ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 17 Ιούνη 1999
Σελ. /32
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Αλωνίζουν... γύρω από την Ακρόπολη

Ανεξέλεγκτες ιδιωτικές χρήσεις στο περιβάλλον του Ιερού Βράχου

Η Στοά του Ευμένους αδυνατεί να δεχτεί εκδηλώσεις,διαπιστώνει στο παρά πέντε το μετονομασμένο ως "Ελληνικά Φεστιβάλ" Φεστιβάλ Αθηνών. Μόνο που, όταν το ΚΑΣ παραχωρούσε το μνημείο η Α' ΕΠΚΑ επέμενε να μη δοθεί έγκριση. Τρεις εκδηλώσεις, λοιπόν, μεταφέρονται στην Πνύκα,χώρος για τον οποίο το ΚΑΣ είχε δεχτεί μόνο ήπιες χρήσεις. Η Πνύκα, όμως, αντέχει ως προς το αισθητικό και υλικό μέρος; Οχι λέει το ΚΑΣ,αλλά την παραχωρεί υποσημειώνοντας ότι "στο μέλλον να γίνει περιγραφή των δυνατοτήτων του μνημείου".

Θα δούμε λοιπόν τις εκδηλώσεις: "Η ποίηση ανατέλλει τα μεσάνυχτα", "Ο κύριος Γιάννης Ρίτσος" και "Ο "Μεγάλος Ερωτικός" του Μάνου Χατζιδάκι". Το ΚΑΣ, όμως, γνωμοδοτεί προ τετελεσμένων γεγονότων. Στην προκειμένη περίπτωση έκανε μόνο περικοπές στις βαριές εγκαταστάσεις που πρότεινε η ΑΕ "Ελληνικά Φεστιβάλ" και υπέδειξε να μην περάσουν στο λιθόστρωτο του Πικιώνη βαριά οχήματα (μέχρι μισός τόνος φορτίο), γιατί ήδη έχει πληγεί αρκετά. Ομως η πρώτη εκδήλωση θα είναι ολονύκτια. Από τις 12 τα μεσάνυχτα και για πέντε ώρες τα 900 άτομα που θα υποστεί η Πνύκα θα μετακινούνται και μάλιστα από το κοίλο στις στοές!

Βέβαια η Α' ΕΠΚΑ επαναλαμβάνει ότι η Πνύκα δεν έχει φύλακες, άρα για τις εκδηλώσεις θα φυλάσσεται από εργάτες,ότι πρέπει να απομακρυνθούν οι εγκαταστάσεις του "Ηχος και Φως", να συντηρηθεί ο χώρος και να προστατευτεί το λιθόστρωτο του Πικιώνη.

Μόνο που αν ξεχάσουμε τις εκδηλώσεις και τις συνέπειές τους και περπατήσουμε μία καθημερινή, θα διαπιστώσουμε ότι η περιοχή είναι πλήρως αλλοιωμένη. Ο περιορισμός στα οχήματα μέχρι μισό τόνο για τις ανάγκες των εκδηλώσεων ακούγεται τουλάχιστον κωμικός, όταν καθημερινά διασχίζουν το χώρο του Πικιώνη αυτοκίνητα περιοίκων και τροφοδοσίας εστιατορίων.Ενα μεγάλο ψυγείο παγωτών έχει φορτίο 1,5 τόνου... ενώ δίπλα στο Βράχο παρκάρει ακόμα και λεωφορείο του Πολεμικού Ναυτικού. Η τραγικότερη εικόνα είναι τις νύχτες που το Ηρώδειο λειτουργεί, γιατί τότε το λιθόστρωτο μετατρέπεται σε "πάρκινγκ Πικιώνη", αφού δεν έχει τοποθετηθεί μία απαγορευτική μπάρα στην είσοδο του μονοπατιού.

Εξάλλου ο επισκέπτης μπορεί να ξεκουραστεί σε αμέτρητα τραπεζάκια που αυξάνονται και πληθύνονται κι αυτά επί του λιθόστρωτου. Μοιάζει σα να μην ελέγχονται από πουθενά αυτές οι χρήσεις, αφού τα τραπεζάκια με ομπρέλες αυξάνονται και αλλού (βλ. οδός Διοσκούρων), δημιουργώντας "εξέδρες" σε άμεση επαφή με τα αρχαία.Αυτά αφορούν στην οπτική ρύπανση και βλάβη, διότι η ηχητική είναι άλλο κεφάλαιο. Ξεκινώντας από τις παρυφές του βράχου της Ακρόπολης μέχρι τη Βιβλιοθήκη του Αδριανού υπάρχει μουσικός αλαλαγμός,από ζωντανό μπουζούκι μέχρι ροκ.

Το περίεργο είναι ότι διαπιστώνεται ανεξέλεγκτη έξαρση όλων αυτών των χρήσεων, ακριβώς στο όριο της Ενοποίησης των Αρχαιολογικών Χώρων, παρ' ό,τι η Εφορεία ξεκίνησε εργασίες καθαρισμού των αρχαιολογικών χώρων.Αν Ενοποίηση σημαίνει "βελτίωση της εικόνας", δε θα έπρεπε να ξεκινήσει από τα βασικά, όπως είναι ο έλεγχος των χρήσεων;

Δ. ΜΥΡΙΛΛΑ

ΜΟΥΣΕΙΟ ΜΠΕΝΑΚΗ
Το ελληνικό κόσμημα ανά τους αιώνες

Χώρος φιλόξενος, συνεχώς δημιουργικός, το Μουσείο Μπενάκη είναι παρόν στα πολιτιστικά πράγματα του τόπου μας. Τώρα η δυναμική παρουσία "σφραγίζεται" από μια τετραπλή γιορτή. Πρόκειται για τη σημαντική έκθεση "Ελληνικά Κοσμήματα από τις Συλλογές του Μουσείου Μπενάκη",δύο νέες εκδόσεις για το ελληνικό κόσμημα και τη συμπλήρωση 70 τόμων σημαντικών εκδόσεών του από το 1974. Δίκαια λοιπόν, στη χτεσινή συνέντευξη Τύπου, ο πρόεδρος του Ιδρύματος Μαρίνος Γεωργουλάνος το χαρακτήρισε "κυψέλη επιστημονικής εργασίας και έρευνας".

Στην έκθεση (εγκαινιάζεται σήμερα και θα διαρκέσει έως τις 5 Αυγούστου), παρουσιάζονται 250 υπέροχα δείγματα των μουσειακών συλλογών, που καλύπτουν μια ευρύτατη χρονική περίοδο από τους νεολιθικούς χρόνους έως τον 19ο αιώνα. Μέσα από τα έργα, ο επισκέπτης θα σχηματίσει μια συνολική εικόνα για το ελληνικό κόσμημα στη διαχρονική του εξέλιξη. Κυρίως όμως, θα μαγευτεί από την ομορφιά που εκπέμπει ο θαυμαστός κόσμος του ελληνικού κοσμήματος.

Την έκθεση, που παρουσιάστηκε στις ΗΠΑ, στη Γερμανία και τη Φινλανδία, πλαισιώνουν δύο εκδόσεις για το ελληνικό κόσμημα. Η μία, με τον ομώνυμο τίτλο (σε συνεργασία με τις εκδόσεις "ΑΔΑΜ"), πραγματεύεται το ελληνικό κόσμημα διαχρονικά, με αφετηρία το υλικό του Μουσείου, ενώ η δεύτερη, "Διάτρητα",εξετάζει διεξοδικά μία συγκεκριμένη κατηγορία κοσμημάτων στις συντεταγμένες του χρόνου και του χώρου όπου άνθισαν. Αναφερόμενος στα κοινά χαρακτηριστικά των δύο βιβλίων, ο διευθυντής του Μουσείου Μπενάκη Αγγελος Δελληβοριάς τόνισε ότι "και τα δύο είναι γεννήματα αγάπης και απαιτήθηκε πολύς χρόνος για να γίνει η συγκέντρωση και η επεξεργασία του υλικού".

Στο βιβλίο "Ελληνικά Κοσμήματα από τις συλλογές του Μουσείου Μπενάκη",αναφέρθηκε η αρχαιολόγος, υπεύθυνη των εκδόσεων του Μουσείου Ηλέκτρα Γεωργούλα,τονίζοντας ότι "η έκδοση πραγματεύεται 172 δείγματα από τα σημαντικότερα των μουσειακών συλλογών. Χωρίζεται σε τέσσερα μέρη. Το πρώτο αφιερώνεται στο μυκηναϊκό κόσμημα, το δεύτερο παρουσιάζει επιλογή κοσμημάτων από τους γεωμετρικούς χρόνους ως το τέλος της κλασικής περιόδου. Το τρίτο μέρος εικονογραφεί το βυζαντινό πολιτισμό και το τέταρτο τις νεοελληνικές δημιουργίες".

Η συγγραφέας του βιβλίου "Διάτρητα",βυζαντινολόγος Αιμιλία Γερουλάνου, αναφέρθηκε στα διάτρητα κοσμήματα, στην ξεχωριστή ενότητα της χρυσοχοϊκής τέχνης, την οποία αποτελούν κοσμήματα που προσφέρουν σημαντικές πληροφορίες για τη μελέτη των χρόνων από τον 3ο - 7ο μ.Χ. αιώνα.

Βίβα Κούβα!

Ως "ένα απ' τα σημαντικότερα συγκροτήματα των τελευταίων δεκαετιών", χαρακτηρίζει ο Κουβανός μουσικολόγος Ελιο Ορόβιο στο "λεξικό της Κουβανικής Μουσικής" το σχήμα του συνθέτη Χουάν Φορμέλ, "Λος Βαν Βαν".Πρόκειται για το μεγαλύτερο συγκρότημα της Κούβας (είκοσι μουσικοί και χορευτές), με 30 χρόνια γόνιμης παρουσίας, που θα δώσει δύο συναυλίες στο θέατρο του Λυκαβηττού, στις 21 και 22 Ιουνίου. Τις συναυλίες θ' ανοίξουν τέσσερα από τα καλύτερα ελληνικά λάτιν γκρουπ, οι: "Τιέρα Μπράβα" και "Αρομα Καρίμπε" (21/6), "Γκρούπο Καντέλα" και "Απουριμάκ" (22/6).

Οι "Λος Βαν Βαν" σχηματίστηκαν το 1969 στην Αβάνα και από αυτή τη συνεύρεση ορισμένων νέων ταλέντων της εποχής προέκυψε το γκρουπ, τα τραγούδια του οποίου κυκλοφορούν από στόμα σε στόμα, στους δρόμους της Κούβας, πριν καν κυκλοφορήσουν στην αγορά. Μάμπο, ρούμπα, μπολέρο, τσα - τσα, γνώριμα είδη της κουβανικής μουσικής, φιλτραρισμένα μέσα από το νεοτεριστικό συνθετικό πνεύμα του Χουάν Φορμέλ, μπολιάζονται με στοιχεία τζαζ, φανκ, παραδοσιακά, με αποτέλεσμα έναν ήχο ζωντανό, χορευτικό, εκρηκτικό.

"Κάρμεν", η πιο λαϊκή όπερα

Η πρόβλεψη του Τσαϊκόφσκι ότι η "Κάρμεν" θα εξελισσόταν, παγκοσμίως, στην πιο λαϊκή όπερα, επαληθεύτηκε, καθώς το αριστούργημα του Ζορζ Μπιζέ είναι από τα πιο αγαπημένα του παγκόσμιου κοινού. Το έργο θα παρουσιάσει η Εθνική Λυρική Σκηνή στο Ηρώδειο (20, 22, 23, 25/6), με διεύθυνση του αρχιμουσικού και καλλιτεχνικού διευθυντή της ΕΛΣ, Λουκά Καρυτινού,ο οποίος το χαρακτήρισε "κωμική όπερα", σημειώνοντας ότι "μείναμε πιστοί στην παρτιτούρα του συνθέτη, που ήθελε να τονίσει το ανάλαφρο στοιχείο και όχι το δραματικό".

"Ο χώρος του Ηρωδείου προσφέρεται γι' αυτό το μεγάλο θέαμα" είπε η Πάμελα Πάντον,που υπογράφει τη σκηνοθεσία, ενώ η διευθύντρια της χορωδίας, Φανή Παλαμίδη,αναφέρθηκε στη "δυναμική παρουσία" του 100μελούς χορωδιακού συνόλου. Τα σκηνικά είναι του Γιώργου Ζιάκα,την Κάρμεν θα ερμηνεύσουν διαδοχικά η Γαλλίδα Συλβί Μπρινέ και η Πολωνέζα Μαλγκορτζάτα Βαλέφσκα.Τραγουδούν επίσης οι Αλ. Κουπίντο, Μ. Μαλανίνι, Μ. Αράπη, Μ. Κατσούλη, Γκ. Γκρίμσλεϊ, Β. Ιβανόφ κ.ά. Συμμετέχουν το χορευτικό συγκρότημα φλαμένκο του Αντόνιο Μαρκές και η Παιδική Χορωδία "Μανώλης Καλομοίρης".Τα εισιτήρια, που έχουν σχεδόν εξαντληθεί, κοστίζουν από 12.000 - 6.000 δραχμές (3.500 τα φοιτητικά).

Τραπεζάκια, αυτοκίνητα και πανηγυρικές σημαίες γύρω από την Ακρόπολη

Κινητικό δρώμενο

Ενα κινητικό δρώμενο με την Αννα Τσάκωνα (χορό) και τον Γιάννη Νταρίδη (επεξεργασία διαφανειών), θα γίνει σήμερα (9μμ) στο κτίριο "Κωστή Παλαμά" (Ακαδημίας και Σίνα). Η περφόρμανς πραγματοποιείται στο πλαίσιο της έκθεσης Ελλήνων και Γιουγκοσλάβων εικαστικών δημιουργών, που διοργανώνει το Επιμελητήριο Εικαστικών Τεχνών Ελλάδας,με στόχο όλα τα έσοδα από τις πωλήσεις των έργων, να διατεθούν για τα παιδιά της Γιουγκοσλαβίας.

Πρόκειται για ένα κινητικό δρώμενο σε άμεση συνάρτηση και "διάλογο" με τα έργα, τους δημιουργούς και το κοινό. Πηγή έμπνευσης αποτελεί η προσπάθεια του ανθρώπου να σταθεί στα πόδια του μετά την καταστροφή, ενώ τα μέσα του χορευτή είναι ο εσωτερικός ρυθμός και η αναπνοή. Δεν υπάρχει μουσική ή φωτισμός. Μόνη παρέμβαση είναι η προβολή διαφανειών (εικόνες της πληγωμένης Γιουγκοσλαβία) πάνω στο κινούμενο σώμα. Είσοδος ελεύθερη.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ