Μέχρι τις 27/1 θα παίζεται - και αξίζει να τη δουν οι θεατρόφιλοι- η σημαντική παράσταση «Tejas Verdes» - το ξενοδοχείο βασανιστηρίων του Ισπανού συγγραφέα Fermin Cabal, σε σκηνοθεσία της Γιολάντας Μαρκοπούλου, στο «Συνεργείο». Στη Χιλή του 1973, το Tejas Verdes, ένα παλιό ξενοδοχείο στο Σαν Αντόνιο, λίγο έξω από το Σαντιάγκο, μεταβάλλεται σε ένα από τα πιο φρικτά κέντρα βασανιστηρίων. Ο Fermin Cabal διαλέγει πέντε γυναίκες από το πλήθος των βασανισθέντων που πέρασε από το παλιό ξενοδοχείο, για να καταγράψει μια ανεπανάληπτη εμπειρία και να σχολιάσει ένα απάνθρωπο γεγονός. Την παράσταση σκηνοθετεί η Γιολάντα Μαρκοπούλου. Η μετάφραση είναι της Εύης Στάθη, τα σκηνικά και τα κοστούμια της Αλεξάνδρας Σιάφκου, οι φωτισμοί της Ηλέκτρας Περσελή, η μουσική του Αλκη Κόλλια και η επιμέλεια κίνησης της Αντιγόνης Γύρα. Παίζουν: Μαρία Αιγινίτου, Βιολέτα Γύρα, Ρένα Κυπριώτη, Τάνια Παλαιολόγου και Δανάη Ρούσσου.
Παράλληλα, λειτουργεί έκθεση με θέμα τα βασανιστήρια τότε και τώρα. Δικτατορίες και βασανιστήρια του παρελθόντος, μαρτυρίες, προσωπικά αντικείμενα, λειτουργούν ως αποδείξεις ότι τα γεγονότα που διαδραματίστηκαν στη Χιλή, στα χρόνια του Πινοσέτ, έχουν συμβεί και αντίστοιχα συμβαίνουν ακόμα σε διάφορα σημεία του κόσμου.
Παίζουν: Αντζελα Ελ Ζέιντ, Δημήτρης Μικιός, Στέλιος Τσέκερης, Αγγελική Τόμπρου, Μαρκέλλα Φανού. Χορογραφίες Αννα Καραμήτσου, μουσική Αλεξάνδρα Κεντρώτη, σκηνικά - κοστούμια Σοφία Λογοθέτη, φωτισμοί Γιάννης Κωνσταντακόπουλος.
Στις 11/1 θα ξεκινήσουν στο θέατρο «Πολιτεία» οι παραστάσεις του άπαικτου στην Ελλάδα έργου του Γαλλορουμάνου δραματουργού Ματέι Βισνιέκ «Εθνικότητά μου: Το χρώμα του ανέμου», σε μετάφραση - σκηνοθεσία Ερσης Βασιλικιώτη. Το έργο συντίθεται από μικρά κομμάτια, που καθρεφτίζουν τη σύγχρονη παγκοσμιοποιημένη πραγματικότητα. Μικρές σκηνές, σκληρές, τραγικές και ταυτόχρονα αστείες. Η απομόνωση, το κυνήγι της πρωτιάς, οι κάθε λογής πλύσεις εγκεφάλου, οι χιλιάδες νεκροί στους απανταχού πολέμους, τα σουρεαλιστικά «σύνορα των παγκόσμιων ανθρωπίνων δικαιωμάτων» είναι κομμάτια ενός σπασμένου καθρέφτη που προσπαθούμε - κατά τον συγγραφέα - να συγκολλήσουμε για να δούμε την αρχική εικόνα που δεν τη γνωρίζουμε ακριβώς.
Σκηνικά - κοστούμια Ανθή Σοφοκλέους, σκηνοθεσία video Μαρία Λεωνίδα, μουσική επιμέλεια Τάνια Βασιλικιώτη. Παίζουν: Βασίλης Βλάχος, Γιώργος Μελισάρης, Νίκος Γκεσούλης, Θοδωρής Προκοπίου, Γιάννης Γλυμακόπουλος, Μαρία Κοσκινά, Μάρκος Στεφάνου.
«Μήδεια» τιτλοφορούνταν η χοροθεατρική παραγωγή που, πριν 15 χρόνια, καταξίωσε στην Ελλάδα και διεθνώς τον Δημήτρη Παπαϊωάννου και τη χοροθεατρική «Ομάδα Εδάφους» που είχε ιδρύσει, σε συνεργασία με την ομότεχνή του Αγγελική Στελλάτου. Η αριστουργηματική αυτή δημιουργία (με τον ίδιο ως Ιάσονα και την Αγγελική Στελλάτου ως Μήδεια) απέσπασε διεθνές βραβείο. Φέτος, ο πολυτάλαντος (εικαστικός, χορογράφος, χορευτής, σκηνοθέτης) Δημήτρης Παπαϊωάννου επιχειρεί την αναβίωση αυτής της παράστασης - και της «Ομάδας Εδάφους» - και για το σκοπό αυτό οργανώνει ακρόαση για άνδρες χορευτές και ηθοποιούς, από 18 ως 35 ετών. Ζητούμενα προσόντα για τους εξεταζόμενους είναι η πολύ καλή κίνηση, η άριστη φυσική κατάσταση, η μουσικότητα, η ακρίβεια στην κίνηση και η αντοχή. Πληροφορίες - δηλώσεις συμμετοχής μέχρι τις 11/1/2008, στο 210.3215.465 (13.00 - 17.00) και στο «edafos@otenet.gr».
Το πρόγραμμα περιλαμβάνει αποσπάσματα από διάσημα έργα, όπως «Κάρμεν», «Μπαγιαντέρα» «Μπολερό», «Σταχτοπούτα», «Ντάμα Πίκα», «Δον Κιχώτης», ενώ θα υπάρχουν και δύο εκπλήξεις πλέον του προγράμματος, που θα είναι κοινό και για τις τέσσερις βραδιές με τους ίδιους χορευτές. Στις 15 και 16 σε ειδική εμφάνιση ο Farukh Ruzimatov θα χορέψει και το «Αντατζεντο» (μουσική: Τ. Μάλερ και χορογραφία: Μ. Μπεζάρ), ενώ στις 17 και 18 σε ειδική εμφάνιση η Svetlana Zakharova θα χορέψει τον «Κύκνο» (χορογραφία: Μ. Φόκιν) και την «Αποκάλυψη» (χορογραφία: Μ. Χιρουγιάμο). Τα εισιτήρια, σε ιδιαίτερα αλμυρή τιμή, κυμαίνονται από 42 ευρώ μέχρι 120 (διακεκριμένη ζώνη).
Το πιανιστικό ντούο των Ναταλία και Αλέξις Μιρόσνικοφ ερμηνεύει έργα για δύο πιάνα, των Σούμπερτ, Ραχμάνινοφ και Στραβίνσκι, στις 9/1 (8.30 μμ), στην αίθουσα «Δημήτρης Μητρόπουλος» του Μεγάρου Μουσικής. Στη διάρκεια της 27χρονης κοινής επαγγελματικής πορείας του, το ζευγάρι των δύο διακεκριμένων Ρώσων μουσικών, που ζουν μόνιμα στην Ελλάδα, δραστηριοποιείται παγκοσμίως και με μεγάλη επιτυχία στο χώρο των συναυλιών, αλλά και της μουσικής εκπαίδευσης. Το πρόγραμμα περιλαμβάνει τα πασίγνωστα έργα του Φραντς Σούμπερτ «Φαντασία για τέσσερα χέρια, σε φα ελάσσονα, έργο 103» και «Βαλς» (μεταγραφή για δύο πιάνα από τον Σ. Προκόφιεφ), τα «Εξι κομμάτια για τέσσερα χέρια, έργο ΙΙ» του Σεργκέι Ραχμάνινοφ και τρία μέρη από το μπαλέτο «Πετρούτσκα» για δύο πιάνα του Ιγκόρ Στραβίνσκι.
«Κατέρρευσαν» δύο αποφάσεις του ΥΠΠΟ, που στηρίχτηκαν σε γνωμοδοτήσεις του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου (ΚΑΣ) και του Κεντρικού Συμβουλίου Νεότερων Μνημείων και εκδόθηκαν επί προεδρίας του Χρ. Ζαχόπουλου.
Το Ε' Τμήμα του Συμβουλίου της Επικρατείας (ΣτΕ) έκρινε ότι οι αποφάσεις για το ιστορικό κτιριακό συγκρότημα της «Κολούμπια» στον Περισσό και για το μεγαλύτερο μέρος της ρωμαϊκής οδού - που εντοπίστηκε στη Βέροια από ανασκαφές - παρουσιάζουν αντιφάσεις, υπάρχει κακή εφαρμογή της νομοθεσίας, έλλειψη αιτιολογίας και γι' αυτό επιστράφηκαν στο ΥΠΠΟ για να επανακριθούν.
Ειδικότερα, για τα τρία κτίρια της «Κολούμπια» που κατεδαφίστηκαν, το ΣτΕ έκρινε ότι η σχετική απόφαση του ΥΠΠΟ (21/3/2006) είναι άκυρη και πως το Κεντρικό Συμβούλιο Νεότερων Μνημείων αρκέστηκε στο γεγονός πως τα κτίρια δεν έχουν αρχαιολογική αξία, χωρίς να εξεταστεί η ιστορική τους σημασία. Από το 1931 ηχογραφήθηκαν εκεί μεγάλες επιτυχίες της ελληνικής μουσικής.
Για τη ρωμαϊκή οδό στη Βέροια, το ΣτΕ αναφέρει ότι στη γνωμοδότηση του ΚΑΣ, υπό τον Χρ. Ζαχόπουλο, δεν αιτιολογείται επαρκώς η κατάχωση της οδού.
Η διάσημη Συμφωνική Ορχήστρα Λονδίνου, με μαέστρο τον καταξιωμένο Ρώσο αρχιμουσικό Βαλέρι Γκεργκίεφ, δίνει συναυλίες (10, 11/1), στο Μέγαρο Μουσικής, με έργα Σιμπέλιους και Μάλερ. Το πρώτο μέρος και των δύο συναυλιών αφιερώνεται στο υψηλών δεξιοτεχνικών απαιτήσεων Κοντσέρτο για βιολί του Φινλανδού Γιαν Σιμπέλιους, με σολίστ τον βιολονίστα Λεωνίδα Καβάκο. Το δεύτερο μέρος διαφοροποιείται: στις 10/1 θα παρουσιαστεί η 4η Συμφωνία του Γκούσταβ Μάλερ, με τη Λόρα Κλέικομ να ερμηνεύει τα μέρη της σοπράνο, ενώ στις 11/1, η Συμφωνική του Λονδίνου θα ερμηνεύσει την 1η Συμφωνία του Μάλερ (την επονομαζόμενη «Τιτάν»).
Σε παιδιά με κώφωση ή προβλήματα ακοής παρουσιάζει η Εθνική Λυρική Σκηνή, σήμερα και αύριο, την όπερα για παιδιά «Η Σταχτοπούτα» του Ροσίνι. Στη σκηνή, θα βρίσκεται διερμηνέας, η οποία, μέσω της νοηματικής γλώσσας, θα εξηγεί την εξέλιξη της ιστορίας. Την παράσταση θα παρακολουθήσουν παιδιά που προέρχονται από δημοτικά σχολεία κωφών και βαρηκόων, δίχως την καταβολή χρηματικού αντιτίμου.