ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τρίτη 27 Μάρτη 2001
Σελ. /40
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
ΑΠΟΓΡΑΦΗ 2001
Πληθυσμός 11 εκατομμυρίων

Σύμφωνα με τα προσωρινά στοιχεία που δημοσιοποιήθηκαν χτες από την ΕΣΥΕ, το 2001 στην Ελλάδα κατοικούσαν 10.939.771 πολίτες (Ελληνες και αλλοδαποί), έναντι 10.259.900 το 1991

Αύξηση κατά 6,6% ήτοι κατά 679.871 άτομα σημείωσε ο πληθυσμός της Ελλάδας στη δεκαετία 1991-2001. Αυτό προκύπτει από τα επίσημα - προσωρινά - στοιχεία της Εθνικής Στατιστικής Υπηρεσίας της Ελλάδας (ΕΣΥΕ), με βάση την απογραφή της 18ης Μάρτη του 2001, που δόθηκαν χτες στη δημοσιότητα και σχολιάστηκαν από τον υπουργό Εθνικής Οικονομίας και τον Γενικό Γραμματέα της ΕΣΥΕ. Η αύξηση του πληθυσμού της Ελλάδας, κατά 6,6%, δε σημαίνει ότι βρίσκεται στη διαδικασία αντιμετώπισης του οξύτατου δημογραφικού προβλήματος της χώρας. Αν και δε δόθηκαν αναλυτικά στοιχεία από την απογραφή (ίσως ακόμη δεν έχουν επεξεργαστεί), είναι φανερό ότι η αύξηση του πληθυσμού οφείλεται - κυρίως αν όχι στο σύνολό της - στους αλλοδαπούς, που αναζήτησαν μια καλύτερη ευκαιρία στην Ελλάδα. Το επισήμανε εξάλλου και ο ίδιος ο υπουργός, που δήλωσε πως η αύξηση του πληθυσμού, όπως προκύπτει από τα ενδεικτικά στοιχεία της ΕΣΥΕ, «προέκυψε κυρίως από τη μετανάστευση και λιγότερο από την αυτοδύναμη αύξηση του πληθυσμού των κατοίκων της χώρας».

Συγκεκριμένα, με βάση την πρώτη φάση επεξεργασίας των προσωρινών στοιχείων της απογραφής της προπερασμένης Κυριακής 18 του Μάρτη 2001, προκύπτει ότι ο συνολικός πληθυσμός της Ελλάδας ανέρχεται σε 10.939.771 άτομα (Ελληνες και αλλοδαποί που κατοικούν στην Ελλάδα), μεταξύ των οποίων 5.426.408 άρρενες και 5.513.111 θήλεις. Με δεδομένο ότι στην προηγούμενη απογραφή του 1991 (οριστικά στοιχεία) είχαν καταμετρηθεί 10.259.900 άτομα, προκύπτει ότι ο πληθυσμός της Ελλάδας αυξήθηκε 6,6% ή κατά 679.871.

Από τη σύγκριση των στοιχείων της απογραφής πληθυσμού 2001 με εκείνα της απογραφής του 1991, προκύπτει ότι:

Πρώτον, το ποσοστό αύξησης των αρρένων αυξήθηκε κατά 7,3% (έναντι αύξησης 5,8% στην προηγούμενη απογραφή) ήτοι κατά 371.252 άτομα και αντιπροσωπεύουν το 49,6% (έναντι 49,3% το 1991) του συνολικού πληθυσμού.

Δεύτερον, το ποσοστό αύξησης των θηλέων αυξήθηκε κατά 5,9% (έναντι 4,9% στην προηγούμενη απογραφή) ήτοι κατά 308.619 άτομα και αντιπροσώπευαν το 50,4% (έναντι 50,7%) του συνολικού πληθυσμού.

Ο Γ. Παπαντωνίου δεν έκρυψε πως «από την απογραφή αυτή θα προκύψουν σημαντικότατα στοιχεία για την άσκηση οικονομικής και κοινωνικής πολιτικής τη δεκαετία την οποία διερχόμαστε», που θα δίνουν πληρέστερη εικόνα για τη φτώχεια, την ανεργία, τον κοινωνικό αποκλεισμό κλπ. Και ενώ η ένταση των ταξικών ανισοτήτων, που εκφράζεται με τη συγκέντρωση και συγκεντροποίηση του πλούτου σε λιγότερα χέρια παράλληλα με την αύξηση της φτώχεια και της εξαθλίωσης, είναι γνωστή - για την ακρίβεια συνέπεια της εφαρμοζόμενης αντιλαϊκής πολιτικής - ο Γ. Παπαντωνίου, επιχείρησε να αποστασιοποιηθεί των πολιτικών ευθυνών που έχει ο ίδιος και η κυβέρνηση ΠΑΣΟΚ, την οποία υπηρετεί πιστά. Ετσι, εκφράζοντας την ευαισθησία του για την αύξηση του αριθμού εκείνων των φτωχών, των πεινασμένων, των ανέργων κλπ., δήλωσε πως όταν οριστικοποιηθούν τα στοιχεία της απογραφής και γίνουν οι σχετικές επεξεργασίες, η κυβέρνηση... θα βρει τα κατάλληλα «μέσα και εργαλεία πολιτικής, που πρέπει να χρησιμοποιήσουμε για να αντιμετωπίσουμε τέτοια κοινωνικά φαινόμενα, όπως αυτά που αφορούν τη φτώχεια και τον κοινωνικό αποκλεισμό»!

ΔΗΜΑΡΧΟΙ ΑΤΤΙΚΗΣ
Δε δέχονται να διαχειριστούν την υποβάθμιση

Ζητούν να μη μεταφερθούν στους δήμους οι παιδικοί σταθμοί χωρίς τους αντίστοιχους πόρους και υποδομή

Να μην αναλάβουν τους παιδικούς σταθμούς και τα γυμναστήρια, αν δεν εξασφαλιστούν οι προϋποθέσεις για τη σωστή λειτουργία τους, αποφάσισαν ομόφωνα χτες οι αιρετοί του Λεκανοπεδίου Αττικής. Κατήγγειλαν δε, την κυβέρνηση για επιχείρηση μεταφοράς του οικονομικού και πολιτικού κόστους των συγκεκριμένων υπηρεσιών προς τους δήμους.

Σε χτεσινή σύσκεψη της Τοπικής Ενωσης Δήμων και Κοινοτήτων Νομού Αττικής (ΤΕΔΚΝΑ), οι δήμαρχοι και κοινοτάρχες ζήτησαν να ανασταλεί μέχρι 30 Αυγούστου, η εφαρμογή των διατάξεων του νόμου «ΠΟΛΙΤΕΙΑ», που προβλέπουν την υποχρεωτική μεταφορά των παραπάνω αρμοδιοτήτων, από την 1η Απριλίου, στους δήμους. Ειδάλλως θα προχωρήσουν σε κινητοποιήσεις. Στο μεσοδιάστημα, η ΤΕΔΚΝΑ θα καταγράψει τις ανάγκες που προκύπτουν σε αίθουσες και προσωπικό, καθώς και το ύψος των δαπανών για την άσκηση των συγκεκριμένων αρμοδιοτήτων.

Οι αρμοδιότητες αυτές - με βάση το άρθρο 102 του Συντάγματος και ομόφωνες αποφάσεις συνεδρίων των συλλογικών οργάνων της Τοπικής Αυτοδιοίκησης - πρέπει να καλύπτονται από τον κρατικό προϋπολογισμό. Ο νόμος όμως ορίζει πως η λειτουργία των παιδικών σταθμών και γυμναστηρίων θα επιβαρύνει τους προϋπολογισμούς των δήμων.

Οπως έγινε σαφές χτες από την πλειοψηφία των δημάρχων, η Τοπική Αυτοδιοίκηση δεν μπορεί να συναινέσει στην παραπέρα υποβάθμιση των κοινωνικών αυτών υπηρεσιών, καθώς οι όροι μεταφοράς που θέτει η κυβέρνηση, οδηγούν στη διαχείριση μιας προβληματικής κατάστασης και την επιβολή τροφείων που θα πληρώνουν μόνο όσοι μπορούν.

Χαρακτηριστικό είναι ότι περίπου το 50% των θέσεων στους παιδικούς σταθμούς είναι κενές, ενώ οι δήμοι προβλέπεται να επιβαρυνθούν με τη συνταξιοδότηση και την καταβολή του εφάπαξ των εργαζομένων. Την ίδια ώρα, ξεκαθαρίστηκε πως για να μπορέσουν οι δήμοι να λειτουργήσουν τους παιδικούς σταθμούς, θα πρέπει να μειώσουν κατά πολύ τις δαπάνες τους για άλλες κοινωνικές υπηρεσίες που προσφέρουν.

«Αν πάρουμε τους παιδικούς σταθμούς με τους όρους της κυβέρνησης, πολλοί δήμοι θα αναγκαστούν να επιβάλουν τροφεία», είπε χαρακτηριστικά ο πρόεδρος της ΤΕΔΚΝΑ, Γ. Μαστοράκος. Βέβαια, πολλοί δήμοι το έχουν ήδη κάνει...

Χαρακτηριστική της στάσης της ηγεσίας του υπουργείου Εσωτερικών είναι η επιστολή του υφυπουργού, Κ. Καΐσερλη, προς τους δήμους, με την οποία τους καλεί να πληρώσουν από τα διαθέσιμά τους το κόστος για τη λειτουργία των παιδικών σταθμών και τη μισθοδοσία του προσωπικού, μέχρι να εκταμιευτούν τα ποσά από τον κρατικό προϋπολογισμό... Δεν προκαλεί κατά συνέπεια απορίες, γιατί και χτες ο Κ. Καΐσερλης, σε συνάντηση που είχε με την Εκτελεστική Επιτροπή της ΤΕΔΚΝΑ, αρνήθηκε να ικανοποιήσει τα αιτήματά της για πλήρη οικονομική κάλυψη των αρμοδιοτήτων, μετά από καταγραφή των αναγκών.

Αντίθετα, υποσχέθηκε να δοθούν 75 δισ. δραχμές στους δήμους για τα έτη 2001, 2002 και 2003 από το Ευρωπαϊκό Κοινοτικό Ταμείο, για τους παιδικούς σταθμούς, τα Κέντρα Δημιουργικής Απασχόλησης και τη Φύλαξη στα Σχολεία. Τα χρήματα αυτά όχι μόνο δεν καλύπτουν τις ανάγκες, αλλά και είναι άγνωστο πότε θα εκταμιευτούν.

Εντονη κριτική ασκήθηκε τέλος και στη στάση της ηγεσίας της Κεντρικής Ενωσης Δήμων και Κοινοτήτων Ελλάδας, η οποία συμφώνησε με τον κυβερνητικό νόμο, γράφοντας στα παλιά της τα παπούτσια ομόφωνες αποφάσεις των συνεδρίων της, πως η όποια κρατική αρμοδιότητα μεταφέρεται στους δήμους θα πρέπει να συνοδεύεται από τους αντίστοιχους πόρους.

ΑΝΩΤΑΤΟ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ ΕΠΙΛΟΓΗΣ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΥ
Αλλοθι των ρουσφετολογικών κυβερνητικών προσλήψεων

Δόθηκε χτες στη δημοσιότητα η έκθεση για το έτος 2000

Αλλοθι του κυβερνητικού ρουσφετολογικού συστήματος προσλήψεων στο Δημόσιο αποτελεί το ΑΣΕΠ, όπως αβίαστα προκύπτει από την ετήσια έκθεσή του για το έτος 2000, που δόθηκε χτες στη δημοσιότητα με συνέντευξη Τύπου που παραχώρησε ο πρόεδρός του Μ. Παπαδάκης. Αν και στην έκθεση γίνεται προσπάθεια να αμβλυνθεί η οξύτητα του προβλήματος ή τουλάχιστον να περιοριστεί στο χώρο της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, εντούτοις είναι απολύτως καθαρό πως ρουσφετολογικές προσλήψεις γίνονται σε όλο το μήκος και το πλάτος του δημόσιου τομέα και ειδικότερα στους φορείς που έχουν τη δυνατότητα να προχωρούν σε προκηρύξεις πρόσληψης τακτικού και εποχιακού προσωπικού.

Αλλωστε την περασμένη Πέμπτη, ο πρόεδρος και ο αντιπρόεδρος του ΑΣΕΠ έδωσαν στην επιτροπή θεσμών και διαφάνειας της Βουλής αποκαλυπτικά στοιχεία, από τα οποία προκύπτει πως το ΑΣΕΠ δεν μπορεί να ελέγξει ολοκληρωμένα ή τουλάχιστον ικανοποιητικά τη νομιμότητα των προσλήψεων στο δημόσιο, αφού οι έλεγχοι που κάνει είναι δειγματοληπτικοί, ενώ αδυνατεί να ελέγξει τα δικαιολογητικά στα οποία στηρίζεται η μοριοδότηση. Επιπλέον, από τους ελέγχους που έχει κάνει προκύπτει πλήθος παρανομιών, πράγμα που δείχνει και το μέγεθος προβλήματος.

Προξενεί πάντως εντύπωση, που δείχνει και την πολιτική σκοπιμότητα, ότι στην έκθεσή της η Διοίκηση του ΑΣΕΠ ενώ είναι πολύ συγκεκριμένη (δίνοντας ονομαστικά στοιχεία) για παραβάσεις των δήμων, για όλες τις άλλες περιπτώσεις ακολουθεί την τακτική της αοριστολογίας. Εν πάση περιπτώσει από την έκθεση προκύπτουν τα παρακάτω - μεταξύ άλλων - στοιχεία: Στο εν λόγω έτος, σύμφωνα με τα στοιχεία, που περιήλθαν στο ΑΣΕΠ πραγματοποιήθηκαν 11.378 προσλήψεις τακτικού και 37.590 προσλήψεις εποχιακού προσωπικού. Από τις επιθεωρήσεις δε που περατώθηκαν, σε 23 περιπτώσεις δήμων και δημοτικών επιχειρήσεων διαπιστώθηκαν παραβάσεις που συνιστούσαν αξιόποινες πράξεις, με αποτέλεσμα τα σχετικά πορίσματα να διαβιβαστούν στον αρμόδιο εισαγγελέα. Βέβαια, η έκθεση δεν αναφέρει άλλους φορείς του ευρύτερου δημοσίου όπου διαπιστώθηκαν παραβάσεις.

Εντούτοις ο Μ. Παπαδάκης ομολόγησε ότι υπάρχουν. «Το μεγαλύτερο ποσοστό παρανομιών - είπε - εντοπίζεται στους δήμους, στις δημοτικές επιχειρήσεις και στις ΔΕΚΟ, αν και οι τελευταίες αρχίζουν να συμμορφώνονται προς τις υποδείξεις μας». Ακόμη μίλησε για φαινόμενα πλαστογραφιών, όσον αφορά τα δικαιολογητικά που κατατίθενται για τις προσλήψεις και προσδιόρισε πως αυτές γίνονται κυρίως με την αλλοίωση της βαθμολογίας στα πτυχία και με την κατάθεση ψευδών στοιχείων περί γλωσσομάθειας, ενώ έχουν αποκαλυφθεί και περιπτώσεις κατάθεσης πλαστών τίτλων σπουδών. Στην έκθεση αναφέρεται χαρακτηριστικά ότι τα πτυχία από ΑΕΙ και ΤΕΙ ορισμένων χωρών της αλλοδαπής φέρουν βαθμολογία στο επίπεδο του Αριστα, με αποτέλεσμα οι κάτοχοί τους να πετυχαίνουν το διορισμό όταν η σειρά προτεραιότητας γι' αυτόν εξαρτάται κυρίως από το βαθμό πτυχίου.

Η έκθεση καταλήγει με μια σειρά προτάσεις νομοθετικού και διοικητικού χαρακτήρα για την ενίσχυση του ΑΣΕΠ, ούτως ώστε να μπορέσει να ανταποκριθεί στο ρόλο του. Σημαντικότερες από αυτές είναι η ανάγκη πρόσληψης του αναγκαίου προσωπικού, η επίλυση του κτιριακού προβλήματος και ο μηχανολογικός εξοπλισμός της μηχανογραφικής μονάδας του με παράλληλη δυνατότητα ηλεκτρονικής αναγνώρισης των αιτήσεων των υποψηφίων προς πρόσληψη.

Στη χτεσινή συνέντευξή του ο πρόεδρος του ΑΣΕΠ αναφέρθηκε επίσης στο διαγωνισμό των εκπαιδευτικών και στο διαγωνισμό του υπουργείου Εξωτερικών, όπου μεταξύ άλλων σημείωσε πως το σύστημα εξετάσεων πολλαπλής επιλογής, που εφαρμόστηκε πιλοτικά στο διαγωνισμό του ΥΠΕΞ, θα εφαρμοστεί και σε μελλοντικούς διαγωνισμούς εκπαιδευτικών, όπως και σε κάθε άλλο διαγωνισμό εφόσον είναι δυνατόν.

Και νέα αναβολή

Νέα αναβολή πήρε, την περασμένη Παρασκευή, η εκδίκαση της αγωγής του Ευάγγ. Γιαννόπουλου ενάντια στο «Ριζοσπάστη», σχετικά με τα δημοσιεύματα της εφημερίδας μας, στη διάρκεια της δίκης του Θ. Κατριβάνου. Η νέα δίκη ορίστηκε για τις 26 του Ιούνη, ενώ στα μέσα Μάη, είναι ορισμένη η εκδίκαση της αστικής ευθύνης, για την ίδια υπόθεση.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ