ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τετάρτη 25 Γενάρη 2006
Σελ. /32
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Αναντικατάστατη η Αρχαιολογική Υπηρεσία

Eurokinissi

Για μια ακόμη φορά αποδεικνύεται, και με αριθμούς, ο αναντικατάστατος ρόλος της Αρχαιολογικής Υπηρεσίας στην προστασία, συντήρηση και ανάδειξη της πολιτιστικής μας κληρονομιάς, υπογραμμίζοντας έτσι τις καταστροφικές συνέπειες που θα έχει η ενδεχόμενη εφαρμογή του νέου Οργανισμού του υπουργείου Πολιτισμού, ο οποίος, μεταξύ άλλων, θα ανοίξει πλέον διάπλατα την «πόρτα» στους εργολάβους.

Σύμφωνα με τα στοιχεία που έδωσε χτες το ΥΠΠΟ για την πρόοδο των έργων στο περιφερειακό σκέλος (Περιφερειακά Επιχειρησιακά Προγράμματα - ΠΕΠ) του Γ΄ ΚΠΣ, το μέσο ποσοστό απορρόφησης είναι 64,3%. Αυτά τα καλά ποσοστά, όμως, βασίζονται στο γεγονός ότι η συντριπτική πλειοψηφία αυτών των έργων εκτελείται με αυτεπιστασία, δηλαδή κατευθείαν από τις υπηρεσίες του ΥΠΠΟ, αφού αφορούν μνημεία, αρχαιολογικούς χώρους και μουσεία.

Το ΠΕΠ Δ. Ελλάδας, με 22 έργα, εμφανίζει τη μεγαλύτερη απορροφητικότητα (81,5%), ενώ το ΠΕΠ Δ. Μακεδονίας, με 16 έργα, τη μικρότερη (24,3%). Μέχρι στιγμής, «τρέχουν» συνολικά 236 έργα, ενώ σε τελικό στάδιο ένταξης βρίσκονται έργα στην Κρήτη. Το ΥΠΠΟ προσδοκά να φτάσουν τα 300 μέχρι το τέλος του 2006, ανεβάζοντας το ίδιο διάστημα το συνολικό προϋπολογισμό στα 320 εκ. αντί των 295 εκ. που είναι σήμερα, ώστε μέχρι τέλος του χρόνου, η συνολική απορρόφηση των έργων του ΥΠΠΟ στα ΠΕΠ θα έχει φθάσει στο 80%.

Αυτά τα ποσοστά - τα οποία περιλαμβάνουν ποιοτικό αποτέλεσμα και ταχύτητα - τα δημιουργεί μια Αρχαιολογική Υπηρεσία με πλήθος μεγάλων προβλημάτων που συσσώρευσαν πάνω της όλες οι κυβερνήσεις και η σημερινή, με χιλιάδες συμβασιούχους, με μη πληρωμή των δεδουλευμένων, με εμπόδια στη ροή της χρηματοδότησης, με ελλείψεις σε ανθρώπινο δυναμικό και υλικοτεχνική υποδομή. Το γεγονός αυτό όμως δεν εμπόδισε καμία κυβέρνηση, ούτε και τη σημερινή, να «πανηγυρίζει» για τα υψηλά ποσοστά απορροφητικότητας, απαξιώνοντας παράλληλα με την πολιτική της αυτό το έργο και τους ανθρώπους που το φέρνουν σε πέρας.

ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΕΛΛΗΝΩΝ ΣΚΗΝΟΘΕΤΩΝ
Να αποσυρθεί το σ/ν για τον Κινηματογράφο

Την απόσυρση του νομοσχεδίου για τον κινηματογράφο ζητά και πάλι η Εταιρεία Ελλήνων Σκηνοθετών. Αυτή τη φορά, με ανοιχτή επιστολή της προς τον πρωθυπουργό και υπουργό Πολιτισμού, Κ. Καραμανλή.

Μεταξύ άλλων, οι σκηνοθέτες σημειώνουν πως το σ/ν «δεν προβλέπει απολύτως τίποτε, αντιμετωπίζει πρόχειρα ή αδιαφορεί τελείως και δεν παίρνει: Καμία πρωτοβουλία για την Παιδεία (σ.σ. κινηματογραφική)», για την προστασία της ελληνικής κινηματογραφικής κληρονομιάς - Αρχείο, για την αποκατάσταση της ιστορικής Ταινιοθήκης, για την ενίσχυση των μικρών και των περιφερειακών αιθουσών, για τη στήριξη της ταινίας μικρού μήκους, για την «επανίδρυση» των κινηματογραφικών λεσχών.

Επιπλέον, «δεν επιλύει το μείζον πρόβλημα της επάρκειας και της σταθερότητας των ζωτικών πόρων της ελληνικής κινηματογραφίας». Η ΕΕΣ εκτιμά ότι το σ/ν «δε δημιουργεί κίνητρα για τη συμμετοχή του ιδιωτικού τομέα στην παραγωγή και δεν ενθαρρύνει τη δημιουργία επενδύσεων». Ως προς το τελευταίο, να σημειωθεί πάντως, ότι οι ΑΕ που δημιουργεί το σ/ν λειτουργούν με άκρως ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια, ενώ, οι εξαγγελθείσες φοροαπαλλαγές για τους ξένους παραγωγούς, ακόμη και αν εφαρμοστούν, η πείρα από το εξωτερικό δείχνει πως δε θα ευνοηθεί η εθνική κινηματογραφία, αλλά η ξένη. Ωστόσο, οι σκηνοθέτες σημειώνουν ότι η «προσέλκυση» και η «προικοδότηση ξένων δαπανηρών υπερπαραγωγών, οι οποίες υποτίθεται ότι θα συμβάλλουν στην τουριστική προβολή της χώρας (...) δεν είναι λογικό να εντάσσονται στις προτεραιότητες μιας εθνικής πολιτιστικής πολιτικής».

Η ΕΕΣ σημειώνει ότι το αίτημα για την απόσυρση του νομοσχεδίου στηρίζουν τα παρακάτω επίτιμα μέλη της: Ζυλ Ντασσέν, Νίκος Κούνδουρος, Κώστας Γαβράς, Ροβήρος Μανθούλης, Γιάννης Δαλιανίδης, Κώστας Φέρρης, Νίκος Νικολαΐδης, Γιώργος Κατακουζηνός, Θόδωρος Αδαμόπουλος (διευθυντής της Ταινιοθήκης της Ελλάδος) και Θόδωρος Αγγελόπουλος.

«Θεατρική δράση 1»

«Ούτος είναι ο αστήρ μου» από τη θεατρική ομάδα «Πόλις»
«Ούτος είναι ο αστήρ μου» από τη θεατρική ομάδα «Πόλις»
Το «Θέατρο της Ανοιξης» και ο Πολιτιστικός Οργανισμός του Δήμου Αθηναίων οργάνωσαν το Θεατρικό Φεστιβάλ Νεανικών Θιάσων, «Θεατρική δράση 1».

Τα τελευταία χρόνια εμφανίζονται νεανικές θεατρικές ομάδες, μερικές από τις οποίες με εξαιρετικές επιδόσεις, οι οποίες όμως αντιμετωπίζουν μεγάλο πρόβλημα όσον αφορά στην παρουσίαση της καλλιτεχνικής τους δημιουργίας. Βασική αιτία είναι η έλλειψη χώρου. Η μέχρι τώρα παρουσίαση της δουλιάς τους γίνεται είτε ημέρες αργίας των θεάτρων (Δευτέρα, Τρίτη) - με αποτέλεσμα η παράσταση που παρουσιάζεται να αντιμετωπίζει τεράστια προβλήματα προσαρμογής σκηνικών, φωτισμών κλπ. - είτε τους μήνες Μάιο - Ιούνιο, όταν η θεατρική περίοδος έχει τελειώσει.

Επελέγησαν 12 θίασοι από τους 23 που υπέβαλαν αίτηση συμμετοχής. Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει το γεγονός ότι υπέβαλαν αιτήσεις και θίασοι από την περιφέρεια (Θεσσαλονίκη, Πάτρα, Χανιά, Ηράκλειο, Σύρο).

Το φεστιβάλ αυτό ξεκίνησε ήδη στο «Θέατρο της Ανοιξης» και θα διαρκέσει έως τις 5 του Απρίλη. Κάθε θίασος θα παρουσιάζει τη δουλιά του για 4 ημέρες και συγκεκριμένα από Τετάρτη έως Σάββατο. 25 Γενάρη: ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΚΗ (Πάτρα) «God bless america». 1 Φλεβάρη: «ΠΟΛΙΣ» (Σύρος) «Ούτος είναι ο αστήρ μου». 8 Φλεβάρη: «ΝΟΣΤΑΛΓΙΑ» «22.15 ΣΑββατο...». 15 Φλεβάρη: «ΠΑΝΤΟΥΜ», «Ελα...». 22 Φλεβάρη: MONAHESTUS, «Σελεστίνα», 1 Μάρτη: «PLAY FULL», «Fortune cookie». 8 Μάρτη: «ΗΝΕΜΟΕΙΣ» (Χανιά), «Η Νεκρή τάξη». 15 Μάρτη: «ΣΕΛΑΝΑ», «Εγκατάλειψη». 22 Μάρτη: ΟΜΜΑ (Ηράκλειο), «Νοσταλγία». 29 Μάρτη: «ΙΔΑΙΟΙ ΔΑΚΤΥΛΟΙ» «Υβόνη». 5 Απρίλη: «ΘΕΑΤΡΟ ΡΥΘΜΩΝ», «...Ονυσος μαινόμενος».

Αφιέρωμα στον Τσιτσάνη

Είκοσι δύο χρόνια συμπληρώθηκαν (στις 18/1) από το θάνατο του Βασίλη Τσιτσάνη, του μεγάλου δημιουργού που σφράγισε το λαϊκό τραγούδι, αφήνοντάς μας μια τεράστια κληρονομιά. «Ο,τι κι αν πω δε σε ξεχνώ...», τιτλοφορείται το πρόγραμμα, που θα παρουσιάσουν οι Δημήτρης Γιαννακόπουλος, Νίκος Τάγκας και Ανθούλα Μίχου σήμερα, και την άλλη Τετάρτη (1/2), στο «Συρμό» (Κολωνού και Οδυσσέως, Μεταξουργείο, τηλ. 210 5203661). Ενα αφιέρωμα στον Βασίλη Τσιτσάνη και τα τραγούδια του, γραμμένα για έρωτες, την ξενιτιά, τις αδικίες, τη φτώχεια και τα πάθη των ανθρώπων. Μαζί τους οι μουσικοί: Χρήστος Παπανίκος, Θανάσης Μπέλας, Μανώλης Φράγκος.

«Πενθεί» η βιβλιοδετική τέχνη

Ενας από τους παλαιότερους και σημαντικότερους εκπροσώπους της βιβλιοδετικής τέχνης, ο 80χρονος Ανδρέας Γανιάρης, «έφυγε» προχθές. Γεννημένος στην Αθήνα το 1926, ήταν γιος του εκδότη και λογοτέχνη Χρυσόστομου Γανιάρη. Σπούδασε Πολιτικές Επιστήμες, αλλά ακολούθησε ως επάγγελμα τη βιβλιοδεσία στο οικογενειακό εργαστήριο, που διηύθυνε η μητέρα του. Στη δεκαετία του 1950, παρακολούθησε ειδικά σεμινάρια στη Φλωρεντία και το Παρίσι. Από την πλούσια βιβλιοδετική δραστηριότητά του, σημειώνουμε την έκδοση τριών βιβλίων που σχετίζονται με την τέχνη της βιβλιοδεσίας, ενώ υπήρξε εισηγητής της λειτουργίας εργαστηρίου βιβλιοδετικής τέχνης στο πλαίσιο του ΕΟΜΜΕΧ, διδάσκοντας αρχικά μαζί με την κόρη του Φρόσω και τον Γιώργη Βαρλάμο, έως το 1996. Σημειώνουμε ότι ο Α. Γανιάρης υπήρξε πρόεδρος του Συλλόγου «Φίλοι της Βιβλιοδετικής Τέχνης».

Κλειστός «μέχρι νεωτέρας» θα παραμείνει ο αρχαιολογικός χώρος της Ακρόπολης, λόγω κακών καιρικών συνθηκών και ολισθηρού εδάφους, όπως αναφέρει με σχετικό της έγγραφο η Α` Εφορεία Προϊστορικών και Κλασικών Αρχαιοτήτων.

Διάλεξη με θέμα «Το μάρμαρο στην Αθήνα μετά την αρχαιότητα», θα δώσει σήμερα (7μ.μ.), στο Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο, ο καθηγητής, αναστηλωτής του Παρθενώνα, Μανόλης Κορρές. Τη διάλεξη διοργανώνει ο Σύλλογος Φίλων του Βυζαντινού και Χριστιανικού Μουσείου και πραγματοποιείται στο πλαίσιο σειράς διαλέξεων με θέμα «Σμιλεύοντας το μάρμαρο». Οι ομιλίες θα πραγματοποιηθούν στο Βυζαντινό - Χριστιανικό Μουσείο το πρώτο εξάμηνο του 2006. (Είσοδος ελεύθερη).



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ