Την απόλυτη εμπιστοσύνη τους στο αγωνιστικό συνδυασμό της «Δημοκρατικής Αγωνιστικής Συνεργασίας» έδωσαν οι σύνεδροι του 19ου τακτικού Συνεδρίου της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Θεάματος Ακροάματος (ΠΟΘΑ), το οποίο πραγματοποιήθηκε χτες. Η «Δημοκρατική Αγωνιστική Συνεργασία» καταλαμβάνει 9 στις 11 έδρες και τις δύο έδρες στη ΓΣΕΕ, με 30 και 29 αντίστοιχα ψήφους και ποσοστό 75%. Η «Κίνηση Ηθοποιών» παίρνει 1 έδρα (6 ψήφους) και η «Ελεύθερη Εκφραση» επίσης 1 έδρα με 4 ψήφους, ενώ και οι δύο δεν πήραν καμιά έδρα στη ΓΣΕΕ με 9 και 1 ψήφους αντίστοιχα.
Ο Βασίλης Κολοβός, ως απερχόμενος πρόεδρος της ΠΟΘΑ, από μέρους του ΔΣ, στην εκτενέστατη εισήγησή του, περιέγραψε, και κατά πολιτιστικό τομέα, τις σκληρές, άνομβρες, αποπνευματικοποιημένες, ισοπεδωτικές μέρες. Μέρες εκποίησης αξιών, ιδανικών, ανατροπών, ανακατατάξεων, ακρίβειας, ανεργίας, ανασφάλειας, ξεπουλήματος κερδοφόρων επιχειρήσεων, κλπ. «Παράλληλα με το χτύπημα των κατακτήσεων του λαού μας» -επισήμανε ο Βασίλης Κολοβός - «χτυπούν κι εμάς γιατί θέλουν να μας πάρουν πίσω κατακτήσεις και δικαιώματα, να μας υποτάξουν, ώστε τα "εθνικά" και υπερεθνικά εργοστάσια, τα σούπερ - μάρκετ της Τέχνης και του Πολιτισμού να προσφέρουν ανεμπόδιστα στους πελάτες τους έτοιμα τα προϊόντα της σύγχρονης απρόσωπης μαζικής βιομηχανοποιημένης κουλτούρας του θεάματος, για να κρατούν το λαό μας στο σκοτάδι, αποστερώντας του τη δυνατότητα αφύπνισης μέσα από την πραγματική τέχνη».
Στην έναρξη του συνεδρίου παραβρέθηκε και μίλησε o Γεράσιμος Αραβανής, μέλος της ΚΕ του ΚΚΕ, υπογραμμίζοντας τη νέα κατάσταση που άρχισε να διαμορφώνεται στα μέσα της δεκαετίας του '80 και συνεχίζεται με αμείωτους ρυθμούς και αφορά στη διείσδυση των μονοπωλιακών ομίλων και μεγαλοχορηγών, με τη συνδρομή του κράτους στις τέχνες και τον ελεύθερο χρόνο. «Εμπορευματοποιούν τις πολιτιστικές διαδικασίες, στοιχείο το οποίο αλλάζει σταδιακά, αλλά με ριζικό τρόπο, το περιεχόμενο και το ρόλο της τέχνης και του καλλιτέχνη». Αναφερόμενος στο νομοσχέδιο για τις χορηγίες, στο νομοσχέδιο για το Κέντρο Θεάτρου και Χορού, για τον Κινηματογράφο και το Ιδρυμα Νιάρχου, το οποίο χαρακτήρισε μια «νέα περίπτωση Μεγάρου Μουσικής», τόνισε ότι η μόνη λύση για να αντιμετωπιστούν όλα αυτά τα μεγάλα προβλήματα είναι «ισχυρή ΠΟΘΑ, ισχυρά Σωματεία, μαζικά, ριζωμένα μέσα στους μεγάλους χώρους, που αγωνίζονται για τα προβλήματα των καλλιτεχνών, αλλά θέτουν στην πρώτη γραμμή της διεκδίκησης το δικαίωμα του λαού στην πολιτιστική ανάπτυξη, να μπει η τέχνη στην υπηρεσία του λαού». Καταλήγοντας, δήλωσε την έμπρακτη στήριξη του ΚΚΕ στους αγώνες και τα αιτήματα των καλλιτεχνών.
Σε ό,τι αφορά στο νομοσχέδιο για την ίδρυση Κέντρου Θεάτρου και Χορού, το προεδρείο της ΠΟΘΑ προτείνει παράλληλα με την απόρριψη του σχεδίου νόμου, να οργανωθεί ένα συνέδριο όλων των εμπλεκομένων φορέων μέσα στο 2007, στο οποίο θα συζητηθούν αναλυτικά τα ζητήματα του θεάτρου και του χορού.
Αξίζει πάντως να σημειώσουμε ότι, καίτοι είχε προσκληθεί, ο υπουργός Πολιτισμού έλαμψε διά της απουσίας του.
Θεωρούμε δικαιολογημένη τη βράβευση των ταινιών «Οικογενειακοί δεσμοί» του Κιμ Τάε Γιονγκ (Κορέα) και «Ο ουρανός της Σουελί» του Καρίμ Αϊνούζ (Βραζιλία - Γερμανία - Πορτογαλία - Γαλλία). Και οι δύο ήταν πολύ καλές. Ξεχώρισαν από όλο το διαγωνιστικό πρόγραμμα. Ειδικά η πρώτη ήταν η καλύτερη.
Βραβείο Καλύτερης μεγάλου μήκους ταινίας: «Χρυσός Αλέξανδρος»: «Οικογενειακοί δεσμοί», του Κιμ Τάε Γιονγκ. Ειδικό βραβείο κριτικής επιτροπής «Αργυρός Αλέξανδρος»: «Μια Παρασκευή απόγευμα» της Μόνα Ζάντι Χαγκίγκι, Ιράν. Βραβείο Σκηνοθεσίας: «Ανάκτηση» του Πολωνού Σλαβομίρ Φαμπίσκι. Βραβείο Σεναρίου: εξ ημισείας στις ταινίες «Ο ουρανός της Σουελί» και «Οικογενειακοί δεσμοί». Βραβείο Καλύτερης Ηθοποιού: στις Moon So-ri, Goh Doon-shim, Kong Hyo-jin και Kim Hae-ok για την ταινία «Οικογενειακοί δεσμοί». Βραβείο Καλύτερου Ηθοποιού: στον Antoni Pawlicki για την «Ανάκτηση». Βραβείο Καλλιτεχνικού Επιτεύγματος: στην ταινία «Ο ουρανός της Σουελί».
Βραβεία της FIPRESCI (κριτική επιτροπή της Διεθνούς Ομοσπονδίας Κριτικών Κινηματογράφου): Για το επίσημο Διαγωνιστικό Τμήμα: «Ο ουρανός της Σουελί». Για το ελληνικό διαγωνιστικό τμήμα: «Eduart», της Αγγελικής Αντωνίου.
Βραβείο «Καθημερινότητα: υπέρβαση ή συμφιλίωση»: «Προτιμώ τη Ρώμη από σένα» του Ταρίκ Τεγκούια. Βραβείο «Γυναίκα και ισότητα ευκαιριών» (βραβείο της ΓΓ Ισότητας του υπουργείου Εσωτερικών Δημόσιας Διοίκησης-Αποκέντρωσης): «Σεράγεβο, σε αγαπώ». Βραβείο Βουλής: «Το βιολί» του Francisco Vargas. Βραβείο Crossroads (της Nokia): «Pandora' s box».
Βραβείο Πανελλήνιας Ενωσης Κριτικών Κινηματογράφου: «Η ψυχή στο στόμα», του Γιάννη Οικονομίδη.
Ειδικό βραβείο τεχνικής αρτιότητας Ενωσης Τεχνικών Ελλάδος Κινηματογράφου Τηλεόρασης - ΟΤ: «Eduart» της Αγγελικής Αντωνίου.
Βραβεία κοινού: στο τμήμα «Ματιές στα Βαλκάνια»: «Ηταν ή δεν ήταν» του Corneliou Porumboiu. Στο «DigitalWave»: «Ονειρα θερινής επαρχίας», του Γιώργου Ακσεχερλίδη, Ελλάδα. Στο «Διαγωνιστικό Τμήμα»: «Οικογενειακοί δεσμοί». Στο ελληνικό «Πανόραμα»: «Ο γιος του φύλακα», του Δημήτρη Κουτσιαμπασάκου.
ΤΟ ΕΡΓΟ «ΓΥΝΑΙΚΕΣ ΣΤΑ ΧΙΟΝΙΑ» των Αντώνη και Κωνσταντίνου Κούφαλη παρουσιάζεται στο «Αρώνη», σε σκηνοθεσία Κώστα Σπυρόπουλου. Είναι το χρονικό ενός «ταξιδιού» τεσσάρων γυναικών προς την ενηλικίωση και την αποδοχή των άλλων. Παίζουν: Χριστίνα Αλεξανιάν, Τζένη Διαγούπη, Χριστίνα Θεοδωροπούλου, Ελένη Καρακάση, Αλίνα Κοτσοβούλου, Φωτεινή Μπαξεβάνη.
ΣΤΟ ΘΕΑΤΡΟ «ΑΓΓΕΛΩΝ ΒΗΜΑ» παρουσιάζεται το «Novecento» του Alessandro Baricco. Ο Διονύσης Μπουλάς αφηγείται με χιούμορ μια ιστορία για τον ωκεανό, τη jazz και τη φιλία. Την παράσταση πλαισιώνει ζωντανή jazz μπάντα, σε μουσική επιμέλεια Νίκου Κολλάρου. Απόδοση Θάνος Φωσκαρίνης, σκηνοθεσία Γιώργος Μανταρόπουλος, φωτισμοί Πάρις Μέξης. Παίζουν οι μουσικοί: Πιάνο: Δημήτρης Καλατζής, Κοντραμπάσο: Περικλής Τριβόλης, Κλαρινέτο: Δημήτρης Καραγιάννης.
Από 29/11 - 2/12 (11 π.μ. - 7 μ.μ.) στο Πολιτιστικό στέκι της «Διάβασης» (Σταυροπούλου 29, πλατεία Αμερικής, 210.8640.943), μπορείτε να διαλέξετε τα δικά σας μοναδικά δώρα, ανάμεσα σε χειροποίητα κεραμικά, κατασκευές, έργα ζωγραφικής και φωτογραφίες.
Στον Τεχνοχώρο της Ενωσης Ελλήνων Χαρακτών (Λεμπέση 4 και Μακρυγιάννη, τηλ. 210.9228.370), εγκαινιάζεται στις 5/12 (8 μ.μ.) γιορτινή έκθεση με «Κάρτες και αντικείμενα», όλα εφαρμογές της χαρακτικής τέχνης. Φιλοξενούνται σελιδοδείκτες, ετικέτες, ex-libris, βιβλία και τετράδια χειροποίητα, κουτιά ντυμένα με έργα, κοσμήματα κατασκευασμένα και χαραγμένα από καλλιτέχνες, υφάσματα τυπωμένα, μικρογλυπτά κ.ά.
Στολίδια, κάρτες, δώρα για μικρούς και μεγάλους εμπνευσμένα από τις συλλογές του, παλαιά αντικείμενα και παιχνίδια, περιλαμβάνει και το χριστουγεννιάτικο παζάρι, που διοργανώνει (1, 2, 3/12) το Ελληνικό Λογοτεχνικό - Ιστορικό Αρχείο (ΕΛΙΑ -Αγίου Ανδρέου 4-5, Πλάκα, 210.3211.149). Ακόμη, εκτός από εκδόσεις του (με έκπτωση 50%), θα πωλούνται το ασημένιο γούρι του 2007: ένα αγοράκι ή κοριτσάκι, αντίγραφο τάματος των αρχών του 20ού αιώνα. Σημειώνουμε ότι στις 9 και 10/12, θα πραγματοποιηθεί χριστουγεννιάτικο παζάρι στο κτίριο του ΕΛΙΑ και στη Θεσσαλονίκη (Θεοφίλου 13, Ανω Πόλη).
«Εφυγε» από τη ζωή, σε ηλικία 88 ετών, ο γνωστός πεζογράφος Ανδρέας Νενεδάκης. Γεννημένος στο Ρέθυμνο εγκαταστάθηκε στην Αθήνα το 1938 και εμφανίστηκε για πρώτη φορά στο χώρο της λογοτεχνίας το 1941. Εντονα αυτοβιογραφικό το έργο του είναι ρεαλιστικό, με ποιητικές αποχρώσεις. Η γραφή του αντλεί την αμεσότητα και τη δυναμική της από το λαϊκό προφορικό λόγο. Εργα του είναι: το χρονικό «Μπιρ Χακίμ», «Ασπροι φράχτες», «Τα πορτοκάλια είναι πικρά τον Οκτώβρη», «Απαγορεύεται» κ.ά. Το 1992 τιμήθηκε με το Κρατικό Βραβείο για το μυθιστόρημά του: «Οι βουκέφαλοι».