ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τρίτη 23 Γενάρη 2024
Σελ. /28
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
ΣΥΓΓΕΝΕΙΣ ΘΥΜΑΤΩΝ ΤΟΥ ΕΓΚΛΗΜΑΤΟΣ ΤΩΝ ΤΕΜΠΩΝ
Επιχειρείται υποβάθμιση των κυβερνητικών ευθυνών

Eurokinissi

Κάθε προσπάθεια μεταφοράς των ευθυνών στο ανθρώπινο λάθος είναι εγκληματική, αναφέρουν συγγενείς των θυμάτων του εγκλήματος των Τεμπών σε ανακοίνωσή τους σχετικά με τη συζήτηση στην Εξεταστική Επιτροπή της Βουλής:

«Οι συγγενείς των θυμάτων της σιδηροδρομικής τραγωδίας των Τεμπών παρακολουθούμε με ανησυχία τις καταθέσεις και την εξέταση μαρτύρων στην Εξεταστική Επιτροπή της Βουλής για το έγκλημα των Τεμπών, καθώς περιμένουμε και από την Εξεταστική Επιτροπή, όπως και από την ανακριτική διαδικασία στο Εφετείο Λάρισας, την αποκάλυψη των υπευθύνων του εγκλήματος και την απόδοση των ευθυνών.

Από την εξέταση των μαρτύρων προκύπτει άμεσα το γεγονός της απαξίωσης και μη λειτουργίας βασικών συστημάτων ασφαλείας του σιδηρόδρομου στην Ελλάδα. Νόμοι επί νόμων στο όνομα της εξυγίανσης και της "αποδοτικότερης" λειτουργίας, συμβάσεις επί συμβάσεων που δεν υλοποιούνταν, εκατομμύρια ευρώ για τον εκσυγχρονισμό - υποτίθεται - και την ασφάλεια των σιδηροδρομικών μεταφορών, για τη λειτουργία συστημάτων που ποτέ μέχρι σήμερα δεν λειτούργησαν ενιαία. Η περιβόητη σύμβαση 717 του 2014 αφορούσε την ανάταξη και αναβάθμιση της φωτοσήμανσης, της ενδοεπικοινωνίας του δικτύου και της τηλεδιοίκησης (που έπρεπε να είχαν ολοκληρωθεί ή δρομολογηθεί από προηγούμενες συμβάσεις), στον κακοσυντηρημένο και παρατημένο, όπως διαπιστώνεται από τα λεγόμενα των μαρτύρων στην Εξεταστική, άξονα Αθήνα - Θεσσαλονίκη - Προμαχώνας. Μάλιστα, ενόψει της εγκατάστασης και λειτουργίας των συστημάτων ασφαλείας που προβλέπονταν στις συμβάσεις, όμως δεν υλοποιήθηκαν, καταργήθηκαν προϋπάρχουσες ασφαλιστικές δικλίδες όπως ο προϊστάμενος της αμαξοστοιχίας και το κέντρο παρακολούθησης κυκλοφορίας στην Καρόλου, ενώ μειώθηκε ο αριθμός του προσωπικού στον σιδηρόδρομο και των σταθμαρχών στην ημερήσια και στη νυχτερινή βάρδια.

Η σύμβαση 717 και η συμπληρωματική της παρατάθηκαν αρκετές φορές από τις κυβερνήσεις των τελευταίων ετών, χωρίς ποτέ να κηρυχθεί έκπτωτος κάποιος ανάδοχος και με πρόσθετο προϋπολογισμό πολλών εκατομμυρίων ευρώ κάθε φορά. Η τελευταία από τις τρεις παρατάσεις επί κυβερνήσεως ΝΔ είχε ημερομηνία περάτωσης της υλοποίησης τον Μάρτιο του 2023!

Από το 2019 μειώθηκε κατά δύο περίπου ώρες η διάρκεια της διαδρομής Αθήνα - Θεσσαλονίκη. Παράλληλα, μεγαλόσχημες δηλώσεις των υπουργών Μεταφοράς δημιουργούσαν τεχνηέντως - όπως αποκαλύφθηκε δυστυχώς εκ των υστέρων - πλαστές εντυπώσεις για την ποιότητα και την ασφάλεια των μετακινήσεων.

Στην Εξεταστική Επιτροπή δεν αμφισβητείται τίποτα από τα παραπάνω για την κατάσταση του σιδηρόδρομου. Ομως είναι φανερή η προσπάθεια να διώξει από πάνω του ο κάθε υπουργός, και όχι μόνο, την ευθύνη της εν τέλει μη λειτουργίας κανενός εκ των συστημάτων ασφαλείας και των αλλεπάλληλων καθυστερήσεων στην υλοποίηση των συμβάσεων. Πρόκειται για θλιβερή και θρασεία επιχειρηματολογία, που στοχεύει στην υποβάθμιση της αξίας των συστημάτων ασφαλείας και των κυβερνητικών ευθυνών. Με απροκάλυπτο τρόπο εξελίσσεται μια συστηματική προσπάθεια να εμφανιστεί ως απόλυτα καθοριστικός ο ρόλος της ατομικής ευθύνης, ενώ παράλληλα υποβαθμίζεται η σημασία των βασικών για μια ανεπτυγμένη χώρα συστημάτων ασφαλείας.

Ακούστηκε αρκετές φορές το αφήγημα ότι και σε χώρες που διαθέτουν συστήματα ασφαλείας γίνονται ατυχήματα... Αρα, μήπως να καταργηθούν τα φανάρια στους δρόμους ή να πετούν τα αεροπλάνα ακόμα και χωρίς επικοινωνία με τον πύργο ελέγχου, καθώς δυστυχήματα γίνονται ακόμα κι όταν υπάρχουν τα μέτρα ασφαλείας; Επιχειρηματολογία αφελής όταν ακούγεται στο καφενείο, αλλά επικίνδυνη για την κοινωνία όταν ακούγεται από υπουργούς. Πόσο μάλλον όταν η Ελλάδα, που έχει ένα μικρό και περιορισμένο σιδηροδρομικό δίκτυο, κατατάσσεται στις τελευταίες χώρες στην ΕΕ στην ανάπτυξη βασικών συστημάτων ασφαλείας στο σιδηροδρομικό δίκτυο και αναπόφευκτα πρωτοπορεί στα θανατηφόρα δυστυχήματα ανά χιλιόμετρο σιδηροδρομικού δικτύου (έκθεση της ΕΕ για την Ασφάλεια και Διαλειτουργικότητα, 2022).

Οταν εν έτει 2023 δύο τρένα κινούνται επί 12 λεπτά αντίθετα στην ίδια γραμμή στον κεντρικό άξονα της χώρας και δεν λειτουργεί κανένα από τα συστήματα ασφαλείας για να αποτραπεί η μετωπική σύγκρουση, τότε κάθε προσπάθεια μεταφοράς των ευθυνών στο ανθρώπινο λάθος είναι εγκληματική».

ΔΙΚΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΤΡΑΓΩΔΙΑ ΣΤΟ ΜΑΤΙ
Συνεχίστηκαν και χτες οι απολογίες

Με απολογίες κατηγορουμένων συνεχίστηκε χτες η δίκη για την τραγωδία στο Μάτι.

Ο τότε εναέριος συντονιστής, Χρ. Λάμπρης, εξιστόρησε απολογούμενος τις κινήσεις του στη φλεγόμενη περιοχή μέχρι την παραλία, όπου ήρθε αντιμέτωπος με τα πτώματα που είχε συλλέξει η ΕΜΑΚ. Οπως ανέφερε, ενημέρωσε αμέσως τον τότε αρχηγό της Πυροσβεστικής, Σωτ. Τερζούδη, για 16 νεκρούς. «Γύρω στις 11 το βράδυ, μου έδειξε η ΕΜΑΚ 16 σάκους με νεκρούς! Ενημέρωσα αμέσως τον αρχηγό», κατέθεσε. Οπως είπε, πέταξε με ελικόπτερο πάνω από τη φωτιά στην Κινέτα, στο Νταού Πεντέλης. Μετά την πτήση, μετέβη, κατόπιν εντολής που έλαβε, οδικώς στη φωτιά στην Ανατολική Αττική. Ανέφερε ότι «στη λεωφόρο Μαραθώνος υπήρχε τρομερή κίνηση από αυτοκίνητα... Η εικόνα της πυρκαγιάς με έκανε να παγώσω. Είχε κινηθεί πολύ γρήγορα. Οι φλόγες ήταν τεράστιες, πάνω από 20 μέτρα. Είχαν καεί σπίτια. Τηλεφώνησα αμέσως, στις 18.58, στον υποδιοικητή Βασίλη Ματθαιόπουλο και του είπα πως η κατάσταση είναι πάρα πολύ δύσκολη. "Εδώ έχει καεί κόσμος", του είπα. Μου απάντησε πολύ ανήσυχος ότι θα τα στείλει όλα εκεί. Βρήκα έναν τροχονόμο σε διασταύρωση της Μαραθώνος και του είπα να κάνει αναστροφή τα αυτοκίνητα, να τα γυρίζει προς Αθήνα. Ηταν πάρα πολλά αυτοκίνητα και φορτηγά. Είχα αγωνία γιατί αν άλλαζε ο αέρας, θα καίγονταν όλοι αυτοί οι άνθρωποι». Ο κατηγορούμενος κατέθεσε, τέλος, ότι «το συγκεκριμένο φαινόμενο θεωρώ ότι μας ξεπέρασε και σαν πρόσωπα και σαν υποδομή».

Από την πλευρά του, ο κατηγορούμενος Χρ. Δροσόπουλος, κυβερνήτης του ελικοπτέρου «ΦΛΟΓΑ 1», στο οποίο βρισκόταν και ο Χρ. Λάμπρης, δήλωσε αθώος, σημειώνοντας ότι «βρίσκομαι σε αυτή τη θέση διότι υπερέβαλα εαυτόν». Οπως είπε, «κατηγορούμαι ότι αποχώρησα στις 17.30 ενώ είχα καύσιμα και θα μπορούσα να μείνω μέχρι τις 17.50. Για εμάς που πετάμε, το αεροπλάνο πρέπει να έχει μία μίνιμουμ ταχύτητα. Είχαμε ένα εναέριο μέσο και έπρεπε να κρίνουμε ότι έπρεπε να φύγουμε για να βάλω καύσιμα. Δεν ξέραμε ποια αεροδρόμια μπορούσαν να μας εξυπηρετήσουν λόγω των καιρικών συνθηκών». «Ο ισχυρισμός ότι διέθετα 20 λεπτά καύσιμα είναι εσφαλμένος. Κανένα στοιχείο δεν διέλαθε της προσοχής μου, αντίθετα υπερέβην τα εσκαμμένα. Θα έπρεπε να είμαι προσγειωμένος και να μην ελεγχθώ. Οπως αυτοί που έμειναν προσγειωμένοι και ούτε κατάθεση δεν έδωσαν», είπε.

Να σημειωθεί ότι την Παρασκευή ολοκληρώθηκαν οι απολογίες των Δαμ. Παπαδόπουλου, τότε διοικητή του Πυροσβεστικού Σώματος Νέας Μάκρης, Νικ. Παναγιωτόπουλου, τότε διοικητή των Πυροσβεστικών Υπηρεσιών Αθήνας, Χαράλ. Χιώνη, τότε διοικητή των πυροσβεστικών δυνάμεων Ανατολικής Αττικής. Ολοι στις απολογίες τους υπεραμύνθηκαν των ενεργειών τους, τονίζοντας ότι «δεν υπήρχαν επαρκή μέσα για την αντιμετώπιση της φωτιάς». Μάλιστα, όπως ειπώθηκε χαρακτηριστικά, «με δική μας ευθύνη και σύμφωνη γνώμη των πληρωμάτων καθιστούσαμε επιχειρησιακά οχήματα, που θα έπρεπε να ήταν ακινητοποιημένα. Οι βλάβες ήταν συνεχείς...». Τονίστηκε ακόμη ότι δεν υπήρχε ενδεδειγμένη οδός διαφυγής για τους ανθρώπους και γι' αυτό δεν δόθηκε εντολή, δεν υπήρξε εισήγηση για οργανωμένη απομάκρυνση.

Για ανυπόστατους ισχυρισμούς και ανθρωποφαγία έκανε λόγο στη δική του απολογία ο τότε διοικητής της ΥΕΜΠΣ (Υπηρεσία Εναέριων Μέσων της Πυροσβεστικής), Γεώργ. Πορτοζούδης, που είχε κατηγορηθεί ότι δεν βρισκόταν στο πόστο του. Ακολούθησε η απολογία του Στέφ. Κολοκούρη, τότε διοικητή της ΕΜΑΚ, ο οποίος εκείνη τη μέρα είχε άδεια, αλλά του ζητήθηκε να επιστρέψει διότι υπήρχε βαθμός επικινδυνότητας 4. Στον συγκεκριμένο κατηγορούμενο έχει καταλογιστεί ότι έλαβε εντολή να μεταβεί στη φωτιά στο Μάτι, αλλά εκείνος καθυστέρησε. «Με πήρε ο Ματθαιόπουλος (ο τότε υπαρχηγός της Πυροσβεστικής) τηλέφωνο αφού είχε σουρουπώσει, με πήρε και μου λέει πάρε 10 - 12 αυτοκίνητα και ομάδα πεζοπόρων και κατευθύνσου στη φωτιά Νέας Μάκρης (...) Λέει ότι με πήρε στις 5 και να είμαι σε ετοιμότητα. Είναι δυνατόν να μην είμαι Πυροσβεστική σε ετοιμότητα;», ισχυρίστηκε.

Παρέμβαση για τεμαχισμένα άλογα

Την παρέμβαση της αντεισαγγελέα του Αρείου Πάγου, Αναστ. Μασούρα, προκάλεσε η είδηση της θανάτωσης 4 αλόγων στα Γρεβενά. Η ανώτατη εισαγγελέας παρήγγειλε στην Εισαγγελία Γρεβενών να διενεργήσει προκαταρκτική έρευνα για το αν έχουν διαπραχθεί αυτεπαγγέλτως διωκόμενα αδικήματα και τον εντοπισμό των δραστών.

Συζήτηση για τη διάλυση των υπηρεσιών Ψυχικής Υγείας

Σε συζήτηση - συνέντευξη ενάντια στη διάλυση και το κλείσιμο των δημόσιων υπηρεσιών Ψυχικής Υγείας και Απεξάρτησης, με επιστήμονες από τα σωματεία και τους φορείς του χώρου καλεί ο Χριστόφορος Ζαραλίκος την Πέμπτη 25 Γενάρη στις 6.15 μ.μ. στο θέατρο «Τζένη Κάρεζη». Η είσοδος είναι ελεύθερη.

ΚΡΗΤΗ
142 οι αφίξεις προσφύγων το Σαββατοκύριακο

Συνεχίζονται με αμείωτο ρυθμό οι μεταναστευτικές ροές στην Κρήτη. Σχεδόν κάθε Σαββατοκύριακο φθάνουν νέα καραβάνια ξεριζωμένων ανθρώπων στα νότια παράλια της Κρήτης.

Συγκεκριμένα, την Παρασκευής 19 Γενάρη, 42 μετανάστες αποβιβάστηκαν από εμπορικό πλοίο κατά τη διάρκεια της νύχτας στους Καλούς Λιμένες, στα νότια του νομού Ηρακλείου. Το σκάφος στο οποίο επέβαιναν παρουσίασε βλάβη, ενώ έπλεε 35 μίλια νοτιοδυτικά της Κρήτης, κοντά στη Γαύδο, σημαίνοντας συναγερμό στις λιμενικές αρχές. Σύμφωνα με πληροφορίες της ΕΡΤ, πρόκειται για 32 Αιγύπτιους και 10 υπηκόους Μπανγκλαντές. Ανάμεσά τους και 4 ανήλικοι από την Αίγυπτο. Δύο από τους μετανάστες, σύμφωνα με τις ίδιες αρμόδιες πηγές, χρειάστηκε να μεταφερθούν στο Βενιζέλειο Νοσοκομείο, ο ένας λόγω τραύματος στο γόνατο και ο άλλος σε ημιλιπόθυμη κατάσταση, λόγω υπογλυκαιμίας.

Προχτές, Κυριακή 21 Γενάεη, 73 ακόμη πρόσφυγες εντοπίστηκαν, από φορτηγό πλοίο σημαίας Νήσων Μάρσαλ, να επιβαίνουν σε σκάφος που έπλεε στη θαλάσσια περιοχή 38 ναυτικά μίλια νοτιοδυτικά της Γαύδου στην Κρήτη. Υπό τον συντονισμό του αρχηγείου του Λιμενικού περισυνελέγησαν από το φορτηγό και μεταφέρθηκαν στην Αγία Γαλήνη Ρεθύμνου. Παράλληλα, σε άλλο περιστατικό, στην ίδια θαλάσσια περιοχή, διασώθηκαν, από φορτηγό πλοίο σημαίας Παναμά, άλλοι 34 επιβαίνοντες σε σκάφος οι οποίοι μεταφέρθηκαν στους Καλούς Λιμένες και στη συνέχεια στην αίθουσα λιμενεργατών στο Ηράκλειο Κρήτης.

ΚΑΤΩ ΠΑΤΗΣΙΑ
Αποτροπιασμός από μια ακόμη υπόθεση βιασμού ανηλίκου

Στη σύλληψη ενός 56χρονου στα Πατήσια προχώρησε η ΕΛ.ΑΣ. με την κατηγορία του κατ' εξακολούθηση βιασμού του ανήλικου παιδιού της συντρόφου του. Οπως αναφέρεται συγκεκριμένα στην ανακοίνωση της αστυνομίας, ο άντρας κακοποιούσε σεξουαλικά την ανήλικη κοπέλα για 7 ολόκληρα χρόνια. Επιπλέον ο άντρας κατηγορείται και για πορνογραφία ανηλίκων, καθώς «μέσω διαδικτυακών εφαρμογών, είχε αποκτήσει από το θύμα φωτογραφικό υλικό, πορνογραφικού περιεχομένου».

ΜΕΣΟΛΟΓΓΙ
Εντοπίστηκε η σορός του 31χρονου

Σορός ατόμου που εικάζεται ότι ανήκει στον 31χρονο αγνοούμενο από τις 4 Γενάρη, εντοπίστηκε χτες το μεσημέρι στην περιοχή Ευαγγελίστρια Μεσολογγίου, από ειδικά εκπαιδευμένο σκύλο της αστυνομίας.

Οι πληροφορίες που μεταφέρθηκαν στην οικογένεια του νεαρού, ανέφεραν ότι η σορός που βρέθηκε σε βαλτώδη έκταση, ανήκει στον αγνοούμενο, ενώ σύμφωνα με τις πρώτες πληροφορίες φέρεται να είχε δεχτεί τουλάχιστον δύο πυροβολισμούς. Ωστόσο, την απάντηση αναμένεται να δώσει η ιατροδικαστική εξέταση.

Χτες, στο δικαστικό μέγαρο Μεσολογγίου απολογήθηκε ο 50χρονος που κατηγορείται πως σκότωσε τον νεαρό, ο οποίος κρίθηκε καταρχήν προφυλακιστέος.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ