ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τρίτη 27 Γενάρη 2009
Σελ. /40
Σκέψεις για την εκπαίδευση και το κίνημα της Παιδείας

Το Νοέμβρη του 2007 το Κόμμα μας δημοσίευσε τις «βασικές θέσεις και στόχους πάλης για την Παιδεία των σύγχρονων λαϊκών αναγκών». Η καμπάνια για την Παιδεία που ακολούθησε νομίζω ότι δεν είχε τα αναμενόμενα αποτελέσματα αν και το κείμενο αποτελεί ένα πολύ αξιόλογο υλικό στη διάθεσή μας, διότι:

1. Δεν έγινε ουσιαστική συζήτηση στις ΚΟΒ, αφέθηκε η δουλειά σε λίγους συντρόφους, υποτίθεται ειδικούς, δεν έγινε υπόθεση των κλαδικών εργατικών ΚΟΒ, του ΠΑΜΕ, της ΚΝΕ, των φίλων και οπαδών. Ελειψε ο έλεγχος, μένουμε στα λόγια.

2. Η αλλαγή συσχετισμού στα σωματεία των εκπαιδευτικών δε γίνεται με εξορμήσεις καμπανιακού χαρακτήρα χωρίς στοχευμένες συσκέψεις - συζητήσεις με νέους εκπαιδευτικούς ανήσυχους και «δουλεμένους» από τα Πανεπιστήμια.

3. Ενώ έχει γίνει μια σημαντική δουλειά από το Κόμμα να βαθύνει σε ό,τι έχει σχέση με τις καπιταλιστικές αναδιαρθρώσεις σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης και στο γιατί και πώς η κυρίαρχη πολιτική μπολιάζει τις νεανικές συνειδήσεις με τις κάλπικες «αξίες» της αγοράς, οι κομματικές δυνάμεις δυσκολεύονται να αντεπιτεθούν. Καταπιανόμαστε με ποσοτικά μεγέθη, με την αποκέντρωση, την εμπορευματοποίηση, κλπ. όμως υστερούμε σε στελέχη με ιδεολογική - παιδαγωγική κατάρτιση, υψηλή μαρξιστική μόρφωση. Χρειάζεται να γίνει πιο διακριτή στην εργατική τάξη και τη νεολαία μια άλλη παιδαγωγική αντίληψη και πολιτική ώστε να μην «αδειάζουν τα μυαλά των νέων» όπως οι τσέπες των λαϊκών οικογενειών τους. Νομίζω ότι σήμερα το Κόμμα είναι πιο ώριμο και ικανό για μια επιθετική πολιτιστική ανάταση, να εμπνεύσει, να δημιουργήσει όρους κινήματος, να στριμώξει τους οπορτουνιστές κάθε είδους που λυμαίνονται το κίνημα της Παιδείας.

ΠΡΟΤΕΙΝΩ:

α) Να πραγματοποιηθεί κεντρική εκδήλωση για την Παιδεία και την εκπαίδευση της νεολαίας καθώς και σε 3 - 4 μεγάλες πόλεις. Μπορούν να συνεισφέρουν σ' αυτή την προσπάθεια παιδαγωγοί - διανοούμενοι που ανησυχούν και αντιδρούν στην ωφελιμιστική αντίληψη για τη γνώση, στην αποσπασματικότητα και αντιεπιστημονικότητα των σχολικών προγραμμάτων, βιβλίων και διδακτικών μεθόδων. Να αναδείξει το Κόμμα το ρόλο του δασκάλου σε όλες τις βαθμίδες σύμφωνα με λενινιστικές αρχές και τους μεγάλους παιδαγωγούς που έδιναν και δίνουν πρωτεύοντα ρόλο στη γνώση, το ταλέντο, το παράδειγμα και τη συγκρότηση του εκπαιδευτικού προσωπικού. Τα οφέλη θα είναι πολλαπλά για το εργατικό κίνημα, το ΠΑΜΕ των εκπαιδευτικών, τη νεολαία, την ανάδειξη όχι μόνο συνδικαλιστών, αλλά και νέων στελεχών με πιο συνδυασμένες ικανότητες.

β) Να αντιμετωπίσει το Κόμμα με θάρρος και επιστημονικότητα την απαράδεκτη χαλαρότητα και τον επικίνδυνο εκφυλισμό που τείνει να κυριαρχήσει σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης. Να ανοίξει μέτωπο με τη συναλλαγή και το λαϊκισμό της ισοπέδωσης, της βαθμοθηρίας, της ήσσονος προσπάθειας τόσο από τους μαθητές - φοιτητές όσο και από τους δασκάλους. Το «χάιδεμα των αυτιών» πρέπει να πάρει τέλος και να πρωτοστατήσουμε στην αναζωογόνηση του σχολείου, την ανασύνταξη του κινήματος της Παιδείας. Να γίνει διακριτός ο ρόλος των κομμουνιστών και άλλων προοδευτικών δασκάλων που θέλουν και μπορούν να προσφέρουν στην πλειοψηφία των σημερινών μαθητών και αυριανών εργαζομένων τη μόρφωση που θα τους βοηθήσει να κατανοήσουν τον κόσμο στην ενότητά του και να συνειδητοποιήσουν το συμφέρον τους μέσα σ' αυτόν. Να περάσει το Κόμμα στην αντεπίθεση θέτοντας το πρόβλημα: Τι σχολείο, τι νεολαία, πώς και γιατί! Την ΚΟΜΕΠ και τα «Θέματα Παιδείας» πρέπει να τα προμηθεύονται όλοι οι σύντροφοι.

γ) Να προβληθούν πιο αποτελεσματικά οι αγώνες και οι επεξεργασίες του ΚΚΕ στην 90χρονη πρωτοπόρα δράση του για τη λαϊκή Παιδεία όσο και τα πορίσματα της τελευταίας διάσκεψης των Κομμουνιστικών και Εργατικών Κομμάτων στην Ευρώπη. Να προβληθούν πιο ολοκληρωμένα στην εργατική τάξη και τη νεολαία τα μεγάλα επιτεύγματα του σοσιαλισμού στην εκπαίδευση και την Παιδεία καθώς και η τεράστια πρόοδος της Κουβανικής Επανάστασης στη μόρφωση του λαού. Ο Λένιν έγραφε για το ρόλο των στελεχών της παιδαγωγικής στα εκπαιδευτικά ιδρύματα: «Σε κάθε σχολείο το πιο σημαντικό είναι η ιδεολογικο-πολιτική κατεύθυνση που παίρνει η διδασκαλία. Από τι προσδιορίζεται η κατεύθυνση αυτή: Ολοκληρωτικά και αποκλειστικά από τη συγκρότηση του προσωπικού... Κάθε "έλεγχος", κάθε "καθοδήγηση", "προγράμματα", "κανονισμοί" κλπ. είναι κούφια λόγια, μπροστά στη συγκρότηση του εκπαιδευτικού προσωπικού».

δ) Σύντροφοι, πιστεύω ότι οι θέσεις για το σοσιαλισμό αφαιρούν ένα καθοριστικό εμπόδιο στην ανάπτυξη της ταξικής πάλης και εξοπλίζει το Κόμμα με τη δύναμη της επιστημονικής γνώσης, την αναζωογόνηση των ιδεών του σοσιαλισμού - κομμουνισμού. Μένουν αρκετά να εξεταστούν και να φωτιστούν. Ενδιαφέρον θα είχε να γνωρίσουν τα κομματικά μέλη, η εργατική τάξη και η νεολαία μας, οι εκπαιδευτικοί, πώς ασκείτο ο εργατικός έλεγχος στα σχολεία, τα πανεπιστήμια, ποια κριτήρια ίσχυαν για την εισαγωγή στα ΑΕΙ και την κατάληψη κυβερνητικών θέσεων στον «υπαρκτό σοσιαλισμό». Ποια «αξιολόγηση» λειτουργούσε στο εκπαιδευτικό σύστημα των σοσιαλιστικών χωρών, στο σοσιαλισμό που προτείνουμε! Επιγραμματικά: Τρία ήταν τα σκαλοπάτια ως την πτώση: Αναθεώρηση - οπορτουνισμός - παλινόρθωση.

Εύχομαι επιτυχία στο ιστορικό 18ο Συνέδριό μας. Με συντροφικούς χαιρετισμούς.


Μπράβης Ηλίας
Μαθηματικός (Κιάτο Κορινθίας)

Μερικές σκέψεις

Σύντροφοι, ενόψει του 18ου Συνεδρίου του ΚΚΕ και των 90χρονων του Κόμματος και μετά από 65 χρόνια κομματική ζωή, θα ήθελα να κάνω μερικές παρατηρήσεις.

Αισθάνομαι περήφανος τώρα στα γηρατειά (94 χρονών), που υπήρξα και υπάρχω μέλος ενός από τα ηρωικότερα κομμουνιστικά κόμματα του κόσμου. Παρά τις δοκιμασίες που περάσαμε, το κόμμα στέκεται όρθιο χάρις στη σωστή του Μαρξιστική πολιτική. Σύντροφοι, το σώμα μου τώρα στα γηρατειά δε με βοηθά για ενεργό δράση, αλλά το πνεύμα βρίσκεται συνεχώς μαζί σας.

Η γραμμή που ακολουθεί το Κόμμα τα τελευταία χρόνια βρίσκω πως είναι απόλυτα σωστή. Αντιλαμβάνομαι την πολυπλοκότητα των γεγονότων, τις δυσκολίες που αντιμετωπίζει το Κόμμα.

Αισθάνομαι περήφανος για τα νιάτα της Ελλάδας, τους νέους συντρόφους που αντιμετωπίζουν με θάρρος και αποφασιστικότητα οποιαδήποτε πρόκληση.

Ομως, σύντροφοι, κατά τη γνώμη μου πρέπει το Κόμμα να δώσει μεγαλύτερη προσοχή στον επικοινωνιακό του λόγο.

Υπάρχουν αρκετά στελέχη ικανά στον επικοινωνιακό τομέα, βεβαίως χρειάζεται ακόμη μεγαλύτερο βάρος στον «902» και «Ριζοσπάστη».

Θα πρέπει να επικοινωνούμε σε γλώσσα πιο στρωτή για να γίνεται κατανοητή από το λαό.

Να απαντούμε συνοπτικά στις ερωτήσεις και στις θέσεις μας, δε χρειάζεται να απεραντολογούμε. Εχω τη γνώμη τα στελέχη που ασχολούνται με το θέμα επικοινωνίας να το δουν πιο προσεχτικά αυτό το θέμα.

Σύντροφοι, τα στελέχη μας να μελετούν τον τρόπο που δίνουν συνεντεύξεις. Οι απαντήσεις να 'ναι κοφτές, συνεκτικές και έντονα τονισμένες.

Να δώσουμε μεγαλύτερη βάση στον «902» πάνω σε αυτά τα ζητήματα. Θα 'θελα να παρακαλέσω τους άξιους συνεργάτες του «902» - «Ριζοσπάστη» να 'χουν υπόψη τους ότι απευθύνονται σε απλούς οπαδούς, φίλους, με λίγες γραμματικές γνώσεις.

Θα 'θελα να απευθύνω στους ΚΝίτες και στους παλαιότερους συντρόφους να διαβάζουν τον «Ριζοσπάστη» ανελλιπώς. Είναι απογοητευτικό να 'χουμε τόσο μικρή κυκλοφορία της εφημερίδας μας. Να προσπαθούν όσο γίνεται περισσότερο να διαβάζουν και να μορφώνονται, να 'ναι ήρεμοι στις συζητήσεις τους και να μην ερεθίζονται.

Σύντροφοι, ο μορφωμένος σύντροφος και επικοινωνιακός είναι απόκτημα για το Κόμμα μας. Αυτές είναι οι σκέψεις ενός υπερήλικου συντρόφου.


Ηλίας Παπαδογιάννης
ΚΟΒ Πελαννας (Σπάρτης), χωριό Λογγανικός (Λακωνίας)

Τρία σημεία παρέμβασης

1. Το 18ο Συνέδριο του Κόμματος πραγματοποιείται σε μια περίοδο όπου η παγκόσμια καπιταλιστική κρίση (κυκλική) διευρύνει την επιθετικότητα του κεφαλαίου απέναντι στα όποια εργασιακά και κοινωνικά δικαιώματα της εργατικής τάξης έχουν παραμείνει στο απυρόβλητο των «καπιταλιστικών αναδιαρθρώσεων» της προηγούμενης περιόδου (φάση ανάπτυξης - υψηλής κερδοφορίας).

Στο επίπεδο της ιμπεριαλιστικής φάσης ανάπτυξης του καπιταλισμού, όπου τα όρια να ξεπερνά την κάθε κυκλική του κρίση σχετικά γρήγορα έχουν περιοριστεί από την ένταση των ενδοϊμπεριαλιστικών αντιθέσεων (ΗΠΑ - ΕΕ - Ιαπωνία) και την οικονομική δυναμική που αναπτύσσουν οι «αναδυόμενες» καπιταλιστικές χώρες (Ρωσία, Κίνα, Ινδία, Βραζιλία) - μαζί με έναν περιφερειακό ιμπεριαλισμό - με ό,τι αυτό συνεπάγεται στο παγκόσμιο καπιταλιστικό καταμερισμό εργασίας.

Οι εξελίξεις αυτές οδηγούν στην όξυνση των κοινωνικών αντιθέσεων στο σύνολο των καπιταλιστικών κρατών δίνοντας νέο περιεχόμενο στην ταξική πάλη των καταπιεζόμενων τάξεων.

Το επόμενο διάστημα, η όξυνση των αντεργατικών αντιλαϊκών πολιτικών επιλογών των αστικών κυβερνήσεων θα συνδυαστεί και από ξέσπασμα διευρυνόμενων περιφερειακών συγκρούσεων (η πολεμική σύγκρουση στον Καύκασο μεταξύ Ρωσίας και Γεωργίας, οι εξελίξεις μεταξύ Ινδίας και Πακιστάν, μετά τις επιθέσεις ισλαμιστών στη Βομβάη) και γιατί όχι από πολεμικές εντάσεις και συρράξεις που μπορεί να οδηγήσουν σε έναν ευρύ ιμπεριαλιστικό πόλεμο.

Απάντηση του ιμπεριαλισμού στην κρίση του, με καταστροφή παραγωγικών δυνάμεων.

2. Ενα άλλο σημείο που θα ήθελα να παρέμβω και αφορά το δεύτερο θέμα του Συνεδρίου «για το Σοσιαλισμό» είναι για το ρόλο των Σοβιέτ στην εξέλιξη της ρωσικής επανάστασης και του Σοσιαλισμού που γνωρίσαμε. Τα Σοβιέτ (Εργατικά Συμβούλια) μορφή οργάνωσης της εργατικής τάξης της Ρωσίας ακόμα από την Επανάσταση του 1905-1907, εξελίσσονται και ολοκληρώνονται το 1917 (Φλεβάρης, Οκτώβρης) σαν όργανα εξουσίας της εργατικής τάξης και των κοινωνικών σύμμαχων της.

Τα Σοβιέτ αρθρωμένα μέσα στους τόπους δουλειάς (μονάδα παραγωγής) και κάτω από το σύνθημα των Μπολσεβίκων «όλη η εξουσία στα Σοβιέτ» γίνονται τα όργανα εξουσίας της εργατικής τάξης. Η έκφραση της «δικτατορίας του προλεταριάτου» που απαγορεύει στην εκμεταλλεύτρια τάξη να υπάρχει ως τέτοια μέσα στη νέα σοσιαλιστική κοινωνία.

Μορφή αυτοδιεύθυνσης και οργάνωσης της παραγωγής και των νέων σοσιαλιστικών παραγωγικών σχέσεων μέσα στο πλαίσιο του κεντρικού σχεδιασμού αποτελεί ιστορικά την ποιο ολοκληρωμένη έκφραση της πολιτικής εξουσίας της εργατικής τάξης (δικτατορία του προλεταριάτου) της προλεταριακής Δημοκρατίας των Σοβιέτ.

Στην πορεία όμως εξέλιξης της «Ρωσικής Επανάστασης» αναιρέθηκε ο συγκεκριμένος χαρακτήρας των Σοβιέτ και εξελίχθηκε σε μια κοινοβουλευτικού τύπου οργάνωση της κοινωνίας της ΕΣΣΔ (Σύνταγμα 1936, καθολικό δικαίωμα ψήφου) δημιουργώντας με αυτόν τον τρόπο σύγχυση στο ότι η δικτατορία του προλεταριάτου αποτελεί τη μόνη πολιτική εγγύηση της οικοδόμησης της νέας σοσιαλιστικής - κομμουνιστικής κοινωνίας. Ενώ παράλληλα έδωσε ευκαιρία να διατυπωθούν οι οπορτουνιστικές απόψεις γύρω από τη διαμόρφωση της θεωρίας του «παλλαϊκού κράτους», που αποτελεί συντηρητική κοινωνική στροφή σε σχέση με το εργατικό κράτος που γέννησε ο Οκτώβρης του 1917. Για μας τους κομμουνιστές η πολιτική εξουσία της τάξης μας είναι το μέσο για να αλλάξουμε τις παραγωγικές σχέσεις, τον τρόπο παραγωγής, την ίδια την κοινωνία. Δεν υπακούμε σε «νόμους» κίνησης της αγοράς.

3. Κλείνοντας θα ήθελα να αναφερθώ στη «Σταλινολογία» που αναπτύσσεται με βάσει τις Θέσεις του κόμματος για το 18ο Συνέδριο. Πρόβλημα της όλης αντι-ΚΚΕ προπαγάνδας δεν είναι μόνο ο Στάλιν και η πολιτική του Κομμουνιστικού Κόμματος της ΕΣΣΔ, όταν ήταν Γ. Γραμματέας του, αλλά η ίδια η πολιτική και η στρατηγική του ΚΚΕ σήμερα. Δεν τους αρέσει ότι το ΚΚΕ είναι προσηλωμένο στη γραμμή της ρήξης και της ανατροπής με τον Καπιταλισμό.

Ενάντια στην αστική τάξη της χώρας μας και των πολιτικών της εκφραστών.

Ενάντια στην ΕΕ, στο NATO και τους υπόλοιπους ιμπεριαλιστικούς οργανισμούς.

Οτι επιμένει στο Μαρξισμό - Λενινισμό, στην κομμουνιστική κοσμοθεωρία.

Οτι η λύση απέναντι στην καπιταλιστική βαρβαρότητα δε βρίσκεται στο συμβιβασμό και τη μεταρρύθμιση αλλά στην προοπτική της λαϊκής εξουσίας, της Σοσιαλιστικής Επανάστασης.


Νίκος (Κόλιας) Μαραντζίδης
ΚΟΒ ΟΤΑ Θεσσαλονίκης

ΚΚΕ διεκδίκησης, ρήξης και νίκης

Σύντροφοι,

Παρότι νέος, νιώθω περήφανος ως Κνίτης που αυτούς τους μήνες οδεύουμε προς το 18ο Συνέδριο του ΚΚΕ με σύνθημα την Αντεπίθεση. Περηφάνια που δεν απορρέει από προσωπικά βιώματα, αλλά από την πεποίθησή μου ότι όπως τότε που οι παλικαράδες της «ανανέωσης» έφευγαν με βαρύγδουπες δηλώσεις από το Κόμμα βλέποντας τα σχέδιά τους να αποτυγχάνουν και κανένας δεν περίμενε το ΚΚΕ να ορθοποδήσει, αλλά αυτό ανασυγκροτήθηκε επιτυχώς, έτσι και σήμερα που μιλάνε για το «τέλος της ιστορίας» και ευελπιστούν στον ύπνο της εκμεταλλευόμενης κοινωνικής πλειοψηφίας, θα τους έρθει από εκεί που δεν το περιμένουν το χαστούκι των καιρών μας, η νέα έφοδος στον ουρανό.

Το πρώτο πράγμα που φαίνεται στις Θέσεις για το Συνέδριο είναι η δυναμική των κομματικών αναλύσεων ιδιαίτερα σε επίπεδο οικονομικών εξελίξεων, παρά τις επιμέρους μεθοδολογικές παρατηρήσεις που μπορεί κάποιος να κάνει.

Ιδιαίτερα θέλω να σταθώ στα παρακάτω σημεία. Πιστεύω πως ο γνήσιος Διεθνισμός μας, με τα πολύ θετικά χαρακτηριστικά που πήρε τα τελευταία χρόνια, πρέπει να εκφραστεί το επόμενο διάστημα και στον τομέα των ευρωεκλογών, με τη συσπείρωση και την κοινή προβολή από τα Κομμουνιστικά Κόμματα της Ευρώπης του προτάγματος της Ευρώπης του Σοσιαλισμού. Μια πρόταση που συνδυάζει σε πανευρωπαϊκό επίπεδο τη διαμαρτυρία, την ανάγκη διάλυσης της ΕΕ, αλλά και την προοπτική της Ευρώπης των Λαών. Είναι γόνιμο το έδαφος να σπείρουμε πιο δυναμικά τη θέση για αποδέσμευση και σύγκρουση με τους ιμπεριαλιστές, τώρα που η αγανάκτηση του κόσμου παίρνει νέα ποιοτικά χαρακτηριστικά. Αλλωστε, σε συνθήκες παγκόσμιας οικονομικής κρίσης θα πρέπει να υπάρχει διεθνής, συντονισμένη, πιο επιθετική παρέμβαση των Εργατικών και Κομμουνιστικών Κομμάτων με πιο προωθημένους στόχους, χωρίς να παραβλέπουμε και τις αδυναμίες πολλών εξ αυτών.

Αναφέρεται σωστά στις Θέσεις πως «είναι μονόδρομος να μπούμε σε πιο βαθιά νερά». Για να γίνει αυτό ξεχωρίζω, χωρίς να υποτιμώ καμιά άλλη, μια προϋπόθεση. Την αφομοίωση από κάθε μέλος του ΚΚΕ και της ΚΝΕ, ιδιαίτερα της ΚΝΕ, της στρατηγικής μας. Η γνώση όχι μόνο των άμεσων διεκδικήσεων, αλλά πολύ περισσότερο της πολιτικής γραμμής θα δώσει φτερά στη δράση μας. Και κάνω λόγο για συνολική αφομοίωση που περιλαμβάνει το Πρόγραμμα, την πολιτική των συνεργασιών και των συσπειρώσεων, το στόχο για το Μέτωπο, τη Λαϊκή εξουσία και το Σοσιαλισμό. Η βαθιά γνώση των παραπάνω, σε συνδυασμό με την πολύπλευρη καλλιέργεια των κομμουνιστών, τη συνεχή μόρφωση και αυτομόρφωση, την αδιάλειπτη παρακολούθηση όλων των εξελίξεων θα κάνει τον καθένα από μας ικανό να ζυμώνει τις προτάσεις του ΚΚΕ σε κάθε κουβέντα, να επιδιώκει με αυτοπεποίθηση το διάλογο και με όσους διαφωνούν, με ξεκάθαρο στόχο να πείσουμε, να συσπειρώσουμε, να βρούμε κοινά σημεία με κόσμο που μας προσεγγίζει, να φέρουμε στο προσκήνιο νέα παιδιά που καμία σχέση δεν έχουν με την πολιτική. Πρέπει όλοι να καταλάβουμε πως έχουμε στα χέρια μας μια ιδεολογία διαχρονική, ένα σύνολο αιτημάτων σύγχρονο, μια πολιτική συνεπούς αντίστασης σε ό,τι υποβαθμίζει τη ζωή του λαού, μια πρόταση εργατικής εξουσίας και ένα έμπειρο Κόμμα, που από μόνα τους περικλείουν δυναμική. Μένει σε εμάς να απευθυνθούμε στους εργαζόμενους και τους εργάτες, στα πιο φτωχά στρώματα του λαού και στη νεολαία. Σε αυτήν την κατεύθυνση θα συμβάλει και η ορμητική ανάπτυξη της κυκλοφορίας του «Ριζοσπάστη». Είναι αδιανόητο να μιλάμε για αντεπίθεση ενώ υπάρχουν σύντροφοι που διαβάζουν «Ριζοσπάστη» αραιά και πού. Οχι μόνο το δυναμικό μας πρέπει να έχει σταθερή επαφή με τον «Ριζοσπάστη», αλλά και να επιδιώξουμε να φτάσει στις μάζες των εργαζομένων και των νέων.

Μεγάλης σημασίας είναι πράγματι η δουλειά στους νέους εργαζόμενους. Παιδιά κυρίως στον ιδιωτικό τομέα, άλλοι ανειδίκευτοι, άλλοι με πτυχία και μεταπτυχιακά, αλλά και μετανάστες που δικαιολογημένα έχουν στο μυαλό τους το συνδικαλισμό ως κάτι άχρηστο ή κάτι το αναχρονιστικό, θα δουν με άλλο μάτι το σωματείο, την απεργία, τη διαδήλωση αν βρουν μπροστά τους το ΠΑΜΕ, αν βρουν στη δουλειά μια Οργάνωση του ΚΚΕ και της ΚΝΕ, αν συναντήσουν δίπλα τους έναν κομμουνιστή υπόδειγμα στην εργασία και στην προσωπική του ζωή, αλλά και αταλάντευτο στα δικαιώματά του, σταθερό αγωνιστή, πρωτοπόρο σε κάθε θέμα, δυναμικό σε κάθε κινητοποίηση και δράση.

Με επίμονη δουλειά σε κάθε χώρο εργασίας, με ακατάπαυστη παρέμβαση στα αμφιθέατρα, με ανύψωση της δράσης στα σχολεία, θα δημιουργηθεί το μαζικό, συγκροτημένο, οργανωμένο λαϊκό κίνημα που θα ενδυναμώσει και θα συνενώσει τα άλλα κοινωνικά κινήματα κάθε χώρου. Η ισχυροποίηση του ΚΚΕ σε κάθε τομέα, αλλά και η αναγέννηση του κινήματος θα δώσει τη δυνατότητα στο Κόμμα να ανοίγει στην κοινωνία το ζήτημα της εξουσίας και θέματα πιο σύνθετα όταν στα δελτία των 8 θα μιλάνε περί ανέμων και υδάτων.

Ολα τα θετικά βήματα που έχει κάνει το Κόμμα από το 17ο Συνέδριο ως τώρα πρέπει να σταθεροποιηθούν. Η αντοχή στις επιθέσεις πρέπει να γίνει αντοχή και αυτοπεποίθηση κάθε κομμουνιστή, κάθε Κνίτη, γιατί είναι δύσκολο και το ξέρουμε να κοιτάς το σήμερα από τη σκοπιά του αύριο. Να μιλάς για μια ζωή απόλυτα ρεαλιστική με βάση την ανάπτυξη των παραγωγικών δυνάμεων, αλλά μακρινή στη συνείδηση του εργαζόμενου.

Το ΚΚΕ σήμερα δε διαπραγματεύεται την επαναστατική του φυσιογνωμία. Είναι μαρξιστικό - λενινιστικό Κόμμα, κάτι που κατέκτησε μέσα από ένα δύσκολο δρόμο. Το πείσμα και η πίστη πως «αυτός ο κόσμος μπορεί να αλλάξει και θα αλλάξει» ήταν που κράτησαν το Κόμμα και την ΚΝΕ όρθια. Αυτά τα χαρακτηριστικά σήμερα στην καθημερινή μας δουλειά είναι που θα μας κάνουν να φτάσουμε στην Αντεπίθεση. Δεν αφήνουμε σε χλωρό κλαρί τα αστικά κόμματα, δεν κάνουμε κανένα συμβιβασμό και πουθενά με ξοφλημένους «ροζ» επαναστάτες. Πιο μαζικά και πιο ποιοτικά βάζουμε το στίγμα μας σε κάθε χώρο. Με οξυμένα αντανακλαστικά και ετοιμότητα, χωρίς ανοχή στις δικές μας αδυναμίες ο καθένας και όλοι με κάθε μέσο και με νέους τρόπους να πάμε την πρότασή μας στην εργατική τάξη και στη νέα γενιά. Από δω και πέρα ο καθένας μας έχει πολύ μεγαλύτερη ευθύνη να πιάνει τον παλμό στον περίγυρό του, να δρα με αυταπάρνηση και χωρίς αναστολές. Οι λαοί και οι εργαζόμενοι δεν πρέπει να κοιτάνε άλλο την ιστορία τους να «γράφεται», αλλά να τη γράψουν οι ίδιοι. Εκεί είναι η δική μας θέση!


Γιώργος Γερανάκης
Φοιτητής, μέλος της ΚΝΕ

Για το δεύτερο θέμα

Το ΚΚΕ μέσα στις δύσκολες συνθήκες της μεγαλύτερης αντεπανάστασης που έχει γνωρίσει η ανθρωπότητα κατόρθωσε να σταθεί όρθιο και να ανασυγκροτηθεί ιδεολογικά, πολιτικά και οργανωτικά, μετρώντας βήμα βήμα τις κατακτήσεις του στην πορεία αυτή. Οπως όμως σωστά επισημαίνουμε, δεν ξεμπερδέψαμε ακόμα με τις επιπτώσεις της ήττας και της αντεπανάστασης. Ισα ίσα η πίεση της αστικής τάξης είναι παρούσα και μπορεί να παίρνει σάρκα και οστά με πολλές μορφές, έχοντας πάντα στο επίκεντρο της προσπάθειας να ασκήσει πιέσεις ώστε να κρατήσουμε αποστάσεις από το σοσιαλισμό που γνωρίσαμε.

Οι απαντήσεις μας για τις αιτίες της αντεπανάστασης, από τη σκοπιά της αντεπίθεσης του μαρξισμού-λενινισμού, δεν είναι ούτε αβασάνιστες, ούτε εύκολες. Οταν οι αντίπαλοί μας «ανακαλύπτουν» κάποιο σκιάχτρο για να τσακίσουν το όραμα του κομμουνισμού, εμείς είμαστε υποχρεωμένοι να «σκάψουμε». Κλειδί στη συνέχιση και την ολοκλήρωση της τοποθέτησής μας πρέπει να είναι η μελέτη της ταξικής διαστρωμάτωσης στο σοσιαλισμό (που πηγάζει από τον ίδιο το χαρακτήρα του σοσιαλισμού σαν κατώτερη βαθμίδα του κομμουνισμού), και των αντιθέσεων που γεννά. Το πώς αυτές οι αντιθέσεις κάτω από το βάρος της ιμπεριαλιστικής επέμβασης μπορούν να αποχτάνε ανταγωνιστικό χαρακτήρα.

Ολη η ανθρώπινη ιστορία είναι η ιστορία της πάλης των τάξεων. Είναι ο μοχλός της εξέλιξης, αλλά και της προσωρινής οπισθοδρόμησης που και αυτή με τη σειρά της αποτελεί οργανικό στοιχείο της εξέλιξης. Εξετάζουμε το χαρακτήρα της ΕΣΣΔ και των υπόλοιπων χωρών της Ανατολικής Ευρώπης, όχι με υποκειμενισμό, αλλά με βάση την υλική πραγματικότητα. Απαντώντας στα θεμελιακά ερωτήματα: Σε ποιας τάξης τα χέρια βρισκόταν η ιδιοκτησία πάνω στα μέσα παραγωγής; Σε ποιας τάξης τα χέρια βρισκότανε η πολιτική εξουσία; Κι εδώ τα πράγματα είναι σαφή: Στα χέρια της εργατικής τάξης. Μέχρι πότε; Μέχρι τις ανατροπές που πραγματοποιήθηκαν στα τέλη της 10ετίας του '80.

Σε αυτή την τοποθέτηση πρέπει να είμαστε συνεπείς μέχρι την τελευταία μας λέξη. Από αυτή την άποψη δεν μπορώ να κατανοήσω τι ακριβώς θέλουμε να πούμε στη σελίδα 23 των Θέσεων όπου αναφέρεται ότι κάτω από το βάρος των μεταρρυθμίσεων αποδυναμώθηκε ο σοσιαλιστικός χαρακτήρας της ιδιοκτησίας στα μέσα παραγωγής(Μερικοί σύντροφοι κάνουν λόγο ακόμα και για αλλοίωση των σοσιαλιστικών σχέσεων!!!).

Αυτό μπορεί να θεωρηθεί σωστό όσον αφορά την αγροτική οικονομία, με το πέρασμα μέσων παραγωγής (των μηχανημάτων) στη (συλλογική) ιδιοκτησία των κολχόζ (κάτι που βεβαίως δε συνεπάγεται και δημιουργία εκμεταλλευτικών σχέσεων, αλλά συνιστά σε κάθε περίπτωση υποχώρηση στο θέμα της ιδιοκτησίας). Οι μεταρρυθμίσεις που αναφέρονται στο κείμενο (πως αναγνωριζότανε η επίδραση του νόμου της αξίας, η αποκέντρωση του σχεδιασμού, ο τρόπος διαμόρφωσης των πριμ, κλπ.) δεν είναι σε θέση να αποδυναμώσουν (ή πολύ περισσότερο να αλλοιώσουν) τη σοσιαλιστική ιδιοκτησία, ούτε να δημιουργήσουν αστούς. Ηταν λαθεμένες, συνιστούσαν παρέκκλιση από τις νομοτέλειες της σοσιαλιστικής οικοδόμησης, επέδρασαν στην καθυστέρηση της ανάπτυξης της σοσιαλιστικής οικονομίας, συνέβαλαν στην όξυνση των αντιθέσεων του σοσιαλισμού, αλλά δεν αλλοίωσαν το σοσιαλιστικό χαρακτήρα της ΕΣΣΔ.

Είναι βαθύτερα θεωρητικό το θέμα: Οι σχέσεις ιδιοκτησίας, οι σχέσεις παραγωγής είναι δυνατό να «αλλοιώνονται», να «διολισθαίνουν», να μετατρέπονται στο αντίθετό τους; Ούτε οι δουλοκτητικές σχέσεις αλλοιώθηκαν σε φεουδαρχικές, ούτε οι φεουδαρχικές σε καπιταλιστικές, ούτε οι καπιταλιστικές σε σοσιαλιστικές, ούτε αντίστροφα. Υπάρχουν ιστορικές στιγμές που σχέσεις παραγωγής που αντιστοιχούν σε διαφορετικές βαθμίδες ανάπτυξης της κοινωνίας συνυπάρχουν και ανταγωνίζονται για το ποια θα επικρατήσει τελικά μέσα σε συνθήκες επαναστατικής (ή και αντεπαναστατικής) πάλης, αλλά δε μετατρέπονται ποτέ η μία στην άλλη. Αν αποδυναμώθηκε ο σοσιαλιστικός χαρακτήρας των σχέσεων ιδιοκτησίας, αυτό σημαίνει ότι γεννήθηκαν μέσα στο σοσιαλισμό καπιταλιστικές (ή προκαπιταλιστικές που εξελίχτηκαν σε καπιταλιστικές) σχέσεις ιδιοκτησίας και κατά συνέπεια σχέσεις εκμεταλλευτικές (πράγμα που αλλάζει και το χαρακτηρισμό του κοινωνικοοικονομικού σχηματισμού). Ομως, κάτι τέτοιο δεν αποτελεί θέση μας και ΔΕ συνέβη. Αντίθετα, όλες οι στατιστικές (που δεν αμφισβητούνται από κανέναν) αποδείχνουν ότι στις 10ετίες του '60 και του '70 σταδιακά ενισχύονταν ολοκληρωτικά οι σοσιαλιστικές, σε βάρος των υπολειμμάτων των προσοσιαλιστικών μορφών ιδιοκτησίας.

Με το ίδιο σκεπτικό δεν μπορούμε να ξεχωρίζουμε τους «εξωτερικούς» από τους «εσωτερικούς» παράγοντες της ανατροπής και μάλιστα να δίνουμε προτεραιότητα στους εσωτερικούς (σελ. 13). Η πάλη των τάξεων δε γνωρίζει σύνορα και δε διεξάγεται στα πλαίσια αποκλειστικά μιας χώρας. Η ιμπεριαλιστική επέμβαση δεν ταυτίζεται με την πολεμική επίθεση και ήταν πολύμορφα υπαρκτή σε όλη τη διάρκεια της σοσιαλιστικής οικοδόμησης. Η περεστρόικα καλά καλά δε θα μπορούσε να υπάρξει και πολύ περισσότερο να κυριαρχήσει χωρίς τον ιμπεριαλισμό. Μα το πιο σημαντικό είναι ότι η εξουσία μιας τάξης δεν είναι δυνατό να ανατραπεί από τίποτε άλλο, εκτός από μια άλλη τάξη και μάλιστα στη συγκεκριμένη περίπτωση από την αστική τάξη, η οποία στο εσωτερικό της ΕΣΣΔ είχε εξαφανιστεί από τα μέσα της δεκαετίας του '30 και ξαναδημιουργήθηκε μετά την περεστρόικα και το 28ο Συνέδριο. Αν η αντεπανάσταση ήταν κυρίαρχα αποτέλεσμα της δράσης του εσωτερικού παράγοντα, τότε θα ήμασταν υποχρεωμένοι να αναγνωρίσουμε ότι στην ΕΣΣΔ υπήρχε αστική τάξη (έστω και με λανθάνουσα μορφή - σημείο στο οποίο συγκλίνουν τροτσκιστές και μαοϊκοί), συνεπώς δεν υπήρχε σοσιαλισμός ή τουλάχιστον δεν υπήρχε «ακριβώς» σοσιαλισμός. Αυτή η άποψη αναπόφευκτα θα μας οδηγούσε και στην αποδοχή της άποψης της «κατάρρευσης», που απορρίφτηκε από το Κόμμα. Γι' αυτό η διατύπωση της σελ. 13 δεν είναι σωστή. Δεν μπορούμε να δεχτούμε ότι η ανατροπή του σοσιαλισμού έγινε «από τα μέσα». Εγινε από τον ιμπεριαλισμό, κι αυτό είναι θέση αρχής.

Φυσικά, για να «πέσει το κάστρο» υπήρξε κερκόπορτα, που την άνοιξαν εκείνες οι κοινωνικές δυνάμεις (το στελεχικό στρώμα στην οικονομία, το κράτος και το Κόμμα) που έχουν αντικειμενικά υλικά συμφέροντα να αντιστέκονται στην προοπτική της παραπέρα επαναστατικοποίησης των σχέσεων παραγωγής και που στη δεκαετία του '80 (έχοντας πλέον συνειδητοποιήσει την υλική αντίθεσή τους με την εργατική τάξη και την εξουσία της) συμμάχησαν ανοιχτά με τον ιμπεριαλισμό για να ανατραπεί η σοσιαλιστική εξουσία. Λυδία λίθος ήταν ότι οι (υπαρκτές στο σοσιαλισμό) αντιθέσεις πνευματικής-χειρωνακτικής εργασίας μεταφέρθηκαν μέσα στο ΚΚΣΕ, που στα τέλη της ΙΟετίας του '80 έπαψε να είναι το κόμμα της εργατικής τάξης.

Τέλος, ο τρόπος που εκτιμάμε τα δεξιού χαρακτήρα λάθη του 20ού Συνεδρίου και μετά πρέπει να τοποθετηθεί σε άλλη βάση, γιατί οδηγούμαστε σε αντιφάσεις. Στη σελίδα 26 μιλάμε για επικράτηση της οπορτουνιστικής στροφής στο ΚΚΣΕ από το '56 και μετά. Με τη συγκεκριμένη εκτίμηση δε συμφωνώ. Είναι άλλο πράγμα να εκτιμάμε ότι πάρθηκαν δεξιού χαρακτήρα αποφάσεις, κι άλλο πράγμα να θεωρούμε ότι το ΚΚΣΕ «χρεοκόπησε» οπορτουνιστικά από το '56. Καταρχήν στο ΚΚΣΕ υπήρξε διαπάλη και υπήρξε και στροφή από το '68 και μετά (βλ. Τ. Ι. Γιαμπρόβα, Βασικές κατευθύνσεις της πολιτικής οικονομίας του σοσιαλισμού στην ΕΣΣΔ - ΚΟΜΕΠ τ. 3/2008 σελ. 130-131). Το θέμα δεν είναι απλά αν θα δούμε το ποτήρι «μισογεμάτο» ή «μισοάδειο». Ενα σοβαρό θέμα είναι το αν μπορεί να υπάρχει σοσιαλισμός για πάνω από 30 χρόνια καθοδηγούμενος από ένα οπορτουνιστικό κόμμα, παίρνοντας υπόψη το ρόλο του κόμματος στο σοσιαλισμό (η δικτατορία της εργατικής τάξης ασκείται από το κόμμα της).

Λέμε βέβαια ότι από το '56 κυριάρχησε η οπορτουνιστική γραμμή στο ΚΚΣΕ, αλλά όχι η προδοσία και η αντεπανάσταση (που κυριάρχησαν με την περεστρόικα) καθώς στο διάστημα '56-'86 το ΚΚΣΕ συνέχιζε να οικοδομεί το σοσιαλισμό στην ΕΣΣΔ αλλά και η ίδια η ΕΣΣΔ συνέχιζε να παρέχει απλόχερα την αλληλεγγύη της στα επαναστατικά και απελευθερωτικά κινήματα, να είναι σε σύγκρουση με τον ιμπεριαλισμό... Ομως αυτή η τοποθέτηση είναι αντιφατική, γιατί η ιστορία μάς έχει διδάξει ότι ο οπορτουνισμός δεν μπορεί να είναι τίποτα λιγότερο από ανοιχτή προδοσία. Οσες φορές οι οπορτουνιστές βρέθηκαν σε θέσεις εξουσίας κράτησαν τη στάση της πιο ωμής αντεπανάστασης.

Γι' αυτό το λόγο νομίζω ότι θα πρέπει να αποφύγουμε διατυπώσεις που αν σκύψουμε πάνω τους θα δούμε ότι αντιφάσκουν με τη γενικότερη τοποθέτησή μας. Αυτός είναι κι ο ασφαλέστερος τρόπος για να βαθύνουμε τη θεωρητική μας μελέτη για το σοσιαλισμό που γνωρίσαμε.


Π. Παλαβός
Αθήνα



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ