«Προσπερνώντας» την ξεκάθαρη στάση του ΚΚΕ στη Βουλή, που καταψήφισε το νόμο περί «πολιτιστικής χορηγίας» (με το νόμο αυτό συστάθηκε το «Συμβούλιο Χορηγιών») ο υπουργός διαπίστωσε «ευρεία αποδοχή του νόμου», πράγμα που δεν είναι εντελώς εκτός πραγματικότητας, αν σκεφτεί κανείς την υπερψήφιση του νόμου από το ΠΑΣΟΚ, αλλά και τα «ήξεις αφήξεις» του ΣΥΡΙΖΑ που, ενώ καταψήφισε, ωστόσο ο Αλ. Αλαβάνος δήλωσε διατεθειμένος να... «στηρίξουμε μορφές χορηγίας εφόσον ανταποκρίνονται σε ορισμένα κριτήρια», αν «διαμορφωθεί ένας διαφανής, δίκαιος θεσμός».
Ο Μιχ. Λιάπης ζήτησε από τα μέλη του Συμβουλίου «κατάθεση απόψεων» και οργάνωση καταλόγου υποψήφιων «χορηγών». Είπε ότι υπάρχει ήδη έτοιμος κατάλογος με έργα του ΥΠΠΟ που «επιδέχονται χορηγιών». Ξεκαθάρισε ότι «ο τομέας των χορηγιών είναι από τα πρωταρχικά μου ενδιαφέροντα και από τα θέματα που είναι ψηλά στην ατζέντα των εκκρεμοτήτων μου».
Από την πρώτη συζήτηση του Συμβουλίου φάνηκε ήδη η διάθεση για επέκταση της «χορηγίας» και σε άλλους τομείς και φορείς, πλην των ήδη πολλών που προβλέπει ο νόμος! Χαρακτηριστικά διατυπώθηκε η «σκέψη» (Πέτρος Ζούνης, καθηγητής πολιτιστικής διαχείρισης) να επεκταθεί η «χορηγία» στους δημιουργούς, ακόμη και σε κερδοσκοπικούς οργανισμούς που παράγουν πολιτιστικό έργο. Η Σοφία Στάικου, πρόεδρος του Πολιτιστικού Ιδρύματος του ομίλου της Τράπεζας Πειραιώς ζήτησε και τη «σύμπραξη» του ΥΠΕΧΩΔΕ στην «προσπάθεια», αφού κάποιος «χορηγός» μπορεί να θελήσει να καλύψει το κόστος μελετών και χαρακτήρισε το Συμβούλιο της Επικρατείας «πολύ μεγάλο εμπόδιο» και «μεγάλο αγκάθι»!... Ο Τάκης Μαυρωτάς (Ιδρυμα Θεοχαράκη και Πιερίδη) είπε ότι «οι ιδιώτες θα κρίνουν το αποτέλεσμα» και «αν μείνουν ευχαριστημένοι οι χορηγοί θα μπορούμε να προχωρήσουμε»...
«Ρετουσαρίσματα» στη λειτουργία του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου ανακοίνωσε χτες ο υπουργός Πολιτισμού, Μιχ. Λιάπης, με αφορμή τη «συνάντηση γνωριμίας» των μελών του ΚΑΣ με τον νέο ΓΓ του ΥΠΠΟ, Θοδωρή Δραβίλλα, στο πλαίσιο της γνωστής τακτικής του δικομματισμού να υποβιβάζει την αντιδραστική ουσία της πολιτικής του σε πρόβλημα διαχείρισης και λειτουργίας.
Στην προκειμένη περίπτωση οι υπουργικές «οδηγίες» προς τον Θ. Δραβίλλα για τη λειτουργία του ΚΑΣ έχουν και χαρακτήρα επικοινωνιακής λήψης «μέτρων» για να «επανέλθουν οι ρυθμοί» του ΥΠΠΟ και να εμφανιστεί ότι «κάτι κινείται» εν μέσω της υπόθεσης «Ζαχόπουλου». «Οι εποχές όμως επιβάλουν να αλλάξουμε ορισμένα πράγματα για να υπάρχει ακόμα μεγαλύτερη διαφάνεια, για να επανέλθει η εμπιστοσύνη του κόσμου σε αυτό το πολύ σημαντικό θεσμό που λέγεται Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο», είπε ο Μιχ. Λιάπης.
Ο υπουργός ζήτησε λοιπόν τα εξής: 1) Οι γνωμοδοτήσεις του ΚΑΣ να λαμβάνονται με «ισχυρές πλειοψηφίες», αφού «είναι μια συγκυρία δύσκολη για το υπουργείο». Στην αντίθετη περίπτωση θα αναπέμπονται για επανεξέταση. 2) Παρ' όλο που ο νόμος το επιτρέπει, «δε θα ισχύσει η διπλή ψήφος του γενικού γραμματέα». 3) «Πλήρης διαφάνεια» και μέσω του διαδικτύου, «όχι μόνο στην ανακοίνωση της ημερήσιας διάταξης, αλλά όλων των αποφάσεων».
Στην τυπική του τοποθέτηση ο νέος ΓΓ του ΥΠΠΟ είπε μεταξύ άλλων ότι θα συμβάλλει «στην παραγωγή έργου, επ' ωφελεία της πολιτιστικής μας κληρονομιάς, επιδεικνύοντας σεβασμό στα δικαιώματα του πολίτη».
Χοροθέατρο Νατάσσας Ζούκα |
Το δεύτερο τριήμερο (25, 26, 27/1) ανοίγει με το «Ensemble Modern». Ακολουθούν οι ομάδες «Ελδωρ» («In l'istesso tempo» της Λίλας Ζαφειροπούλου), «Landscape» («Mind the gap» της Ιωάννας Πάραλη), «Αλλού, Εδώ, Παντού» («Infinite now» της Πατρίτσια Λάζου) και «Yelp» («Κλίμακα 5:1» της Μαριέλας Νέστορα). Ακόμη, συμμετέχουν τα χοροθέατρα «Νταλίκα» («Πουθενά» της Βάσως Γιαννακοπούλου), «Ηρος Αγγελος» («Ασκήσεις Ετοιμότητας» του Πέτρου Γάλλια), «Art» («Light traces» της Αρτεμης Ιγνατίου), «Κινητήρας» («Κλυταιμνήστρα αόρατη», σκηνοθεσία - χορογραφία Αντιγόνης Γύρα και Ιωάννας Καμπυλαυκά), «ΖΗΤΑ» (της Ιριδας Καραγιάν με το «Self portrait») και «Εννιάμορφο» (της Τέτης Νικολοπούλου με το «Knots»).
Ο συνθέτης |
Τα έργα ηχογραφήθηκαν σε συναυλία της Κρατικής Συμφωνικής Ορχήστρας της Ρωσίας, που πραγματοποιήθηκε πέρσι στο Μέγαρο Μουσικής Μόσχας. Στη χτεσινή παρουσίαση της κασετίνας, ο Μ. Θεοδωράκης, μεταξύ άλλων, αναφέρθηκε στις θυσίες και στην τεράστια συμβολή της ΕΣΣΔ στο Β' Παγκόσμιο Πόλεμο, ενώ αποκάλυψε ότι οφείλει τη ζωή του στο έντονο διάβημα του υπουργείου Εξωτερικών της ΕΣΣΔ, την περίοδο που ήταν φυλακισμένος από τη χούντα.
Ο Δ. Αράπης |
«Δομημένα βρομόλογα» από τον Τζίμη Πανούση, από τις 24/1, στο «Luna Dark» (Ιερά Οδός 30, 210.3460.377), όπου θα ξεδιπλώνει την καινούργια του παράσταση, κάθε Πέμπτη, Παρασκευή και Σάββατο (10.30 μ.μ.) και Κυριακή (9.30 μ.μ.). Ο Τζιμάκος έρχεται αντιμέτωπος επί σκηνής με ένα «τέρας», στήνοντας για περιορισμένο αριθμό παραστάσεων ένα «musicult με δομημένα βρομόλογα». Καυστικός λόγος, σάτιρα και... ειδικές ατάκες για πρόσωπα και πράγματα της επικαιρότητας, με τη σφραγίδα του γνωστού καλλιτέχνη.
Στην παράσταση του έργου του Βασίλη Κατσικονούρη «Το γάλα», με σκηνοθέτρια και ερμηνεύτρια την Αννα Βαγενά, καλεί η Γραμματεία Γυναικών του ΠΑΜΕ, αύριο (9 μ.μ), στο θέατρο «Βασιλάκου» (Πλαταιών και Προφήτου Δανιήλ 3, Κεραμεικός). Το έργο αναφέρεται σε προβλήματα των μεταναστών. Εισιτήριο: 15 ευρώ. Πληροφορίες - διάθεση προσκλήσεων στο ΠΑΜΕ (Εμμανουήλ Μπενάκη 28) και στα τηλέφωνα 210.3301.842, 210.3301.847.