ο Ισραηλινός καθηγητής Μιχάλ Τανχούμ, συνεργάτης του Αυστριακού Ινστιτούτου για την Ευρωπαϊκή Πολιτική Ασφάλειας, και μιλώντας σε ημερίδα του Ιδρύματος «Γλαύκος Κληρίδης» υποστήριξε ότι υπάρχουν και ισχυρές πιθανότητες και «σημαντικά οφέλη» από την ένταξη της Τουρκίας σε συνεργασίες στη Νοτιοανατολική Μεσόγειο που ήδη διαμορφώνονται ή συζητιούνται, χωρίς μάλιστα να αποτελεί προϋπόθεση η επίτευξη συμφωνίας σε εδαφικές διαφορές ή σε σχέση με αμφισβητήσεις κυριαρχικών δικαιωμάτων.

Μιλώντας στην εφημερίδα «Φιλελεύθερος», ο Τανχούμ υποστήριξε ότι «η καλύτερη εμπορικά βιώσιμη προσέγγιση» για την αξιοποίηση των υδρογονανθράκων όλης της Λεκάνης είναι «η δημιουργία ενός ενεργειακού εικονικού κόμβου και να θεωρηθεί η Ανατολική Μεσόγειος μια ολόκληρη αγορά», ώστε να αντιμετωπιστούν «δισταγμοί και εμπόδια» στην εξαγωγή και στην προσέλκυση επενδύσεων που γεννούν π.χ. οι μικρές ποσότητες αερίου που έχουν οι περισσότερες χώρες της περιοχής, πλην Αιγύπτου.

Αναφερόμενος σε Φόρουμ και «τρίγωνα συνεργασίας» που προχωρούν στην περιοχή, ο Ισραηλινός ακαδημαϊκός υπογράμμισε ότι «είναι λάθος να πιστεύει κανείς ότι μέσω αυτών θα επιτύγχαναν αποτροπή της Τουρκίας. Είναι το αντίθετο που συμβαίνει, γιατί η Τουρκία έχει πολύ λίγα να χάσει και είναι κάτι που υποβαθμίζουμε». «Θα ήταν λοιπόν ευκολότερο» να δοθεί στην Τουρκία μια θέση σε τέτοια Φόρουμ, τόνισε, και συνέχισε: «Θα πρέπει επίσης να ιδωθεί η κατάσταση με ρεαλισμό. Για μένα δεν υπάρχει απάντηση η οποία να αποκλείει την Τουρκία. Δεν μπορεί να τοποθετηθεί ένα σιδηρούν παραπέτασμα στην Ανατολική Μεσόγειο. Ας μην ξεχνάμε ότι τους αγωγούς και τους σταθμούς υγροποίησης δεν είναι οι κυβερνήσεις που τους φτιάχνουν αλλά οι ιδιωτικές εταιρείες. Και οι εταιρείες θέλουν ένα περιβάλλον για να εργαστούν. Η ειρήνη και η σταθερότητα θα προσελκύσουν τις καλύτερες εταιρείες στις καλύτερες τιμές».

Ο ίδιος ανέφερε ότι πρέπει να αξιοποιηθεί η προσδοκία της Τουρκίας να αποτελέσει «το σημείο εκείνο από όπου η Ενέργεια θα μεταφέρεται προς την Ευρώπη» και ότι αυτήν την προσδοκία πρέπει να την αξιοποιήσουν οι Ευρωπαίοι, για να δυσκολέψουν τη ρωσοτουρκική συνεργασία στην Ενέργεια, που δυναμώνει, αλλά και για να αξιοποιηθούν σημαντικές υποδομές που διαθέτει ήδη η Τουρκία (χώρους αποθήκευσης κ.λπ.), μειώνοντας έτσι και το κόστος από την κατασκευή νέων.

Μιλώντας συγκεκριμένα για το Φόρουμ για το αέριο της Νοτιοανατολικής Μεσογείου που έχει δημιουργηθεί, ο Τανχούμ είπε ότι «η Αίγυπτος πέτυχε αρκετά μέσω της δημιουργίας του "Ενεργειακού Φόρουμ της Ανατολικής Μεσογείου" (Eastern Mediterranean Gas Forum), φέρνοντας όλους μαζί. Ομως συμμαχούν εναντίον της Τουρκίας. Γι' αυτό και η Τουρκία, χρησιμοποιώντας τα "δικαιώματα των Τουρκοκυπρίων", ενισχύει τη θέση της».

Δηλώσεις Ακάρ

Στο μεταξύ, ο Τούρκος υπουργός Αμυνας Χουλούσι Ακάρ επανέλαβε ότι η χώρα του θα προστατεύσει τα δικαιώματα τόσο της ίδιας όσο και των Τουρκοκυπρίων στην Ανατολική Μεσόγειο: «Ειδικά επειδή στη Μεσόγειο έχουν βρεθεί πηγές υδρογονανθράκων, έχει αυξηθεί το ενδιαφέρον των διεθνών παραγόντων για την περιοχή. Η Τουρκία θα προστατεύσει τα δικά της νόμιμα δικαιώματα και συμφέροντα και την υφαλοκρηπίδα της. Ταυτόχρονα, ως εγγυήτρια δύναμη, θα προστατεύσει και τα δικαιώματα της Τουρκικής Δημοκρατίας Βόρειας Κύπρου (σ.σ. του ψευδοκράτους). Η ΤΔΒΚ δεν μπορεί να αφεθεί έξω από την ενεργειακή εξίσωση».

Τέλος, παρέμβαση για τις διεργασίες γύρω από την πιθανότητα νέου γύρου συνομιλιών για το Κυπριακό έκανε και ο Κύπριος πρώην ΥΠΕΞ Ιωάννης Κασουλίδης, με συνέντευξή του στην «Καθημερινή». «Οταν χορεύεις ταγκό, θέλεις δύο. Οταν σταματάς το ταγκό και ξεκινά η κάθε πλευρά να χορεύει το δικό της τσιφτετέλι μπορείς να κάνεις όσες φιγούρες θέλεις. Αλλά φτάνει πλέον η ώρα να χορέψεις ταγκό», είπε χαρακτηριστικά.

Σε μια παράλληλη εξέλιξη, ο υπουργός Αμυνας Ν. Παναγιωτόπουλος συναντήθηκε χτες στην Αθήνα με τον Κύπριο πρέσβη Κυρ. Κενεβέζο, για να συζητήσουν «θέματα διμερούς ενδιαφέροντος», όπως λέγεται αρμοδίως. Επισήμως, «τέθηκαν επί τάπητος οι προκλήσεις ασφαλείας στην Ανατολική Μεσόγειο και επιβεβαιώθηκε η κοινή επιθυμία για περαιτέρω εμβάθυνση της συνεργασίας μεταξύ των δύο χωρών, με στόχο την ενίσχυση της σταθερότητας στην ευρύτερη περιοχή και την αποτελεσματικότερη αντιμετώπιση κοινών προκλήσεων και απειλών».


ΑΠΟΚΑΛΥΠΤΙΚΑ...
Το «κουκούλι» της νέας επίθεσης στις συντάξεις

«Γαλαντόμα» εμφανίζεται η κυβέρνηση απέναντι στους συνταξιούχους και προαναγγέλλει «αυξήσεις» για όσους είδαν τις επικουρικές τους να περικόπτονται κατ' εφαρμογή του νόμου Κατρούγκαλου, τον Ιούνη του 2016. Πρόκειται για συνταξιούχους που είχαν τότε άθροισμα κύριας - επικουρικής πάνω από 1.300 ευρώ και οι περικοπές που τους έγιναν κρίθηκαν αντισυνταγματικές από το Συμβούλιο της Επικρατείας. Στην πράξη, δηλαδή, δεν πρόκειται για καμία αύξηση, αλλά για χρήματα που δικαιούνται ούτως ή άλλως οι συνταξιούχοι, χωρίς μάλιστα η απόφαση του ΣτΕ να έχει αναδρομική ισχύ. Αυτό σημαίνει ότι για τους 40 μήνες που μεσολάβησαν μεταξύ Ιούνη 2016 και Οκτώβρη 2019, οπότε εκδόθηκε η απόφαση του ΣτΕ, περίπου 250.000 συνταξιούχοι χάνουν αμετάκλητα 1 δισ. ευρώ!

Λέει όμως και κάτι άλλο η κυβέρνηση. Οτι η «διόρθωση» των συντάξεων δεν θα γίνει άμεσα, αλλά μέσα στο 2020, αφού ψηφιστεί πρώτα ο νέος νόμος για τις επικουρικές. Ενας νόμος που - σύμφωνα με τη δηλωμένη πρόθεση της κυβέρνησης - ανοίγει το δρόμο για την ιδιωτικοποίηση της επικουρικής ασφάλισης, η οποία παραδίδεται στον χρηματιστηριακό τζόγο. Ετσι, κάτω από τον κουρνιαχτό που σηκώνεται για τις «αυξήσεις που έρχονται στις επικουρικές», όπως και τον καβγά που άνοιξε ξανά μεταξύ ΝΔ και ΣΥΡΙΖΑ για τις καθυστερούμενες συντάξεις, επιχειρούν να κρύψουν το νέο έγκλημα που σχεδιάζεται σε βάρος της δημόσιας Κοινωνικής Ασφάλισης.

* * *

Τα πανηγύρια όμως της κυβέρνησης για τις δήθεν «αυξήσεις» στις επικουρικές συντάξεις και οι ψευτοκαβγάδες με τον ΣΥΡΙΖΑ δεν είναι οι μόνες «τροχιοδεικτικές» για όσα περιμένουν τους επόμενους μήνες ασφαλισμένους και συνταξιούχους. Για παράδειγμα, δεν περνάει απαρατήρητο ότι το τελευταίο διάστημα ολοένα και πιο συχνά βλέπουν το φως δημοσιεύματα για τον «κίνδυνο» που αντιμετωπίζουν τα συστήματα Ασφάλισης από την αύξηση του προσδόκιμου ζωής, για τις συστάσεις που κάνει ο ΟΟΣΑ στα κράτη - μέλη σχετικά με τη βιωσιμότητα των ασφαλιστικών τους συστημάτων, ακόμα και μελέτες που εκθειάζουν κράτη με «προηγμένα» κοινωνικο-ασφαλιστικά συστήματα, που προβάλλονται ως «υπόδειγμα» για τις μεταρρυθμίσεις και σε άλλες χώρες.

Μια τέτοια παγκόσμια μελέτη, που δημοσιεύτηκε τις προηγούμενες μέρες, κατατάσσει την Ολλανδία και τη Δανία πρώτες ανάμεσα σε 37 χώρες για τα συνταξιοδοτικά τους συστήματα, με την Αυστραλία, τη Φινλανδία, τη Σουηδία, τη Νορβηγία, τη Σιγκαπούρη, τη Νέα Ζηλανδία, τον Καναδά και τη Χιλή να ακολουθούν. Σύμφωνα με τους συντάκτες της έρευνας, οι αξιολογήσεις τους αφορούν το κατά πόσο ένα σύστημα «οδηγεί σε βελτιωμένα οικονομικά αποτελέσματα για συνταξιούχους, αν είναι βιώσιμο και αν έχει την εμπιστοσύνη της κοινότητας».

* * *

Το «ζουμί» ωστόσο της έρευνας βρίσκεται στις συστάσεις που απευθύνει σε χώρες με χαμηλότερη αξιολόγηση, προκειμένου να ανέβουν βαθμίδα με βάση τα συγκεκριμένα κριτήρια. Για παράδειγμα, σε Βρετανία και ΗΠΑ συστήνεται «να ενισχύσουν τα αποτελέσματά τους αυξάνοντας την ελάχιστη σύνταξη για συνταξιούχους χαμηλού εισοδήματος», δηλαδή το ελάχιστο κομμάτι της σύνταξης που εγγυάται το κράτος για όλους τους συνταξιούχους, στην Ιαπωνία να αυξήσει τα όρια ηλικίας συνταξιοδότησης, καθώς το προσδόκιμο ζωής συνεχίζει να αυξάνεται, στην Ταϊλάνδη «να εισαγάγει ένα ελάχιστο επίπεδο υποχρεωτικής αποταμίευσης», ώστε να ενισχυθεί ο ανταποδοτικός και ιδιωτικός τομέας της Ασφάλισης.

Το συμπέρασμα της έρευνας είναι ότι «τα συστήματα σε όλο τον κόσμο αντιμετωπίζουν πρωτοφανές προσδόκιμο ζωής και αυξανόμενη πίεση στους δημόσιους πόρους», πίσω από τα οποία κρύβουν την πολιτική στήριξης του κεφαλαίου, με χαμηλούς μισθούς, ανασφάλιστη εργασία, περικοπές δαπανών για τις ανάγκες ασφαλισμένων και συνταξιούχων κ.τ.λ. Σ' αυτήν τη βάση, η έρευνα αραδιάζει μια σειρά από κριτήρια και επείγουσες κατευθύνσεις, για να αντιμετωπιστούν οι «προκλήσεις» των επόμενων δεκαετιών. Μεταξύ άλλων, προτείνονται αύξηση της ηλικίας συνταξιοδότησης, μείωση του κόστους των συνταξιοδοτικών παροχών που χρηματοδοτούνται από το κράτος, αύξηση της συμμετοχής των μεγαλύτερων ηλικιών στο εργατικό δυναμικό, υψηλότερα επίπεδα ιδιωτικής αποταμίευσης εντός και εκτός του συνταξιοδοτικού συστήματος, που θα μειώνουν τη μελλοντική εξάρτηση από τη δημόσια σύνταξη, ένταξη μισθωτών και αυτοαπασχολούμενων στο ιδιωτικό συνταξιοδοτικό σύστημα, αναγνωρίζοντας ότι αυτό δεν μπορεί να γίνει για όλους χωρίς μέτρα καταναγκασμού ή «αυτόματης εγγραφής», μεγαλύτερη διαφάνεια στα ιδιωτικά συνταξιοδοτικά προγράμματα κ.ά.

* * *

Μάλιστα, όπως σημειώνει η έκθεση, όλα τα παραπάνω μέτρα θα πρέπει να υπηρετούν ένα σύστημα «τριών πυλώνων», που θα προβλέπει την παροχή μιας σύνταξης «ασφαλούς» για όλους, την αναβάθμιση της πρόσβασης σε ανταποδοτικά συνταξιοδοτικά προγράμματα και βέβαια την υποστήριξη των συνταξιούχων, ώστε να αποταμιεύουν σε ιδιωτικά συστήματα ασφάλισης και συνταξιοδότησης.

Δεν είναι δύσκολο στις παραπάνω κατευθύνσεις να αναγνωρίσει κανείς τον πυρήνα όλων των μεταρρυθμίσεων που έγιναν μέχρι σήμερα, απ' όλες τις κυβερνήσεις, στο ελληνικό ασφαλιστικό σύστημα, με τελευταία αυτήν της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ (νόμος Κατρούγκαλου). Πάνω εκεί έρχεται να πατήσει η κυβέρνηση της ΝΔ, υποσχόμενη ένα «πρωτοπόρο» ασφαλιστικό σύστημα και διαφημίζοντας τη δυνατότητα των ασφαλισμένων να εξασφαλίσουν για τα γεράματα ένα καλύτερο εισόδημα από τη σύνταξη. Με τη διαφορά ότι για να το αποκτήσουν, θα πρέπει να φτάσουν ένα βήμα πριν από τον τάφο, να έχουν πληρώσει τα μαλλιοκέφαλά τους σε όλη τη διάρκεια του εργάσιμου βίου τους και ο ιδιωτικός ασφαλιστικός οργανισμός που θα διαχειρίζεται τα λεφτά τους να μην έχει χρεοκοπήσει στον τζόγο ή από κάποια επόμενη οικονομική κρίση...


Κ. Μ.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ