ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τρίτη 16 Δεκέμβρη 1997
Σελ. /32
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Εργα Βαρλάμου στο Ναύπλιο

Στις αίθουσες συναλλαγών της Εθνικής Τράπεζας Ελλάδας στο Ναύπλιο, εγκαινιάστηκε πριν λίγες μέρες, έκθεση έργων χαρακτικής του σημαντικού μας χαράκτη και ζωγράφου Γιώργη Βαρλάμου.Την ενδιαφέρουσα αυτή εικαστική παρουσίαση, που έχει το χαρακτήρα μικρής αναδρομικής έκθεσης, διοργανώνει τοΜορφωτικό Ιδρυμα Εθνικής Τράπεζας.Φιλοξενούνται 40 περίπου έργα του Γ. Βαρλάμου (χαλκογραφίες, ξυλογραφίες, λιθογραφίες), τα οποία ανήκουν στη συλλογή του Μορφωτικού Ιδρύματος. Αντιπροσωπευτικές χαρακτικές δημιουργίες από τη μακρόχρονη εικαστική πορεία του καλλιτέχνη, αλλά και γραμματόσημα και βιβλία. Είναι γνωστή άλλωστε η σημαντική προσφορά του Γ. Βαρλάμου στη βιβλιοδετική τέχνη.

Δεν είναι η πρώτη φορά, που με στόχο να έχει το κοινό μια συνεχή και καθημερινή επαφή με την τέχνη, το κατάστημα της Εθνικής Τράπεζας στο Ναύπλιο, διοργανώνει στις αίθουσες των συναλλαγών του εικαστικές εκθέσεις. Προηγήθηκαν ατομικές παρουσιάσεις έργων των: Αλ. Φασιανού, Π. Παντολφίνι και της Φλώρικας Κυριακοπούλου.Η έκθεση έργων του Γ. Βαρλάμου θα διαρκέσει μέχρι τις 31 Δεκέμβρη.

ΠΟΛΥΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟ ΤΟΥ ΥΠΠΟ
Μαζική διαμαρτυρία καλλιτεχνών

Χτες το απόγευμα, την ώρα που στη Βουλή εξελισσόταν η συζήτηση για το Πολυνομοσχέδιο, οι φορείς κορύφωναν τη διαμαρτυρία τους με μαζική συγκέντρωση

Την ώρα που ο υπουργός Πολιτισμού, Ευάγγελος Βενιζέλος εμφανίζεται αμετακίνητος και έτοιμος να περάσει το Πολυνομοσχέδιο και μάλιστα με τη διαδικασία του κατεπείγοντος (! ), οι φορείς του Πολιτισμού και των καλλιτεχνών παραμένουν κι εκείνοι αμετακίνητοι σε στάση πάλης και αντίστασης ενάντια σε ένα νόμο που έρχεται να υποτάξει το πολιτιστικό προϊόν και την πολιτιστική κληρονομιά στους νόμους του εμπορίου και της ελεύθερης αγοράς.

Τα εμπλεκόμενα με τον πολιτισμό σωματεία, χτες το απόγευμα, την ώρα που στη Βουλή βρισκόταν σε εξέλιξη η συζήτηση για το Πολυνομοσχέδιο,συγκεντρώθηκαν στο Σύνταγμα κορυφώνοντας τη διαμαρτυρία τους. Επιστράτευσαν ευρηματικότητα και φαντασία στήνοντας έναν ξύλινο Δούρειο Ιππο έξω από την είσοδο της Βουλής.

Εκεί βρέθηκαν όλοι όσοι εδώ και πολύ καιρό αντιδρούν, ζητούν συναντήσεις με τον υπουργό, προτείνουν αλλά δεν εισακούονται: όλα τα σωματεία της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Θεάματος Ακροάματος (ΠΟΘΑ): Σωματείο Ελλήνων Ηθοποιών,Σωματείο Ελλήνων Τεχνικών Θεάτρου,Ενωση Τεχνικών Ελληνικού Κινηματογράφου - Τηλεόρασης,Σωματείο Ταξιθετών Θεάτρου - Κινηματογράφου και Αθλητικών Χώρων,Σωματείο Ηλεκτρολόγων - Φωτιστών - Ηχητικών Θεάτρου,Πανελλήνιος Μουσικός Σύλλογος, Σωματείο Καλλιτεχνών Εθνικής Λυρικής Σκηνής,Σύλλογος Χορευτών Εθνικής Λυρικής Σκηνής, Ενωση Τραγουδιστών Ελλάδας, Σύλλογος Πρωταγωνιστών Εθνικής Λυρικής Σκηνής,το Επιμελητήριο Εικαστικών Τεχνών Ελλάδας,η Εταιρεία Ελλήνων Λογοτεχνών,η Εθνική Εταιρεία Ελλήνων Λογοτεχνών,η Εταιρεία Ελλήνων Σκηνοθετών κ. ά.

Οι καλλιτέχνες μαζικά κάλεσαν τους Ελληνες πολίτες, τους εργαζόμενους, τη Βουλή των Ελλήνων, τα κόμματα, να μη συναινέσουν στο Πολυνομοσχέδιο και να υπερασπιστούν τον πολιτισμό και τις τέχνες.Να μη συνηγορήσουν στη χειραγώγησή τους από τα διεθνή και ντόπια οικονομικά συμφέροντα και να υπερασπιστούν το ιστορικό δικαίωμα μιας κοινωνίας ολόκληρης να εκφράζεται ελεύθερα.

Με ψήφισμα που παρέδωσαν στο προεδρείο της Βουλής ζήτησαν να καταψηφιστεί το Πολυνομοσχέδιο, γιατί με αυτό ούτε οι θεσμοί προστατεύονται, ούτε μέτρα παίρνονται για την πολιτιστική ανάπτυξη του τόπου.

Η Ανώνυμη Εταιρεία που θα διαχειρίζεται την Πολιτιστική Κληρονομιά,

τα Νομικά Πρόσωπα Ιδιωτικού Δικαίου,ο αφελληνισμός του Φεστιβάλ

Κινηματογράφου,η απουσία καλλιτεχνικής παιδείας,ο απόλυτος έλεγχος του εκάστοτε υπουργού, είναι τα κύρια χαρακτηριστικά αυτού του πονήματος με το οποίο ο Ε. Βενιζέλος θέλει να τακτοποιήσει και τις τελευταίες "εκκρεμότητες" της πορείας των ιδιωτικοποιήσεων.

Εξάλλου, η Πανελλήνια Ομοσπονδία Συλλόγων Υπουργείου Πολιτισμού (ΠΟΣΥΠΠΟ) με χτεσινή ανακοίνωσή της τονίζει ότι: "η Ομοσπονδία δεν εφησυχάζει, αλλά αναλαμβάνει το δύσκολο ρόλο στην πράξη να αναδεικνύει την ορθότητα των απόψεών της, ακυρώνοντας ταυτόχρονα τις όποιες στρεβλώσεις επιχειρούνται από την πραγματικότητα του άρθρου 6. Καλούμε τον υπουργό να προωθήσει άμεσα τον Οργανισμό και τον Αρχαιολογικό Νόμο, που είναι ουσιαστικά η θεραπεία των όποιων δυσλειτουργιών του υπουργείου".

ΚΘΒΕ
Δανείζεται και υποθηκεύεται

Ανοιχτή επιστολή - καταγγελία των ηθοποιών

ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ (της ανταποκρίτριάς μας).-

Μπροστά στις ευθύνες του θέτουν τον Ε. Βενιζέλο οι ηθοποιοί του ΚΘΒΕ μετά τις δραματικές εξελίξεις που σχετίζονται άμεσα με το μέλλον του θεάτρου και των εργαζομένων του. Το ΚΘΒΕ, αν και όλο τον προηγούμενο χρόνο, με ευθύνη της διεύθυνσης, δεν παρουσίασε σοβαρό έργο, σήμερα βρίσκεται υπερχρεωμένο και κατέφυγε σε δανεισμό από την Εμπορική Τράπεζα, για να ανταποκριθεί στις οικονομικές του υποχρεώσεις.

Οι επιβεβαιωμένες από τους εργαζόμενους πληροφορίες αναφέρουν ότι το ΚΘΒΕ ζήτησε από την Εμπορική δάνειο 350 εκ. και εγκρίθηκαν 200 εκ. μετά από υποθήκευση της επιχορήγησης, που θα πάρει από το ΥΠΠΟ για τον επόμενο χρόνο.

Παραμονές Χριστουγέννων και οι εργαζόμενοι δεν πληρώθηκαν ακόμη το δεύτερο δεκαπενθήμερο του Νοέμβρη. Στη χθεσινή γενική συνέλευσή τους, οι ηθοποιοί αποφάσισαν να προχωρήσουν σε καταγγελία στην Επιθεώρηση Εργασίας, ενώ επιφυλάσσονται να μηνύσουν τη διεύθυνση του θεάτρου. Επίσης, με ανοιχτή επιστολή τους, που συνυπογράφουν και οι εκπρόσωποι του "Χοροθέατρου Θεσσαλονίκης", απευθύνονται στον υπουργό Πολιτισμού και του καταλογίζουν αποκλειστικά την ευθύνη για το χάλι του ΚΘΒΕ.

Η επιστολή αναφέρει: "Ηδη έχουμε καταγγείλει με παραστάσεις προς τη διεύθυνση, με στάσεις εργασίας (όποτε μας δόθηκε η ευκαιρία να εργαζόμαστε), αλλά και με παράσταση σε σας προσωπικά, την πλήρη σχεδόν έλλειψη πρωτογενούς καλλιτεχνικής παραγωγής, που έχει καταδικάσει εμάς τους ηθοποιούς σε εξευτελιστική αργομισθία και το κοινό της Β. Ελλάδας σε στέρηση της δικής του Σκηνής. Γιατί, η μετάκληση θιάσων και η σε "πακέτο" ανάθεση (με όποιο κόστος) θεατρικής παραγωγής, αλλά και τα βιαστικά αναμασήματα και "ξεπετάγματα" στην επαρχία που μεγαλόστομα χαρακτηρίζονται "εκρήξεις" και "πανελλαδικές περιοδείες", ενώ είναι "αρπαχτές" του αισχίστου είδους, δεν είναι "πρωτογενής καλλιτεχνική παραγωγή", αλλά πρόσχημα για στάχτη στα μάτια".

Και η επιστολή συνεχίζει: "Δυστυχώς το ίδιο έργο επαναλαμβάνεται και φέτος στη χειρότερη έκδοση. Μεσούντος του Δεκέμβρη δεν υπάρχει ούτε μια παράσταση. Το κυριότερο, το θέατρο οδεύει χωρίς στοιχειώδη προγραμματισμό και προϋπολογισμό, μια και το ΔΣ του θεάτρου και προς τιμήν του, δε δέχτηκε την "πρόφαση" προϋπολογισμού, που παρουσίασε η διεύθυνση σε απόπειρα επανάληψης του περσινού ανεκδότου. Παρ' όλα αυτά, εντελώς παράτυπα, το θέατρο ξεκίνησε ένα δυο πρόβες (με τους ίδιους πάντα καλλιτεχνικούς συνεργάτες), χωρίς κανείς να ξέρει αν, πού και πότε θα γίνουν οι παραστάσεις. Τα αποτελέσματα της προχειρότητας και του μπάχαλου ξεσπούν σε μας τους ηθοποιούς, που και καλλιτεχνική μείωση υφιστάμεθα, αλλά και (πρωτοφανές για το ΚΘΒΕ) συνεχείς καθυστερήσεις καταβολής του μισθού. Δεν έχουμε πληρωθεί το δεύτερο δεκαπενθήμερο του Νοέμβρη και προβλέπεται να περάσουμε μαύρα Χριστούγεννα, μια και τα ταμεία του θεάτρου είναι άδεια και προσπαθούν να συνάψουν δάνειο με εγγύηση (άκουσον - άκουσον) την επιχορήγηση της επόμενης διαχειριστικής περιόδου, δηλαδή υποθηκεύοντας το μέλλον που αργά ή γρήγορα θα γίνει παρόν".

"Μετά από όλα αυτά, το μόνο που μας μένει είναι να ανακράξουμε: κ. υπουργέ ΠΟΥ ΠΑΜΕ!!! Αν δε γνωρίζατε, τώρα γνωρίζετε, οπότε η ευθύνη είναι αποκλειστικά δική σας. Διαθέτετε ικανότητα και αποφασιστικότητα. Ελπίζουμε να διαθέτετε και τη βούληση".

Η μαγεία του πολιτισμού μας

Δεν υπάρχει, ίσως, ωραιότερη έκδοση που να περιέχει όλα τα κειμήλια κάποιου από τα μουσεία μας, από αυτή που "διά χειρός" του σκηνογράφου Διονύση Φωτόπουλου,φέρει τον τίτλο "Η Ελλάδα του Μουσείου Μπενάκη".Είναι, ίσως η ωραιότερη, γιατί σ' αυτήν συνυπάρχουν η τέχνη του τόπου μας σε όλες τις εποχές, μορφές και εκφάνσεις της. Η αρχαία, βυζαντινή, νεότερη, λαϊκή τέχνη και σε κάθε υλικό που μπορεί να συλλάβει ο νους. Πρόκειται για ένα λεύκωμα θεωρητικό "εργαλείο" και ταυτόχρονα ένα "ταξίδι" στον μακραίωνο πολιτισμό μας. Σ' αυτό το "ταξίδι" αξεχώριστα συνταιριασμένες με τα κειμήλια του Μουσείου "Μπενάκη" - του μουσείου που είχε στόχο αλλά και "ιδεολογία" του να αναδείξει τα κειμήλιά μας ως ενιαία διαδικασία, ως αδιάσπαστη "αλυσίδα" της ιστορικής και πολιτιστικής πορείας ενός τόπου που είχε το προνόμιο να είναι "σταυροδρόμι" του κόσμου, να εμπνέει άλλους πολιτισμούς, αλλά και να αφομοιώνει στοιχεία τους, είναι και η τέχνη δύο ανθρώπων.

Η τέχνη του λόγου, όπως εξαιρετικά την ασκεί ο διευθυντής του μουσείου Αγγελος Δεληβοριάς και η υψηλής αισθητικής τέχνη της εικαστικής εικόνας, όπως την υπηρετεί ο Διονύσης Φωτόπουλος,η δουλιά του οποίου αναδείχνει το γεγονός ότι δεν έχουμε άλλο από το Μουσείο "Μπενάκη", που οι θησαυροί του να έχουν τέτοιο χρονολογικό, μορφολογικό και ειδολογικό εύρος.

Η 624 σελίδων πανόδετη έκδοση (8.000 αντίτυπα), επιχορηγήθηκε από τον Ομιλο Λάτση και παρουσιάστηκε χτες στο Μέγαρο "Παλλάς Αθηνά", από τον υπουργό Πολιτισμού, τη Μ. Λάτση και τον Α. Δεληβοριά. Ο τελευταίος εκφράζοντας τη χαρά όλων των συντελεστών του για την εκπλήρωση μιας παλιάς ευχής του Μουσείου, για το βιβλίο, μεταξύ άλλων σημείωσε "το ξεχωριστό ειδικό βάρος, το θεαματικό όγκο, τον εντυπωσιακό αριθμό των σελίδων, το καταιγιστικό πλήθος του φωτογραφικού υλικού, τη μαγεία του περιεχομένου, το συναρπαστικό ρυθμό της δομής και την κλασική ισορροπία στην οργάνωση των επιμέρους συστατικών του". Για τον Δ. Φωτόπουλο είπε ότι "Ο Φωτόπουλος "οργίασε" πάνω στις συντεταγμένες των δικών μου συλλήψεων για την ανάπλαση του ιδρύματος το οποίο υπηρετώ εδώ και 25 χρόνια. Για την αναθεώρηση, αναπροσδιορισμό του κεντρικού μουσειακού άξονα, στην αναδιάταξη και ανακατανομή του μουσειακού υλικού, στον αναπροσανατολισμό των μουσειακών στόχων και την αναθέρμανση των μουσειακών ιδανικών. Δηλαδή, στη σταδιακή εφαρμογή ενός αποκεντρωτικού προγράμματος, η πραγματοποίηση του οποίου απαίτησε αγώνες και κόπους πολλούς".

Στη "Στοά Βιβλίου" σήμερα (7.30μμ) οι εκδόσεις "Ακρίτας" θα

Στη "Στοά Βιβλίου" σήμερα (7.30μμ) οι εκδόσεις "Ακρίτας" θα παρουσιάσουν το βιβλίο του Δημήτρη Μανίνη "Στις πηγές της Ιστορίας - Μέγας Αλέξανδρος" και ένα βίντεο του συλλόγου "Ο Μακεδνός" από επίσκεψη στα χωριά των Καλλάς, της φυλής που ισχυρίζεται ότι κατάγεται από το στρατό του Μ. Αλεξάνδρου. Θα μιλήσουν οι Στ. Παπαθεμελής, Σ. Παρίση, Ν. Σιδέρης.

@ Στο Αρχαιολογικό Μουσείο Αγίου Νικολάου παρουσιάζεται έκθεση
  • Στο Αρχαιολογικό Μουσείο Αγίου Νικολάου παρουσιάζεται έκθεση γλυπτικής (η νέα δουλιά του), του Νίκου Σωτηριάδη.Τίτλος της "Προσωπεία - ειδώλια 1997 μ.Χ." και διοργανωτής η ΚΔ Εφορεία Προϊστορικών και Κλασικών Αρχαιοτήτων. Η έκθεση αποτελείται από 14 ειδώλια και 10 προσωπεία, σχεδιασμένα από το Ν. Σωτηριάδη και κατασκευασμένα από τον ίδιο και τον Παντελή Σωτηριάδη. Τα υλικά που χρησιμοποιήθηκαν είναι ανοξείδωτος χάλυβας, σίδηρος και γυαλί.
@
  • Τη δεύτερη συναυλία του δίνει σήμερα (9.30μμ) στο "Φούρνο" (Μαυρομιχάλη 168) το μουσικό συγκρότημα "Γουτού Γουπατού" παρουσιάζοντας μουσική με παραδοσιακά και λαϊκά στοιχεία και αναφορές στην τζαζ. Το τρίο αποτελούν οι μουσικοί Φλώρος Φλωρίδης (σαξόφωνο), Νεκτάριος Καραντζής (κοντραμπάσο) και Νίκος Ψωφόγιωργος (τύμπανα).
  • Στις "Γραμμές" (Κωνσταντινουπόλεως 111) ο Βασίλης Λέκκας εμφανίζεται και σήμερα με τραγούδια των Χατζιδάκι, Θεοδωράκη, Σπάθα και Μαρκόπουλου. Μαζί του η Μαρία Ρουσσέα και 10μελής ορχήστρα.


Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ