ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τετάρτη 26 Οχτώβρη 2005
Σελ. /40
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
ΑΝΤΙΠΛΗΜΜΥΡΙΚΗ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ - ΑΤΤΙΚΗ ΟΔΟΣ - ΑΕΡΟΔΡΟΜΙΟ ΣΠΑΤΩΝ - ΚΗΦΙΣΟΣ
Μεγάλα έργα - μεγάλες πλημμύρες!

Ακόμη και τα αντιπλημμυρικά έργα που έγιναν σ' αυτά είναι αποσπασματικά και δεν εντάσσονταν σε ενιαίο σχεδιασμό, ομολογούν και οι αρμόδιοι του ΥΠΕΧΩΔΕ

Στο Μέγα Ρέμα της Ραφήνας, που είναι σε πολλά τμήματά του και μπαζωμένο, καταλήγουν τα νερά της Αττικής Οδού και του Αεροδρομίου Σπάτων
Στο Μέγα Ρέμα της Ραφήνας, που είναι σε πολλά τμήματά του και μπαζωμένο, καταλήγουν τα νερά της Αττικής Οδού και του Αεροδρομίου Σπάτων
«Πολλά σημαντικά έργα και επεμβάσεις (Αττική Οδός, Λ. Κηφισού, Τραμ, Αεροδρόμιο «Ελ. Βενιζέλος» κλπ.) εμπλεκόμενα με την αντιπλημμυρική θωράκιση περιοχών της Αττικής κατασκευάστηκαν ανεξάρτητα και χωρίς ουσιαστικό συντονισμό μεταξύ τους, με αποτέλεσμα να μην αντιμετωπιστούν τα μακροχρόνια προβλήματα αντιπλημμυρικής προστασίας, αλλά και να δημιουργηθούν και νέα, που απαιτούν άμεση αντιμετώπιση».

Αυτή ακριβώς η ομολογία του γενικού διευθυντή Υδραυλικών Εργων του ΥΠΕΧΩΔΕ Δ. Κίτσου, στην ημερίδα με θέμα την αντιπλημμυρική προστασία της Αθήνας που διοργάνωσε το ΤΕΕ πριν από μερικούς μήνες, φανερώνει όλη την παθογένεια στην οποία οφείλεται το ότι κάθε χρόνο με την κάθε βροχή πολλές περιοχές του Λεκανοπεδίου πλημμυρίζουν. Ποια είναι η παθογένεια;

  • Η ανυπαρξία ολοκληρωμένου ενιαίου σχεδιασμού.
  • Η ανυπαρξία ενός φορέα, που θα εκπονεί και θα διαχειρίζεται τα αναγκαία έργα.
  • Το γεγονός ότι τα αντιπλημμυρικά έργα εκτελούνται μέχρι τώρα εντελώς αποσπασματικά και με βάση, όχι τις ανάγκες του λαού, αλλά τα συμφέροντα των εργολάβων.

Ακριβώς αυτό κατέδειξε όλο το προηγούμενο διάστημα και η έρευνα του «Ρ», καλύπτοντας σχεδόν όλο το μήκος και πλάτος της Αττικής. Ειδικότερα, όσον αφορά τα μεγάλα έργα που κατασκευάστηκαν στην Αττική και τώρα προκαλούν πλημμύρες, επειδή τα αντιπλημμυρικά έργα που κατασκευάστηκαν είναι είτε «τυφλά», είτε ανύπαρκτα, μπορούμε να πούμε τα εξής:

Αττική Οδός

Με μελέτες του 1972 έγινε το έργο του Κηφισού. Πώς να μη φοβούνται όλοι ότι θα ξαναπλημμυρίσει;
Με μελέτες του 1972 έγινε το έργο του Κηφισού. Πώς να μη φοβούνται όλοι ότι θα ξαναπλημμυρίσει;
Μπορεί στο πλαίσιο κατασκευής της Αττικής Οδού να διατέθηκαν από τον κρατικό προϋπολογισμό τεράστια ποσά (400 εκατ. ευρώ) για αντιπλημμυρικά έργα εκατέρωθεν της διέλευσής της και συγκεκριμένα για την τοπική διευθέτηση των ρεμάτων που συναντά, όπως Σούρες, Μικρό Κατερίνη, Φυλής, Αχαρνών, Κηφισό, Βύρωνα, Αμαρουσίου, Χαλανδρίου, Παναγίτσας, Γέρακα, Λεονταρίου, Αγίου Ιωάννη, ωστόσο τα έργα αυτά δε συνοδεύτηκαν από τις αναγκαίες ευρύτερες διευθετήσεις των βασικών τους αποδεκτών, με αποτέλεσμα να προκαλούν αυτά και νέες πλημμύρες!

Σοβαρά πλημμυρικά φαινόμενα έχουμε, ειδικότερα, στο Θριάσιο Πεδίο, όπου τα νερά της βροχής, που στραγγίζουν από την Αττική Οδό, καταλήγουν σε ρέματα της περιοχής, τα οποία δεν έχουν τις αναγκαίες υποδομές να τα υποδεχτούν, αφού η διευθέτησή τους είτε προχωρά με «βήματα χελώνας», είτε βρίσκεται ακόμη «στα χαρτιά» και στις εξαγγελίες. Το πρόβλημα επιτείνεται και από το γεγονός ότι σε αρκετές από τις περιοχές αυτές δεν υπάρχει κατασκευασμένο ούτε καν δίκτυο ομβρίων!

Σοβαρά προβλήματα, επίσης, παρουσιάζονται στην ευρύτερη περιοχή των Μεσογείων, καθώς μετά την κατασκευή της Αττικής Οδού διπλασιάζονται οι ποσότητες του νερού που πέφτουν στο Μέγα Ρέμα που πέφτει στη Ραφήνα ή και στο πουθενά και που έχει πνίξει στο παρελθόν ολόκληρες περιοχές και με μικρότερες ποσότητες νερού. Παρ' όλα αυτά, όμως, δεν έχει καν οριοθετηθεί και δεν έχουν ολοκληρωθεί οι μελέτες για τη διευθέτησή του. Διαδικασίες, που η ίδια η Νομαρχία Ανατολικής Αττικής υπολογίζει να ολοκληρωθούν το 2006!

Αεροδρόμιο Σπάτων

Ρέματα Σούρες και Αγίας Αικατερίνης στο Θριάσιο. Εδώ καταλήγουν και τα νερά της Αττικής Οδού. Πώς να τα αντέξουν;
Ρέματα Σούρες και Αγίας Αικατερίνης στο Θριάσιο. Εδώ καταλήγουν και τα νερά της Αττικής Οδού. Πώς να τα αντέξουν;
Ανολοκλήρωτα έως ανύπαρκτα είναι και τα αντιπλημμυρικά έργα του Διεθνούς Αεροδρομίου Σπάτων. Ετσι το ρέμα του Ερασίνου, που διασχίζει τις περιοχές από το Μαρκόπουλο έως τη Βραυρώνα και δέχεται τα νερά τόσο από το Αεροδρόμιο, όσο και από την Αττική Οδό, καθώς δεν έχει προχωρήσει η διευθέτησή του, προκαλεί πλημμύρες. Από την ημέρα που άρχισε η λειτουργία του Αεροδρομίου (που και το ίδιο κατά καιρούς έχει πλημμυρίσει) μεγάλες αγροτικές εκτάσεις καταστρέφονται από πλημμύρες, ενώ οι ιδιοκτήτες τους ακόμη περιμένουν τις αποζημιώσεις!

Κηφισός

Πρόκειται για έργο που διευθετήθηκε και μετατράπηκε σε δρόμο με μελέτες του 1972, όταν η Αθήνα ήταν πολύ διαφορετική και οι ανάγκες πολύ μικρότερες, με αποτέλεσμα να μην είναι λίγοι αυτοί που φοβούνται ότι τα πλημμυρικά φαινόμενα που ζήσαμε στο παρελθόν θα τα ζήσουμε και στο μέλλον. Ο κίνδυνος αυτός επιτείνεται και από το γεγονός ότι υπάρχουν και αρκετές κακοτεχνίες, όπως αποκάλυψε η έρευνα του «Ρ».

Προβλήματα, βέβαια, δημιουργούν επίσης:

  • Το έργο του τραμ, που έγινε χωρίς κανένα συνοδευτικό αντιπλημμυρικό έργο.
  • Η Μαραθώνια Διαδρομή και η Βάρης - Κορωπίου, που έχουν κατασκευαστεί με πλημμελή αντιπλημμυρική προστασία.
  • Το Κέντρο Ιππασίας του Μαρκόπουλου, που έχει κατασκευαστεί χωρίς κανένα συνοδευτικό αντιπλημμυρικό έργο, με αποτέλεσμα να προκαλούνται πλημμύρες στη γύρω περιοχή.

Νίκος ΠΕΡΠΕΡΑΣ

Οι αποκαλύψεις του «Ρ»

Από την Κυριακή, 16 του Οκτώβρη, όταν και ξεκίνησε η έρευνα του «Ρ», το ρεπορτάζ έχει αποκαλύψει ότι:

  • Στον Πειραιά και στον Κορυδαλλό τα μπαζωμένα ρέματα και η ελλιπής συντήρηση του δικτύου αγωγών όμβριων υδάτων αποτελούν το συνηθισμένο κίνδυνο για τους κατοίκους, που τρέμουν όταν πέφτουν οι πρώτες ψιχάλες.
  • Στη Νέα Ιωνία, και συγκεκριμένα στο ρέμα του Ποδονίφτη, αν και πέρασαν 11 χρόνια από την πλημμύρα του 1994, η οποία στοίχισε τη ζωή σε 17 ανθρώπους και προκάλεσε ανυπολόγιστες υλικές καταστροφές, το ενδεχόμενο μιας νέας πλημμύρας παραμένει, αφού τα έργα που έγιναν δεν εξασφαλίζουν την ομαλή απορροή των νερών.
  • Στο Θριάσιο, το δίκτυο όμβριων είναι ανύπαρκτο, καθώς τα έργα δημιουργίας αποχετευτικού δικτύου έχουν... μπλοκάρει, λόγω ελλιπούς χρηματοδότησης. Την ίδια στιγμή, μια σειρά από ρέματα που θα έπρεπε να διοχετεύουν το νερό στη θάλασσα, είναι μπαζωμένα.
  • Στη Μάνδρα, η πόλη είναι ουσιαστικά χτισμένη πάνω σε ρέμα, ενώ τα μόνα αντιπλημμυρικά έργα που έχουν γίνει αφορούν τη διοχέτευση των νερών πλησίον της Αττικής Οδού, τα οποία ακόμα δεν έχουν ολοκληρωθεί.
  • Στην Ανατολική Αττική δεν υπάρχει αντιπλημμυρική θωράκιση στο 90% της περιοχής.


Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ