ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 28 Ιούνη 2001
Σελ. /32
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Ο Δίας ας βάλει το ... χέρι του

Σήμερα η συναυλία - μαμούθ στους Στύλους του Ολυμπίου Διός

Τμήμα της γιγάντιας μεταλλικής εγκατάστασης στο Ολυμπιείο για τη συναυλία
Τμήμα της γιγάντιας μεταλλικής εγκατάστασης στο Ολυμπιείο για τη συναυλία
Ενα οπτικοακουστικό θέαμα, που θα «ντύσει» μουσικά την αποστολή της αμερικανικής διαστημικής υπηρεσίας (NASA) στον Αρη, με υπέρογκο κόστος για το ελληνικό δημόσιο, με απλησίαστο, για τους περισσότερους, εισιτήριο και με τους γνωστούς κινδύνους για την ασφάλεια του Ναού του Ολυμπίου Διός, αποτελεί η σημερινή παρουσίαση του έργου «Μυθωδία» του Βαγγέλη Παπαθανασίου.

Σε χθεσινή συνέντευξη Τύπου, ο Ε. Βενιζέλος, πλαισιωμένος από τον συνθέτη, τις σοπράνο Καθλίν Μπατλ και Τζέσι Νόρμαν και τον εκπρόσωπο της «Sony Classical», Πίτερ Γκελ, επιχείρησε να διασκεδάσει τις ανησυχίες για την ασφάλεια του μνημείου, προσπερνώντας, βεβαίως, τις ήδη υπάρχουσες καταστροφές, λέγοντας πως έχουν ληφθεί όλα τα μέτρα προστασίας και έχουν κινητοποιηθεί ειδικοί επιστήμονες. Εάν, όντως, έχει γίνει τέτοια κινητοποίηση, σημαίνει ότι ο κίνδυνος για το μνημείο είναι, όντως, μεγάλος.

Για το κόστος, είπε πως «θα ήταν δυσανάλογο, αν επρόκειτο για μια απλή συναυλία, αλλά τώρα είναι δικαιολογημένο», αφού πρόκειται για μια διεθνή τηλεοπτική παραγωγή. Εκεί στήριξε την υπουργική τακτική υπεράσπισης της συναυλίας, επιχειρώντας να παρουσιάσει τη σκανδαλώδη παράσταση - «μαμούθ» ως τουριστική, ουσιαστικά, επένδυση, η οποία θα αποφέρει οικονομικό όφελος. Το όφελος αυτό θα προέλθει από τα τηλεοπτικά δικαιώματα με προβολή της συναυλίας σε όλο τον κόσμο, το φθινόπωρο. Για τις ανάγκες της μαγνητοσκόπησης, στήθηκε ολόκληρη επιχείρηση με 20 κάμερες, υπό τις εντολές του Ιρλανδού κινηματογραφιστή Ντέκλαν Λόουνι.

Το 1,2 δισ. που στοίχισε η συναυλία αποτελεί την ελληνική συμμετοχή, οπότε, αν ισχύει το «μισό - μισό», η «Sony» υποτίθεται ότι όφειλε να βάλει άλλα τόσα. Ομως, ο υπουργός είπε πως η εταιρία δεν υποχρεούται να αναφέρει ποσά... Τα κέρδη, επίσης θα είναι, υποτίθεται, μισά - μισά με τη «Sony». Από τα κέρδη, υποτίθεται ότι τα 3 δισ. θα είναι το όφελος της ελληνικής πλευράς. Αυτή είναι η προσδοκία... Του κόστους υπεραμύνθηκε και ο Β. Παπαθανασίου, εγκαλώντας μας(!) με την κατηγορία «μιλάτε συνέχεια για χρήματα, αλλά υπάρχει και κάτι άλλο μη υλικό». Είπε ότι δεν αποφασίζει ο ίδιος για την τιμή του εισιτηρίου και άφησε να εννοηθεί πως θα πρέπει να είμαστε «ευχαριστημένοι», διότι, αν επρόκειτο για «φιλανθρωπική» συναυλία, «το εισιτήριο θα ήταν πολύ μεγαλύτερο». Είπε ακόμα πως «λυπάται για το κλίμα επίθεσης εναντίον του» και στις επικριτικές δηλώσεις του Μίκη Θεοδωράκη απάντησε: «Δε θέλω να τον σχολιάσω», διότι, «ούτε εγώ, ούτε ο Θεοδωράκης διαχειριζόμαστε τα χρήματα του κράτους» και κατέληξε: «Αν έκανε κάτι ανάλογο ο Μίκης, εγώ όχι μόνο δε θα τον σχολίαζα, αλλά θα του έδινα και περισσότερα χρήματα».

Το ψέμα έχει πήλινα πόδια...

Ημερίδα του Συλλόγου Αρχαιολόγων για τα έργα στο Μαραθώνα

Κινητά ευρήματα σε έναν από τους τάφους που αποκαλύφθηκαν με τα έργα κατασκευής του κωπηλατοδρομίου

Γρηγοριάδης Κώστας

Κινητά ευρήματα σε έναν από τους τάφους που αποκαλύφθηκαν με τα έργα κατασκευής του κωπηλατοδρομίου
Ο Σύλλογος Ελλήνων Αρχαιολόγων, με αφορμή τη χωροθέτηση του Κωπηλατοδρομίου στον Μαραθώνα, διοργανώνει αύριο στο αμφιθέατρο του Πολεμικού Μουσείου (Βασ. Σοφίας και Ριζάρη 2) ημερίδα, με θέμα «Μαραθώνας και αντιμετώπιση των αρχαιοτήτων κατά το σχεδιασμό και την εκτέλεση των μεγάλων δημοσίων έργων», με σκοπό την ευρύτερη ενημέρωση και την ανταλλαγή απόψεων.

Η πρωινή συνεδρίαση θα αρχίσει στις 9πμ και η απογευματινή στις 6μμ. Θα συζητηθούν δύο θεματικές ενότητες. Η πρώτη αφορά στην ιστορική τοπογραφία του Μαραθώνα, στη σημερινή κατάσταση του αρχαιολογικού χώρου και στο είδος των εγκαταστάσεων που θα κατασκευαστούν για τους Ολυμπιακούς Αγώνες. Θα ακολουθήσει συζήτηση για τις επιπτώσεις των έργων στο χώρο και την ακολουθητέα πολιτική προστασίας. Η δεύτερη θεματική αφορά συνολικά στα μεγάλα δημόσια έργα και στο νομικό πλαίσιο, με το οποίο τα αντιμετωπίζει η Αρχαιολογική Υπηρεσία.

Εμείς θα λέγαμε ότι η Αρχαιολογική Υπηρεσία (κατ' επέκταση το διορισμένο ΚΑΣ και η πλειοψηφία των υπηρετούντων σ' αυτήν αρχαιολόγων, απειλούμενοι από τη «σπάθα» του Πειθαρχικού -Υπαλληλικού Κώδικα) το μόνο που κάνει είναι - δουλικότατα - να εγκρίνει («γνωματεύει» το λένε) τις κυβερνητικές αποφάσεις για εκτεταμένη καταστροφή αρχαιοτήτων προς χάριν των μεγάλων συμφερόντων (χαρακτηριστικό παράδειγμα οι εκτεταμένες καταστροφές για το νέο αεροδρόμιο).

Τρανή απόδειξη της υποταγής της Αρχαιολογικής Υπηρεσίας στις κυβερνητικές επιταγές είναι η ανακοίνωση που έστειλε την Τρίτη το βράδυ η Γενική Διεύθυνση Αρχαιοτήτων, σχετικά με τον αρχαίο δρόμο και τους - εκατέρωθεν αυτού - τάφους, που βρέθηκαν στο χώρο κατασκευής του Κωπηλατοδρομίου στο Μαραθώνα. Ανακοίνωση που μόνο αλγεινή εντύπωση προκαλεί. Ιδού γιατί:

Πρώτον: Νωπές είναι ακόμα οι «διαβεβαιώσεις» των αρμοδίων υπουργών (βάσει «γνωμάτευσης» της Αρχαιολογικής Υπηρεσίας) ότι ο χώρος του κωπηλατοδρομίου δεν εμπίπτει στον αρχαιολογικό χώρο του Μαραθώνα. Τώρα η Αρχαιολογική Υπηρεσία ομολογεί εμμέσως το ψέμα, αναφέροντας ότι η θέση στην οποία ανακαλύφθηκαν ο δρόμος και οι τάφοι «ήταν γνωστή από παλαιότερα κινητά ευρήματα».

Δεύτερον: Ως οι Ελληνες πολίτες να ζούμε στη... Ζουαζουλάνδη, μας λέει ότι τα αρχαία δε βρέθηκαν ακριβώς στο όρια του σκάμματος για την κατασκευή της τεχνητής λίμνης, αλλά σε απόσταση 180 μέτρων, βόρεια του σκάμματος. Είναι σα να λέει, δηλαδή, ανερυθρίαστα, ότι η τεχνητή λίμνη δεν είναι σε αρχαιολογικό χώρο, αφού τα αρχαία βρέθηκαν στην... αστρονομική απόσταση των 180 μέτρων! Ομολογεί βεβαίως παρακάτω ότι σ' αυτή την απόσταση, των 180 μ., «για την ασφάλεια των διακινουμένων» θα κατασκευαστεί η τσιμεντένια περίφραξη του κωπηλατοδρομίου.

Τρίτον: Δηλώνοντας ότι τα αρχαία εντοπίστηκαν όχι από μηχανικούς εκσκαφείς, αλλά με δοκιμαστικές τομές από τη Β` Εφορεία Προϊστορικών - Κλασικών Αρχαιοτήτων, «προκειμένου να καθοριστεί η θέση της περίφραξης», καθιστά συνένοχη για την καταστροφή και την προαναφερόμενη Εφορεία, αναφέροντας ότι: «Από την έρευνά της δεν προκύπτουν τέτοια στοιχεία που να δικαιολογούν την επανεκτίμηση της χωροθέτησης του κωπηλατοδρομίου, διότι πρόκειται περί συνήθων αρχαιολογικών στοιχείων της αρχαίας Αττικής»!!!

«Συνήθεις» χαρακτηρίζονται, πλέον, όλες οι αρχαιότητες που «τρώνε» τα μεγάλα κουτάλια, με τα λεγόμενα μεγάλα δημόσια έργα.

Μοναδική λυρική βραδιά

Η διάσημη Μαορί σοπράνο Κίρι τε Κανάουα (φωτο) θα τραγουδήσει για πρώτη φορά στη χώρα μας, το Σάββατο (9.15μμ), στο Θέατρο «Ολυμπία» της Αρχαίας Ολυμπίας, εγκαινιάζοντας το ομώνυμο Φεστιβάλ. Το ρεπερτόριο της γεννημένης στη Νέα Ζηλανδία υψιφώνου περιλαμβάνει τεράστια γκάμα ρόλων, ενώ δεν υπάρχει μεγάλο λυρικό θέατρο ή γνωστό φεστιβάλ στον κόσμο όπου να μην έχει εμφανιστεί. Η εμφάνισή της στην Ελλάδα εντάσσεται στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αρχαίας Ολυμπίας, με μία και μοναδική συναυλία. Θα τη συνοδεύσει η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών, με 75 μουσικούς, σε διεύθυνση του γνωστού αρχιμουσικού Ρόμπιν Στέιπλετον. Το πρόγραμμά της περιλαμβάνει αποσπάσματα από έργα των Μότσαρτ, Πουτσίνι, Βέρντι, Μπιζέ. Εισιτήρια προπωλούνται από τα «Virgin Megastores» Σταδίου, Αμαρουσίου και Γλυφάδας, ενώ για τηλεφωνικές κρατήσεις (μέσω πιστωτικής κάρτας) στην «Τίκετ Ελλάς» (6189.300). Τα εισιτήρια κυμαίνονται από 8.000-30.000 δρχ.

Καμία αιδώς...

Σα να μη συμβαίνει τίποτα, η «Ανώνυμη Εταιρεία Προβολής της Ελληνικής Πολιτιστικής Κληρονομιάς - Πολιτιστική Ολυμπιάδα» (διοργανώτρια και της συναυλίας του Β. Παπαθανασίου στο Ολυμπιείον», ανακοίνωσε ότι «λόγω της μεγάλης ζήτησης εισιτηρίων για τη συναυλία, θα στήσει γιγαντοοθόνη (144τμ) στο Παναθηναϊκό Στάδιο»! «Η μεγαλύτερη που βρέθηκε» όπως κυνικά αναφέρει, «ώστε να είναι άνετη η παρακολούθηση του γεγονότος από το κοινό», με ελεύθερη είσοδο...

Πώς να «χωνέψουμε» το γεγονός ότι η εταιρία του ΥΠΠΟ «κώφευσε»... ηχηρώς στις διαμαρτυρίες ενάντια στην πραγματοποίηση αυτής της συναυλίας - «μαμούθ» σε αρχαιολογικό χώρο; Πώς να δεχτεί κανείς το γεγονός ότι στην ανακοίνωσή της θεωρεί πρώτιστο ενδιαφέρον της το οικονομικό κέρδος και όχι το μνημείο; Οτι «δεν άκουσε» για την αρχαία τάφρο που καταστράφηκε χάριν της συναυλίας και ότι «σηκώθηκαν και οι πέτρες» για το προκλητικό κόστος της; Οτι... «ήταν αλλού» όταν ο επιστημονικός κόσμος έφριξε με τη νέα αντιαισθητική επίθεση της πολιτείας εναντίον κεντρικού μνημείου της πόλης (η πρώτη επίθεση έγινε στην Ακρόπολη με το «Μιλένιουμ»); Οτι χωρίς πρόσχημα προσθέτει ασχήμια και στο μνημειακό Καλλιμάρμαρο Στάδιο;

Γιορτές Ανοιχτού Θεάτρου

Δέκα θεατρικά έργα θα παρουσιαστούν στις Γιορτές Ανοιχτού Θεάτρου που διοργανώνει ο Δήμος Θεσσαλονίκης, στο Θέατρο Κήπου. Φέτος το πρόγραμμα θα έχει δίμηνη διάρκεια. Οι παραστάσεις θα ξεκινήσουν στις 4 Ιούλη και θα ολοκληρωθούν στις 7 Σεπτέμβρη.

Οι «Γιορτές Ανοιχτού Θεάτρου» ανοίγουν με το έργο «Αγγέλα Παπάζογλου» σε διασκευή Λάμπρου Λιάβα και πρωταγωνίστρια την Αννα Βαγενά. Ακολουθούν το ΔΗΠΕΘΕ Κοζάνης (11,13/7) με το «Μιας πεντάρας νιάτα» των Γιαλαμά - Πρετεντέρη. Ο θίασος «Commedia» (17-21/7) με το έργο «Μικρός Ηρως». Στις 25-27/7 η «Οδός Ευκαιρίας» του Γιώργου Λαζαρίδη, από το θίασο «Θεατρικοί Διάλογοι». «Το κορίτσι από την Ανδρο» του Τερέντιου (30,31/7) από το «Θεατρικό Σανίδι». «Ο κουμπωμένος» από το θίασο «ΕΘΒΕ Μαίωτρον» (17,18/8). «Δον Κιχώτης» από το ΔΗΠΕΘΕ Κέρκυρας (22-24/8). «Μπερνάντα Αλμπα» από τη «Σύγχρονη Σκηνή ΜΚΕ» (7-28/8). «Ο πειρασμός» από τα ΔΗΠΕΘΕ Αγρινίου και Βέροιας (29-31/8). «Αλέξης Ζορμπάς» από το «Θέατρο Μεσογείου» (6,7/9).

Τα αποτελέσματα του θεατρικού και λογοτεχνικού διαγωνισμού του ανακοίνωσε ο Φιλολογικός Σύλλογος «Παρνασσός». Το βραβείο του θεατρικού διαγωνισμού απονεμήθηκε στον Φίλιππο Σ. Τροχάνη για το έργο «Ο εξομολόγος» και ο έπαινος στον Φαίδωνα Βάρνα για το έργο «Ενας συνηθισμένος άνθρωπος». Ποίηση: δύο Β' Βραβεία έλαβαν οι Μανταλένα Κριτσίνη («Βήματα κρυμμένα στην άμμο») και ο Μηνάς Θεοδώρου («Ενστάσεις»). Πεζογραφία: Το Α' Βραβείο απονεμήθηκε στην Ιωάννα Τόμπρου («Εν κρυπτώ και παραβύστω») και το Β' Βραβείο στον Χρήστο Αγγελόπουλο («Δάρι Δω Να»).



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ