ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σάββατο 28 Ιούνη 2003
Σελ. /32
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
«ΜΠΟΛΣΟΪ»
Καταστροφές και «πονηριές»

«Αν η ανακατασκευή του αναβληθεί, δε θα υπάρχει πλέον τίποτα για να συντηρηθεί και να επιδιορθωθεί». Η προειδοποίηση είναι της Ταμάρα Νοσένκο, αξιωματούχου της «ΟΥΝΕΣΚΟ» και αφορά στο θέατρο «Μπολσόι», το οποίο βρίσκεται σε κρίσιμη κατάσταση.

Η Νοσένκο χαρακτήρισε τις συνθήκες ασφάλειας και εργασίας στο θρυλικό θέατρο ως «απαράδεκτες» και πρόσθεσε ότι η διαδικασία της ανακατασκευής «θα είναι πολύ περίπλοκη». «Πρέπει να διατηρήσουμε το αρχιτεκτονικό μνημείο και να διασφαλίσουμε την κανονική λειτουργία του θεάτρου. Οι ειδικοί εργάζονται σε διάφορα σχέδια, δεν είναι όμως ακόμη σαφές ποιο θα είναι κατάλληλο για όλον τον κόσμο», σημείωσε.

Το θέατρο είναι προστατευόμενο μνημείο από την «ΟΥΝΕΣΚΟ» και έχει ενταχθεί σε χρηματοδοτικό πρόγραμμα αποκατάστασης. Το πρόγραμμα όμως φαίνεται πως κάθε άλλο παρά προχωράει και η αιτία βρίσκεται στην εγκατάλειψη του σπουδαίου αυτού θεάτρου από τις μετασοβιετικές κυβερνήσεις. Αλλά ούτε και η «ΟΥΝΕΣΚΟ» φαίνεται να μπορεί (ή να θέλει πραγματικά) να ανακτήσει το «Μπολσόι» την παλιά του αίγλη, αφού στο πλαίσιο του προγράμματός της έχει εντάξει και «δράσεις» διεθνούς... «επαιτείας», όπως ο διεθνής έρανος που οργάνωσε στις 28 Μάρτη του 2000, καλώντας μια σειρά θέατρα σε όλο τον κόσμο να αφιερώσουν την παράστασή τους εκείνης της μέρας (τη γενέθλια μέρα του περίφημου θεάτρου) στο ίδιο το «Μπολσόι» για να σωθεί από την καταστροφή.

Ολα αυτά είναι ημίμετρα τα οποία προσπαθούν να αποκρύψουν, τελικά, τις πραγματικές αιτίες παρακμής του θεάτρου. Στην ίδια λογική κινείται και η «εκ του πονηρού» προσπάθεια να ριχθεί η ευθύνη για τη σημερινή κατάντια του θεάτρου στην ΕΣΣΔ! Στο σχετικό τηλεγράφημα του Γαλλικού Πρακτορείου, που αναμεταδίδει το ΑΠΕ, αναφέρεται ότι «ο εξοπλισμός των εργαστηρίων δεν έχει αντικατασταθεί από τις αρχές του αιώνα». Η αλήθεια όμως είναι ότι από το 1921 μέχρι και το 1987 το θέατρο γνώρισε μια πρωτοφανή και για τα δυτικά δεδομένα ανακατασκευή και συντήρηση, ενώ το σχετικό μακρόπνοο πρόγραμμα του 1987 δεν πρόλαβε να ολοκληρωθεί λόγω της διάλυσης της ΕΣΣΔ. Είναι χαρακτηριστικό ότι το 1941 καταστράφηκε από βομβαρδισμούς σημαντικό μέρος της πρόσοψης, η οποία επισκευάστηκε πλήρως πριν ακόμη τελειώσει ο πόλεμος! Και η «ΟΥΝΕΣΚΟ» όμως έχει «ασθενή» μνήμη...

ΜΟΥΣΕΙΟ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
Παραιτήθηκε ο πρόεδρός του

Τα «βρόντηξε» κι έφυγε ο πρόεδρος του Μουσείου Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, Απόστολος Παπαγιαννόπουλος. Στην επιστολή παραίτησής του επικαλείται προσωπικούς λόγους, όμως είναι προφανές πως δεν πρόκειται για προσωπικούς. Ο Α. Παπαγιαννόπουλος υπέβαλε στον υπουργό Πολιτισμού την παραίτησή του από τη θέση του προέδρου και μέλους της Διοικούσας Επιτροπής του Μουσείου Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, μετά από επτάχρονη θητεία.

Οπως αναφέρει ο ίδιος, το όραμα λειτουργίας του Μουσείου Κινηματογράφου έγινε πραγματικότητα «με την ενεργό συμμετοχή συνεργατών και φίλων που ενστερνίστηκαν την ιδέα αυτή και αφού χρειάστηκε να πορευτούμε δύσβατους δρόμους, μερικές φορές μάλιστα σε απόλυτη μοναξιά».

Σ' αυτή τη φράση διαφαίνονται όσα προηγήθηκαν, αλλά και όσα συμβαίνουν. Υποχρηματοδότηση, έλλειψη στελεχών και προσωπικού, που καταδικάζουν το ΜΚΘ να είναι ένα μουσείο χωρίς ουσιαστικό έργο. Μουσείο, που αν και το μοναδικό στο είδος του στη χώρα μας, με πλούσιο υλικό και δυναμικό περιεχόμενο, δυσκολεύεται να ανοίξει τα φτερά του και να πετάξει έξω από τα στενά όρια της πόλης. Χρόνια τώρα ο Α. Παπαγιαννόπουλος έδινε καθημερινά μάχη και πολλές φορές ήρθε σε κόντρες για να διασφαλίσει τη λειτουργία του.

Μετά από επτά χρόνια θητείας στο θεσμό αποχωρεί χωρίς οξύτητες, αποδεικνύοντας πως αγαπά και νοιάζεται πραγματικά το Μουσείο Κινηματογράφου και την πορεία του. Παραιτήθηκε δηλώνοντας απλά: «Αισθάνομαι την ανάγκη να αποχωρήσω για να υπάρξει η αναγκαία και επιβεβλημένη ανά διαστήματα ανανέωση προσώπων και ιδεών. Αλλωστε οφείλω να ασχοληθώ και με την αρχιτεκτονική, την ιστορική έρευνα και συγγραφή, που επί τόσα χρόνια έχω ουσιαστικά και ανεπίτρεπτα παραμελήσει».

Ο υπουργός Πολιτισμού, Ε. Βενιζέλος, με δήλωσή του έκανε δεκτή την παραίτηση του Α. Παπαγιαννόπουλου, εκφράζοντας τη λύπη του που δεν μπόρεσε να τον μεταπείσει. Πρόσθεσε ότι θα ζητήσει από τον σκηνοθέτη και μέλος της Διοικούσας Επιτροπής του Μουσείου, Τάσο Ψαρρά, να αναλάβει τα καθήκοντα του προέδρου.

Μελωδική «αναδρομή»

Γιώργος Κατσαρός
Γιώργος Κατσαρός
Σαράντα χρόνια συμπληρώνονται από τη βράβευση του Γιώργου Κατσαρού (φωτο) στο Φεστιβάλ Τραγουδιού Πολωνίας, με το τραγούδι «Κάθε λιμάνι και καημός» (β' βραβείο). Το τραγούδι, σε στίχους Πυθαγόρα, που ερμήνευσαν ο Πάνος Γαβαλάς και η Ρία Κούρτη, σήμανε την αναγνώριση του δημιουργού, ο οποίος έχει στο ενεργητικό του εκατοντάδες τραγούδια και συνεργασίες με σημαντικούς ερμηνευτές. Ανάμεσά τους οι Μαρινέλλα, Γ. Πάριος, Δ. Μητροπάνος, Β. Μοσχολιού, Δ. Γαλάνη, Αλ. Κανελλίδου, Μ. Μητσιάς κ.ά.

Αυτή τη δημιουργική σαραντάχρονη διαδρομή θα γιορτάσει ο Γ. Κατσαρός με μια συναυλία - «Αναδρομή» ο τίτλος της -, στις 4 Ιούλη (9.15 μ.μ.), στο θέατρο Λυκαβηττού. Μαζί με τον μαέστρο, σε δύο ξεχωριστά στιγμιότυπα, θα εμφανιστούν ο Δημήτρης Μητροπάνος και η Αλέκα Κανελλίδου. Θα τραγουδήσουν επίσης οι Ηλίας Κλωναρίδης, Φωτεινή Σαββατιανού, Γιώργος Τσαρνάς, Δέσποινα Σακελλαρίου και η Παιδική Πολυφωνική Χορωδία της Πάτρας. Επικεφαλής της 15μελούς ορχήστρας θα είναι ο ίδιος συνθέτης.

«Θ' ακούσετε ωραίες μελωδικές φωνές, που λείπουν από την εποχή μας και περιμένω ο κόσμος να τραγουδήσει μαζί μας», είπε ο Γ. Κατσαρός αναφερόμενος στη συναυλία στο Λυκαβηττό, που είναι συμπαραγωγή με το «Ελληνικό Φεστιβάλ». Στις 14/7 ο Γ. Κατσαρός θα εμφανιστεί στη Θεσσαλονίκη (Μονή Λαζαριστών).

«Επιτρέποντες» της Κύπρου

Με την κωμωδία του Μενάνδρου «Επιτρέποντες» θα συμμετέχει ο Θεατρικός Οργανισμός Κύπρου στα φετινά Επιδαύρια (1,2 Αυγούστου). Το έργο θα παρουσιαστεί και στο Αρχαίο Ωδείο Πάτρας, στις 4 και 5 Αυγούστου. Η σκηνοθεσία είναι του Εύη Γαβριηλίδη. Η μετάφραση και οι «καθαρευουσιάνικοι» στίχοι στα χορικά είναι του ποιητή Γιάννη Βαρβέρη. Τα σκηνικά - κοστούμια Γιάννη Μετζικώφ, η μουσική του Μιχάλη Χριστοδουλίδη και οι χορογραφίες του Ξενή και της Τζίλιαν Βαττή.

Στους «Επιτρέποντες» του Μενάνδρου, η Παμφίλη και ο Χαρίσιος γνωρίζονται και παντρεύονται αμέσως. Μαθαίνουμε όμως από τον παμπόνηρο υπηρέτη του Χαρισίου, τον Ονήσιμο, ότι αμέσως μετά το γάμο και μετά την απουσία του κυρίου του σε ένα ταξίδι, η Παμφίλη γεννά ένα παιδί, το οποίο με τη βοήθεια της υπηρέτριας της Σωφρόνης το βάζουν σε ένα καλάθι και το εγκαταλείπουν στο παρακείμενο δάσος. Αυτό σημαίνει ότι όταν η Παμφίλη παντρεύτηκε ήταν ήδη έγκυος τεσσάρων μηνών. Ο Ονήσιμος τα εξομολογείται όλα στον αφέντη του μόλις αυτός επιστρέφει από το ταξίδι.

Τους ρόλους υποδύονται οι: Δημήτρης Πιατάς (Ονήσιμος), Νίκος Χαραλάμπους (Σμικρίνης), Βαρνάβας Κυριαζής, Στέλλα Φυρογένη, Σταύρος Λούρας, Ανδρέας Βασιλείου, Κυριάκος Ευθυμίου, Μαρία Μίχα, Χριστίνα Παυλίδου κ.ά.

Αριστοφάνης» κι «Αθάνατο νερό»

Από τη Λάρισα, στις 30/6, ξεκινά την πανελλαδική περιοδεία του το θέατρο «Διαδρομή» με τις «Θεσμοφοριάζουσες» του Αριστοφάνη, σε σκηνοθεσία του Κώστα Τσιάνου και πρωταγωνιστές τους Πέτρο Φιλιππίδη και Γιάννη Βούρο. Συνολικά θα δοθούν 35 παραστάσεις μέχρι τα μέσα του Σεπτέμβρη. Μετά τη Λάρισα παραστάσεις θα δοθούν στο «Θέατρο Γης» της Θεσσαλονίκης (2-4/7), για τις οποίες προπωλούνται εισιτήρια σε ειδικά περίπτερα στην πλατεία Αριστοτέλους.

  • Το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος, εξάλλου, σε συνεργασία με το Κέντρο Πολιτισμού της Νομαρχίας Θεσσαλονίκης, παρουσιάζουν σήμερα στο ανοιχτό θέατρο «Τσούκες» στο Δρυμό του Δήμου Μυγδονίας την παράσταση «Το Αθάνατο Νερό», που βασίζεται σε δυο λαϊκά ελληνικά παραμύθια («Το Αθάνατο Νερό» και «Η όμορφη Αρτανσή»), σε διασκευή - σκηνοθεσία Τάσου Ράτζου.

Ερμηνευτής και δημιουργός με ξεχωριστό ταλέντο κι ευαισθησία, ο Αλκίνοος Ιωαννίδης δίνει συναυλία, τη Δευτέρα, στο Θέατρο Βράχων (Βύρωνα - Υμηττού) «Μελίνα Μερκούρη». Θα παρουσιάσει τραγούδια από την τελευταία του δισκογραφική δουλιά «Οι περιπέτειες ενός προσκυνητή», καθώς και παλιότερα κομμάτια, δικά του ή άλλων δημιουργών.

Οι ταινίες «Οι μετεωρίτες», σε σενάριο - σκηνοθεσία Ι. Καλέμη - Μαυριγένη και «Στα όρια», σε σκηνοθεσία Σάββα Καρύδα και σενάριο Παναγιώτη Πασχίδη, θα χρηματοδοτηθούν από το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου, στο πλαίσιο του προγράμματος «Νέο Βλέμμα». Κάθε ταινία θα λάβει από 146.736 ευρώ.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ