ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τετάρτη 12 Ιούνη 1996
Σελ. /36
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Δισεκατομμύρια ... εξαγγελίες

Π ακτωλό εκατομμυρίων εξήγγειλε κατά τη διήμερη εξόρμησή της η ηγεσία του ΥΠΠΟ, στην επαρχία. Ο μεν υπουργός Πολιτισμού σε Γιάννενα και Καστοριά, ο δε γενικός γραμματέας του ΥΠΠΟ στην Πάτρα. Ο πρώτος για τα Γιάννενα, εξήγγειλε έργα ύψους 250 εκατ., συν 500 εκατ. τα επόμενα δέκα χρόνια, για το υπό σύσταση Κέντρο Μελέτης Ηπειρωτικής και Βαλκανικής Μουσικής. Εξήγγειλε και 380 εκατ. - την ερχόμενη πενταετία - για την προγραμματική Σύμβαση με την Κόνιτσα. Για την Καστοριά, η σύμβαση προβλέπει να δίνει το ΥΠΠΟ 30 εκατ. ετησίως, επί δέκα χρόνια.

* * *

Σ την Πάτρα, ο γενικός γραμματέας του ΥΠΠΟ εξήγγειλε 6 δισ. για την ίδρυση νέου Αρχαιολογικού Μουσείου, το οποίο "θα" δημοπρατηθεί το φθινόπωρο. Στο περιθώριο, όμως, της Αρχαιολογικής Συνόδου υποσχέθηκε και: Διαμόρφωση Βυζαντινού Αρχαιολογικού Μουσείου στην Ηγουμενίτσα. Αναστήλωση του παλαιού μουσείου Ολυμπίας. Δημιουργία μουσείων σε Αρτα, Πρέβεζα, Αγρίνιο, Θέρμο Αιτωλοακαρνανίας, Ηλιδα. Μετατροπή σε μουσείο της Αγοράς του Πύργου. Ολα αυτά, βέβαια, γενικώς και αορίστως.

* * *

Ε ν ολίγοις σε δύο μέρες, στα λόγια "μοιράστηκαν", στην πάμπτωχη από έργα πολιτισμού επαρχία, 7,4 δισ. και εννέα ακόμα έργα που δεν κοστολογήθηκαν. Πρόκειται για μια απλοχεριά στα λόγια, για ευσεβείς πόθους χωρίς αντίκρισμα. Εδώ ταιριάζει η λαϊκή παροιμία "όπου ακούς πολλά κεράσια κράτα και μικρό καλάθι"... Γιατί πολλά "κεράσια" μοιράστηκαν, διά στόματος της ηγεσίας του ΥΠΠΟ και στην Πολιτιστική Πρωτεύουσα. Μόνο που η πραγματική μοιρασιά έγινε σε κλειστό κύκλο μεγαλοεταιριών κι εμείς δεν είδαμε τίποτα. Σε συνέντευξη Τύπου του ΥΠΠΟ ειπώθηκε ότι τα περισσότερα έργα (από τα 94) θα ολοκληρωθούν στο δεύτερο εξάμηνο του 1997. Ενώ στο μέσον ακριβώς του 1996, ανατέθηκαν μόνο τέσσερα μεγάλα έργα από τα οποία το ένα είναι παράνομο ("Βασιλικό Θέατρο") και το άλλο είναι ιδιωτικό Μέγαρο Μουσικής. Ο ίδιος ο υπουργός Πολιτισμού σε ομιλία του στον "Οργανισμό Θεσσαλονίκη '97", αναφέρεται σε 10 έργα και για τα υπόλοιπα 85 λέει ότι "προωθείται η κατασκευή" (! ).

* * *

Κ ι ενώ η κατάσταση είναι γνωστή, ενώ τα έργα ακόμα και τώρα μόνο εξαγγέλλονται, επιμένουν προκλητικά να μιλάνε για "πάνοπλη, πανέτοιμη και λαμπερή" Πολιτιστική Πρωτεύουσα...

Δ. Μ.

Ζητούν το δίκιο τους οι ηθοποιοί

Συζητήθηκε, χτες, στο Μονομελές Πρωτοδικείο Αθηνών,η αίτηση Ασφαλιστικών Μέτρων κατά του τηλεοπτικού σταθμού ΑΝΤΕΝΝΑ,που υπέβαλε ο Οργανισμός Συλλογικής Διαχείρισης Δικαιωμάτων Ελλήνων Ηθοποιών "Διόνυσος" του ΣΕΗ, προκειμένου να διεκδικήσουν το συγγενικό τους δικαίωμα από την προβολή των ελληνικών ταινιών στο κανάλι. Η απόφαση θα ανακοινωθεί την ερχόμενη βδομάδα. Θυμίζουμε ότι πριν λίγο καιρό, στην αίτηση του "Διονύσου" για Ασφαλιστικά Μέτρα εναντίον του ΣΤΑΡ,το δικαστήριο ως όφειλε δικαίωσε τους ηθοποιούς. Και ασφαλώς δεν πρόκειται για χάρη προς τους ηθοποιούς, αλλά για απόφαση εφαρμογής ενός νόμου που ισχύει εδώ και τρία χρόνια, αλλά πουθενά δεν εφαρμόζεται. Οπως φαίνεται, η μόνη λύση είναι η προσφυγή στο δικαστήριο. Αλλά και μια "σκέτη" απόφαση δικαστηρίου ίσως αποδειχθεί ότι δε φτάνει για να επιβάλει στα αδηφάγα κανάλια των διαπλεκόμενων συμφερόντων την καταβολή των δικαιωμάτων του πιο αδικημένου, ίσως, από τα ραδιοτηλεοπτικά κανάλια καλλιτεχνικού κλάδου.

Εκφοβισμός και απολύσεις συνδικαλιστών

ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ (του ανταποκριτή μας). -

Τη σιωπή και το φόβο προσπαθεί να επιβάλει στους έκτακτους εργαζόμενους, στα αρχαιολογικά έργα της Θεσσαλονίκης, το ΥΠΠΟ, απολύοντας όσους από τους εργαζόμενους ανέπτυξαν τον τελευταίο χρόνο συνδικαλιστική δράση και συμμετείχαν ενεργά ως συνδικαλιστές στις δραστηριότητες της Ενωσης Εκτάκτων ΥΠΠΟ Β. Ελλάδας, διεκδικώντας την κατοχύρωση των εργασιακών και ασφαλιστικών δικαιωμάτων των εργαζομένων.

Και ενώ το μεγαλύτερο μέρος των έργων έχει μείνει στάσιμο, με αποτέλεσμα πολλοί εργαζόμενοι να είναι άνεργοι, στα έργα που ξεκίνησαν επιλεκτικά όσοι από τους εργαζόμενους είχαν συμμετοχή σε απεργιακούς αγώνες δεν επαναπροσλήφθηκαν,γεγονός που επιβεβαιώνει τις απειλές που είχαν εκτοξεύσει υπεύθυνοι της ΙΣΤ Εφορείας Προϊστορικών και Κλασικών Αρχαιοτήτων.

Οπως καταγγέλλει η Ενωση Εκτάκτων ΥΠΠΟ,πρόκειται για μια μεθοδευμένη ενέργεια, που στόχο έχει να πλήξει τα συνδικαλιστικά και δημοκρατικά δικαιώματα και να κάμψει την αγωνιστική διάθεση των εργαζομένων.Το γεγονός αυτό αποδεικνύεται από τις ταυτόχρονες απολύσεις στις ΙΣΤ ΕΠΚΑ και 4η ΕΝΜ Θεσσαλονίκης και στην ΙΓ ΕΠΚΑ Καρδίτσας.Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα της απόλυσης του Βασίλη Μάντζιου,μέλους της διοίκησης της Ενωσης και αντιπροέδρου της ΠΟΕΙΔΔ.

Η Ενωση Εκτάκτων ΥΠΠΟ Β. Ελλάδας ζητά την επαναπρόσληψη των απολυμένων και δηλώνει ότι οι εργαζόμενοι αγωνιστικά θα περιφρουρήσουν τα κατοχυρωμένα δημοκρατικά και συνδικαλιστικά τους δικαιώματα.

Πρεμιέρα με "κοιμωμένη"

Πρεμιέρα για παιδιά είναι η μέρα έναρξης του Φεστιβάλ Δήμου Βύρωνα. Απόψε και αύριο, στις 9μμ, "Στη σκιά των Βράχων" τις εκδηλώσεις ανοίγει η Παιδική Σκηνή του Εθνικού Θεάτρου με το έργο του Σαρλ Περό "Ωραία Κοιμωμένη".

Η παράσταση διακρίνεται για τα εντυπωσιακά σκηνικά και κοστούμια, αλλά και για τη μουσική συνοδεία με μελωδίες του Τσαϊκόφσκι.

Στην Ευρώπη για τον πολιτισμό

Στο Λουξεμβούργο βρίσκεται ο υπουργός Πολιτισμού, Σταύρος Μπένος, για το επίσημο Συμβούλιο Υπουργών Πολιτισμού ΕΕ που ολοκληρώνεται σήμερα. Θέματα του Συμβουλίου είναι το πρόγραμμα Ραφαήλ,το άρθρο 128.4 της Συνθήκης του Μάαστριχτ για τον Πολιτισμό και οι πολιτιστικές σχέσεις της ΕΕ με τις χώρες της Κεντρικής και Ανατολικής Ευρώπης. Ο υπουργός Πολιτισμού συνοδεύεται από την ειδική γραμματέα σε θέματα Ευρωπαϊκής Ενωσης Βαρβάρα Μπελεζίνη και υπηρεσιακούς παράγοντες.

Διαμαρτυρία συντηρητών

Μήνυμα διαμαρτυρίας στέλνουν ο Σύλλογος Συντηρητών Αρχαιοτήτων και Εργων Τέχνης Πτυχιούχων Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης και ο Πανελλήνιος Συνδικαλιστικός Σύλλογος Μονίμων Υπαλλήλων του ΥΠΠΟ Συντηρητών Αρχαιοτήτων και Εργων Τέχνης.Συγκεκριμένα, καταγγέλλουν την πολιτική ηγεσία του ΥΠΠΟ ότι "προσπαθεί να αναβαθμίσει ορισμένους υπαλλήλους, οι οποίοι δε διαθέτουν τα απαιτούμενα τυπικά προσόντα".Επίσης καταγγέλλουν ότι "αντί το ΥΠΠΟ να προχωρήσει στη δημιουργία νέων οργανικών θέσεων στον κλάδο ΤΕ Συντηρητών το 1995 και στα πλαίσια του νόμου Πεπονή τοποθετεί 21 άτομα στον κλάδο ΥΕ5 Συντηρητών, 38 άτομα στον κλάδο ΔΕ6 Συντηρητών και 3 άτομα στον κλάδο ΤΕ Συντηρητών, από τα οποία το ένα διαθέτει πτυχίο παραϊατρικού επαγγέλματος (νοσηλευτικής)".

Επίσης στη σχετική επιστολή αναφέρουν ότι "πρόσφατα κατατέθηκε τροπολογία σε πολυνομοσχέδιο, η οποία έχει την υπογραφή του υπουργού Πολιτισμού, Σταύρου Μπένου, με την οποία αναβαθμίζονται οι συντηρητές του κλάδου ΥΕ σε ΔΕ,με σκοπό να καταργηθεί η βαθμίδα της υποχρεωτικής εκπαίδευσης.Παράλληλα αναβαθμίζονται και ορισμένοι απόφοιτοι Μέσης Ιδιωτικής Σχολής με τη δικαιολογία της πολυετούς εμπειρίας".

Οι συντηρητές καταλήγουν καλώντας "την πολιτική ηγεσία του ΥΠΠΟ να αποσύρει άμεσα την παραπάνω τροπολογία και να διασφαλίσει τα δικαιώματα των πτυχιούχων της μοναδικής Σχολής Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης που υπάρχει στη χώρα μας".

Ονειρα ελληνικά ... επί σκηνής

Χαρά, λύπη, πένθος, γιορτή. Δηλαδή, λαϊκό θέατρο. Η μάνα μας, η γιαγιά μας, τα παιδιά μας, η γειτονιά, η παρέα. Τα βερεσέδια, οι κομπίνες, ο έρωτας, το χτες, το σήμερα, το αύριο. Για γέλια ή για κλάματα; Ας γελάσουμε, για να μην κλάψουμε. Σε μια γιορτή του γέλιου, μας προσκαλούν, από αύριο, οι συντελεστές της παράστασης με τίτλο "Καραγκιόζντριμ",που ανεβαίνει από τη "Νέα Ελληνική Σκηνή" του Θύμιου Καρακατσάνη,στο "Δελφινάριο".Τα κείμενα έγραψε ο Γιάννης Κακουλίδης,τη σκηνοθεσία υπογράφει ο Θύμιος Καρακατσάνης,τη μουσική ο Σταμάτης Κραουνάκης,τις χορογραφίες οΔημήτρης Παπάζογλου και τα σκηνικά και κοστούμια ο Αγγελος Αγγελής.Παίζουν: Θύμιος Καρακατσάνης, Ντίνος Ηλιόπουλος, Σπύρος Φωκάς, Σπύρος Καλογήρου, Πηνελόπη Πιτσούλη, Τάκης Παπαματθαίου, Χρήστος Στέργιογλου, Κώστας Ευριπιώτης, Α. Καρακατσάνη, Σ. Χρήστου και Β. Πλοιός.

Η "Νέα Ελληνική Σκηνή" - όπως είπε σε χτεσινή συνέντευξη Τύπου ο Θύμιος Καρακατσάνης - "με τη διαρκή παρουσία της από την ίδρυσή της, το 1978, προσπαθεί να αλλάξει τους κανόνες της αγοράς του θεάτρου, φέρνοντας τον Αριστοφάνη από τους φεστιβαλικούς χώρους σε έναν καθημερινό θεατρισμό, αποδεικνύοντας ότι η επικαιρότητα, χωρίς την απόσταξή της, δεν είναι καθημερινής θεατρικής χρήσης. Ετσι φτάσαμε στο "Καραγκιόζντριμ", διατηρώντας την πεποίθησή μας για ένα όνειρο θεατρικό, που να είναι δικό σας και όχι αμερικάνικο".

"Διεθνείς" ταινίες

Η βραβευμένη στα διεθνή Φεστιβάλ Βερολίνου και Κωνσταντινούπολης ταινία της Ελένης Αλεξανδράκη "Σταγόνα στον ωκεανό" συμμετείχε και στο επίσημο διαγωνιστικό τμήμα του Φεστιβάλ της Τρόια στην Πορτογαλία, όπως και η ταινία της Αντουαννέτας Αγγελίδη "Οι ώρες".Να σημειώσουμε και τις άλλες ελληνικές παρουσίες σε ξένα κινηματογραφικά φεστιβάλ: Η ταινία της Βασιλικής Ηλιοπούλου "Με μια κραυγή" προσλήφθηκε στο Φεστιβάλ της πόλης Λα Ροσέλ στη Γαλλία (28/6 - 8/7). Η ταινία της Ισαβέλλας Μαυράκη "Τράνζιτο", συμμετείχε στο 3ο Διεθνές Φεστιβάλ Γυναικείου Κινηματογράφου στο Τορίνο (5 - 9/6), ενώ "Οι μαγεμένοι" του Γιώργου Καρυπίδη θα συμμετάσχει στο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Μυστηρίου "Mystefest" (23 - 29/6).

Γαλλικές "Δυνάμεις"

Την παρισινή ομάδα μοντέρνου χορού "Ασώματες Δυνάμεις" της Μάχης Δημητριάδη - Lindhal φιλοξενεί σήμερα, αύριο και την Πέμπτη, το Ανοιχτό Θέατρο στα πλαίσια του "Μήνα Χορού".Η ομάδα θα παρουσιάσει τα έργα "... ευρ Ανδρομάχη λευκώλειον",εμπνευσμένο από την Ιλιάδα και "Κάθετο Φως" της Μ. Δ. Lindhal. Και ακόμα: "Η έκθαμβη στιγμή" και "Πράσινη Γη" του Λουκ Φαρού,"Από επιθυμία και νερό" (απόσπασμα) της Σαρίτα Μπεράχα και "Σκοτεινή Λίμνη" του Χόμπιν Παρκ.Η μουσική είναι των Μπαχ, Φορέ, λαϊκά τραγούδια απ' όλον τον κόσμο, Λαντίνι κ.ά.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ