ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τετάρτη 8 Οχτώβρη 1997
Σελ. /32
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΑΡΧΑΙΑ ΛΑΤΟΜΕΙΑ ΠΑΡΟΥ
Ψήφισμα - καταγγελία του συνεδρίου

Με ψήφισμα - καταγγελία για την ύπαρξη λατομείων στην περιοχή Μαραθίου Πάρου,τα οποία προσβάλλουν τα αρχαία λατομεία, έκλεισε το Α Διεθνές Συνέδριο Αρχαιολογίας Πάρου και Κυκλάδων "Πάριο Λίθος".

Συγκεκριμένα στο ψήφισμα υπογραμμίζεται ότι: "τα αρχαία λατομεία αποτελούν κορυφαίο και σύνθετο μνημείο τέχνης, τεχνολογίας, γεωλογίας απ' όπου προέκυψε το σπουδαιότερο και σπανιότερο είδος μαρμάρου, ο Λυχνίτης.Τα λατομεία Μαραθίου είναι χαρακτηρισμένος αρχαιολογικός χώρος από το 1974,όμως οι τεράστιες σύγχρονες εκμεταλλεύσεις βρίσκονται σε απαγορευτικά μικρή απόσταση από τα αρχαία.

Επίσης, τα λατομεία ανοιχτής εξόρυξης της κοιλάδας Λάκκων είναι αρχαιότερα και από εκείνα του Μαραθίου και πρέπει να τύχουν άμεσης νομοθετικής προστασίας.Σωζόμενοι τεράστιοι όγκοι λατύπης περιέχουν αρχαία ημίεργα γλυπτά. Επιβάλλεται, επίσης, η άμεση απομάκρυνση σκουπιδιών και μπαζών με σκοπό τον ευπρεπισμό του χώρου.

Η ζώνη Μαραθίου - Λάκκων αποτελεί σύνθετο έργο ανθρώπου και φύσης. Πρέπει να αναληφθούν προσπάθειες διαφύλαξής της, μετατροπής της σε αρχαιολογικό- πολιτιστικό πάρκο και αναστήλωσης των κτιρίων στο Μάραθι,τα οποία αφού αναπαλαιωθούν (αποτελούν σημαντικό δείγμα βιομηχανικής αρχιτεκτονικής του 19ου αιώνα) θα αποδοθούν για πολιτιστική και επιστημονική χρήση.

Τέλος, επιβάλλεται η άμεση δημιουργία φορέα και επιτροπών από ειδικούς του Συνεδρίου, με στόχο την υλοποίηση των πορισμάτων του Συνεδρίου και της Στρογγυλής Τράπεζας, σε συνεννόηση με την Αρχαιολογική Υπηρεσία".

Το ψήφισμα - καταγγελία του συνεδρίου θα επιδοθεί και στην Ουνέσκο,με σκοπό την ένταξη της ζώνης λατομείων Μαραθίου - Λάκκων στο διεθνή κατάλογο πολιτιστικών μνημείων.

ΚΕΡΑΜΕΙΚΟΣ
Εν κρυπτώ δρα η "Μετρό"

Ακριβώς τη στιγμή που στην οδό Πανεπιστημίου συμβαίνουν "μύρια όσα", η "Αττικό Μετρό" συνεχίζει να αποδεικνύει καθημερινά ότι δεν έχει συναίσθηση των ευθυνών της.Χτες στις 11 πμ, χωρίς να έχει ειδοποιηθεί η αρμόδια Γ Εφορεία Προϊστορικών και Κλασικών Αρχαιοτήτων ούτε καν το ΥΠΠΟ,τα μηχανήματα της εταιρίας "στρατοπέδευσαν" μπροστά στο σχεδιαζόμενο σταθμό του Κεραμεικού και ετοιμάστηκαν να αρχίσουν τη διάνοιξη της πιλοτικής σήραγγας,σύμφωνα με πρόσφατη απόφαση - κατά πλειοψηφία - του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου.

Η Γ ΕΠΚΑ, στο παρά πέντε, βρέθηκε στον Κεραμεικό και διαπίστωσε όχι μόνο τις προθέσεις της κατασκευάστριας εταιρίας, αλλά και την απουσία των δύο επιτροπών - δε συγκροτήθηκαν ακόμα - που πρέπει να παρακολουθούν τις εργασίες,σύμφωνα με το σχετικό όρο που έχει θέσει το ΚΑΣ.

Οι αρχαιολόγοι της Εφορείας ζήτησαν την παρέμβαση της πολιτικής ηγεσίας και με εντολή του γενικού γραμματέα του ΥΠΠΟ, Ευγένιου Γιαννακόπουλου, τα μηχανήματα σταμάτησαν μέχρι να συσταθούν οι επιτροπές.

Ωστόσο, πρέπει να αναφερθεί ότι ύστερα από τα τελευταία γεγονότα στην οδό Πανεπιστημίου, αλλά και την ύπαρξη της μελέτης των συγκοινωνιολόγων που προτείνει παράκαμψη του αρχαιολογικού χώρου, σύσσωμος ο αρχαιολογικός χώρος ζητάει να μην προχωρήσει η "Αττικό Μετρό" στη διάνοιξη της πιλοτικής σήραγγας,δεδομένου ότι κι αυτή ενδεχομένως να αποδειχτεί μοιραία για τον Κεραμεικό και ζητά να επανεξεταστεί το θέμα από το ΚΑΣ.Μάλιστα δηλώνουν έτοιμοι να προσφύγουν ακόμα και στο Συμβούλιο της Επικρατείας.

Σημειώνεται, δε, ότι και η Γερμανική Αρχαιολογική Σχολή δηλώνει ανήσυχη για τη διάνοιξη της σήραγγας και την τύχη του Κεραμεικού.

Υπενθυμίζουμε ότι πρόσφατα ο γενικός γραμματέας του ΥΠΠΟ, ενημερώνοντας τα μέλη του ΚΑΣ, είπε ότι "τα αποτελέσματα της πιλοτικής σήραγγας θα συνεκτιμηθούν με τη μελέτη των συγκοινωνιολόγων, ώστε να αποφανθεί τελικά το Συμβούλιο". Πάντως όλοι γνωρίζουν ότι και το παραμικρό λάθος στον Κεραμεικό θα είναι μη αναστρέψιμο και καταστροφικό για τις εκτεταμένες, μοναδικές αρχαιότητες.

Δ. Μ.

Μνημεία στο... φως

Την ανάγκη φωτισμού μνημείων της αρχαίας, βυζαντινής και νεότερης πολιτιστικής κληρονομιάς, διαπίστωσαν.... ξαφνικά οι υπουργοί Πολιτισμού, Ευάγγελος Βενιζέλος και Ανάπτυξης, Βάσω Παπανδρέου.Και να πει κανείς ότι μόλις ανακαλύφθηκε ο φωτισμός; Εδώ φτάσαμε στον Αρη... Το έργο του φωτισμού αναλαμβάνει η ΔΕΗ, αλλά μελέτες ακόμα δεν υπάρχουν.Το χειρότερο είναι πως το όλο εγχείρημα δείχνει μάλλον πρόχειρο, αφού σε ερώτηση σχετικά με την ύπαρξη και περιβαλλοντικών μελετών, που να διαπιστώνουν αν υπάρχει κίνδυνος πιθανής διατάραξης του περιβάλλοντος αναφέρθηκε ότι δεν υπάρχουν. Θυμίζουμε τα Μετέωρα και τις σχετικές διαμαρτυρίες, τόσο του μοναστικού κύκλου όσο και οικολόγων.

Συγκεκριμένα από τους προϊστορικούς και κλασικούς χώρους επιλέχθηκαν ο Λόγγος Εδεσσας και ο αρχαιολογικός χώρος των Δελφών.Από τα βυζαντινά και μεταβυζαντινά μνημεία τα εξής: Ιουστινιάνειο τείχος (Καστοριά), Κάστρο Ιωαννίνων,Κάστρο Αγίας Μαύρας (Λευκάδα), Κάστρο Ακροκορίνθου,Κάστρο Φαναρίου (Καρδίτσα), Μονή Δαφνίου,Κάστρο Μυτιλήνης,Φορτέτζα Ρεθύμνου.Από τα νεότερα μνημεία η ΔΕΗ θα φωτίσει την Ολυμπιακή Ακαδημία και το μνημείο Κουμπερτέν στην Ολυμπία.

Την εκπόνηση των μελετών, οι οποίες θα υποβληθούν προς έγκριση στο Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο, αναλαμβάνει η ΔΕΗ, όπως επίσης την κατασκευή των έργων και τη συντήρησή τους με προσωπικό της, για το πρώτο εξάμηνο της λειτουργίας τους. Ο υπουργός Πολιτισμού δήλωσε ότι θα υπάρχει απευθείας συνεργασία με τις κατά τόπους αρμόδιες Εφορείες.

Μετά το πέρας του πρώτου εξαμήνου, τη συντήρηση του φωτισμού θα αναλάβουν οι αρμόδιοι για τα μνημεία φορείς.

"Γυάλινος κόσμος" στο "Εμπρός"

Ενας χώρος πυροδότησε την παράσταση του θιάσου "Μορφές" για να ανεβάσει το "Γυάλινο κόσμο" του Τενεσί Ουίλιαμς.Ο χώρος του θεάτρου "Εμπρός" επιβλήθηκε από μόνος του, σαν ο ιδανικός θεατρικός τόπος για τα δύο επίπεδα που απαιτούσε το έργο. "Υπέβαλε τη δική του άποψη για τη διανομή και απαίτησε τους δικούς του ανθρώπους",κατά τον σκηνοθέτη Δημήτρη Μαυρίκιο.Ετσι, η Ράνια Οικονομίδου,που διδάσκει στη σχολή του "Εμπρός" μαζί με τους τρεις σπουδαστές, τους Αγγελική Παπαθεμελή, Νίκο Κουρή και Αγη Εμμανουήλ θα ενσαρκώσουν τους ρόλους του έργου, που ανεβαίνει στην πρωτότυπη μορφή του. Χαρακτηριστικό στοιχείο αποτελεί η χρήση μιας οθόνης που, με βάση τη φαντασία του, ο σκηνοθέτης μπορεί να χρησιμοποιήσει όσο θέλει. Τη μουσική υπογράφει ο Νίκος Κυπουργός,με πρόθεση, όπως ο ίδιος είπε, "να διαδραματίσει ουσιαστικό ρόλο στο έργο".Τα τραγούδια του "Γυάλινου Κόσμου" περιλαμβάνονται στο δίσκο "AENIGMA EST",που κυκλοφορεί αυτές τις μέρες από την εταιρία "Σείριος" σε συνεργασία με τη "Λύρα", με μουσική και τραγούδια του Νίκου Κυπουργού για παραστάσεις και ταινίες που σκηνοθέτησε ο Δημήτρης Μαυρίκιος ("Γυάλινος κόσμος", "Σαλώμη", "Ρωμαίος και Ιουλιέτα", "Εξι πρόσωπα ζητούν συγγραφέα"). Περιέχει επίσης και το ανέκδοτο τραγούδι "Ραλέιλε" για την ομώνυμη ταινία του Δ. Μαυρίκιου, που βρίσκεται ακόμα στο στάδιο της προετοιμασίας.

Πεντάχρονος "Αντικινηματογράφος"

Πεντάχρονο θα είναι σε λίγο καιρό το περιοδικό "Αντικινηματογράφος". Το 19ο τεύχος του περιλαμβάνει ενδιαφέρουσα ύλη, όπως συνέντευξη με τον Σεργκέι Μποντρόφ, έναν από τους σημαντικότερους σύγχρονους Ρώσους σκηνοθέτες και αφιέρωμα για τον Αντρέι Ταρκόφσκι και το έργο του. Το κεντρικό θέμα του περιοδικού αφορά τη σχέση κινηματογράφου - αρχιτεκτονικής με σχετικές μελέτες, συνεντεύξεις με τους σκηνοθέτες Δημήτρη Αθανίτη και Πέτρο Σεβαστίκογλου και αναφορά στο έργο του Μικελάντζελο Αντονιόνι. Επίσης, ο αναγνώστης θα συναντήσει μια συνέντευξη της οπερατέρ Κατερίνας Μαραγκουδάκη, παρουσιάσεις των Φεστιβάλ: Καννών, Ντοβίλ, Παντέν και Λάρισας, απόσπασμα από το βιβλίο του Αλέξη Δαμιανού "Ηνίοχος", κριτικές ταινιών και άλλα θέματα θεωρητικού ενδιαφέροντος ή της επικαιρότητας.

Παραμυθο-θεατρική "Κόκκινη κλωστή"

Εκδήλωση γνωριμίας με την παιδική θεατρική βιβλιοθήκη "Η Κόκκινη Κλωστή" της Ζωής Βαλάση,πραγματοποιούν οι εκδόσεις "Ελληνικά Γράμματα", τη Δευτέρα 13/10, στις 7 μμ, στη "Στοά του Βιβλίου". Θα παρουσιαστούν τα έργα της εκλεκτής συγγραφέως "Το καλικαντζαράκι των Χριστουγέννων", "Ο χιονάνθρωπος της Πρωτοχρονιάς", "Η τρελή Αποκριά", "Η παράξενη νύχτα", "Η χώρα των πουλιών", "Το χρυσολούλουδο" και "Ο κλέφτης των αστεριών". Το θεατρικό λόγο θα ζωντανέψει η ηθοποιός Ανθή Ανδρεοπούλου,την κίνηση οι κλόουν Μαρία και Φρανσίσκο,τα τραγούδια η Αντιγόνη Ζαφειροπούλου,ενώ τα σκηνικά και οι τρισδιάστατες μακέτες είναι του Κωστή Βαλάση.

"Περιμένοντας" αυτόν που δε θα 'ρθει

Ενα από τα σημαντικότερα έργα - "σταθμός" του σύγχρονου παγκόσμιου δραματολογίου, που επηρέασε τη δραματουργία πολλών συγγραφέων, που ο πολλαπλά ερμηνευόμενος συμβολισμός του προβλημάτισε και απασχόλησε μελετητές και κριτικούς θεάτρου σε όλο το δυτικό κόσμο, που η κατάταξή του σε κάποια αισθητική τάση του θεάτρου δυσκολεύει ακόμα (ορισμένοι το κατέταξαν στο "παράλογο θέατρο"), το έργο του Σάμουελ Μπέκετ "Περιμένοντας τον Γκοντό" ανεβαίνει, αύριο, στο θέατρο "Τζένη Καρέζη",σε σκηνοθεσία Γιάννη Ιορδανίδη,μετάφραση Αντρέα Σαραντόπουλου.Παίζουν: Κώστας Καζάκος, Πέτρος Φιλιππίδης, Γιάννης Μποσταντζόγλου, Σταμάτης Τζελέπης, Ορέστης Κωνσταντίνου.Ο "Γκοντό" ήταν το δεύτερο θεατρικό έργο του Μπέκετ και με δυσκολία κατάφερε να στεγαστεί σ' ένα θεατράκι. Το ξάφνιασμα όμως που προκάλεσε η παράσταση το 1952 καθιέρωσε το δραματουργό σαν "μεσσία" της θεατρικής πρωτοπορίας.

"Οποιος έχει αποπειραθεί" - είπε σε χτεσινή συνέντευξη Τύπου ο Κώστας Καζάκος - να αναλύσει το έργο αυτό, έχει βρεθεί υπόλογος. Περιλαμβάνει τα πάντα που έχουν σχέση με τη ζωή. Είναι ένα απόλυτα λαϊκό έργο, με την έννοια της πλατιάς απήχησης". Από την πλευρά του ο σκηνοθέτης Γιάννης Ιορδανίδης προσέγγισε τον Μπέκετ και το έργο με βάση το βουβό κινηματογράφο και το τσίρκο.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ