ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 17 Φλεβάρη 2005
Σελ. /32
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
«ΠΑΤΡΑ - ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΗ ΠΡΩΤΕΥΟΥΣΑ ΤΗΣ ΕΥΡΩΠΗΣ 2006»
Θα εξυπηρετηθούν μόνο τα ιδιωτικά συμφέροντα

Τα ιδιωτικά συμφέροντα θα εξυπηρετηθούν και οι Πατρινοί δεν έχουν να περιμένουν τίποτα από την Πολιτιστική Πρωτεύουσα, τόνισε χτες στη Βουλή ο εισηγητής του ΚΚΕ Π. Κοσιώνης κατά τη συζήτηση του νομοσχεδίου για την ίδρυση του οργανισμού «Πάτρα Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης 2006.

Ο βουλευτής υπογράμμισε ότι ο εν λόγω οργανισμός θα λειτουργεί ως ανώνυμη εταιρία που θα λειτουργεί με τους «κανόνες της ιδιωτικής οικονομίας» και η εμπορευματοποίηση του πολιτισμού θα προωθηθεί από τους διάφορους «χορηγούς» οι οποίοι αποκτούν το δικαίωμα διενέργειας παράλληλων εκδηλώσεων ή πολιτιστικών δράσεων. Ο Π. Κοσιώνης εκτίμησε ότι ο «θεσμός» της Πολιτιστικής Πρωτεύουσας της Ευρώπης συνεχώς φθίνει και από πλευράς χρηματοδότησης και από πλευράς του τι προβάλλεται κάθε φορά ως πολιτισμός. Η περιοχή της Πάτρας, είπε, έχει μια τεράστια ιστορία και είναι μια περιοχή που κράτησε το δικό της πολιτισμό και την επαφή με τους διάφορους άλλους πολιτισμούς, αλλά παρ' όλα αυτά η ιστορία αυτή δεν προβάλλεται με την Πολιτιστική Πρωτεύουσα. Μάλιστα ο οργανισμός της Πολιτιστικής Πρωτεύουσας θα λειτουργεί έξω από τους συνηθισμένους ελέγχους που υπάρχουν για τον δημόσιο τομέα σε όλους τους τομείς της δράσης του από τις προσλήψεις μέχρι τις προμήθειες και την εκτέλεση των διάφορων έργων.

Από την πλευρά του ο υφυπουργός Πολιτισμού Π. Τατούλης ισχυρίστηκε ότι με το νομοσχέδιο δημιουργούνται όλες οι απαραίτητες προϋποθέσεις για την παρουσίαση του καλλιτεχνικού προγράμματος της Πολιτιστικής Πρωτεύουσας, ενώ εκτίμησε ότι η Πάτρα μπορεί να σηματοδοτήσει τη δημιουργία μιας άλλης ταυτότητας για τις Πολιτιστικές Πρωτεύουσες.

ΚΡΑΤΙΚΟ ΘΕΑΤΡΟ ΒΟΡΕΙΟΥ ΕΛΛΑΔΑΣ
Δικαιωμένοι οι ηθοποιοί

Επήλθε συμφωνία μεταξύ ΚΘΒΕ και ΣΕΗ

Δικαιωμένοι βγαίνουν από τον πολυήμερο αγώνα τους οι ηθοποιοί του Κρατικού Θεάτρου Βόρειας Ελλάδας. Το ΔΣ του ΚΘΒΕ αποφάσισε να ικανοποιήσει το αίτημά τους να καταβάλλεται κανονικά και να μην συμψηφίζεται στο βασικό μισθό το 75% προσαύξησης επί του ημερομισθίου για την κυριακάτικη εργασία τους και το 25% προσαύξηση επί του ωρομισθίου για τη νυχτερινή εργασία τους. Το ΔΣ του ΚΘΒΕ αρνήθηκε όμως να προχωρήσει στην απάλειψη ή την τροποποίηση του άρθρου 2 των ατομικών συμβάσεων, με το οποίο προβλέπεται η δυνατότητα συμψηφισμού στο βασικό μισθό.

Η απόφαση του ΔΣ που έγινε αποδεκτή και από τον καλλιτεχνικό διευθυντή, Ν. Τσακίρογλου, πάρθηκε με τη δέσμευση πως θα ισχύει για όσο διάστημα θα διαρκέσει η θητεία της παρούσας διοίκησης του Θεάτρου, δηλαδή για τρία χρόνια.

Εξάλλου συμφωνήθηκε η καταβολή 3% αύξησης στο βασικό μισθό, 7% στο κλιμάκιο 6ετίας, και από 3% στα κλιμάκια 15ετίας και 20ετίας, καθώς και αυξήσεις στο οικογενειακό επίδομα και την εκτός έδρας αποζημίωση.

Παρά τη θετική εξέλιξη - όπως οι ίδιοι εκτιμούν, που προήλθε από τη συμφωνία της Διοίκησης του ΚΘΒΕ και του Σωματείου Ελλήνων Ηθοποιών (ΣΕΗ) - οι ηθοποιοί παραμένουν σε επαγρύπνηση μέχρι την υπογραφή της Συλλογικής Σύμβασης Εργασίας, που προβλέπεται να έχει 2ετή διάρκεια. Και είναι αποφασισμένοι με την ίδια ενότητα και εξίσου δυναμικά να επανέλθουν σε νέες κινητοποιήσεις, αν δεν εφαρμοστεί η απόφαση του ΔΣ του ΚΘΒΕ.

Ετσι, λοιπόν, αύριο θα δοθεί και η πρεμιέρα του έργου «Τέλος καλό, όλα καλά» του Σαίξπηρ.

Φωτογραφικό καλειδοσκόπιο

«Ελλάδα, τα χρόνια της αθωότητας (1954-1965)», είναι ο τίτλος της έκθεσης φωτογραφίας του Ρόμπερτ Α. Μακέιμπ, που εγκαινιάστηκε χτες στο Μέγαρο Εϋνάρδου (Αγ. Κωνσταντίνου 20 και Μενάνδρου) του Μορφωτικού Ιδρύματος της Εθνικής Τράπεζας. Η ενδιαφέρουσα αυτή έκθεση, που πραγματοποιείται παράλληλα με την κυκλοφορία του ομότιτλου λευκώματος (εκδόσεις Πατάκη), περιλαμβάνει φωτογραφίες οι οποίες καταγράφουν τα πρώτα έντεκα χρόνια των ταξιδιών του Ρ. Μακέιμπ στην Ελλάδα. Μιας Ελλάδας, που επισκέφτηκε σαν τουρίστας το 1954 και τον κράτησε κοντά της με την ανεπιτήδευτη μαγεία της.

«Ηταν μία θαυμάσια εποχή» σημείωσε ο δημιουργός στη χτεσινή συνέντευξη Τύπου. «Με λίγους τουρίστες και ιδιαίτερα θερμή και αυθεντική φιλοξενία. Στα νησιά και στα χωριά της ενδοχώρας, ακόμα και στην Αθήνα, η παραδοσιακή αρχιτεκτονική είχε παραμείνει ακέραια, χωρίς καμία παρεμβολή από μοντέρνες πολυκατοικίες, ενοικιαζόμενα δωμάτια για τους τουρίστες ή μεγαλεπήβολες νησιώτικες βίλες. Το τοπίο ήταν ακόμη παρθένο». Ο φωτογραφικός φακός του Μακέιμπ κατέγραψε «σε λιγότερο από δύο δευτερόλεπτα θραύσματα ζωής εκείνης της εποχής». Εκατόν έντεκα φωτογραφίες, καλειδοσκόπιο από ανθρώπους, γη και ελληνική ιστορία. Η έκθεση θα διαρκέσει έως τις 20 του Μάρτη.

Κλαρίνου «Μελίσματα»

Μια πολύτιμη προσπάθεια προσέγγισης στα «πατήματα», τα «μονοπάτια» και τους «δρόμους» του ελληνικού λαϊκού κλαρίνου, σε συνδυασμό με ορισμένες διαπιστώσεις και τοποθετήσεις σε γενικότερα θέματα που συνδέονται με τη μουσική και μουσικολογική έρευνα του τόπου μας, αποτελεί το βιβλίο «Μελίσματα» του Γιώργου Κωτσίνη, που παρουσιάστηκε χτες στο «Ωδείο Φ. Νάκας». Το βιβλίο στο οποίο ξεδιπλώνεται η τέχνη του ελληνικού κλαρίνου σε 29 μουσικές καταγραφές παραδοσιακών σκοπών είναι καρπός της πολύχρονης καλλιτεχνικής αναζήτησης και προβληματισμού του αξιόλογου μουσικού για το παρόν και το μέλλον της παραδοσιακής μας μουσικής. Οπως αναφέρει ο ίδιος «σήμερα που οι εξελίξεις στον Πολιτισμό, την κοινωνία και την Παιδεία είναι ραγδαίες, σήμερα που η διδασκαλία της μουσικής περνά πλέον από την προφορική παράδοση στα ωδεία, στα μουσικά γυμνάσια - λύκεια και πανεπιστήμια, προτού προχωρήσουμε σε νέες προτάσεις, επιβάλλεται βαθιά μελέτη και γνώση τόσο των παραδοσιακών μεθόδων εκμάθησης των οργάνων όσο και των μουσικών συστημάτων. Μόνο έτσι η παράδοση μπορεί να ενσωματωθεί δημιουργικά στο σήμερα και να εξασφαλίσει την εξέλιξή της στο μέλλον. Γι' αυτό και χρειάζονται τοποθετήσεις - θέσεις, ώστε ν' ανοίξει ένας διάλογος που είναι περισσότερο αναγκαίος από ποτέ». Ο καταξιωμένος μουσικός είναι καλλιτεχνικός διευθυντής του Τομέα Παραδοσιακής Μουσικής στο «Ωδείο Φίλιππος Νάκας» κι έχει συγγράψει μέθοδο λαϊκού ελληνικού κλαρίνου.

«Γιαπωνέζικοι κήποι»

Στα πλαίσια του Locall, του δεκαήμερου αστικού παιδότοπου για τα νέα μέσα, που φιλοξενεί το «Bios» από αύριο έως 26 Φλεβάρη, οι «Γιαπωνέζικοι Κήποι» (η παράσταση που παίζεται καθημερινά στο «Bios» για οργανωμένες ομάδες και σχολεία) θ' ανοίξουν σήμερα, προσκαλώντας σε παιχνίδι τα μεγάλα παιδιά της πόλης.

Η παράσταση «Γιαπωνέζικοι κήποι» είναι ένα θέαμα του «Θεάτρου Νέων», που συνδυάζει τη θεατρική αφήγηση και τη συμμετοχή των θεατών μέσα σε μια διαδραστική εγκατάσταση πολυμέσων. Μετάφραση - διασκευή: Δ. Σεϊτάνης, Γ. Ροΐλου, σκηνοθεσία: Δημήτρης Σεϊτάνης. Κίνηση: Εφη Καρακώστα. Σκηνογραφική επιμέλεια - κοστούμια: Ελένη Στρούλια. Μουσικός - ηχητικός: Ηλίας Μπουφίδης. Παίζουν: Παναγιώτης Αλεξανδράκης, Ευρυδίκη Ψαλτίδου.

Παιδικά τραγούδια Αλ. Ξένου

Είκοσι οκτώ παιδικά τραγούδια του Αλέκου Ξένου, σε ποίηση Χάρη Σακελλάριου και Γιώργου Μουρέλου, παρουσιάζονται αυτές τις μέρες, στη γενέτειρα του συνθέτη, τη Ζάκυνθο. Τα έργα ερμηνεύουν σε πρώτη εκτέλεση οι Αναστασία Εδεν (τραγούδι) και Διονύσης Σεμιτέκολος (πιάνο), με την εικαστική παρέμβαση του Διονύση Ματαράγκα. Τα παιδικά τραγούδια του Αλ. Ξένου μέχρι και την Παρασκευή παρουσιάζονται κάθε πρωί για τους μαθητές των δημοτικών σχολείων, ενώ το Σάββατο (8μμ) η Αν. Εδεν και ο Δ. Σεμιτέκολος θα τα παρουσιάσουν στην αίθουσα του Πνευματικού Κέντρου Ζακύνθου.

Βραδιές αφήγησης διοργανώνει το Μουσείο Ελληνικής Λαϊκής Τέχνης. Στις 19 και 26/2 (9 μ.μ.) στο Λουτρό των Αέρηδων (Κυρρήστου 8, Πλάκα) παρουσιάζεται η παράσταση «Το πουλί του κόσμου - Παλιές ιστορίες της Ανατολής», με τη Σάσα Βούλγαρη. Η αφηγήτρια βασίζεται σε παμπάλαιες παραλλαγές των ιστοριών από τις αραβικές χώρες, την Ινδία, την Περσία, την Τουρκία και τη Μ. Ασία και πλέκει τη δική της ιστόρηση. Τη συνοδεύει στα πνευστά η Εφη Πολίτη. Η παράσταση διαρκεί 80' (χωρίς διάλειμμα) και απευθύνεται κυρίως σε ενήλικες. Κρατήσεις θέσεων στο τηλέφωνο 210.3239.813.

Την κωμωδία του Μιλτιάδη Χουρμούζη «Ο Λεπρέντης» (1835) παρουσιάζει το ΔΗΠΕΘΕ Ρούμελης, μέχρι την Κυριακή, στο θέατρο «Βασιλάκου», σε σκηνοθεσία Πάνου Σκουρολιάκου, ο οποίος υποδύεται και τον ομώνυμο ρόλο. Τα σκηνικά είναι του Δαμιανού Ζαρίφη, η διδασκαλία των τραγουδιών του Ανδρέα Τσεκούρα. Μια σάτιρα της ανηθικότητας του πλούτου. Παίζουν επίσης: Σοφία Μυρμηγκίδου, Νίκος Χύτας, Μαρία Φιλίππου, Δημήτρης Θεοδώρου, Βύρων Σεραϊδάρης, Νίκος Ντούπης, Σοφία Πανάγου, Εύα Βάρσου, Θανάσης Ακοκαλίδης.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ