ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Παρασκευή 17 Φλεβάρη 1995
Σελ. /32
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΑΤΙΤΛΟ

Το έργο "Η μικρή μας πόλη" του Θόρντον Ουάιλντερ παρουσιάζει το ΔΗΠΕΘΕ Καλαμάτας,σε μετάφραση Μίνου Βολανάκη,σκηνοθεσία Γιάννη Διαμαντόπουλου,σκηνικά - κοστούμια Δημήτρη Κακριδά,μουσική επιμέλεια Ιάκωβου Δρόσου.Παίζουν: Αλίκη Αλεξανδράκη, Γιώργος Βούτος, Στέλιος Γκατζάς, Μαρία Δρακοπούλου, Μαρία Καντιφέ, Αντώνης Κουτσελίνης, κ.ά. "Η μικρή μας πόλη", λέει ο σκηνοθέτης "είναι ύμνος στο απλό, στο καθημερινό, στο "θαύμα της ζωής", που δεν είναι άλλο απ' αυτό που ζει καθένας μας. Η μεγάλη δύναμη του έργου είναι η ποίηση του απλού, της καθημερινής αγωνίας για το αύριο, αυτού του "κάτι" που αφήνει την αίσθηση ζωής".

Η ΓΣΕΕ ... πάει Μέγαρο!

Την αντίθεσή τους στην επιλογή του Μεγάρου Μουσικής σαν χώρου για τη συναυλία του 28ου συνεδρίου της ΓΣΕΕ, δηλώνουν τα στελέχη της ΕΣΑΚ, Γ. Μαυρίκος, Ζ. Σώκου, Γ. Μανωλάκος, εκφράζοντας παράλληλα την εκτίμησή τους στο πρόσωπο και την προσφορά του Λάκη Χαλκιά

Την αντίθεσή τους στην επιλογή του Μεγάρου Μουσικής ως χώρου για την πραγματοποίηση της συναυλίας, που έχει προγραμματιστεί στα πλαίσια του 28ου συνεδρίου της ΓΣΕΕ,δηλώνουν με επιστολή τους στην Εκτελεστική Επιτροπή της Συνομοσπονδίας τρία στελέχη της ΕΣΑΚ και της ΓΣΕΕ. Συγκεκριμένα, οι Γιώργος Μαυρίκος,γενικός γραμματέας της ΓΣΕΕ, η Ζωή Σώκου και ο Γιώτης Μανωλάκος,μέλη και οι δύο της ΕΕ της ΓΣΕΕ, ξεκαθαρίζουν εξ αρχής ότι η αντίθεσή τους αφορά στο χώρο του ΜΜ και και δε συνδέεται με τον Λάκη Χαλκιά,τον οποίο χαρακτηρίζουν "καταξιωμένο λαϊκό καλλιτέχνη".

Οι τρεις συνδικαλιστές στη δήλωσή τους τονίζουν: "Η επιλογή του χώρου του Μεγάρου Μουσικής μας βρίσκει αντίθετους, αφού αντικειμενικά θα δώσει τη δυνατότητα στο βαρόνο Λαμπράκη να προσπαθήσει να οικειοποιηθεί την όποια δραστηριότητα της ΓΣΕΕ και παράλληλα, να εμφανιστεί ότι ανέχεται ξεχωριστές καλλιτεχνικές δημιουργίες,όπως το αξιοθαύμαστο, συγκεκριμένο έργο του Λάκη Χαλκιά,που απεικονίζει τη διαδρομή της ελληνικής μουσικής, των οργάνων και του λόγου της από την αρχαία Ελλάδα ως τις μέρες μας".

Καταλήγοντας, οι συνδικαλιστές υπογραμμίζουν: "Το αφιέρωμα του Λάκη Χαλκιά στο εργατικό κίνημα, με τις αρχές και τις τις αξίες του, καμιά σχέση δεν μπορεί να έχει με τον κ. Λαμπράκη, που από τα κανάλια και τα έντυπά του στοχεύει στην αποχαύνωση και την αδρανοποίηση των εργαζομένων".

ΠΛΑΤΕΙΑ ΕΘΝΙΚΗΣ ΑΝΤΙΣΤΑΣΗΣ
Συνενοχή για ένα ακόμα γκαράζ

Ο αρχαιολογικός χώρος στην πλατεία Εθνικής Αντίστασης (Δημαρχείου), μέσα στην επόμενη διετία, "θα πάψει να είναι σκουπιδότοπος". Υστερα από τη χθεσινή συνάντηση, που είχε ο γενικός γραμματέας του υπουργείου Πολιτισμού, Γιώργος Θωμάς,με τον δήμαρχο Αθηναίων, Δημήτρη Αβραμόπουλο,παρουσία αρχαιολόγων και εκπροσώπων της κατασκευαστικής εταιρίας, φαίνεται να προωθείται η κατασκευή του γκαράζ που θα επιβαρύνει κυκλοφοριακά και περιβαλλοντικά το κέντρο της πόλης και την οποία έχει καταδικάσει στο δημοτικό συμβούλιο η "Αγωνιστική Συνεργασία για την Αθήνα".Η απόφαση, που πάρθηκε από κοινού (ΥΠΠΟ δήμος), ορίζει ότι στα τέλη Μαρτίου θα αρχίσουν οι εργασίες για τη διαμόρφωση του υπόγειου γκαράζ και της πλατείας.Οσο για το δάπεδο της πλατείας, που συμπίπτει με την οροφή του υπόγειου πάρκινγκ, ο δήμος θα προκηρύξει πανελλήνιο αρχιτεκτονικό διαγωνισμό.Σχετικά με τις αρχαιότητες, διευκρινίστηκε πως ήδη κάποια τμήματα έχουν μεταφερθεί στη Γ Εφορεία Προϊστορικών και Κλασικών Αρχαιοτήτων.Ενώ το κομμάτι της Αχαρνικής Οδού, στη συμβολή των οδών Αιόλου και Κρατίνου, θα διαμορφωθεί σε κλειστό, αλλά επισκέψιμο αρχαιολογικό χώρο.

Οξεία διαμαρτυρία αρχαιολόγων

Την παρέμβαση της ΕΣΗΕΑ για την τήρηση της δεοντολογίας και την αποκατάσταση του κλάδου των Αρχαιολόγων, ζητάει ο Σύλλογος Ελλήνων Αρχαιολόγων,διαμαρτυρόμενος για τα υβριστικά δημοσιεύματα της εφημερίδας "Αδέσμευτος Τύπος".Δημοσιεύματα που μιλούσαν για "μαφία αρχαιολόγων", με αφορμή τα συμπεράσματα της επιτροπής επιστημόνων του ΥΠΠΟ σχετικά με τον υποτιθέμενο τάφο του Μ. Αλεξάνδρου, στην όαση Σίβα. Εξάλλου, η εφημερίδα φιλοξενούσε κατηγορίες κατά του διευθυντή Προϊστορικών και Κλασικών Αρχαιοτήτων, Γ. Τζεδάκι,τις οποίες διατύπωνε ο ανθρωπολόγος Α. Πουλιανός. Ο ΣΕΑ σε σχετική ανακοίνωση υπενθυμίζει ότι για το θέμα της εξαγωγής ευρημάτων από ανθρωπολογικές ανασκαφές το ΥΠΠΟ έχει ήδη απαντήσει από το 1992, τονίζοντας ότι ο Γ. Τζεδάκις δεν έχει καμία σχέση.Στη συνέχεια ο ΣΕΑ δηλώνει την ταύτισή του με τα συμπεράσματα της ελληνικής αποστολής για τις επιγραφές της Σίβα.

Διαμαρτύρονται οι τραγουδιστές

Την έντονη διαμαρτυρία της για τον "παράνομο νόμο, φορολόγησης 3.500 επαγγελματιών ως των πλέον προνομιούχων οικονομικώς Ελλήνων πολιτών", εκφράζει με ψήφισμά της η Γενική Συνέλευση της Ενωσης Τραγουδιστών, που πραγματοποιήθηκε την περασμένη Τετάρτη. Στο ψήφισμα τονίζεται ότι η ΓΣ "επιφυλάσσεται παντός δικαιώματος του κλάδου των καλλιτεχνών και επαγγελματιών τραγουδιστών" και παράλληλα, καλεί "το υπουργείο Οικονομικών, τον υπουργό και τον αρμόδιο υφυπουργό σε δημόσια συζήτηση μέσω τηλεοπτικού σταθμού για να υπερασπιστούν - αν μπορούν - το διάτρητο νόμο τους". Επίσης, αναφέρεται, ότι "ο πολιτισμός στον οποίο εντάσσεται και ο κλάδος μας πολεμιέται από περίεργες προθέσεις και όχι από ενδιαφέρον σωστής διαχείρισης του δημόσιου χρήματος".

Μουσική και αυταρχισμός

Δύο κορυφαία έργα της μουσικής δραματουργίας και μια μεγάλη έκθεση με τίτλο "Ποτέ πια πόλεμος: Αντιπολεμική Τέχνη στο Βερολίνο του Μεσοπολέμου",συνθέτουν το θεματικό κύκλο "Μουσική και Αυταρχισμός",που οργανώνεται στο Μέγαρο Μουσικής από τις 21 Φλεβάρη έως τις 30 Απρίλη. Πρόκειται για τις όπερες "Βότσεκ" του Αλμπαν Μπεργκ (21, 23, 25/2) και "Φιντέλιο" του Μπετόβεν (29, 31/3 και 1, 3/4), "δύο μανιφέστα εναντίον της καταπίεσης, που εικονίζουν την πάλη του ανθρώπου ενάντια στον αυταρχισμό". Εργο "σταθμός στην τέχνη της όπερας, πυκνό στη δομή, τη μουσική και τα μηνύματα, που περιέχει" ο "Βότσεκ", σύμφωνα με τον αρχιμουσικό Μ. Σένβαντ,"παραμένει προκλητικός και επίκαιρος". Η όπερα, εμπνευσμένη από το θεατρικό έργο του Γκέοργκ Μπίχνερ "Βόιτσεκ",ανέβηκε σε πρώτη παγκόσμια εκτέλεση το 1923, γνωρίζοντας μοναδική επιτυχία, αλλά και την απαγόρευση με την επικράτηση του ναζισμού στη Γερμανία. Η σκηνοθεσία είναι του Γκ. Ρότερινγκ (ο ίδιος έκανε τα σκηνικά μαζί με τον Ου. Μπέλζνερ), τα κοστούμια του Δαμ. Ζαρίφη.Τους ρόλους ερμηνεύουν οι Μπ. Μπρίνκμαν, Ν. Σεκούντ, Ντ. Κάας, Β. Φάσλερ κ.ά..Συμμετέχουν η Συμφωνική Ορχήστρα του Βερολίνου και η Χορωδία της Ραδιοφωνίας του Βερολίνου.

Ο πολιτισμός "σκοτώνει το δράκο"

Με το έργο του Σέρβου συγγραφέα Ντούσαν Κοβάτσεβιτς "Ο Αγιος Γεώργιος σκοτώνει το δράκο",το Εθνικό Θέατρο εγκαινιάζει την πολιτιστική συνεργασία με τη φίλη χώρα. Η πρώτη αυτή ελληνοσερβική θεατρική παραγωγή, με τριάντα Ελληνες ηθοποιούς και κορυφαίους Σέρβους συντελεστές, ανεβαίνει σήμερα στο Θέατρο "Κοτοπούλη".Ο συγγραφέας εκφράζει τα έντονα αντιπολεμικά του "πιστεύω", μέσα από τη δραματική πορεία ενός τριγώνου, που οι ήρωές του βιώνουν καταστάσεις τραυματικές από τα δεινά ενός πολέμου, που φουντώνει.

"Ο ελληνικός λαός και το Εθνικό Θέατρο" - είπε σε χτεσινή συνέντευξη Τύπου ο Σέρβος συγγραφέας (ο πρώτος που παρουσιάζει έργο του στην Ελλάδα) - "με τίμησαν δίνοντάς μου την ευκαιρία να είμαι πρώτος σ' αυτό το δρόμο που θα μας ενώσει και θεατρικά, όπως είμαστε ενωμένοι στην ιστορία, τη θρησκεία, την παράδοση". Και ο πρόεδρος του ΔΣ του Εθνικού, Γιώργος Χειμωνάς,πρόσθεσε: "Εχουμε αμελήσει το μοναδικό νικηφόρο όπλο που μπορεί να σκοτώσει "το δράκο" και δεν είναι άλλο από τον πολιτισμό, που δε νικήθηκε ποτέ από κανένα πόλεμο".

Η μετάφραση είναι της Γκάγκα Ρόσιτς,η σκηνοθεσία του Μπράνισλαβ Λέτσιτς,τα σκηνικά - κοστούμια του Ανδρέα Σαραντόπουλου και η μουσική του Γκόραν Μπρέγκοβιτς.Παίζουν: Μ. Κεχαγιόγλου, Μ. Βακούσης, Ν. Κούρος, Ν. Μπουσδούκος, Ν. Τζόγιας,κ.ά.

Ο Χικμέτ έχασε το μεταφραστή του

Ο Στέλιος Μαγιόπουλος,εξαίρετος συγγραφέας και ο σημαντικότερος μεταφραστής (ποιητικών, πεζογραφικών και θεατρικών) έργων του κορυφαίου Τούρκου κομμουνιστή ποιητή, Ναζίμ Χικμέτ,σε ηλικία 85 ετών περίπου, υπέκυψε χτες στο μοιραίο από αλλεπάλληλα εγκεφαλικά επεισόδια, που τον βασάνισαν τα τελευταία χρόνια. Η κηδεία του θα γίνει σήμερα στις 2μμ, από το Α Νεκροταφείο. Από την Εταιρεία Ελλήνων Λογοτεχνών, της οποίας ήταν μέλος, θα τον αποχαιρετήσει η Φαίδρα Ζαμπαθά - Παγουλάτου.

Ο Στέλιος Μαγιόπουλος γεννήθηκε στη Νεάπολη (Νες Σεχίρ) της Μ. Ασίας. Στην Ελλάδα ήρθε το 1924 και εγκαταστάθηκε στη Θεσσαλονίκη, όπου ολοκλήρωσε τις σπουδές του. Αγωνιστής της Εθνικής Αντίστασης, φυλακίστηκε από τους Γερμανούς και στη συνέχεια υπέστη αρκετές διώξεις. Εκτός από τον Χικμέτ, μετέφρασε έργα του - συγκρατούμενου με τον Χικμέτ - συγγραφέα Αρχάν Κεμάλ, καθώς και του Ασίζ Νεσίν. Να σημειωθεί ότι μετέφρασε στα τούρκικα το σοφόκλειο "Οιδίποδα Τύραννο".



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ