ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σάββατο 14 Γενάρη 1995
Σελ. /32
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Ενας Ικαρος στους ουρανούς

Συμπληρώνεται περίπου ένας μήνας από το θάνατο του γλύπτη Νίκου Ικαρη

Στα τέλη του περασμένου χρόνου πέθανε στη Νέα Υόρκη, σε ηλικία 74 χρόνων, ο διεθνώς γνωστός γλύπτης Νίκος Ικαρης,όπως μας ενημερώνει ο εκεί ανταποκριτής μας Χρ. Νικολόπουλος.Οπως συγκεκριμένα αναφέρει, "ο Ν. Ικαρης γεννήθηκε στην Ικαρία και σπούδασε στην "Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών". Με υποτροφία συνεχίζει τη μαθητεία του στο Παρίσι. Πήρε ενεργά μέρος στην Εθνική Αντίσταση και διώχτηκε για τη δράση του. Μέχρι το τέλος της ζωής του παρέμεινε φίλος και ενισχυτής του αριστερού κινήματος. Το 1960 εγκαταστάθηκε μόνιμα στη Ν. Υόρκη, όπου δίδαξε επί 8 χρόνια στο κολέγιο Kingsborovgh του Πανεπιστημίου της Ν. Υόρκης. Στη μακρόχρονη εικαστική του πορεία, δημιούργησε ένα ποικίλο και σημαντικό έργο, με πηγή έμπνευσης από την ελληνική μυθολογία, αλλά και από τους αγώνες των λαών".

"Το 1978 φιλοτέχνησε σε μπρούντζο, τον ανδριάντα του εθνάρχη της Κύπρου, αρχιεπισκόπου Μακαρίου. Το έργο φιλοξενείται στο "Εθνικό Μουσείο" στη Λευκωσία. Το 1981 φιλοτέχνησε το ορειχάλκινο έργο "Ικαρος", που βρίσκεται στην είσοδο του λιμανιού της Ικαρίας. Εχει ύψος 16.50 μέτρα και ζυγίζει 5 τόνους. Χαρακτηρίστηκε "Κολοσσός του Αιγαίου". Εκανε, επίσης, τα αγάλματα: του Πυθαγόρα στη Σάμο, του Μ. Αλεξάνδρου στη Μακεδονία, του Ιπποκράτη στην Κω κ.ά. Ξεχωριστή θέση στη δημιουργία του κατέχει το πρόπλασμα με θέμα την εξόντωση 1.300 πατριωτών από τους Γερμανούς κατακτητές το 1943 στα Καλάβρυτα. Το έργο αυτό προοριζόταν για το προαύλιο του "Μουσείου Θυσίας", σ' αυτή τη μαρτυρική πόλη. Εφτιαξε ακόμα προτομές διαφόρων επιστημόνων: Αϊνστάιν, Φλέμινγκ, Παπανικολάου και άλλων προσωπικοτήτων. Από τα έργα του σε άλλες χώρες ξεχωριστή θέση κατέχει η ορειχάλκινη σύνθεση του "Ανθρακωρύχοι", που βρίσκεται στο Rovr της Γερμανίας. Είχε πάρει μέρος σε πολλές διεθνείς εκθέσεις, ενώ έργα του βρίσκονται σε πολλές ιδιωτικές και δημόσιες συλλογές, καθώς και στην Εθνική Πινακοθήκη".

Εικαστικές αχτίδες

Με ενδιαφέρουσες εκθέσεις συνεχίζεται ο Γενάρης. Στην γκαλερί "Ζυγός" (Βασ. Σοφίας 65) φιλοξενείται μέχρι τις 23 Γενάρη, έκθεση ζωγραφικής των: Κ. Καρνάβα, Δ. Λουκόπουλου, Μ. Πολυμέρη.Τίτλος της "Ερωτικά".Καθένας από τους παραπάνω καλλιτέχνες, με την ισχυρή προσωπική φωνή του συνθέτει ένα σύνολο εντυπωσιακό που αντανακλά δυναμισμό και έντονο ερωτισμό στην κοινή θεματολογία τους. Στον ίδιο χώρο από τις 26 Γενάρη Θα παρουσιάζονται κεραμικά της Κ. Μητροπούλου.

  • Στην γκαλερί "Χρυσόθεμις" (25ης Μαρτίου 20, Χαλάνδρι) εκτίθενται έργα ζωγραφικής του Τ. Σιδέρη.Πρόκειται για την 30ή έκθεση έργων του καλλιτέχνη, στην οποία παρουσιάζει 22 πίνακες. Στη ζωγραφική του ο Τ. Σιδέρης αναζητά την απλή άποψη των θεμάτων, τα λαϊκά μαγαζιά, τα καφενεία, τα μανάβικα, τους ανθρώπους που γίνονται ένα με το περιβάλλον τους. Οι υπερρεαλιστικές διαστάσεις στο έργο του και οι χρωματικές δυναμικές του, φέρνουν τη ζωγραφική του κοντά στη βυζαντινή αγιογραφία. Η έκθεσή του θα διαρκέσει μέχρι τις 3 Φλεβάρη.
  • Σε διαφορετικό ύφος κινείται η ζωγραφική δημιουργία του Γιάννη Μιχαηλίδη,που φιλοξενείται μέχρι τις 28 Γενάρη στην γκαλερί "Νέες Μορφές" (Βαλαωρίτου 9). Οπως σημειώνεται στον κατάλογο, "στον κύκλο δουλιάς που παρουσιάζει, ένα καινούργιο στοιχείο επεμβαίνει και διαφοροποιεί τη σχέση του πίνακα με το χώρο. Φύλλα ασημιού καλύπτουν ενμέρει τον πίνακα, δημιουργώντας κλειστές - απροσπέλαστες επιφάνειες, ενώ τα ανοίγματα αφήνουν την προοπτική της εικόνας να σε παρασύρει σ' αυτό το αινιγματικό παιχνίδι, που είναι ο διάλογος της μορφής με το χώρο".
  • Δημιουργίες των τελευταίων δύο χρόνων παρουσιάζει από τις 17 Γενάρη, στην αίθουσα τέχνης "Σκουφά" (Σκουφά 4), ο Στέλιος Κατσούλης.Πρόκειται για τη δεύτερη ατομική του έκθεση. Στη ζωγραφική του δημιουργία, ο καλλιτέχνης επιδιώκει την απόδοση του φωτός μέσα από το καθαρό χρώμα και τις χρωματικές αρμονίες. Η έκθεσή του θα διαρκέσει μέχρι τις 5 Φλεβάρη.
  • Εκθεση ζωγραφικής - κατασκευών της Ελένης Σιδηροπούλου εγκαινιάστηκε πριν λίγες μέρες στην αίθουσα τέχνης "Αστρολάβος" στον Πειραιά (Ανδρούτσου 140). Οπως σημειώνεται στον κατάλογο, "τόσο στη ζωγραφική σε τελάρο, όσο και στις γλυπτικές κατασκευές της, επιτυγχάνει μ' ένα καθαρά προσωπικό ύφος γραφής προοπτικές αποδόσεις λυρικού χαρακτήρα. Η προβληματική της πηγάζει, τόσο από τη σχέση της ευθείας με την απλή γεωμετρική φόρμα, που προκύπτει απ' αυτήν, όσο και από τη χρήση ψυχρών, θερμών χρωμάτων "εν σειρά", που με τις κατάλληλες διαβαθμίσεις προσδίδουν τον απαιτούμενο ζωγραφικό όγκο".
  • Τέλος, στην γκαλερί "Ολγα Γεωργαντέα" (Βασ. Παύλου 102, Βούλα) εγκαινιάζεται στις 23 Γενάρη, έκθεση έργων του Βαγγέλη Γκιόκα."Τα έργα του Β. Γκιόκα, αναφέρεται στον κατάλογο, συνεχίζουν να εκπέμπουν το συναίσθημα της αυθόρμητης και αυτόματης γραφής επίτοιχων σκηνών της παλαιολιθικής εποχής. Κάθετες και εγκάρσιες γραμμές υποδηλώνουν αντί να περιγράφουν με ακρίβεια σχήματα καραβιών, ψαριών, κερασφόρων ζώων, δέντρων και ανθρώπων, που μερικές φορές συνυφαίνονται και μεταπλάθονται αλλάζοντας υπόσταση". Η έκθεση θα διαρκέσει μέχρι τις 23 Φλεβάρη.
Αναζήτηση της διαχρονικότητας

Εγκαινιάστηκε πριν λίγες μέρες στην "Αίθουσα Τέχνης Αθηνών" (Γλύκωνος 4), έκθεση έργων ζωγραφικής του Νίκου Στρατάκη.Μέχρι τις 31 Γενάρη, θα παρουσιαστούν 15 συνθέσεις και τοπία, λάδια σε μουσαμά, τα οποία αποτελούν την πρόσφατη εικαστική δημιουργία του καλλιτέχνη. Οπως χαρακτηριστικά σημειώνεται στον κατάλογο, "ο μοντερνισμός του Ν. Στρατάκη εδρεύει ακριβώς στην αναζήτηση της διαχρονικότητας και στην άρνησή του να είναι ένας απλός μάρτυρας του καιρού του ή ένας υμνητής του παρελθόντος. Είναι πεισμένος πως η αξία του έργου βρίσκεται έξω από το χρόνο. Μας εξηγεί πως ένα έργο δε γεννιέται από ένα στιλ προσκολλημένο σε μία εποχή, αλλά από τα διάφορα συναισθήματα που προκαλεί. Γι' αυτό το λόγο αρνείται να πακτώσει τα θέματά του σε μια κάποια πραγματικότητα, ή να τα εκμοντερνίσει συνδέοντας με ανεκδοτολογικό τρόπο σκόρπια στοιχεία. Εάν η ζωγραφική του Ν. Στρατάκη είναι εξαιρετικά απαιτητική, ζωγραφική μιας μεγάλης τεχνικής ποιότητας, είναι επίσης ευαίσθητη στην επιλογή των θεμάτων και αυθόρμητη στον τρόπο που πλησιάζει το μουσαμά".

Μορφές στο χρόνο

Αρκετά γνωστοί ή λιγότερο γνωστοί άνθρωποι, που στήριξαν και σφράγισαν τη σύγχρονη πολιτιστική μας ταυτότητα, περνούν από τις σελίδες του Ημερολογίου 1995 του Συλλόγου Εργαζομένων της Ιονικής Τράπεζας.Ο ζωγράφος Θέμος Αυγερινός,καταθέτοντας την προσωπική του αίσθηση για τις μεγάλες πνευματικές μορφές, ζωγράφισε τα πορτρέτα του Κάρολου Κουν,της Μελίνας Μερκούρη,της Ελλης Αλεξίου,της Κατίνας Παξινού,του Μάνου Χατζιδάκι,του Γιάννη Τσαρούχη κ.ά.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ