ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 14 Νοέμβρη 2002
Σελ. /32
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Σε κρίσιμη κατάσταση το βιβλίο

Παρουσιάστηκαν χθες τα συμπεράσματα της διημερίδας της ΠΟΕΒ

Πτώση του τζίρου, συγκεντροποίηση του εκδοτικού κεφαλαίου με εξαγορές και συγχωνεύσεις μικρομεσαίων επιχειρήσεων από εκδοτικά μονοπώλια, καταποντισμός και εξαφάνιση παραδοσιακών και ποιοτικών εκδοτικών και πλήρης απουσία κρατικής ενδυνάμωσης των τελευταίων «γραμμών» άμυνας του κόσμου του βιβλίου. Αυτή είναι η θλιβερή εικόνα που παρουσιάζει η χώρα μας και στον τομέα του βιβλίου, παρά και ενάντια στη «μαγική εικόνα» που θέλουν να παρουσιάζουν οι αρμόδιοι κρατικοί φορείς (βλ. ΕΚΕΒΙ).

Πρόκειται για διαπιστώσεις που προκύπτουν από τα συμπεράσματα της διημερίδας που οργάνωσε η Πανελλήνια Ομοσπονδία Εκδοτών Βιβλιοπωλών το περασμένο καλοκαίρι και τα οποία παρουσιάστηκαν χθες σε συνέντευξη Τύπου.

Αν και η ετήσια παραγωγή νέων τίτλων αγγίζει στην Ελλάδα τις 7.000 (αριθμός γενικά ενθαρρυντικός) ωστόσο υπολείπεται κατά πολύ από τα αντίστοιχα ευρωπαϊκά νούμερα και πιο συγκεκριμένα βρισκόμαστε στην τελευταία θέση στην ΕΕ. Χαρακτηριστικά ο πρόεδρος της ΠΟΕΒ, Γ. Δαρδανός, σημείωσε ότι η ετήσια παραγωγή της Βρετανίας ξεπερνά τους 102.000 τίτλους, όσοι δηλαδή οι τίτλοι που εκδόθηκαν στην Ελλάδα από το 1940 μέχρι σήμερα!

Εκτός από τα μεγάλα μονοπώλια που δραστηριοποιούνται στις εκδόσεις και πωλήσεις βιβλίων, προκαλώντας μόνιμο άγχος στους καταχρεωμένους μικρομεσαίους εκδότες και βιβλιοπώλες, στο «χορό» μπαίνουν και μεγάλες επιχειρήσεις ΜΜΕ διεκδικώντας μεγάλο κομμάτι της αγοράς, δυσχεραίνοντας ακόμη περισσότερο τη θέση των μικρών. Ανταγωνιστικά θεωρούνται από τους εκδότες και βιβλιοπώλες και τα πανεπιστήμια τα οποία προχωρούν στην ίδρυση εκδοτικών επιχειρήσεων «και σε εκδόσεις οι οποίες θα μπορούσαν κάλλιστα να έχουν παραχθεί από εκδοτικούς οίκους και μάλιστα οικονομικότερα» όπως εκτιμάται στα συμπεράσματα.

«Δεν υπάρχει καμιά ουσιαστική στήριξη από την πολιτεία» και «η κρατική πολιτική για το βιβλίο απέτυχε» ήταν δύο χαρακτηριστικές διαπιστώσεις του Γ. Δαρδανού. Στα συμπεράσματα της διημερίδας σημειώνεται ότι το ΕΚΕΒΙ «παρουσιάζει μία πλαστή και εξωπραγματική εικόνα για τα οικονομικά του βιβλίου», ενώ «οι ενέργειες και η παρουσία του απέχουν κατά πολύ από το σκοπό ίδρυσής του». Επιπλέον, η φορολόγηση στο βιβλίο αυξήθηκε κατά 50%.

Ανάλογη είναι η κατάσταση στις σχολικές βιβλιοθήκες. Οι 500 υπάρχουσες υπολειτουργούν, ορισμένες δε λειτουργούν καθόλου λόγω έλλειψης υλικοτεχνικής υποδομής και προσωπικού, ενώ όπως καταγγέλθηκε στη συνέντευξη, από ορισμένες «έκαναν φτερά» και οι ηλεκτρονικοί υπολογιστές. Επιπλέον, οι 500 νέες που υποτίθεται ότι θα ξεκινούσαν να υλοποιούνται από το 2000, είναι ακόμη στα χαρτιά.

Ιδιαίτερη αναφορά έγινε στη μάστιγα της φωτοτυπίας, αλλά και στην πώληση βιβλίων και σχολικών ειδών από την ιδιωτική εκπαίδευση, κάτι που απαγορεύεται διά νόμου μεν, ο οποίος δεν εφαρμόζεται δε. Ασυδοσία επικρατεί και στην πώληση βιβλίων και ειδών χαρτοπωλείου από τα «σούπερ μάρκετ», τα οποία, σύμφωνα με τη στατιστική υπηρεσία, το πρώτο εξάμηνο του 2002 παρουσίασαν σε αυτά τα είδη αύξηση των πωλήσεων κατά 9,4%. Ισόποση, το ίδιο διάστημα, είναι η πτώση των πωλήσεων στα βιβλιοπωλεία.

Τα συμπεράσματα κάνουν ειδικές αναφορές στην προβολή του βιβλίου από τα ΜΜΕ που δεν ξεπερνά το 10% της ετήσιας παραγωγής νέων τίτλων, στη δημιουργία «συνεταιρισμών και συσπειρώσεων στην ελληνική αγορά, κυρίως στο χώρο της διακίνησης» και στη δημιουργία τμημάτων κατάρτισης στα επαγγέλματα του βιβλίου στα ανώτερα εκπαιδευτικά ιδρύματα. Τέλος, ιδιαίτερη αναφορά έγινε στις σχέσεις με τους Κύπριους εκδότες και βιβλιοπώλες.

Απόφαση πολλών «αναγνώσεων»

Απορρίφθηκε από το ΣτΕ η αίτηση αναστολής των εργασιών για την ανέγερση του Νέου Μουσείου Ακρόπολης στου Μακρυγιάννη που είχε καταθέσει η Συντονιστική Επιτροπή Φορέων και Συλλόγων κατά της ανέγερσης του ΝΜΑ. Ωστόσο, η απόρριψη της αίτησης στηρίχτηκε σε έγγραφη δήλωση του Οργανισμού Ανέγερσης ΝΜΑ προς το ΣτΕ, ότι ο Οργανισμός παραιτείται από κάθε προγραμματισμένη εργασία στου Μακρυγιάννη μέχρι να εκδικαστεί η υπόθεση στο ΣτΕ, πράγμα που θα γίνει στις 6/12. Ετσι, απόντος του λόγου που κατατέθηκε η αίτηση αναστολής, αυτή απορρίφθηκε ως αβάσιμη.

Επιπλέον, στην απόφαση του ΣτΕ σημειώνεται, ότι σε περίπτωση που αποκαλυφθούν νέες αρχαιότητες, οι εργασίες διακόπτονται και ξεκινά ανασκαφή. Αυτό σημαίνει πρακτικά, ότι ακόμη και στο σημείο που αυτή τη στιγμή δεν έχουν αποκαλυφθεί αρχαιότητες και που τυπικά μπορούν να συνεχιστούν οι εργασίες, αυτές είναι δύσκολο να πραγματοποιηθούν, αφού το πιθανότερο είναι να βρεθούν νέες αρχαιότητες. Συμπέρασμα: οι εργασίες στου Μακρυγιάννη εξακολουθούν να είναι «παγωμένες», ενώ το ΣτΕ με τους περιορισμούς που θέτει στην απόφασή του, θα κάνει μάλλον τη ζωή δύσκολη στον ΟΑΝΜΑ και την κυβέρνηση.

Θεατρικά... «δώρα»
«Το Δώρο» στο θέατρο «Κιβωτός»
«Το Δώρο» στο θέατρο «Κιβωτός»
  • Ο Χάρρυ Κλυνν, εγκαταλείπει φέτος την αγαπημένη του επιθεώρηση και ανεβάζει, σήμερα, στο θέατρο «Μινώα», μια σύγχρονη κωμωδία, με τίτλο «Γιάφκα πορτοκάλι», την οποία έγραψε μαζί με τον Ντίνο Σπυρόπουλο. Η ιστορία απρόβλεπτη και κωμικοτραγική, όπως και η νεοελληνική πραγματικότητα. Τι συμβαίνει όταν σε μια πολυκατοικία η Αντιτρομοκρατική Υπηρεσία ανακαλύπτει γιάφκα τρομοκρατών; Πώς αντιδρούν οι ένοικοι όταν υποχρεώνονται να ζήσουν όλοι μαζί για ένα διάστημα στην ταράτσα της πολυκατοικίας; Πέντε τύπους νεοέλληνα ερμηνεύει ο Χάρρυ Κλυνν. Παίζουν επίσης: Τάκης Βαμβακίδης, Νένα Χρονοπούλου, Τάσος Κωστής, Περικλής Αλμπάνης, Σάββας Τασίου, Σπύρος Μπιμπίλας κ.ά. Το σκηνικό είναι του Κάρολου Ρωμούση και τα βίντεο του σκηνοθέτη Νίκου Τριανταφυλλίδη.
  • Μια ακόμη ελληνική κωμωδία ανεβαίνει τα σκαλιά του θεάτρου «Κιβωτός», όπου οι Αλέξανδρος Ρήγας και Δημήτρης Αποστόλου, με αφορμή το γάμο ενός φίλου τους και την επιλογή του δώρου, ξεδιπλώνουν τα προβλήματα ενός ευτυχισμένου φαινομενικά ζευγαριού. Τίτλος του έργου «Το δώρο» που ανεβαίνει σε σκηνοθεσία Αλέξανδρου Ρήγα - Δημήτρη Αποστόλου, σκηνικά Γιώργου Γαβαλά, κοστούμια Εβελυν Σιούπη, μουσική επιμέλεια Σταμάτη Γιατράκου. Παίζουν: Γιώργος Νινιός, Χρύσα Ρώπα, Ελένη Καστάνη και Παύλος Κοντογιαννίδης. Μια διαδικαστική συζήτηση που ξεκινάει με βασικό ζητούμενο την επιλογή ενός δώρου, οδηγεί σε «πυρηνικό πόλεμο» κι εκεί που όλα φαντάζουν ωραία ξεχειλίζει το ποτήρι της καταπιεσμένης αγανάκτησης, τραυματίζοντας συθέμελα τα πήλινα θεμέλια ενός γάμου.
  • Ο εκπληκτικός θίασος Μαύρου Θεάτρου «Image Theatre» επιλέγει τις καλύτερές του στιγμές και τις παρουσιάζει στο Θέατρο «Corone»t (22/11-5/12). Η παράσταση εντάσσεται στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Μαύρου Θεάτρου που διοργανώνεται από τις 8/11/2002 -2/2/2003. Μίμοι, κουρτίνες που κυματίζουν και σμιλεύονται σε αέρινα γλυπτά, γυναίκες αγκάθια, σουρεαλιστικά μάτια που ίπτανται στο άπειρο, πεταλούδες που επωάζονται μέσα σε εύθραυστα κουκούλια, οριζόντιες και κάθετες παράλληλες γραμμές που χορεύουν τζαζ, και πολλά άλλα ευρήματα σε μαύρο φόντο αλλάζουν τη ματιά μας με μια άλλη, πιο... παιδική.
Χαρακτικά του Γκόγια

Στο πλαίσιο του αφιερώματος στην ισπανική τέχνη, το «Ινστιτούτο Θερβάντες» στην Αθήνα, παρουσιάζει έκθεση χαρακτικών του μεγάλου καλλιτέχνη Φ. Γκόγια. Πρόκειται για τη σειρά με τίτλο «Ταυρομαχία», η οποία εκτίθεται στη Δημοτική Πινακοθήκη του Πειραιά (έως τις 17/11). Στην έκθεση παρουσιάζονται 40 χαρακτικά, τα οποία ο Γκόγια φιλοτέχνησε στο διάστημα 1814-1816, εποχή όπου είχε ανανεωθεί το ενδιαφέρον για την ταυρομαχία στην Ισπανία.

Ο διάσημος Ισπανός ζωγράφος, μεγάλος λάτρης της ταυρομαχίας, θέλησε με τη συγκεκριμένη σειρά των χαρακτικών του, να δημιουργήσει εικόνες που «αποτυπώνουν τις απαρχές, την εξέλιξη και την τωρινή ατμόσφαιρα στις γιορτές της ταυρομαχίας». Ετσι, το ελληνικό κοινό έχει τη σπάνια ευκαιρία να γνωρίσει μέσα από το βλέμμα του Γκόγια τον κόσμο της ταυρομαχίας. Η έκθεση των χαρακτικών του Γκόγια συμπληρώνει, μαζί με την έκθεση στην Εθνική Πινακοθήκη με τίτλο «Ο αιώνας του Πικάσο» και την έκθεση με έργα του Σαλβαδόρ Νταλί στο Κυκλαδικό Μουσείο, το μεγάλο αφιέρωμα για την ισπανική τέχνη που παρουσιάζεται εφέτος στην Αθήνα.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ