ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σάββατο 11 Φλεβάρη 2006
Σελ. /32
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
Πολιτισμός: Ανάγκη και δικαίωμα

Επιτυχία σημείωσε η εκδήλωση της Νομαρχιακή Επιτροπή Τρικάλων του ΚΚΕ

Αποψη της αίθουσας, κατά την εκδήλωση
Αποψη της αίθουσας, κατά την εκδήλωση
Μια διαφορετική συζήτηση για τα ζητήματα του πολιτισμού διεξήχθη στην εκδήλωση που διοργάνωσε η ΝΕ Τρικάλων του ΚΚΕ, με προσκεκλημένο τον βουλευτή του Κόμματος, Γιώργο Χουρμουζιάδη. Συζήτηση που μπήκε στην ουσία του ζητήματος, αναδεικνύοντας πολλές πλευρές που σχετίζονται με την ανάγκη του ανθρώπου να επικοινωνεί με το συνάνθρωπό του, με τον κώδικα των πολιτιστικών αξιών, με το δικαίωμά του να γεύεται τα αγαθά που «παράγει» η πολιτιστική δημιουργία.

Η ανταπόκριση των Τρικαλινών στο κάλεσμα των κομμουνιστών σ' έναν ανοιχτό και γόνιμο διάλογο για τα πολιτιστικά ζητήματα ήταν μεγάλη. Η αίθουσα του «Φρουρίου» γέμισε ασφυκτικά, γεγονός που αποδεικνύει ότι η βάρβαρη επέλαση της υποκουλτούρας βρίσκει πολλές αντιστάσεις και υπάρχουν πολλοί «αλέρωτοι» από τη χυδαιότητα, που μας κατακλύζει και εξακολουθούν ν' αναζητούν τις πολιτιστικές αξίες που ομορφαίνουν, πραγματικά, την ανθρώπινη ζωή. Αλλωστε, είναι γνωστό ότι η περιοχή των Τρικάλων έχει μεγάλη πολιτιστική παράδοση - από εδώ κατάγονται σημαντικοί άνθρωποι της Τέχνης - η οποία λειτουργεί ως πολιτιστική «συνείδηση», δημιουργώντας ισχυρά «πολιτιστικά αντισώματα» στους Τρικαλινούς.

Ο Γ. Χουρμουζιάδης περιέγραψε, μέσα από το πολιτιστικό πρίσμα, τη σημερινή κατάσταση στην ελληνική κοινωνία. Συνέδεσε τον πολιτισμό με την αγωνία και τον αγώνα των ανθρώπων για τη δημιουργία, υπογραμμίζοντας ότι η εργασία, ως βασικός παράγοντας πολιτισμού, είναι αναφαίρετο ανθρώπινο δικαίωμα, που, όμως, καταστρατηγείται στην καπιταλιστική κοινωνία.

Πλήθος οι παρεμβάσεις που ακολούθησαν. Το λόγο πήραν και κατέθεσαν προβληματισμούς πολλοί άνθρωποι των Γραμμάτων και της Τέχνης. Οι παρεμβάσεις στάθηκαν σε ζητήματα που αφορούν στη σύνδεση της εκπαίδευσης και της γνώσης με τον πολιτισμό, της Τέχνης με το λαό και τα προβλήματά του και στον αγώνα που χρειάζεται να αναπτυχθεί κατά της εμπορευματοποίησης του πολιτισμού.

Αντιδραστική επιλογή

Ενώ δεν έχει κοπάσει ο σάλος από το αντικομμουνιστικό μνημόνιο του Συμβουλίου της Ευρώπης, το ΥΠΠΟ, ο δήμος Ρόδου και η Νομαρχία Δωδεκανήσου μέσω του φεστιβάλ οικολογικού κινηματογράφου ««Ecofilms» (20 - 26/6) προσκαλούν τον Τζόνας Μέκας, Aμερικανό σκηνοθέτη, λιθουανικής καταγωγής. Ο 84χρονος, σήμερα, Μέκας θεωρείται ένας εκ των πρωτοπόρων του αμερικανικού ανεξάρτητου κινηματογράφου στις αρχές της δεκαετίας του '50.

Τους λόγους που τον οδήγησαν να εγκαταλείψει την πατρίδα του στη διάρκεια του πολέμου, τους αναφέρει ο ίδιος σε μακροσκελή συνέντευξη στο διαδικτυακό περιοδικό «Senses of cinema» τον Ιούνη του 2001. Εκεί μαθαίνουμε ότι συμμετείχε σε οργανωμένη αντισοβιετική προπαγάνδα και ότι το έσκασε για τη Βιέννη, όπου πιάστηκε από τους ναζί και πέρασε όλη τη διάρκεια του πολέμου σε στρατόπεδο συγκέντρωσης.

Η Λιθουανία, γνωστή σήμερα για τις κρατικές τιμές στους συνεργάτες των ναζί στη διάρκεια του Β' Παγκοσμίου Πολέμου, που περιλαμβάνουν συνταξιοδοτήσεις, επαναγράψιμο των βιβλίων της Ιστορίας - όπου η ΕΣΣΔ εμφανίζεται ως «κατακτητής» - και μνημεία, τίμησε τον σκηνοθέτη στην τελευταία Μπιενάλε Βενετίας, αφιερώνοντας αποκλειστικά σε αυτόν και το έργο του, το περίπτερό της. Οχι, τυχαία, βέβαια.

Επειδή κάθε φεστιβάλ είναι αντικειμενικά - μάλιστα το «Ecofilms» επιδιώκει να είναι - πολιτικό, δηλαδή λειτουργεί παρεμβατικά στην κοινωνία, μέσω των επιλογών του, έτσι και η τιμή στον Μέκας αποτελεί πολιτική επιλογή. Και ως τέτοια είναι αντιδραστική.


Γρηγόρης ΤΡΑΓΓΑΝΙΔΑΣ


ΝΕΕΣ ΕΚΔΟΣΕΙΣ

- Παπαδήμας: Γιώργος Σταϊνχάσνερ «Ο πόλεμος στην αρχαία Ελλάδα». (To έργο αναλύει, σε εφτά κεφάλαια, τις συχνές πολεμικές συγκρούσεις ελληνικών πόλεων - κρατών και την επίδρασή τους στην καθημερινότητα και τη σκέψη των Ελλήνων. Επίσης εξετάζει την τεχνική, τα όπλα, τις στρατηγικές στο χερσαίο και ναυτικό πόλεμο, τις οχυρώσεις, τις πολιτικές, οικονομικές και κοινωνικές όψεις του πολέμου (3η έκδοση). Ρομπέρ Φλασεριέρ «Ο δημόσιος και ιδιωτικός βίος των αρχαίων Ελλήνων» (μετάφραση Γέρας Δ. Βανδώρου. Μελέτη για τη ζωή των πολιτών, δούλων και γυναικών, τους θεσμούς του γάμου, της οικογένειας, της εκπαίδευσης, της θρησκείας, του Δήμου, της Βουλής, των δικαστηρίων, του στρατού κλπ. 10η έκδοση). Κατρίν Σαλ «Η άλλη όψη της αρχαιότητας. Ο υπόκοσμος» (μετάφραση Κώστας Τσιταράκης. Μελέτη για τα κοινωνικοταξικά χαρακτηριστικά των πόλεων - εστιών πορνείας και εγκληματικότητας Αθήνας, Κορίνθου, Αλεξάνδρειας, Ρώμης. Τον αγοραίο έρωτα κοριτσιών και αγοριών, τα συμπόσια, την ακολασία σε δρόμους, συνοικίες, πορνεία και στα ανάκτορα της Ρώμης). Αλμπερτ Ρέμπλε «Ιστορία της παιδαγωγικής» (μετάφραση Θεοφάνης Χατζηστεφανίδης, Σοφία Χατζηστεφανίδη-Πολυζώη. Μελέτη για τις παιδαγωγικές θεωρίες, τα εκπαιδευτικά συστήματα και την πολιτιστική αγωγή στην Ευρώπη, από την αρχαιότητα μέχρι σήμερα). Δημοσθένης Γ. Γεωργοβασίλης «Βιργιλίου Αινειάς(εισαγωγή - βιβλίο 1)». (Ανάλυση του έπους του Βιργιλίου «Αινειάς», που αφηγείται ότι μετά την καταστροφή της Τροίας ο επικεφαλής των Τρώων προσφύγων Αινείας, αναζητώντας νέα «πατρίδα», έφτασε στην Ιταλία, όπου ίδρυσε την πόλη-κράτος Ρώμη).

- Καστανιώτης: Θόδωρος Καρζής «Η σάτιρα και η παγκόσμια ιστορία της (Από τους προγόνους του Αριστοφάνη μέχρι τους απογόνους του Σουρή)». Ο γνωστός δημοσιογράφος, πολυγραφότατος και βραβευμένος συγγραφέας ιστορικών και πολιτιστικών βιβλίων, με το όμορφα εικονογραφημένο βιβλίο, καταθέτει μια σημαντική μελέτη για τα είδη, την εξέλιξη και τους μεγάλους δημιουργούς της σάτιρας, από την αρχαιότητα μέχρι τα νεότερα χρόνια, παραθέτοντας χαρακτηριστικά δείγματα σατιρικών κειμένων. Η μελέτη κλείνει με επίμετρο, ονοματολόγιο, ορολογία και πίνακα σατιρικών εντύπων του 19ου και 20ού αιώνα.

- «Κέδρος» Κώστας Ν. Χατζηπατέρας - Μαρία Φαφαλιού «Μαρτυρίες '40-'41». (Πλούσιος εικονογραφημένος τόμος με ντοκουμέντα και κείμενα προσώπων, φορέων κ.ά. για τις αρχές του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου στην Ελλάδα. Το βιβλίο, βραβευμένο από την Ακαδημία Αθηνών, κυκλοφορεί σε 4η έκδοση). Γιάννης Βαρβερής «Πεταμένα λεφτά» (ποιητική συλλογή του γνωστού θεατρικού κριτικού, μεταφραστή και δοκιμιογράφου). Αργυρώ Μαντόγλου «Bodyland - χώρα σωμάτων» (διηγήματα). Κρις Νέλσκοτ «Ενας επικίνδυνος δρόμος» (μετάφραση Αθανάσιος Ζάβαλος. Μυθιστόρημα, που διαδραματίζεται τις μέρες δολοφονίας του Μάρτιν Λούθερ Κινγκ). Μάριο Μεντόθα «Σατανάς» (μετάφραση Νίκολας Καλοτεράκης. Αστυνομικό μυθιστόρημα). Γκιγέρμο Αριάγα «Μια γλυκιά μυρωδιά θανάτου» (μετάφραση Κατερίνα Ρούφη. Αστυνομικό μυθιστόρημα). Οταβιάνο Μπον «Το σαράι του σουλτάνου (μια λεπτομερής περιγραφή στην οθωμανική αυλή)» (μετάφραση Δέσπω Παπαγρηγοράκη. Ο συγγραφέας, εκπροσωπώντας τη Βενετία στην Κωνσταντινούπολη από το 1604-1607, περιγράφει τη ζωή στο παλάτι Τοπκαπί και τον σουλτάνο Αχμέτ Α΄).

- «Ελληνικά Γράμματα». Στη νέα ενδιαφέρουσα σειρά «Νεοέλληνες κλασικοί - Οδηγίες χρήσης», που δίνει το «κλειδί» προσέγγισης του έργου μεγάλων νεοελλήνων συγγραφέων, με «αναγνώσεις» σύγχρονων ομοτέχνων τους, κυκλοφόρησαν μέχρι τώρα τα εξής βιβλία: «Η Μάρω Δούκα διαβάζει Γεώργιο Μ. Βιζυηνό» (περιλαμβάνεται χρονολόγιο - βιοεργογραφία, δύο διηγήματα, γλωσσάρι, επιλογή ποιημάτων και φωτογραφίες του Βιζυηνού). «Ο Δημήτρης Καλοκύρης διαβάζει Εμμανουήλ Ροΐδη» (Ο Δ. Καλοκύρης, εισαγωγικά συνθέτει ένα «φιλολογικό αστειολόγημα», με απόψεις μελετητών της λογοτεχνίας για την «Πάπισσα Ιωάννα», επιλέγει 22 κείμενα του Ροΐδη, σχολιάζει το ροϊδικό χιούμορ και παραθέτει βιβλιογραφία). «Ο Φίλιππος Δρακονταειδής διαβάζει Δημήτριο Βικέλα» (βιβλίο για το βίο και την προσωπικότητα του Βικέλα, την εποχή του και τους συγγραφείς της, με ανθολογία ποιημάτων, διηγημάτων, ιστορικών, ταξιδιωτικών κειμένων και την άποψη του Βικέλα για τους Ολυμπιακούς Αγώνες).

Εικαστική έκθεση για τη ζωή και τον αγώνα

Εγκαινιάστηκε χτες από τα Σωματεία της Ζώνης και θα διαρκέσει μέχρι τις 19/2

Μία ξεχωριστή μέρα για τους εργαζόμενους της Ναυπηγοεπισκευαστικής Ζώνης Περάματος ήταν η χτεσινή. Ο αγώνας των εργατών συνδέθηκε με την τέχνη, την αυθεντική τέχνη όπως πρέπει να είναι και να εκφράζει τη ζωή, την πραγματική ζωή. Με τίτλο «Ζώνη Περάματος, Ανθρωποι - χρώμα και σίδερο», έγιναν τα εγκαίνια της έκθεσης 24 εικαστικών στο Πολιτιστικό Κέντρο «Μελίνα Μερκούρη» του Δήμου Κερατσινίου στην Αμφιάλη (Εμμ. Μπενάκη 70). Οι δημιουργοί αυτοί έβαλαν τη δική τους «πινελιά» στη ζωή, παρουσιάζοντας 35 έργα - «ζωγραφική - χαρακτική και νέες τεχνολογίες» - με θέμα τη Ζώνη. Διοργανωτές της έκθεσης τα σωματεία της Ναυπηγικής Ζώνης (Συνδικάτο Μετάλλου Πειραιά, Πανελλήνια Ενωση Αμμοβολιστών, Ηλεκτρολόγοι Πλοίων, Σωματείο Ναυπηγοξυλουργών, Ενωση Μετάλλου Σαλαμίνας).

Εγκαινιάζοντας την έκθεση, ο πρόεδρος του Συνδικάτου Μετάλλου Πειραιά, Σωτήρης Πουλικόγιαννης, τόνισε πως «αυτή η διοργάνωση είναι μία ευκαιρία να αναδειχτούν οι σκληρές συνθήκες εργασίας στη Ζώνη και τα προβλήματα που αντιμετωπίζουμε», ενώ η Εύα Μελά, εκ μέρους των εικαστικών, αναφέρθηκε στην αρχή αυτής της προσπάθειας, αλλά και στη συνέχεια που θα υπάρξει. «Η επαφή με το χώρο της Ζώνης» τόνισε, «έδωσε ένα νέο περιεχόμενο στη δουλιά μας και πραγματικά για μας έχει πολύ ενδιαφέρον». Παράλληλα με την έκθεση, που θα διαρκέσει έως και τις 19/2, σήμερα στις 6.00 μ.μ. η θεατρική ομάδα της ΚΝΕ θα παρουσιάσει το έργο του Μπέρτολτ Μπρεχτ «Τα όπλα της κυρα-Καρράρ» (σκηνοθεσία Αννα Συνταρίδου, μετάφραση Παναγιώτης Σκούφης). Το έργο, που παρουσιάστηκε με μεγάλη επιτυχία στο 31ο Φεστιβάλ ΚΝΕ - «ΟΔΗΓΗΤΗ», αναφέρεται στον Ισπανικό Εμφύλιο.

Από 17-26/2 θα πραγματοποιηθεί το 11ο Παζάρι Βιβλίου στην πλατεία Κλαυθμώνος, που διοργανώνει ο Σύνδεσμος Εκδοτών Βιβλίου και ο Δήμος Αθηναίων. Στο περίπτερο (900 τ.μ). θα εκτίθενται χιλιάδες τίτλοι, με τιμές που θα ξεκινούν από 1 ευρώ. Το παζάρι θα λειτουργεί καθημερινά από 10πμ-9.45μμ.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ