ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Παρασκευή 24 Απρίλη 2009
Σελ. /32
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΕΘΝΙΚΗ ΛΥΡΙΚΗ ΣΚΗΝΗ
Αγοραία αντίληψη, καλλιτεχνική υποβάθμιση

Μία μόνο νέα παραγωγή της ΕΛΣ περιλαμβάνεται στο νέο πρόγραμμα. Οι υπόλοιπες, «συμπαραγωγές» με θέατρα του εξωτερικού

ΧΑΡ.ΜΠΙΛΙΟΣ

Μία μόνο νέα παραγωγή της ΕΛΣ περιλαμβάνεται στο νέο πρόγραμμα. Οι υπόλοιπες, «συμπαραγωγές» με θέατρα του εξωτερικού
Στον «αστερισμό» των συμπαραγωγών με θέατρα του εξωτερικού κινείται σχεδόν ολοκληρωτικά ο προγραμματισμός για την περίοδο 2009 - 2010, στην Εθνική Λυρική Σκηνή, που ανακοινώθηκε χτες από τον καλλιτεχνικό διευθυντή της, Τζοβάνι Πάκορ και τον αντιπρόεδρο του ΔΣ της Λυρικής, Φώτη Παπαθανασίου. Ενταγμένο πλέον στη λογική της οικονομίας της αγοράς, με «άλλοθι» ότι οι συμπαραγωγές αποτελούν αποδοτική μέθοδο περικοπής δαπανών, το μοναδικό λυρικό θέατρό μας αποκτά ολοένα και περισσότερο συμπεριφορά ατζέντη, κομίζοντας μέσω ξένων γραφείων σχεδόν εξ ολοκλήρου ξένες παραγωγές και οδηγώντας στην απραξία, το μαρασμό και την ουσιαστική κατάργησή του το ντόπιο καλλιτεχνικό δυναμικό.

«Η μέθοδος με την οποία πραγματοποιούνται οι συμπαραγωγές δεν προσφέρει τίποτε στον πολιτισμό της Ελλάδας ούτε και στην εξέλιξη του καλλιτεχνικού της δυναμικού», τονίζει ο Σύλλογος Πρωταγωνιστών ΕΛΣ. «Η αποκλειστική ευθύνη της πρότασης και η εκτέλεσή της αφήνονται εν λευκώ στα συνεργαζόμενα θέατρα. Η πρωτογενής καλλιτεχνική δημιουργία του δυναμικού του θεάτρου ατροφεί. Η συμμετοχή της ΕΛΣ είναι η τριτοκοσμική φτηνή κατασκευή σκηνικών και κοστουμιών, ενώ οι τεχνικοί της ΕΛΣ...αντιμετωπίζονται αποικιακά. Στις αθηναϊκές παραστάσεις η ΕΛΣ "δανείζει" ορχήστρα, χορωδία και μικρά ρολάκια. Ασφαλώς όσοι προκρίνουν αυτές τις επιλογές θριαμβολογούν για την ισοτιμία της ΕΛΣ με μεγάλα θέατρα. Θριαμβολογία παντελώς ψευδεπίγραφη».

Σ' αυτό το κλίμα, η αναγγελία δημιουργίας Εργαστηρίου Οπερας, με στόχο να λειτουργήσει ως πλατφόρμα δημιουργίας νέων καλλιτεχνών, μοιάζει τραγική ειρωνεία. Κι αυτά σε μια περίοδο που οι εργαζόμενοι της Λυρικής καταγγέλλουν τις προθέσεις της διοίκησης για συρρίκνωση της ΕΛΣ - θυμίζουμε τις πρόσφατες κινητοποιήσεις τους ενάντια στο κλείσιμο της σκηνής οπερέτας - ενώ αυτές τις μέρες πραγματοποιούν στάσεις εργασίας, διεκδικώντας το επίδομα πολιτιστικής επιμόρφωσης, που αδικαιολόγητα δεν έχουν λάβει.

«Ο προγραμματισμός βασίζεται σε τρεις άξονες: καλλιτεχνικό, λογιστικό και οικονομικό», ανέφερε ο Τζ. Πάκορ, σημειώνοντας ότι «η όπερα είναι είδος πολύ ακριβό», πως με τις «συμπαραγωγές μοιράζουμε το κόστος» και ότι «φέτος ο προϋπολογισμός ως το κόστος παραγωγής είναι μικρότερος κατά 1,2 εκ. ευρώ». Των συμπαραγωγών υπεραμύνθηκε και ο Φ. Παπαθανασίου, που σε ερώτηση για το πού θα τραγουδήσουν οι Ελληνες λυρικοί τραγουδιστές απάντησε πως «πρέπει να λάβει κανείς υπόψη του και το κοινό» (σ.σ. βλέπε εισιτήρια). Ανέφερε ότι «μ' ένα και μοναδικό λυρικό θέατρο δεν μπορεί να υπάρξει φυσιολογική καλλιτεχνική εξέλιξη», ενώ χαρακτήρισε «χρόνια παθογένεια ότι η ΕΛΣ χρηματοδοτείται με ποσό πολύ κατώτερο από τα πραγματικά ανελαστικά της έξοδα, που ανέρχονται στα 21 εκ. ευρώ», λέγοντας ότι «ο προϋπολογισμός της πρέπει να είναι 40 εκ. ευρώ για να λειτουργεί σωστά». Οσον αφορά στο πολιτιστικό επίδομα, δεσμεύτηκε «μέχρι τις 20/5 οι εργαζόμενοι να έχουν πάρει το ήμισυ του έτους και μέχρι 20/6 όλο το ποσό», ενώ για την απουσία της ΕΛΣ στο φετινό Φεστιβάλ Αθηνών, μετά από 50χρονη αδιάκοπη παρουσία, είπε ότι «το Ελληνικό Φεστιβάλ δεν ήθελε να εντάξει τη Λυρική στο πρόγραμμά του». Οι καλλιτέχνες, πάντως, μιλούν για «βαθύτερη απαξίωση της ΕΛΣ» και «ευθύνη της διεύθυνσης».

Στάσεις στα κρατικά θέατρα

Ο Σύλλογος Εργαζομένων στο Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος και το Σωματείο Εργαζομένων Εθνικού Θεάτρου προχώρησαν σε στάσεις εργασίας χτες και σήμερα (10πμ-12μ, 7-9μμ), συμπαρατασσόμενοι «στο πλευρό των εργαζομένων της Εθνικής Λυρικής Σκηνής», όπως αναφέρουν σε κοινή χτεσινή τους ανακοίνωση.

Στην ανακοίνωση αναφέρεται μεταξύ άλλων: «Εμείς οι εργαζόμενοι στα κρατικά θέατρα διαμαρτυρόμαστε έντονα, γιατί αν και δικαιούμαστε το Επίδομα Πολιτιστικής Επιμόρφωσης αδικαιολόγητα δεν το έχουμε λάβει. Το επίδομα αυτό έπρεπε να έχει ενσωματωθεί στην τακτική μισθοδοσία των υπαλλήλων, με αναδρομική ισχύ από 1/1/2008, βάσει του ν. 3746 άρθρο 77, σύμφωνα με το οποίο όλοι οι εργαζόμενοι στο ΥΠΠΟ και τους εποπτευόμενους φορείς το δικαιούνται. Αξιοσημείωτο είναι ότι στις 24/3 το ανωτέρω επίδομα κατεβλήθη μόνο στους συναδέλφους εργαζόμενους του ΥΠΠΟ».

Οι εργαζόμενοι στα κρατικά θέατρα έκαναν αλλεπάλληλα διαβήματα προς τον υπουργό Πολιτισμού και τις διοικήσεις των θεάτρων και πραγματοποίησαν στάσεις (4/4), αλλά δε βρήκαν ανταπόκριση. Κι ενώ κατατέθηκαν και Ερωτήσεις στη Βουλή, ο υπουργός κωλυσιεργεί...

Καθώς οι εργαζόμενοι στα κρατικά θέατρα θεωρούν «πλήρως αδικαιολόγητη» την κωλυσιεργία του υπουργού, η οποία έχει άμεσο οικονομικό αντίκτυπο, διεκδικούν το δίκιο τους, συνταυτίζονται με τις κινητοποιήσεις των εργαζομένων στη Λυρική και συμπαρατάσσονται με την Πανελλήνια Ομοσπονδία Θεάματος Ακροάματος (ΠΟΘΑ) για άμεση επίλυση του προβλήματος.

ΚΙΝΗΣΗ ΓΙΑ ΤΗ ΣΥΣΠΕΙΡΩΣΗ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΩΝ
Στις 9 Μάη το αντιιμπεριαλιστικό δρώμενο

Αναβάλλεται για τις 9 Μάη το ολοήμερο αντιιμπεριαλιστικό καλλιτεχνικό δρώμενο ενάντια στο 60χρονο ΝΑΤΟ, που διοργανώνει η Κίνηση για τη Συσπείρωση των Καλλιτεχνών. Ετσι, το Σάββατο 9/5 (και όχι στις 25/4, όπως αρχικά είχε προγραμματιστεί), οι καλλιτέχνες θα εκφράσουν την εναντίωσή τους στο ΝΑΤΟ και θα καταγγείλουν τα εγκλήματα του ιμπεριαλισμού, με επιτόπια ζωγραφική, υπαίθρια εικαστική έκθεση, θέατρο, μουσική και άλλα καλλιτεχνικά δρώμενα. «Αντίπαλο δέος στο NATO υπάρχει», τονίζει η Κίνηση, «είναι οι αντιιμπεριαλιστικές δυνάμεις σε όλο τον κόσμο, το παγκόσμιο αντιπολεμικό αντιιμπεριαλιστικό κίνημα ειρήνης, που σε συντονισμό με το εργατικό κίνημα, τα άλλα λαϊκά κινήματα, των γυναικών, της νεολαίας, αυτά για την υπεράσπιση της φύσης, του περιβάλλοντος και των φυσικών πόρων, τα κινήματα αλληλεγγύης παλεύουν κατά του ιμπεριαλισμού και βροντοφωνάζουν, σε όλους τους εταίρους και συνεταίρους της "λυκοσυμμαχίας": Εδώ και τώρα το NATO να διαλυθεί. Να κλείσουν όλες οι στρατιωτικές βάσεις. Να γυρίσουν όλοι οι Ελληνες στρατιώτες πίσω στη χώρα μας».

ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Κινδυνεύει αρχαίος ναός

Κινδυνεύει να μπαζωθεί ο αρχαίος ναός της Αφροδίτης, που βρίσκεται σε οικόπεδο, στο κέντρο της Θεσσαλονίκης, δίπλα στην πλατεία Αντιγονιδών, τον οποίο καθηγητές του ΑΠΘ θεωρούν εκπληκτικής ομορφιάς μνημείο του 6ου αι. π.Χ.

Ο ναός ήταν γνωστός από τα διάσπαρτα στην πόλη της Θεσσαλονίκης ιωνικά αρχιτεκτονικά μέλη του. Τα περισσότερα προέρχονται από την εκσκαφή, το 1936, για ανέγερση διώροφης οικοδομής. Το 2000, μετά την κατεδάφιση της διώροφης οικοδομής, πραγματοποιήθηκε ανασκαφή και το ΚΑΣ γνωμοδότησε προς το ΥΠΠΟ την απαλλοτρίωση του οικοπέδου, προκειμένου να συνεχιστεί το ανασκαφικό έργο και να αποκαλυφθεί το μεγαλύτερο μέρος του ναού. Ομως, μετά από ένσταση των ιδιοκτητών του οικοπέδου, το θέμα επρόκειτο να συζητηθεί στις 13 Απριλίου, σε συνεδρίαση της Επιτροπής Απαλλοτριώσεων του ΥΠΠΟ, η οποία τελικά αναβλήθηκε ελλείψει απαρτίας, για μετά το Πάσχα. Αν η απαλλοτρίωση απορριφθεί και η ένσταση γίνει δεκτή, ο ναός θα μπαζωθεί!

Οπως δηλώνουν οι αρχαιολόγοι, η αρχιτεκτονική και καλλιτεχνική αξία του ναού είναι μεγάλη και η εικόνα του μπορεί να βελτιωθεί, αφού τα μέχρι τώρα ευρήματα αποτελούν μόνο το ένα τρίτο όσων μπορεί να προκύψουν από την ανασκαφή. Σημειώνεται ακόμη ότι το Τμήμα Αρχιτεκτόνων του ΑΠΘ παρουσίασε μια ενδιαφέρουσα σχεδιαστική πρόταση, σύμφωνα με την οποία η πλατεία Αντιγονιδών διαμορφώνεται σε δύο επίπεδα, το σημερινό και το αρχαίο, επιτρέποντας την αναστήλωση και ανάδειξη του μνημείου, χωρίς να θιγεί η λειτουργία της πλατείας. Για το θέμα αυτό, με πρωτοβουλία αρχαιολόγων - αρχιτεκτόνων, συλλόγων και πολιτών, θα πραγματοποιηθεί, στις 28/4, συγκέντρωση στην οδό Αντιγονιδών.

Αυτοσχεδιασμοί με την «Οδύσσεια»

Ο ομάδα «ΟΔC» θα παρουσιάσει (24/4-30/4, 10μ.μ., ελεύθερη είσοδος), στο «Αλεκτον» (Σφακτηρίας 23, 210 3422001) την παράσταση «OΔC». Η σκηνοθέτις Ελλη Παπακωνσταντίνου, η ηθοποιός Αγλαΐα Παππά και ο μουσικός Τηλέμαχος Μούσας, αυτοσχεδιάζουν πάνω στην ομηρική «Οδύσσεια». Η ερευνητική παράσταση για την αφηγηματική λειτουργία της «Οδύσσειας», παίχθηκε στο εξωτερικό από πολυεθνικό θίασο και προσκλήθηκε στη φετινή διεθνή Συνάντηση Αρχαίου Δράματος. Οι τρεις «ραψωδοί» παραλλάσσουν στίχους, χρησιμοποιώντας μουσικά μέτρα και κλίμακες παρμένες από παραδόσεις λαών (μογγολικό τραγούδι, φλαμένγκο, ινδικά ράγκας, ηπειρώτικο τραγούδι) και από τη σύγχρονη αυτοσχεδιαζόμενη μουσική, με διάφορα όργανα. Η παράσταση προσκλήθηκε στο φετινό «Διεθνές Φεστιβάλ Αρχαίου Δράματος» στους Δελφούς.

Η πρώτη ατομική έκθεση της ζωγράφου Ειρήνης Δανιόλου - Νεοφύτου με τίτλο «Χώρος εσωτερικός» εγκαινιάζεται στις 7/5 (7.30 μ.μ.) στην γκαλερί «Σκουφά» (Σκουφά 4). Με πολυετή διαδρομή στην τεχνική της νωπογραφίας η δημιουργός αναβιώνει τους χώρους με τα χρώματα της μνήμης. Διάρκεια έως 23/5.

Η «Θύρα Τέχνης» διοργανώνει (24/4 - 11/5), με ερευνητική ευθύνη του Κέντρου Κλασικού Δράματος - Θεάματος του Παντείου, διεθνές θεατρικό εργαστήριο με το σατιρικό δράμα «Ιχνευτές» του Σοφοκλή. Διδάσκουν: Γιάγκος Ανδρεάδης, Κάτια Γέρου, Φάνης Καφούσιας, Γιώργος Παπαδάκης, Darren Royston (χορογράφος), Franco Ungaro διευθυντής του ιταλικού θιάσου «Koreja», από τις 5-16/5. Πληροφορίες 210-3314422, 694 7419818, 6988018070. Παράλληλα, θα πραγματοποιηθεί μεταπτυχιακό πρόγραμμα πολιτιστικής διαχείρισης, διεθνής ημερίδα για το σατιρικό δράμα και τις σύγχρονες και αρχαίες τελετουργίες (8/5).



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ