ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τετάρτη 7 Ιούλη 2010
Σελ. /32
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΕΛΛΗΝΙΚΟΣ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ
Η εμπορευματοποίηση κύρια αιτία των προβλημάτων

Η ανάγκη απεγκλωβισμού των δημιουργών του οπτικοακουστικού από τις αυταπάτες ότι η εμπορευματοποίηση του πολιτισμού «μπορεί» να είναι «διέξοδος» στα κλιμακούμενα προβλήματά τους, αναδεικνύεται με τη συνεχιζόμενη κρίση του ελληνικού κινηματογράφου.

Οι εξελίξεις αυτές σχετίζονται με την απόπειρα της διοίκησης του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου να ματαιώσει τη Γενική Συνέλευση και τις αρχαιρεσίες στις 30/6, οπότε έληγε η θητεία της... για να την παρατείνει μέχρι το Σεπτέμβρη! Η Διασωματειακή των φορέων του οπτικοακουστικού χώρου (συμμετέχουν, μεταξύ άλλων: Εταιρεία Ελλήνων Σκηνοθετών (ΕΣΣ), Σωματείο Ελλήνων Ηθοποιών (ΣΕΗ), Ενωση Σεναριογράφων Ελλάδος, Ενωση Μουσικοσυνθετών Στιχουργών Ελλάδος (ΕΜΣΕ), «μικρό» - το σωματείο των μικρομηκάδων, κ.ά.), χαρακτηρίζοντας αυτήν την ενέργεια «θεσμικό πραξικόπημα», προσέφυγε στο δικαστήριο. Αυτό ακύρωσε την απόφαση της διοίκησης, την οποία υποχρεώνει να προχωρήσει σε ΓΣ και εκλογές στις 26/7. Ομως, σύμφωνα με το νόμο, η πρόσκληση στη ΓΣ πρέπει να επιδοθεί στα μέλη 20 μέρες πριν, δηλαδή... έπρεπε να είχε σταλεί! Με αυτό το «τρικ», η διοίκηση ματαίωσε και τη ΓΣ στις 30/6, καλώντας τα μέλη ...19 μέρες πριν αντί για 20, γεγονός, που, όπως σημειώθηκε χτες στη συνέντευξη Τύπου της Διασωματειακής, εξόργισε ακόμη και το δικαστήριο...

Οι εκπρόσωποι της Διασωματειακής (Χάρης Παπαδόπουλος - ΕΕΣ, Γιάννης Γλέζος - ΕΜΣΕ, Γ. Σγουράκης - Σύνδεσμος Παραγωγών Κινηματογράφου - Πολυμέσων, Ντ. Γιώτης - Σωματείο Σεναριογράφων, Λεωνίδας Βαρδαρός - ΣΕΗ, Κώστας Σταματόπουλος - «μικρό») κατέθεσαν στη συνέντευξη σειρά στοιχείων για την προβληματική, οικονομικά και λειτουργικά, διαχείριση του ΕΚΚ από τη διοίκηση, τονίζοντας ότι, ενώ ζητούν από το 2006 να δοθούν οικονομικά στοιχεία, η διοίκηση αρνούνταν, αλλά και μετά από εισαγγελική παρέμβαση (16/3/2010) δόθηκαν όχι πλήρη, εξ ου η Διασωματειακή ξαναπροσέφυγε στον εισαγγελέα (10/6).

Κατήγγειλαν, επίσης, τη «σιωπή» του αρμόδιου ΥΠΠΟ-Τ, μπροστά σε αυτές τις «καραμπινάτες πραξικοπηματικές παρανομίες», αποδίδοντας τα συμβαινόμενα στους εξής λόγους: α) «Φόβος» για καταψήφιση του απολογισμού της απερχόμενης διοίκησης, όπως και πέρυσι. β) Πιθανή εκλογή νέου ΔΣ «μη αρεστού», σε συνδυασμό με τα στοιχεία που «αποδεικνύουν ότι η πλειοψηφία των χρηματοδοτήσεων του ΕΚΚ για τις ταινίες μεγάλου μήκους πήγαιναν στην ομάδα παραγωγών - σκηνοθετών της "Ομίχλης", της "Ακαδημίας Κινηματογράφου" και όσων αποχώρησαν από την Εταιρεία Ελλήνων Σκηνοθετών, ενώ όλοι οι άλλοι αποκλείονταν».

Ο Λ. Βαρδαρός κατήγγειλε το κράτος για αποποίηση των ευθυνών, προς όφελος της «ιδιωτικής πρωτοβουλίας», υπογραμμίζοντας την ανάγκη δημιουργίας ενιαίου, δημόσιου φορέα για τα οπτικοακουστικά, προς όφελος των δημιουργών και του κοινού. Ιδιαίτερη αίσθηση προκάλεσε η καταγγελία του Κ. Σταματόπουλου, ότι ο πρόεδρος του ΕΚΚ, Γ. Παπαλιός, στην απεργία (Δεκέμβρης 2009) έστειλε μήνυμα μέσω κινητού, λέγοντας «εμείς θα δουλέψουμε την Κυριακή, ενάντια στο ΠΑΜΕ και τα άλλα κουμμούνια»..!

Εκ μέρους του ΚΚΕ, μίλησε o Στρ. Σαραντίδης, μέλος του Πολιτιστικού Τμήματος της ΚΕ, ο οποίος, μεταξύ άλλων, σημείωσε ότι το καλλιτεχνικό έργο δεν είναι εμπόρευμα, γεγονός που σημαίνει ένα άλλο κράτος με εξουσία που θα εκπορεύεται από το λαό και έναν κρατικό φορέα που θα αναπτύσσει συνολικά την παραγωγή και τη διανομή του καλλιτεχνικού έργου. Υπογράμμισε ότι όσες βελτιώσεις και να γίνουν σε διαχειριστική κατεύθυνση θα είναι προσωρινές και δεν πρόκειται να λύσουν κανένα πρόβλημα στον κινηματογράφο. Συνεπώς, το ΚΚΕ θα στηρίξει με όλες του τις δυνάμεις τα αιτήματα των δημιουργών, χωρίς όμως αυταπάτες.

Τρίπτυχος «Προμηθέας»

Από την Πειραιώς 260 αρχίζει (7/7, 9μ.μ.) ο κύκλος «Προμηθέας» του Φεστιβάλ Αθηνών, που περιλαμβάνει τις εξής παραστάσεις, με θέμα το μυθικό ήρωα:

Στις 7/7, η ομάδα «Studio Oyukalari» της Τουρκάλας ηθοποιού Σαΐκα Τεκάντ ανεβάζει την παράσταση «Αντι-Προμηθέας» (με ελληνικούς υπέρτιτλους). Μια σύγχρονη εκδοχή του μύθου, για τον εγκλωβισμένο στο μικρόκοσμό του σύγχρονο άνθρωπο, που αγωνίζεται όχι για μεγάλες ιδέες, αλλά για τις μικρές, καθημερινές, ασήμαντες και ψεύτικες ανάγκες που δημιουργεί το κοινωνικό σύστημα.

Στις 9, 10/7, στο Παλαιό Ελαιουργείο Ελευσίνας, ο θίασος «Αττις» του Θόδωρου Τερζόπουλου θα παρουσιάσει τον αισχυλικό «Προμηθέα δεσμώτη», με Ελληνες, Τούρκους και Γερμανούς ηθοποιούς, σε μετάφραση και στις τρεις γλώσσες. Η εικαστική όψη της παράστασης είναι έργο του Γιάννη Κουνέλλη, η μουσική του Τάκη Βελλιανίτη.

Στο Ηρώδειο (15/7, 9 μ.μ.) θα παιχθεί «Ο Προμηθέας στην Αθήνα», από την πρωτοποριακή γερμανική ομάδα «Rimini Protokol», που ασχολείται με το «θέατρο ντοκουμέντο». Η παράσταση διαπλέκοντας τον αρχαίο μύθο με τη σύγχρονη πραγματικότητα, χρησιμοποιεί 100 ανώνυμους Αθηναίους (άνδρες και γυναίκες), οι οποίοι εκφράζουν, επί σκηνής, με ποιο πρόσωπο του αρχαίου μύθου ταυτίζονται.

Απολαυστική σάτιρα

Ο θίασος «Τέττιγες» ξεκινά τις καλοκαιρινές παραστάσεις του σήμερα (9 μ.μ.), στο δημοτικό θέατρο Περάματος, «Μίκης Θεοδωράκης», με την απολαυστική κωμωδία του Δημοσθένη Κ. Μισιτζή «Ο απηλπισμένος σύζυγος». Ακολουθεί παράσταση στις 14/7 (9 μ.μ.), στο Δημοτικό Κηποθέατρο Νίκαιας, στα πλαίσια του εκδηλώσεων του Δήμου Νίκαιας.

Το έργο, που γράφτηκε στην Κωνσταντινούπολη, το 1868, καυτηριάζει συμπεριφορές, ήθη, ανθρώπινα ελαττώματα, κοινωνικές συμβάσεις. Ο συγγραφέας καυτηριάζει την αστικοποίηση της ελληνικής κοινωνίας στην Κωνσταντινούπολη, το νεοπλουτισμό, την επίδειξη, τη σπατάλη, το γλωσσικό χάος και το μιμητισμό των ευρωπαϊκών ηθών. Η παράσταση μεταφέρει το έργο στο σήμερα, καταγγέλλοντας τις πρακτικές της σύγχρονης εξουσίας. Σκηνοθεσία Λεωνίδα Βαρδαρού, σκηνικά Μπάμπη Δαραδήμου, κοστούμια Μπέττυς Λυρίτη, μουσική επιμέλεια Γιάννη Νικολάου, επιμέλεια οπτικού υλικού Κώστα Σταματόπουλου, φωτισμοί: Ξενοφώντα Βαρδαρού, κίνηση Αγνής Παπαδέλη - Ρωσσέτου. Βοηθός σκηνοθέτη Κωνσταντίνα Κούτσιου. Παίζουν: Πάνος Ξενάκης, Κωνσταντίνα Κούτσιου, Κώστας Τζουβάρας, Δέσποινα Πόγκα, Λεωνίδας Βαρδαρός, Γιάννης Νικολάου.

«Αρωμα» Κρήτης

Εντονο άρωμα Κρήτης έχει η συναυλία του Μίλτου Πασχαλίδη, στο θέατρο Βράχων Βύρωνα (9/7, 9 μ.μ.). Την αγάπη του για την Κρήτη αναδεικνύει και το νέο του άλμπουμ «Ξένιος - Η Κρήτη εντός μου» - φόρος τιμής στο νησί, στη μουσική, στους ανθρώπους του. Ηδη, ξεχώρισαν πολλά από τα καινούρια του τραγούδια, όπως τα «Ξένιος», «Παρουσία», «Δεν πίνω μονάχος» στη νέα του εκδοχή - παρέα με τον Χρήστο Θηβαίο, «Παλιά καλοκαίρια» των Χάρη και Πάνου Κατσιμίχα ενορχηστρωμένα απ' τον Θάνο Μικρούτσικο, η συνεργασία του με τον Ψαραντώνη στο παραδοσιακό «Οσο βαρούν τα σίδερα». Εκτός από τραγούδια αυτού του δίσκου, θ' ακουστούν και παλαιότερα, καθώς και κάποιες επιλεγμένες διασκευές - εκπλήξεις.

Στη συναυλία, συμμετέχουν οι Ψαραντώνης, Γεωργία Νταγάκη, Γιώργος Ανδρέου, Ευτυχία Μητρίτσα, Στέλιος Κάτσαρης, Φρόσω Στυλιανού και εξαμελής ορχήστρα με υπεύθυνο τον σπουδαίο μουσικό Θύμιο Παπαδόπουλο. Εισιτήριο: 20 ευρώ.

«ΕΧΘΡΟΣ ΛΑΟΣ» ΜΕ ΤΗ ΘΕΑΤΡΙΚΗ ΟΜΑΔΑ ΤΟΥ ΠΑΜΕ
Σήμερα στο Κηποθέατρο της Νίκαιας

Σκηνή της παράστασης
Σκηνή της παράστασης
Η θεατρική ομάδα του ΠΑΜΕ παρουσιάζει, σήμερα (9 μ.μ.) στο Κηποθέατρο του Δήμου Νίκαιας την παράσταση «Εχθρός λαός». Παράσταση - δημιούργημα 45μελούς ομάδας εργατών, ανέργων, συνταξιούχων, φοιτητών, μεταναστών, παράλληλα με τις αγωνιστικές κινητοποιήσεις του ταξικού συνδικαλιστικού κινήματος. Μια παράσταση, που στήθηκε με μεράκι και με την πίστη ότι «η τέχνη, ο πολιτισμός είναι εφόδια, είναι τρόπος σκέψης, είναι στάση ζωής», που «προάγει τον άνθρωπο και αφυπνίζει συνειδήσεις».

Η πρόσκληση για την παράσταση αντιστοιχεί στην αγορά ενός λαχνού (5 ευρώ) για την οικονομική εξόρμηση του ΠΑΜΕ. Προσκλήσεις: Στο ΠΑΜΕ, στα ταξικά συνδικάτα και στην είσοδο του θεάτρου.

Ανοιξαν δύο μουσεία

Αρχισε η λειτουργία του Βυζαντινού Μουσείου Χίου (πλατεία Βουνακίου) και του Μουσείου της Ρωμαϊκής Αγοράς Θεσσαλονίκης.

Το Βυζαντινό Μουσείο Χίου στεγάζεται στο τέμενος Μετζιτιέ, διατηρητέο κτίριο των μέσων του 19ουαιώνα, όπου στεγάστηκαν οι αρχαιολογικές συλλογές του νησιού, μετά την απελευθέρωση. Από το 1980 λειτούργησε ως Βυζαντινό Μουσείο. Λειτουργεί από Τρίτη έως Κυριακή, 8.30 π.μ. - 2.30 μ.μ.

Ο αρχαιολογικός χώρος και το Μουσείο της Ρωμαϊκής Αγοράς Θεσσαλονίκης λειτουργούν, καθημερινά, εκτός Δευτέρας, 8.30 π.μ. - 3.00 μ.μ., με ελεύθερη είσοδο. Αρχισε να κατασκευάζεται στα τέλη του 2ου αι. μ.Χ. και ήταν μέχρι τον 5ο αιώνα το διοικητικό κέντρο της πόλης. Η αποκάλυψή της έγινε με ανασκαφές το 1962. Εκτίθενται ευρήματα από τις ανασκαφές του χώρου, που παρουσιάζουν την ιστορία της Αγοράς, αλλά και της πόλης της Θεσσαλονίκης.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ