ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 11 Απρίλη 1996
Σελ. /32
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Προσχέδιο νόμου για την πολιτιστική κληρονομιά

Οι αρχές του προσχεδίου νόμου για την Πολιτιστική Κληρονομιά παρουσιάστηκαν, χτες, από τον υπουργό Πολιτισμού Σταύρο Μπένο και τον γενικό γραμματέα του ΥΠΠΟ, Γιώργο Θωμά,που προήδρευσε 40μελούς επιτροπής. Το προσχέδιο βρίσκεται στο υπουργείο Δικαιοσύνης, ενώ το Μάη θα γίνει διάλογος με φορείς και κόμματα και τον Ιούνη θα κατατεθεί στη Βουλή. Το προσχέδιο περιλαμβάνει και προβλέπει:

  • Αρχαία Μνημεία.Είναι όλα τα εντός των ορίων της ελληνικής επικράτειας, χρονολογούμενα από το βάθος της αρχαιότητας μέχρι το 1700.Ο προηγούμενος νόμος προστάτευε αυτόματα μόνο ό,τι χρονολογούνταν μέχρι το 1453. Το προσχέδιο επεκτείνει την αυτόματη προστασία.
  • Νεότερα Μνημεία.Οσα χρονολογούνται από το 1701 μέχρι πριν 100 χρόνια.Ισχύει η αυτόματη κήρυξη.
  • Σύγχρονα Μνημεία.Οσα χρονολογούνται τα τελευταία 100 χρόνια.Απαιτείται προηγούμενη κήρυξη, ενώ το κράτος δεν μπορεί να επέμβει για τα έργα τέχνης, των οποίων ο δημιουργός ζει.

Στα Αρχαία Μνημεία ξεχωρίζουμε τις σημαντικότερες διατάξεις, ξεκινώντας από το ότι όλα ανήκουν στο κράτος.Αλλαγές γίνονται στο φαινόμενο της κατοχής. Η κατοχή δεν κληρονομείται, αλλά μεταβιβάζεται μόνο με τη σύμφωνη γνώμη της Υπηρεσίας και απόφαση του υπουργού Πολιτισμού.Για τη διακίνηση, προκειμένου να υπάρχει έλεγχος στα προϊόντα αρχαιοκαπηλίας,ο κάτοχος υποχρεούται να αναφέρει τη χώρα προέλευσης αλλά και καταγωγής, τον τρόπο αγοράς και την ταυτότητα του προηγούμενου παραλήπτη.Το ίδιο ισχύει για τους συλλογείς που επιθυμούν να πλουτίσουν τη συλλογή τους. Θεσμοθετείται η δυνατότητα κατάργησης της κατοχής, αν δεν τηρούνται διατάξεις του νόμου.Οι υποχρεώσεις συλλογέων και κατόχων εξομοιώνονται, αλλά... απαλλάσσονται από τον έλεγχο για την προέλευσή τους οι υπάρχουσες συλλογές και κατοχές. Σχετικά με την ποινικοποίηση της αρχαιοκαπηλίας,βασική κατεύθυνση είναι η υπαγωγή της στα κακουργήματα,αλλά οι σχετικές διατάξεις βρίσκονται στο υπουργείο Δικαιοσύνης.

Για τα Νεότερα και Σύγχρονα Εργα,στα οποία περιλαμβάνονται και αρχιτεκτονικά σύνολα, ιστορικά κέντρα ή τόποι, καθιερώνεται τριών βαθμών προστασία:

  • Διατήρηση του μνημείου ως έχει.Η χρήση υπακούει το μνημείο.
  • Διατήρηση του μνημείου ως έχει.Η αποκατάσταση να υπακούσει στη χρήση, αλλά μόνο με εσωτερικές αλλαγές.
  • Επιτρέπεται η καθ' ύψος ή καθ' έκταση επέκταση.Η χρήση του κτιρίου είναι ελεύθερη. Ενθαρρυντικό για την προστασία των νεότερων μνημείων είναι ο καθορισμός ζωνών προστασίας.

Αμφιβολίες για τη δυνατότητα υλοποίησής τους - χρειάζεται μία νέα ευέλικτη υπηρεσία που θα έχει τον έλεγχο - προκαλούν οι διατάξεις για τα κινητά νεότερα και σύγχρονα (φορεσιές, εικόνες κ.ά.). Στα νεότερα, η προστασία είναι αυτόματη, η κατοχή ελεύθερη, αλλά οι ιδιοκτήτες οφείλουν να ενημερώνουν σε περίπτωση εξαγωγής ή πώλησης. Το ίδιο ισχύει και για τους παλαιοπώλες, προκειμένου να παταχτεί το παραεμπόριο. Οι διατάξεις δεν αλλάζουν για τα σύγχρονα κινητά, αλλά προηγείται η κήρυξη.

Ξεκαθάρισμα γίνεται στον τομέα των ανασκαφών.Ο ανασκαφέας δεν μπορεί να κάνει περισσότερες από μία συστηματική ανασκαφή και απαγορεύεται να ξεκινήσει άλλη αν δε δημοσιεύσει - εντός μιας δεκαετίας - την προηγούμενη. Ο ερευνητής υποχρεούται να καταθέτει ετήσια υπηρεσιακή έκθεση. Οι ξένες σχολές δικαιούνται να έχουν μέχρι τρεις ανασκαφές.

Αναβαθμίζονται τα Τοπικά Αρχαιολογικά Συμβούλια.Το ΚΑΣ αποκτά ελεγκτικό και αποφασιστικό ρόλο (όχι μόνο γνωμοδοτικό), όταν πρόκειται για επιστημονικά θέματα. Η παραπάνω πρόθεση δε θα υλοποιηθεί αν δεν κινητοποιηθεί η ίδια η κρατική μηχανή και δεν ψηφιστεί ο Οργανισμός του ΥΠΠΟ.

Στις Αναστηλώσεις - Συντηρήσεις θα ισχύσουν οι διεθνείς συμβάσεις, ενώ γενικόλογα αναφέρθηκε η ανάγκη μουσειακής πολιτικής.Τέλος, τις αρχαιολογικές εκθέσεις στο εξωτερικό θα κάνει ΝΠΙΔ (!!!).

Τη Δευτέρα του Πάσχα στο "Θέατρο 28" (9μμ) θα δοθεί η επίσημη παράστασ

Τη Δευτέρα του Πάσχα στο "Θέατρο 28" (9μ.μ.) θα δοθεί η επίσημη παράσταση του έργου της Κυπρίας συγγραφέα Ειρένας Αδαμίδου "Η ληστεία", σε σκηνοθεσία Λεωνίδα Λοϊζίδη

Νέο ΔΣ στους εικαστικούς

Πραγματοποιήθηκαν στις 31 του Μάρτη στο Επιμελητήριο Εικαστικών Τεχνών Ελλάδας οι εκλογές για την ανάδειξη νέου Διοικητικού Συμβουλίου. Το νέο συμβούλιο που προέκυψε, συγκροτήθηκε σε σώμα ως εξής:

Πρόεδρος: Εύα Μελά (ζωγράφος - χαράκτρια). Αντιπρόεδρος: Μιχάλης Αγγελάκης (γλύπτης). Γενικός Γραμματέας: Μιχάλης Παπαδάκης (ζωγράφος). Ταμίας: Γιάννης Καρούσος (αγιογράφος).

Μέλη του νέου ΔΣ είναι οι: Ν. Κακαδιάρης (έφορος του τμήματος ζωγραφικής), Β. Μουστάκας (έφορος του τμήματος γλυπτικής), Γ. Κολιός (έφορος του τμήματος χαρακτικής) και Σ. Βάρβογλης (έφορος του τμήματος διακοσμητικής). Στο νέο συμβούλιο μετέχουν ακόμη ως μέλη, οι: Λ. Μελισαράτου (ζωγράφος), Κ. Ρόθος (γλύπτης) και Ν. Αντωνακάτου (ζωγράφος).

Ζωντανός "Ερωτας"

"Βάλετε φόρους βάλετε εις τη φτωχή μας ράχη/ ποτίστε με το αίμα μας την άρρωστη πατρίδα/ σεις το κρασί και τον καπνό να πίνετε μονάχοι/ κι εμείς να σας κοιτάζουμε με μάτι σαν γαρίδα". Ο καυστικός, μα πάντα επίκαιρος λόγος του Γιώργου Σουρή μελοποιημένος από τον Λάκη Χαλκιά ακούστηκε προχτές στο "Jazz Rock" (οδός Ακαδημίας), στην παρουσίαση του τελευταίου δίσκου του "Η Ελλάδα είναι έρωτας".Πλήθος καλεσμένων τραγούδησε μαζί με τον καλλιτέχνη τα καινούρια του τραγούδια, σε ποίηση του μεγάλου σατιρικού και στίχους των Γ. Κακουλίδη, Κ. Βίρβου, Γ. Αμανατίδη, Β. Παπαδόπουλου κ.ά. Τραγούδια, που "μας επαναφέρουν στην τάξη". Γιατί "ζούμε σε μια Ελλάδα του πλαστικού και του δήθεν". Αυτή η μουσική και συνάμα "ιστορική νωπογραφία" της Ελλάδας φέρνει στη σύνθεση την υπογραφή, αποκλειστικά, του Λ. Χαλκιά, ενώ αποτελεί και τον πρώτο "καρπό" της νεοσύστατης δισκογραφικής εταιρίας "Στροφές",που δημιούργησε ο καλλιτέχνης.

5.000 χρόνια ελληνικού κοσμήματος

Το Ελληνικό Κέντρο Αργυροχρυσοχοϊας,(θυγατρική εταιρία του ΕΟΜΜΕΧ), τιμώντας την πανάρχαια ελληνική αργυροχρυσοχοϊα και τους τεχνίτες της και προβάλλοντας διεθνώς το δυναμικό κλάδο της σύγχρονης ελληνικής αργυροχρυσοχοϊας (2.500 εργαστήρια και 5.500 καταστήματα), κυκλοφόρησε το όμορφο εικαστικά και σοβαρό επιστημονικά λεύκωμα (στα ελληνικά και αγγλικά σε 5.000 αντίτυπα) "Το Ελληνικό Κόσμημα. Πέντε χιλιάδες χρόνια παράδοση".Για την έκδοση συνεργάστηκαν η Διεύθυνση Πολιτιστικών Εκδηλώσεων του ΥΠΠΟ και τα μουσεία: Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο, Βυζαντινό, Μπενάκη, Αρχαιολογικό Θεσσαλονίκης, Νομισματικό Αθηνών, Κανελλοπούλου, και Λαλαούνη. Για την αξιολόγηση και επιλογή σύγχρονου ελληνικού κοσμήματος συνεργάστηκαν οι σύλλογοι και η ομοσπονδία του κλάδου (ΠΟΒΑΚΩ), ο καθηγητής της Ανωτάτης Σχολής Καλών Τεχνών Πανουργιάς, και η πρόεδρος του Συλλόγου Γλυπτών Β. Δουατζή.

Η "άλλη" Πινακοθήκη

Αποκαλυπτική, ήταν στην πρόσφατη συνέντευξη Τύπου, η διευθύντρια της Εθνικής Πινακοθήκης Μ. Λαμπράκη - Πλάκα. Δεν αναφέρθηκε σε χορηγούς και φαντασμαγορικές εκδηλώσεις. Δε στάθηκε στην επιφάνεια. Δεν επιδίωξε τα φλας της δημοσιότητας, αλλά "ακούμπησε" το "μαχαίρι στο κόκαλο". Μετά από ερωτήσεις μας, φανέρωσε το άλλο "πρόσωπο" του ιδρύματος, που - δυστυχώς - κάθε άλλο παρά λαμπρό είναι. Για πρώτη φορά διεκδίκησε από την πολιτεία.

"Δεν έχουμε υπαλλήλους. Δεν υπάρχει μηχανισμός ώστε να προβάλλουμε τις διοργανώσεις μας. Σε λίγες μέρες δε θα έχουμε ούτε δακτυλογράφο", τόνισε χαρακτηριστικά. "Δεν υπάρχουν κονδύλια. Οι ανελαστικές δαπάνες φτάνουν τα 160 εκατομμύρια και από το ΥΠΠΟ παίρνουμε μόλις 100 εκατομμύρια. Οι εικαστικοί είναι ο φτωχός συγγενής της πολιτιστικής πολιτικής. Ο πολιτισμός είναι είδος πρώτης ανάγκης και όχι το κερασάκι της τούρτας. Αυτό πρέπει να το καταλάβουν οι υπεύθυνοι και το ΥΠΠΟ. Δυστυχώς, το κράτος δε δίνει σημασία στον πολιτισμό".

Στον "αστερισμό" της κρατικής αδιαφορίας βρέθηκε και η σημαντική έκθεση - συλλογή Κωστάκη. Ο προϋπολογισμός της άγγιξε τα 240 εκατομμύρια. Το ΥΠΠΟ, έδωσε μόνο τα 75. Ετσι, η έκθεση περιορίστηκε μόνο στα σύνορα της Ελλάδας. Ενα μεγάλο εικαστικό γεγονός, πέρασε απαρατήρητο, ενώ θα μπορούσε να συγκεντρώσει την προσοχή διεθνώς. Λόγω ελλείψεως διοικητικού προσωπικού, δε στάλθηκαν ούτε ενημερωτικές επιστολές στο εξωτερικό.

Ολα αυτά στο κατώφλι του 2000. Στο "κατώφλι", ενός κρατικού ελληνικού ιδρύματος!

Η. Μ.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ