ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τρίτη 9 Γενάρη 1996
Σελ. /32
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
"Κάρμεν" στο Μέγαρο Μουσικής

Η "Κάρμεν" του Μπιζέ θα παραμένει πάντα ένας μεγάλος πειρασμός για τους καλλιτέχνες του λυρικού θεάτρου. Ταυτόχρονα, ένα "ακόνι" όπου δοκιμάζεται σκληρά, εκτίθεται και κρίνεται η ερμηνευτική δύναμη, το βάθος, και η αλήθεια όλων των συντελεστών που θα διατεθούν, για να πάρει, επί σκηνής, σάρκα και οστά αυτός ο μύθος - σύμβολο της αναπαλλοτρίωτης, ελεύθερης ανθρώπινης φύσης. Ενας μύθος, που έχει δραματουργικό "μοχλό" του τη φλόγα του έρωτα, ενός έρωτα που φλέγεται έως θανάτου. Κατανοητή είναι, επομένως, και η φιλοδοξία του ΜΜ να ανεβάσει αυτό το κορυφαίο λυρικό δράμα και της Αγνής Μπάλτσα να ερμηνεύσει και πάλι την Κάρμεν (ρόλο που είχε ερμηνεύσει πριν ένδεκα χρόνια στο Ηρώδειο, με σκηνοθέτη τον Πονέλ και βοηθό σκηνοθέτη τον Γκρίσα Αζαγκάροφ,ο οποίος σκηνοθέτησε το έργο στο ΜΜ. Το ζητούμενο από κάθε ανέβασμα, οποιουδήποτε μεγάλου έργου, δεν είναι απλώς μια φροντισμένη, πιστή στο "γράμμα" του έργου - του μύθου, της μορφής, της υφής, του ήθους και του ύφους του - παράσταση. Το ζητούμενο είναι και να "λαμπαδιάσει", να "πάρει φωτιά" από το πνεύμα του δημιουργού, από τη κρυφή "εκρηκτική ύλη" του μύθου και των χαρακτήρων, για να συνεπάρει και το θεατή. Και η "Κάρμεν" του Μπιζέ, βασισμένη στη νουβέλα του Μεριμέ, είναι μια εκπληκτική (μουσικά και δραματουργικά) "εκρηκτική ύλη", γι' αυτό και έχει εμπνεύσει πολλούς άλλους δημιουργούς και άλλες μορφές τέχνης.

Η φροντισμένη, αλλά εγκεφαλικά, διεκπεραιωτικά, ρεαλιστική σκηνοθεσία του Γκρίσα Αζαγκάροφ, με τα ψυχρά μισοεξπρεσιονιστικά σκηνικά (Κυριάκος Δεσύλλας) και την πανσπερμία των κοστουμιών (μέχρι και των ακραίων σημερινών, γυναικείων και ανδρικών) στο όνομα της διαχρονικότητας του μύθου (Μαρία - Λουίζε Βάλεκ), δε "φλογίστηκε" από το πάθος, το "ντουέντε" της ισπανικής, ιδιαίτερα της τσιγγάνικης, ψυχής. Δε μαγεύτηκε από το σαγηνευτικό, βαθύτατα φλογερό, γήινο και χυμώδες λαϊκό πλάσμα, το μοιραίο θηλυκό "δαίμονα" που λέγεται Κάρμεν, που ολόκληρη είναι έρωτας και ελευθερία, πέραν του "μέτρου" των συνηθισμένων ανθρώπων, γι' αυτό και ο έρωτας και η ελευθερία της ως υπέρτατη έκφραση της ζωής είναι "φορέας" του θανάτου.

Και βέβαια, η ερμηνεία ενός τέτοιου έργου δε σταματά με το άμεμπτο της μουσικής ερμηνείας από την Ορχήστρα Καπέλα Ιστροπολιτάνα, με μαέστρο τον Ραλφ Βάικερτ,της μουσικής προετοιμασίας (Ρόναλντ Σνάιντερ - Δημήτρης Γιάκας), της συμμετοχής της Χορωδίας της ΕΡΤ σε διεύθυνση Αντώνη Κοντογεωργίου και της Παιδικής Χορωδίας του Ωδείου "Κόνταλι" σε διεύθυνση Μιχάλη Πατσέα.Δεν αρκούν οι καλές φωνές του συνόλου των ερμηνευτών των ρόλων. Ούτε η σχηματικότητα της δήθεν σπανιόλικης κίνησης και στάσης του κορμιού - κίνηση και στάση που χορευτικά απαυγάζει το φλαμέγκο, που διδάχθηκαν οι τραγουδιστές, κίνηση και στάση που πάλεψε, ευσυνείδητα, να κατακτήσει, όπως και να ερμηνεύσει θεατρικά τον υπέροχο αυτό ρόλο, η άψογη τραγουδιστικά Αγνή Μπάλτσα.Παρότι αδύνατη υποκριτικά γι' αυτό το ρόλο (δεν είναι της ιδιοσυγκρασίας της) η Α. Μπάλτσα έκανε τη σημαντικότερη - και από αυτή την άποψη - ερμηνεία. Ούτε δραματικότητα, ούτε θεατρικότητα, πολύ περισσότερο, ούτε ερωτική φλόγα ήταν τα ακατάσχετα, απολύτως αληθινά "παθιάρικα" φιλιά του καλλίφωνου τενόρου, αλλά οφθαλμοφανώς ακατάλληλου για το ρόλο του Δον Χοσέ, Νιλ Σίκοφ.Η όπερα δεν είναι απλώς μουσική και τραγουδιστικό άκουσμα. Είναι θέατρο με τα όλα του και πιο απαιτητικό, πιο δύσκολο μάλιστα, λόγω της μουσικής υφής του. Και μια παράσταση όπερας δεν αποκτά την αμεσότητα του θεάτρου πρόζας μόνο με μερικές μιλητές ατάκες, όπως έκανε ο σκηνοθέτης.

ΘΥΜΕΛΗ

Φόρεσαν "Νυχτικά και νυφικά"

Με δύο τελευταίες παραστάσεις για το αθηναϊκό κοινό, σήμερα, στις 6.30 και στις 9 μμ, στο θέατρο "Σφενδόνη",ολοκληρώνεται η επιτυχημένη πορεία της παράστασης "Νυχτικά και νυφικά",που ήταν η εναρκτήρια της φετινής περιόδου για το ΔΗΠΕΘΕ Βόλου.Τα "Νυχτικά και νυφικά" είναι πέντε μονόπρακτα Ελλήνων συγγραφέων, συνδεδεμένα μεταξύ τους και με κοινό θεματικό άξονα τον έρωτα και τη γυναίκα. Τα μονόπρακτα που παρουσιάζονται σε σκηνοθεσία Κοσμά Φοντούκη είναι: "Προάστιο Νέου Φαλήρου" του Δημήτρη Κεχαϊδη,"Μια γυναίκα" του Γιάννη Παπαδόπουλου,"Το ψυγείο" τηςΙωάννας Καρυστιάνη,"Ο άνδρας από τη Βουλγαρία" του Σωτήρη Δημητρίου και "Παιχνίδια" της Βερονίκης Δαλακούρα.Το σκηνικό είναι του Νίκου Αλεξίου,τα κοστούμια του Μανώλη Κόπτη και η μουσική του Ηρακλή Πασχαλίδη.Παίζουν: Κώστας Ματσακάς, Ναταλία Στεφάνου, Αννα Κοζαδίνου, Κατερίνα Αναγνωστάκη, Νιόβη Κωστοπούλου, Μαγδαληνή Φιλαρέτου.

Θεατρική "επιστροφή" του Γ. Ρίτσου

Το, άπαιχτο στην Ελλάδα και άγνωστο στο πλατύ κοινό, θεατρικό έργο του Γιάννη Ρίτσου "Τα ραβδιά των τυφλών" θα παρουσιαστεί, στο Υπόγειο του "Θεάτρου Τέχνης",στα μέσα Φλεβάρη, μετά το τέλος των παραστάσεων του έργου "Το ταξίδι μακριά..." της Λούλας Αναγνωστάκη.Την έκδοση του έργου του Γιάννη Ρίτσου, πρόσφατα, επιμελήθηκε ο Κώστας Νίτσος.Γραμμένο το 1959, δεν ανήκει στην κατηγορία των "δραματοποιημένων" μονολόγων, ούτε στα ποιητικά έργα με λανθάνοντα θεατρικά στοιχεία. Μας αποκαλύπτει μια άλλη, άγνωστη πλευρά, την καθαρά θεατρική του Γιάννη Ρίτσου.Εργο πολυπρόσωπο, με ολοκληρωμένους χαρακτήρες, ξαφνιάζει με τη λιτότητα των διαλόγων, τη σύγχρονη θεατρική δομή και την τέλεια οργανωμένη, σκηνικά, ποιητική ατμόσφαιρα. Διαδραματίζεται στη μεταπολεμική περίοδο των κοινωνικών ανακατατάξεων. Τη σκηνοθεσία υπογράφει ο Μίμης Κουγιουμτζής.

"Ο κύκλος με την κιμωλία" στο "Ανοιχτό Θέατρο"

"Ολόκληρος ο Σαίξπηρ σε μια ώρα", στο θέατρο "Δανδουλάκη"

Νέοι "κύκλοι"

Μέχρι την Κυριακή 14 του Γενάρη, θα παρουσιάζεται στο "Ανοιχτό Θέατρο" το έργο του Μπρεχτ "Ο κύκλος με την κιμωλία",που ανέβηκε σε σκηνοθεσία Γιώργου Μιχαηλίδη,μετάφραση Πέτρου Μάρκαρη,σκηνικά - κοστούμια Αγνής Ντούτση,μουσική Θόδωρου Αντωνίου και χορογραφίες Δόνης Μιχαηλίδη.Τους ρόλους ερμηνεύουν: Μηνάς Χατζησάββας, Ντίνα Μιχαηλίδη, Κώστας Γαλανάκης, Μπέλλα Μπερδούση, Ειρήνη Χατζηκωνσταντή, Δημήτρης Γιαννόπουλος, Θόδωρος Μπογιατζής, Ανθή Ανδρεοπούλου κ.ά.

Ο "κύκλος" του Μπρεχτ μπορεί να κλείνει, αλλά ένας νέος κύκλος παραστάσεων αρχίζει στο "Ανοιχτό Θέατρο".Στο τέλος του Γενάρη επανέρχεται το έργο του Βέντεκιτ "Το ξύπνημα της Ανοιξης",ενώ παράλληλα ετοιμάζεται το ανέβασμα του έργου "Πλατόνοφ" του Τσέχοφ και του "Κουαρτέτου" του πρόσφατα χαμένου Γερμανού συγγραφέα Χάινερ Μίλερ.

  • Μα, γίνεται "Ολόκληρος ο Σαίξπηρ σε μία ώρα";Κι όμως γίνεται και το σημερινό ερώτημα: "Να ψωμοΖεί κανείς ή να μην ψωμοΖεί; " Πράγματι "Ιδού η απορία", την οποία θα προσπαθήσουν να επιλύσουν οι ηθοποιοί που τολμούν να μας παρουσιάσουν "Ολόκληρο τον Σαίξπηρ σε μία ώρα",κάθε Δευτέρα και Τρίτη στο θέατρο "Κάτια Δανδουλάκη".Και τα 37 έργα του Σαίξπηρ σε μια ώρα και για 22 μόνο παραστάσεις. Πρόκειται για το έργο των Borgeson, Long και Singer, που παρουσιάστηκε πέρσι στον Εξώστη του θεάτρου "Αμόρε".Η μετάφραση και σκηνοθεσία είναι του Κωνσταντίνου Αρβανιτάκη,τα σκηνικά - κοστούμια της Αναστασίας Αρσένη.Τους ρόλους ερμηνεύουν: Ακης Σακελλαρίου, Ιεροκλής Μιχαηλίδης, Στέλιος Μάινας και Ναταλία Δραγούμη.
Ρεσιτάλ ερμηνείας

Τα δύο μονόπρακτα του Φ. Ξ. Κρετς δίνουν την ευκαιρία στην Αλέκα Παϊζη να προσφέρει στους θεατρόφιλους και πάλι ένα σπουδαίο, ατομικό υποκριτικό ρεσιτάλ ερμηνείας, μέσα από το λόγο στις "Νέες προοπτικές" και μέσα από τη σιωπή στα "Αγαπημένα σας τραγούδια".Στην επίσημη πρεμιέρα, παραβρέθηκαν πολλοί προσκεκλημένοι από το χώρο της πολιτικής, των Γραμμάτων και των Τεχνών, μεταξύ των οποίων η Γενική Γραμματέας της ΚΕ του ΚΚΕ Αλέκα Παπαρήγα και ο επίτιμος Πρόεδρός του Χαρίλαος Φλωράκης (φωτό), που χειροκρότησαν και συνεχάρησαν θερμά την Αλέκα Παϊζη.Τα έργα παρουσιάζονται σε μετάφραση Σωτηρίας Ματζίρη,σκηνοθεσία Αντώνη Αντύπα,σκηνικά - κοστούμια Γιώργου Πάτσα και μουσική Ελένης Καραϊνδρου.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ