ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τρίτη 24 Γενάρη 1995
Σελ. /32
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
"Βότκα Μολότωφ!" στο "Ιλίσια"

Δαιμόνιος κωμωδιογράφος ο Αμερικανός Νιλ Σάιμον,"δραπέτευσε" από τα γνώριμά του, λίγο - πολύ περιορισμένα, βουλεβαρδιέρικα "τοπία" και κατέφυγε στον ανοιχτό, οικουμενικό, διαχρονικό ορίζοντα της τσεχοφικής δημιουργίας και αντλώντας από ένδεκα διηγήματα του μεγάλου Ρώσου δραματουργού και πεζογράφου, έφτιαξε ένα εκρηκτικό θεατρικό κράμα. Ενα διασκευαστικό κράμα, που χωρίς να ασεβεί, συμπυκνώνει, αλά Σάιμον, τα συναρπαστικά - χάρη στο λεπτά ειρωνικό χιούμορ και στη χαρακτηρολογικά ψυχογραφική τους δεινότητα - διηγήματα του Τσέχοφ. Ο Σάιμον τίμησε με αυτή τη σύνθεσή του το σπουδαίο αυτό "δάσκαλο" της κωμωδίας, όχι μόνο γιατί διατήρησε - παρά τη συντομία των επεισοδίων - την τσεχοφική ουσία των χαρακτήρων και των καταστάσεων, αλλά και γιατί "ανάστησε" τον Τσέχοφ, αναθέτοντάς του το ρόλο του αφηγητή - σχολιαστή των επί σκηνής δρώμενων. Με το διασκευαστικό κράμα του Σάιμον, που με χιούμορ τιτλοφορείται "Βότκα Μολότωφ", συντελείται δραματουργική "έκρηξη", καθώς παρελαύνουν χαρακτηριστικοί τύποι - ανδρικοί και γυναικείοι - της ευρείας ανθρώπινης τοιχογραφίας, που δημιούργησε ο πεζογράφος και δραματουργός Τσέχοφ. Χαρακτηριστικοί τύποι της εποχής και κοινωνίας του, τους οποίους, όμως, τους παρέδωσε πανανθρώπινους και παντοτινούς, στην κρίση όλων μας, χτεσινών, σημερινών, αυριανών. Τους παρέδωσε στο δάκρυ μας, στο μελαγχολικό χαμόγελό μας, στο καυστικό σκώμμα μας, στο καθαρτήριο γέλιο μας, με όλα τους τα κουσούρια, τα λάθη, τους καημούς και τους πόθους τους. Η διασκευή του Σάιμον έπεσε σε καλά χέρια, με την παράστασή της στο "Ιλίσια". Η μετάφραση (Ζάννα Αρμάου - Ελένη Ράντου) διαθέτει γλωσσική αμεσότητα και χιουμοριστική σπιρτάδα. Τη νοηματική και ψυχογραφική πυκνότητα και σαφήνεια που βοηθά σκηνοθέτη και ηθοποιούς στην ερμηνευτική "ανάγνωση" των ρόλων. Το λειτουργικό, εικαστικά καλαίσθητο σκηνικό (Μανόλης Παντελιδάκης), τα εύστοχα - με μέτρο τα πρόσωπα - κοστούμια (Καλλιόπη Κοπανίτσα), η εύστροφη και πρόσφορη, για "νευρώδες" σκηνικό παιχνίδι, μουσική (Πλάτων Ανδριτσάκης) και η καλή σύνθεση του θιάσου, άφησαν σκηνοθετικά το πεδίο ελεύθερο στον Γιάννη Κακλέα για να συνθέσει μια παράσταση με νεύρο, ευρηματικότητα, θεατρική ευφορία, πυκνότητα στη μορφοποίηση των ρόλων. Ο Κακλέας έχει ασκηθεί πολύ και με πολύ καλά αποτελέσματα στις παραστάσεις του με την "Ομάδα Θέαμα", στην εμφαντική και μεγάλης έντασης (άλλοτε νατουραλιστικά, άλλοτε ρεαλιστικά και άλλοτε εξπρεσιονιστικά) θεατροποίηση στιγμιοτύπων. Αυτή την πείρα αξιοποίησε και στη "Βότκα Μολότωφ!", αναμειγνύοντας το ήπιο τσεχοφικό κλίμα και τη σεβαστική πάνω σ' αυτό "ματιά" του Σάιμον.

Δεν είναι υπερβολή να σημειώσουμε την έκπληξή μας με την ερμηνεία της Ελένης Ράντου.Η ερμηνεία της δείχνει τα εξελισσόμενα, ευλύγιστα υποκριτικά της εφόδια, ικανά να απαλλαγούν από τηλεοπτικές μανιέρες και άλλες ευκολίες και να στραφούν στην ουσία, στη μεταμορφωτική λειτουργία της υποκριτικής, στη λεπτομέρεια που συνιστά την ποιότητα. Η ηθοποιός έχει γερή κωμική στόφα, σκηνικό "γκελ", αλλά και δραματική εμβέλεια. Ο Αντώνης Θεοδωρακόπουλος πλάθει με λεπτό χιούμορ και ευαισθησία τον αφηγητήΤσέχοφ. Ο Ιεροκλής Μιχαηλίδης με την αμεσότητα και φυσικότητά του, τις κωμικές μεταπλάσεις του, ο Μιχάλης Μητρούσης με το σαρκαστικό χιούμορ του, οΓιώργος Βουλτζάτης με το σκηνικό νεύρο του, αλλά και η Ασπασία Τζιτζικάκη και η Κατερίνα Ζιώγου συμβάλλουν στην ευφρόσυνη παράσταση.

ΘΥΜΕΛΗ

Πλούσια θεατρική δράση

Τρία μονόπρακτα, τρεις αντρικοί μονόλογοι, τρεις εποχές της μεταπολεμικής μας ιστορίας αναπαρίστανται από το ΔΗΠΕΘΕ Αγρινίου με το έργο του Ιάκωβου Καμπανέλλη "Τρεις σε μοναξιά".Τα μονόπρακτα - ο συγγραφέας τους τα χαρακτηρίζει "πικρές κωμωδίες" - ανατέμνουν αντιπροσωπευτικά μοντέλα τριών εποχών. Ενας λογιστής στα μετεμφυλιακά χρόνια, ένας διορισμένος από τη χούντα δήμαρχος και ένας συγγραφέας της σημερινής εποχής του μάρκετινγκ και των ΜΜΕ συνθλίβονται κωμικοτραγικά απ' αυτό που συμβαίνει ερήμην της δικής τους ύπαρξης. Η σκηνοθεσία - μουσική επιμέλεια είναι του Σωτήρη Χατζάκη,τα σκηνικά - κοστούμια του Μιχάλη Σδούγκου.Τους τρεις μονολόγους ερμηνεύουν: Γιάννης Νικολάου, Κώστας Λειβαδίτης, Γιάννης Παπαθανάσης.

  • Η "Ελευθερία στη Βρέμη" του Φασμπίντερ θα ανεβαστεί, αρχές του Μάρτη, στο ΔΗΠΕΘΕ Βόλου,σε σκηνοθεσία Δημήτρη Οικονόμου,με πρωταγωνίστρια την Λυδία Κονιόρδου.Το έργο αφορά στην πραγματική ιστορία μιας γυναίκας, που αποκεφαλίστηκε στη Βρέμη, στις αρχές του περασμένου αιώνα. Ο Φασμπίντερ αφηγείται σεναριακά τη μοναξιά μιας γυναίκας, παγιδευμένης στην αστική κοινωνία, που αναζητά την αγάπη. Μη αντέχοντας την καταπίεση και μη έχοντας άλλη διέξοδο, αποκτά την ελευθερία της οδηγούμενη, από την απελπισία, στο έγκλημα.
  • Το ΔΗΠΕΘΕ Κομοτηνής επαναλαμβάνει, μετά την πρώτη πετυχημένη παρουσίαση της στις αρχές του Δεκεμβρίου, την ανοιχτή θεατρική ανάγνωση του έργου "Το κόκκινο πουκάμισο" του Σπύρου Μελά.Η σκηνοθεσία είναι του Νίκου Σακαλίδη,τα σκηνικά - κοστούμια της Αφροδίτης Κουτσουδάκη.Διαβάζουν οι: Χριστόφορος Βασμαντζόγλου, Φιλοποίμην Ανδρεάδης, Αδριανή Τουντοπούλου, Φαίδρα Δρούγα, Γιάννης Κοτσαρίνης και Δημήτρης Πάσσος.
"Εκπομπή" στο Θέατρο

Το "Θέατρο των Καιρών" παρουσιάζει, στο Δημοτικό Θέατρο Καλλιθέας,το έργο του Μισέλ Βιναβέρ "Εκπομπή στην τηλεόραση".Δημοσιογράφοι, εν ονόματι της ακροαματικότητας, χρησιμοποιούν την ανθρώπινη ύπαρξη ως αντικείμενο συναλλαγής. Αρχές γελοιοποιούνται από την καινούρια - "υπέρτατη" - αρχή: την τηλεόραση. Σ' αυτά και άλλα πολλά αναφέρεται ο Μισέλ Βιναβέρ στο έργο του, με τρόπο που το κωμικό αναδύεται από τον παραλογισμό των καταστάσεων.

Η μετάφραση είναι της Τατιάνας Μουζακίτη και Ερσης Βασιλικιώτη,που έκανε τη σκηνοθεσία. Τα σκηνικά - κοστούμια του Γιάννη Λεκκού,η μουσική του Τάσου Καρακατσάνη.Παίζουν: Ελένη Παπαδοπούλου, Δημήτρης Σιακάρας, Πάνος Ξενάκης, Κατερίνα Παρίση, Τζένη Σκαρλάτου, Δημήτρης Σαραβάνος,κ.ά.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ