ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Παρασκευή 17 Φλεβάρη 1995
Σελ. /32
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Πρόσωπα της ιστορίας

Η προβληματική του Τζιόρτζιο Αμέλιο στην ταινία του "Λαμέρικα",περνά μέσα από τις συμπληγάδες του ιστορικού γίγνεσθαι, στην εκπνοή του 20ού αιώνα. Ενός αιώνα που φέρει πάνω του χαραγμένα τα σημάδια της κοινωνικής σήψης, της πτώχευσης ιδεών και αξιών ενός κόσμου που απανθρωπίζει την ανθρωπότητα. Που κομπάζει για τις τεχνολογικές της κατακτήσεις, αδιαφορώντας για την ανθρώπινη μοίρα, και η οποία στα ζωώδη βλέμματα των κυρίαρχων, φαντάζει σαν απλό και αναγκαίο εξάρτημα στη μηχανή του κέρδους τους.

Ο Αμέλιο προσδίδει στην κινηματογραφική εικόνα του την αίσθηση ενός ντοκουμέντου που κραυγάζει για τις ψεύτικες ελπίδες που έταξαν η Ιταλία στη γειτονική Αλβανία. Μέμφεται το "ορθολογικό" προσωπείο του καπιταλισμού και υμνεί τη ζωή ως υπέρτατη αξία της ανθρώπινης ύπαρξης. Το βλέμμα του συλλέγει από τους κατοίκους της Αλβανίας την απόγνωση στα γεμάτα ρυτίδες πρόσωπά τους, για να τη μετατρέψει μέσα στο φακό του σε υλικό, που θα"οπλίσει" τη συνείδηση του θεατή με ενοχές για την κατάντια των συνανθρώπων του. Η ταινία δεν ενθουσιάζει μόνο με την, πραγματικά δυνατή, αισθητική της - κράμα ντοκουμέντου και μυθοπλασίας - αλλά με το σοκ που προκαλεί στην ανθρώπινη ευαισθησία. Η ταινία είναι από τις καλύτερες που έχουμε δει τα τελευταία χρόνια.

  • Ο Ζαν Γιμού στην ταινία του "Να ζεις" προβάλλει τα ίδια βασανιστικά ερωτήματα που απασχολούν την ανθρώπινη ύπαρξη. Το ιστορικό πλαίσιο της ταινίας αποτελεί κυρίαρχο συστατικό για την εικονογράφηση της κινέζικης κοινωνίας, διατρέχοντάς την από την εποχή λίγο πριν τη νικηφόρα επέλαση της κόκκινης στρατιάς του Μάο, μέχρι και μερικά χρόνια μετά την Πολιτιστική Επανάσταση. Ο σκηνοθέτης κινηματογραφώντας τη ζωή μιας κινέζικης οικογένειας μέσα σ' αυτό το ιστορικό πλαίσιο, προβάλλει την αισιόδοξη όψη της ζωής. Ζωή για τον ίδιο "είναι να διαθέτεις ελπίδα, όταν βλέπεις κατάματα τις δυσχέρειες και τους δύσκολους καιρούς".Η σκηνοθεσία του δεν ξοδεύεται στη χρήση μιας υπέρμετρα ευαισθητοποιημένης κινηματογραφικής γραφής για να παγιδεύσει το θεατή, αλλά στην ανάπτυξη ενός λόγου που ανάβει τη φλόγα της ελπίδας, και όπου το λάθος μεταμορφώνεται σε θετική σπουδή για τα μέλλον της ανθρωπότητας. Σ' αυτό το αντάριασμα της επιθυμίας του να εξυμνήσει την ελπίδα της ανθρωπότητας, έχει συμπαραστάτες τις πρωταγωνιστικές παρουσίες της Γκόνγκ Λι και του Γκε Γιού.
  • Με την πρώτη μεγάλη μήκους ταινία του "Αντίο Βερολίνο",ο Δημήτρης Αθανίτης επιχειρεί να ιχνογραφήσει τα πλέγματα της κινηματογραφικής δημιουργίας. Ο ήρωάς του είναι μια αγνή και παθιασμένη για τον κινηματογράφο μορφή, που προσπαθώντας να γυρίσει την πρώτη του ταινία, συναντά την αδιαφορία του εμπορικού κυκλώματος. Με λιτά, εκφραστικά μέσα, μαυρόασπρη φωτογραφία και φυσικά σκηνικά της μεγαλούπολης, ο Αθανίτης κυνηγά να συλλάβει τις λεπτομέρειες που κρύβει η αστραφτερή επιφάνεια του γυάλινου κόσμου της οθόνης. Οι χαρακτήρες του αποτελούν, στην ουσία, προεκτάσεις μιας ζωής που τέμνει ένα κινηματογραφικά στημένο τρόπο συμπεριφοράς. Το τραγικό μέσα στο κινηματογραφικό φακό του, συνυπάρχει με το κωμικό. Γίνονται ένα και μ' αυτή τη συμμαχία ο σκηνοθέτης φτιάχνει μια ιστορία που ακολουθεί τους καθημερινούς θορύβους της πόλης. Το μαυρόασπρο της φωτογραφίας καταργείται και δέχεται τις "πολύχρωμες" πινελιές των ήχων, που ακροβατούν ανάμεσα στις μουσικές ραπ, ροκ, μιούζικαλ και κλασικής. Ο κόσμος του είναι ο σημερινός, με τους πολλούς εκκωφαντικούς ήχους, ή με τις ρομαντικές αναλαμπές του χτες, γεμάτος αντιθέσεις που οξύνουν τη φαντασία και αμβλύνουν τη λογική ή και το αντίστροφο. Η ταινία δεν προσπαθεί να ανοίξει πόρτες διαφυγής από την πραγματικότητα. Αντίθετα, επιχειρεί να μαθητεύσει μέσα της.

Γεράσιμος ΒΑΚΡΟΣ

Τρεις γυναίκες, τρεις φίλες, παίρνουν μια μεγάλη απόφαση. Ν' αλλάξουν τη στάση τους απέναντι στη ζωή και να την αντιμετωπίσουν με δύναμη για να μπορέσουν να υπάρξουν ως ανεξάρτητα και αυτόνομα όντα. Αυτά συμβαίνουν στο καινούριο έργο του Δημήτρη Κεχαϊδη και της Ελένης Χαβιαρά "Με δύναμη από την Κηφισιά",το οποίο παρουσιάζει η "νέα Σκηνή" στο "Θέατρο της οδού Κυκλάδων".Η σκηνοθεσία είναι του Λευτέρη Βογιατζή,τα σκηνικά - κοστούμια της Θάλειας Ιστικοπούλου και η ηχητική σύνθεση του Δημήτρη Ιατρόπουλου.Τους ρόλους ερμηνεύουν: Μαρία Κατσανδρή, Αμαλία Μουτούση, Ανέζα Παπαδοπούλου και Μαρία Σκουλά.

  • Στην εκδήλωση που διοργανώνει η Ελληνική Λέσχη Βιβλίου την Κυριακή (6μμ) στο Πάρκο Ελευθερίας, η Μάρω Βαμβουνάκη θα παρουσιάσει το βιβλίο της "Λουλούδι της κανέλας".
  • Την περιπλάνησή του στην οθόνη ξεκινά τη Δευτέρα (5.30μμ), το 8ο Φεστιβάλ "Κινηματογράφος και πραγματικότητα",που θα πραγματοποιηθεί στο Γαλλικό Ινστιτούτο Αθηνών.
  • Την ίδια μέρα, στις 8 το βράδυ, οι: Ν. Κούνδουρος και Αν. Τύρος,θα παρουσιάσουν τον Αλέξη Δαμιανό.

Η ΣΥΓΧΡΟΝΗ ΕΠΟΧΗ ΠΡΟΤΕΙΝΕΙ

  • "Κομμουνιστικές αξίες και σοσιαλιστικές" (Συλλογικό) (ΣΕ)
  • "Ιστορία της Εθνικής Αντίστασης" (Συλλογικό) (ΣΕ)
  • Τ. Πρίστλεϊ "Οδός αγγέλων" (ΣΕ)
  • Ν. Κοσμά "Ο Τήγανος" (Δωδώνη)
  • Γ. Μ. Μαρίνος "Το ηφαίστειο" (ΣΕ)
  • Μία ξενάγηση στη δεκάχρονη μουσική πορεία του θα μας προσφέρει από αύριο και μέχρι την Τρίτη, ο Δ. Ζερβουδάκης στη σκηνή του "Μετρό" (Γκύζη 47 και Κάλβου 83).
  • Η παράσταση του Κώστα Γανωτή "Παραμυθία Τριανταφυλλιάς" φιλοξενείται μέχρι τα τέλη Φλεβάρη στο θέατρο "Ροές" (Ευμολπιδών 39). Πρόκειται για μια θεατρική μουσική πράξη που συνδέει τον ποιητικό λόγο και το τραγούδι σε μία αυθύπαρκτη λειτουργία.
  • Στο "Καφεθέατρο" (Κοδριγκτώνος 2) φιλοξενούνται μέχρι και την Κυριακή στις 10.30 το βράδυ, τα "Υπόγεια Ρεύματα".
  • Στο μπαρ "Dom" (Κοσσού 8) απόψε και αύριο (11μμ) θα σας κρατήσει συντροφιά ο Δ. Παναγόπουλος και το συγκρότημα "Aura".
  • Την Κυριακή στο "Ατενέουμ" (Αμερικής 8), τα "Μουσικά πρωινά" φιλοξενούν την Μ. Δωρή (φλάουτο), τον Χ. Κανελλίδη (κιθάρα) και την Ελ. Χούντα (πιάνο).
  • Στο "Θόλο" (Αμφικτύονος 27, Θησείο), την Κυριακή και τη Δευτέρα (10μμ), οι: Β. Νικολαφiδης (τραγούδι) και Ν. Βασιλείου (πιάνο), θα παρουσιάσουν γνωστά και άγνωστα τραγούδια του Μ. Χατζιδάκι.
  • Αύριο (8.30μμ) στην αίθουσα συναυλιών "Φίλιππος Νάκας" φιλοξενείται το τζαζ γκρουπ "Ιασις".
  • Τέλος, το "Παλατάκι" του Δήμου Χαϊδαρίου πλημμυρίζει τη Δευτέρα (8.30μμ) από τα "Ησυχα βράδια" που προσφέρει ο Γ. Χριστοδούλου και ο Δ. Νήρος.

"Λαμέρικα" του Τζιόρτζιο Αμέλιο

"Να ζεις" του Ζαν Γιμού

  • Συνεχίζεται μέχρι τις 23 Φλεβάρη, η ομαδική έκθεση ζωγραφικής και χαρακτικής που φιλοξενείται στην γκαλερί "Χρυσόθεμις" (25ης Μαρτίου 20, Χαλάνδρι). Συμμετέχουν με έργα τους οι καλλιτέχνες: Ντ. Αντωνακάτου, Γ. Βαρλάμος, Μ. Πωπ, Ε. Μπουλγουρά, Γ. Κυριακίδης, Δ. Παπαδημητρίου, Θ. Κλεώπα, Τζ. Παπαδάκη, Αν. Παλιεράκη, Αρ. Κομιανού, Ιρ. Δρακούλη, Κ. Μαραγκοπούλου κ.ά.
  • Με την ευκαιρία της έκθεσης του Δ. Καλαμάρα στην Εθνική Πινακοθήκη, η διευθύντρια, Μ. Λαμπράκη Πλάκα,θα ξεναγήσει το κοινό την Κυριακή στις 12 το μεσημέρι. Θέμα της ομιλίας της "Η γλώσσα της γλυπτικής", όπως εκφράζεται στο έργο του καλλιτέχνη.

Ρεσιτάλ για δύο κιθάρες δίνουν την Κυριακή το βράδυ οι: Β. Μπουντούνης και Μ. Ραζή,στην αίθουσα "Μακεδονικών Σπουδών" στη Θεσσαλονίκη. Διοργανώνεται από το Μακεδονικό Ωδείο. Το πρόγραμμα περιλαμβάνει έργα: Βιβάλντι, Χατζιδάκι, Μπαχ, Μπιτλς, Πιατσόλα, Γκέρσουιν κ.ά.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ