ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σάββατο 2 Φλεβάρη 2013 - 2η έκδοση
Σελ. /32
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΕΛΛΗΝΩΝ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΩΝ
Να κηρυχθεί μνημείο το παλαιό Μουσείο Ακρόπολης

Την κήρυξη του παλαιού Μουσείου Ακρόπολης ως διατηρητέου μνημείου «ιστορικής και αρχιτεκτονικής αξίας» ζητά ο Σύλλογος Ελλήνων Αρχαιολόγων σε ανακοίνωσή του μετά την πρόσφατη γνωμοδότηση του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου, που με οριακή πλειοψηφία, τάσσεται κατά της κήρυξης. Γεγονός, που ουσιαστικά οδηγεί ακόμη και στην κατεδάφιση του μουσείου.

Ο ΣΕΑ αναφέρεται στο ιστορικό του κτιρίου του 19ου αιώνα, σημειώνοντας ότι η «αρχιτεκτονική του μορφή είναι απέριττη, συμμετρική και κλασικίζουσα, αποδίδοντας τα ρεύματα της εποχής του. Ελήφθη μέριμνα ώστε το κτίριο να αναπτύσσεται σε υψομετρική στάθμη χαμηλότερη από την κρηπίδα του Παρθενώνα. Η επιλογή των υλικών ως προς τους χρωματικούς τόνους και την υφή ήταν τέτοια, ώστε να εναρμονίζεται με το περιβάλλον του βράχου. Το παλαιό Μουσείο έκλεισε το μεγάλο πρώτο κύκλο της ζωής του με την - αναμφισβήτητα αναγκαία - κατασκευή του νέου μουσείου. Εκτοτε μένει κενό φέροντας ακόμη τα σημάδια των εκθεμάτων και της μακρόχρονης λειτουργίας του (...). Κάποιοι μπορεί να επιθυμούν την... κάθαρση του χώρου με την ίδια στενόμυαλη αντίληψη που σε παρελθούσες εποχές αποδόμησε οτιδήποτε δεν ανήκε στην κλασική εποχή, αφαιρώντας τα τεκμήρια της διαχρονίας. Αλλοι μπορεί να φλέγονται για νέα ευρήματα που πιθανολογούν ότι βρίσκονται κάτω από τα θεμέλια του κτιρίου και άλλοι, ίσως, επιθυμούν την εξάλειψη ενός αντίπαλου πόλου έλξης ενδιαφέροντος».

Ο ΣΕΑ προσθέτει και ότι «ένας σύγχρονος αρχαιολογικός χώρος, με όγκο επισκεπτών που αγγίζει το 1,5 εκατομμύριο, έχει απόλυτη ανάγκη από το μοναδικό στεγασμένο χώρο του. Εκεί μπορεί να προστατέψει και να εκθέσει, σύμφωνα και με την άποψη των αρμόδιων Υπηρεσιών, μεγάλο αριθμό επιγραφών, που τώρα φθείρονται στην ύπαιθρο και μεγάλο αριθμό αρχιτεκτονικών μελών, που σήμερα απόκεινται σε λιθοσωρούς και κλωβούς διάσπαρτους στο χώρο. Κύρια, όμως, να αποκτήσει έναν επισκέψιμο χώρο και να αφηγηθεί θεματικές που δεν παρουσιάστηκαν ποτέ, όπως η ιστορία των ανασκαφών του Βράχου, των αναστηλωτικών έργων, οι εποχές της Ακρόπολης», τις οποίες το νέο μουσείο δεν αναφέρει. Σ' αυτό το κτίριο «μπορούν να βρουν στέγη και εκπαιδευτικά προγράμματα, οργανωμένα σε τακτική βάση, που σήμερα δεν μπορούν να προγραμματιστούν παρά μόνο ως επετειακά. Οσον αφορά στα αρχιτεκτονικά κατάλοιπα του ιερού του Πανδίονος και του μυκηναϊκού τείχους που διατηρούνται στις υπόγειες αποθήκες του μουσείου, «μπορούν να γίνουν επισκέψιμα με μικρή τροποποίηση των διαδρομών και διαμόρφωση του χώρου». Αλλά και «οι ανάγκες που προκύπτουν από τον όγκο των επισκεπτών (έκτακτες καιρικές συνθήκες, ζητήματα υγείας των επισκεπτών, άλλα έκτακτα περιστατικά», που αντιμετωπίζουν οι εργαζόμενοι στην Ακρόπολη, «καθιστούν απαραίτητο το στεγασμένο χώρο του παλαιού μουσείου».

Αφιέρωμα στον Αντονιόνι

Αφιέρωμα στον μεγάλο Ιταλό σκηνοθέτη Μικελάντζελο Αντονιόνι (συμπληρώθηκαν 100 χρόνια από τη γέννησή του) οργανώνει (5/2, 7μμ) το Μέγαρο Μουσικής, σε συνεργασία με το Ιταλικό Μορφωτικό Ινστιτούτο. Συνομιλώντας με τον κριτικό - δημοσιογράφο Γιάννη Μπακογιάννοπουλο, ο ιστορικός - κριτικός του Κινηματογράφου, συνεργάτης και φίλος του τιμώμενου, Κάρλο ντι Κάρλο, θα διηγηθεί «την ιστορία ενός δημιουργού που στοχάζεται πάνω στο έργο και τη ζωή του», με «βλέμμα άγρυπνο και διορατικό ως προς τις επερχόμενες αλλαγές του μέλλοντος» (θα υπάρχει ταυτόχρονη μετάφραση στα ελληνικά και ιταλικά). Θα προβληθεί η βραβευμένη (Κάννες 1960) ταινία «Η περιπέτεια» («L'avventura»), με ελληνικούς υπότιτλους. Είσοδος ελεύθερη, με διανομή δελτίων, από τις 5.30μμ.


ΝΕΕΣ ΕΚΔΟΣΕΙΣ

-- «Σύγχρονη Εποχή»: Νίκος Κυρίτσης «Δημοκρατικός Στρατός Ελλάδας: Ιδρυση - Μονάδες - Αξιωματικοί - Δυνάμεις - Απώλειες - Κοινωνική σύνθεση» (Μαχητής, απόφοιτος της Σχολής Αξιωματικών του Γενικού Αρχηγείου, τιμημένος με το Μετάλλιο Ανδρείας του ΔΣΕ, ο Ν. Κυρίτσης το 1986 άρχισε να συλλέγει υλικά από διάφορες πηγές - διαταγές του Γ.Α., δελτία, εφημερίδες, την εφημερίδα της Προσωρινής Δημοκρατικής Κυβέρνησης, εκθέσεις, ανακοινώσεις, εκδόσεις, αναφορές, χάρτες του ΔΣΕ κ.ά. - και με αυτά τεκμηριώνει σ' αυτό το βιβλίο 526 σελίδων τη στρατιωτική οργάνωση και την κοινωνική σύνθεση του λαϊκού ΔΣΕ. Περιλαμβάνονται επιπλέον παράρτημα φωτογραφιών, ντοκουμέντων και χάρτες, με θέσεις του αντίπαλου στρατού και μαχών). «Οκτώβρης 1917 - Η πορεία των μπολσεβίκων προς τη νίκη» (σύντομη ιστόρηση της πορείας του εργατικού κινήματος στη Ρωσία, από τα τέλη του 19ου αιώνα έως τη νικηφόρα σοσιαλιστική επανάσταση τον Οκτώβρη του 1917, που οργάνωσε και διεξήγαγε το κόμμα των μπολσεβίκων).

-- Γιώργης Μωραΐτης «Ατζέντα Ιτζεδίν» (Σ' αυτό το βιβλίο, το οποίο αφιέρωσε στην ΚΝΕ, ο μαχητής του ΔΣΕ, παλαίμαχος δημοσιογράφος του «Ριζοσπάστη», Γιώργης Μωραΐτης φέρνει στο «φως» - και φωτογραφικά - τις σελίδες μιας μικροσκοπικής ατζέντας-ημερολογίου του 1960, όπου, έγκλειστος στις φυλακές του Ιτζεδίν, κατέγραφε συντομογραφικά ποικίλα γεγονότα, πληροφορίες, γνώσεις για ποικίλους τομείς του ανθρώπινου πολιτισμού, ρήσεις μεγάλων μορφών, αποσπάσματα βιβλίων, ρητά, στίχους ποιητών, οικογενειακά και προσωπικά του θέματα, συναισθηματικές στιγμές, στοιχεία για συντρόφους, δράσεις των κρατούμενων κομμουνιστών στο κολαστήριο του Ιτζεδίν. Στο δεύτερο μέρος του βιβλίου με τίτλο «Ανέκδοτα του Αγώνα» καταγράφονται συγκινητικά αλλά και με χιούμορ διάφορες μικρές ιστορίες για αγωνιστές και γεγονότα και, τέλος, ποιήματα που έγραψε στη διάρκεια της παρανομίας του και κρατούμενος σε διάφορες άλλες φυλακές).

-- Μουσείο Μπενάκη: «Κώστας Κουλεντιανός - Ο τελευταίος ακροβάτης του μοντερνισμού» (Κατάλογος με 300 έργα του κορυφαίου Ελληνα γλύπτη, με τον οποίο συνοδεύτηκε η αναδρομική έκθεση 120 έργων του στο Μουσείο Μπενάκη, από 28/9/2012 έως 5/1/2013. Κείμενο και επιστημονική επιμέλεια του ιστορικού Τέχνης Ντένη Ζαχαρόπουλου. Επιμέλεια ελληνικών κειμένων: Ουρανία Ιορδανίδου).

-- Ζήτρος: Διογένης Λαέρτιος «Φιλοσόφων βίων και δογμάτων συναγωγή - Βιβλία Ι-V» (εισαγωγή, μετάφραση, σχόλια Θεόδωρος Γ. Μαυρόπουλος). Πρόλογος Σωκράτης Δεληβογιατζίδης. Στο έργο αυτό, ο Διογένης Λαέρτιος - ο «Πλούταρχος της φιλοσοφίας», όπως χαρακτηρίστηκε λόγω της πολυγραφίας του - εξιστορεί τη φιλοσοφική σκέψη στην αρχαία Ελλάδα και εκφράζει τις απόψεις του για την εξέλιξή της μέχρι την εποχή του, τον 3ο μ.Χ. αιώνα).

-- Μορφωτικό Ιδρυμα Εθνικής Τραπέζης (ΜΙΕΤ): «Δημοσθένης Κοκκινίδης "Ομήρου Οδύσσεια (Ζωγραφικό δοκίμιο)"» (Κατάλογος της έκθεσης 100 και πλέον πινάκων του Δημοσθένη Κοκκινίδη με τίτλο «Ομήρου Οδύσσεια», την οποία παρουσίασε το ΜΙΕΤ. Τα κείμενα που συνοδεύουν τους εμπνευσμένους από το ομηρικό έπος πίνακες είναι του μεταφραστή του έπους, ομότιμου καθηγητή Δημήτρη Ν. Μαρωνίτη, του οποίου η μετάφραση «τροφοδότησε» τη φιλοτέχνηση αυτών των έργων). «Κάρολος Δίκενς υπό ΑΚ (Πρώτη δημοσίευση. Περιοδικό Εστία 11 (1881)» (Με υστερόγραφο του διευθυντή του ΜΙΕΤ, ποιητή και μεταφραστή Διονύση Καψάλη, που περιλαμβάνει η έκδοση, πληροφορούμαστε ότι το πρώτο ελληνικό βιογραφικό κείμενο περί του Καρόλου Ντίκενς γράφτηκε από έναν άγνωστο μέχρι σήμερα συντάκτη υπό τα αρχικά «Α.Κ.» - που ίσως σηματοδοτούν τον Αριστοτέλη Κουρτίδη - και δημοσιεύτηκε στα τεύχη 284 και 285 της εβδομαδιαίας εφημερίδας «Εστία», το 1881. Το βιογραφικό αυτό κείμενο βασίστηκε στο δεύτερο κεφάλαιο του βιβλίου του Τζον Φόρστερ «Ο βίος του Κάρολου Ντίκενς»).

-- «Βιβλιοπωλείον της "Εστίας"»: Οντέτ Βαρών-Βασάρ «Η ανάδυση μιας δύσκολης μνήμης (Κείμενα για τη γενοκτονία των εβραίων)» (Συλλογή επτά κειμένων της ιστορικού, καθηγήτριας στο Ελληνικό Ανοιχτό Πανεπιστήμιο, για την εκτόπιση και εξόντωση των Ελλήνων εβραίων - κυρίως από τη Θεσσαλονίκη όπου ήταν η πολυπληθέστερη εβραϊκή κοινότητα στην Ελλάδα - που σχεδιάστηκε από τους ναζί και εκτελέστηκε από εκείνους και τους Ελληνες συνεργάτες τους. Κείμενα μακροχρόνιας έρευνας, που εξετάζει και τα αίτια της σιωπής που ακολούθησε τη γενοκτονία των εβραίων). Μαρία Ηλιού «Παιχνίδια πολέμου (Αφηγήσεις)» (Βιωματική μαρτυρία της ομότιμης καθηγήτριας Ιστορίας στο Πανεπιστήμιο Αθηνών για την καθημερινότητα της Αθήνας στη διάρκεια του Β' Παγκοσμίου Πολέμου, της Κατοχής και της Αντίστασης. Περιλαμβάνεται και φωτογραφικό ένθετο). Γιώργος - Ικαρος Μπαμπασάκης «Διασυρμός» (μυθιστόρημα - «αντίστασης στη φθορά των αξιών» που διαδραματίζεται στη σημερινή Αθήνα). Σταμάτης Βασίλαρος «Το δελφίνι και άλλα διηγήματα» (συλλογή βιωματικών αφηγημάτων). Χάρης Μαυρομάτης «Οι εξορίες του ιεροκήρυκα Σέργιου Σκανδάλη» (νουβέλα). Ντον Ντελίλο «Σημείο Ωμέγα» (μυθιστόρημα. Μετάφραση: Ελένη Γιαννακάκη).

-- «Μετρονόμος»: (τριμηνιαίο μουσικολογικό περιοδικό. Τεύχος 46, με αφιέρωμα στον Μάνο Λοΐζο).

-- «Πνευματική ζωή» (λογοτεχνικό περιοδικό. Τεύχος 206).

-- «Πειραϊκό ορόσημο» (περιοδικό αρχαιολογίας και πολιτισμού. Τεύχος 39).

-- «Σύγχρονη Εκπαίδευση» (περιοδικό για την εκπαίδευση. Τεύχος 69).

-- «Βιβλιοφιλία» (περιοδικό βιβλιοφιλίας. Τεύχη 136, 137).

Πέθανε η Βίλμα Κύρου

Στο Β' Νεκροταφείο τάφηκε χτες η 88χρονη ηθοποιός Βίλμα Κύρου, η οποία πέθανε πριν δύο μέρες στο σπίτι της. Γεννημένη στις Σέρρες, η Β. Κύρου σπούδασε στη σχολή της Μαρίκας Κοτοπούλη, με το θίασο της οποίας, στο θέατρο «Ρεξ», πρωτοεμφανίστηκε το 1943, με το έργο του Γρηγορίου Ξενόπουλου «Ποπολάρος». Στο θίασο Κοτοπούλη παρέμεινε μέχρι το 1948, παίζοντας στο πλάι πρωταγωνιστών, όπως οι Δημήτρης Χορν, Βασίλης Λογοθετίδης, κ.ά.

Στη συνέχεια και μέχρι το 1955 εργάστηκε στο Εθνικό Θέατρο, σε αρκετές παραστάσεις του οποίου ξανάπαιξε στις αρχές της δεκαετίας του 1980. Στις δεκαετίες του 1950 και 1960 συγκρότησε δικούς της θιάσους, δίνοντας παραστάσεις στην Αθήνα, στην περιφέρεια και το εξωτερικό. Μεγάλη επιτυχία της ήταν η παράσταση του έργου «Οκτώ γυναίκες κατηγορούνται» (1962-'63). Συνεργάστηκε και με άλλους θιάσους. Μεταξύ των τελευταίων έργων που έπαιξε ήταν ο «Πατέρας» του Στρίντμπεργκ, με το «Σύγχρονο Θέατρο», στην «Αλκυονίδα».

Στο ενεργητικό της είχε και ταινίες («Τζιπ, περίπτερο κι αγάπη», «Οικογένεια Χωραφά», «Αγωνία», «Ομορφες μέρες», «Το όνειρο της Κυριακής») και τηλεοπτικές σειρές.

Αφήγηση παραμυθιού οργανώνει σήμερα, σε δύο διαδοχικές παραστάσεις (11.30 π.μ. και 12.30 μ.μ.) η Παιδική Βιβλιοθήκη του Εθνικού Κήπου. Με συνοδεία κλασικής κιθάρας παρουσιάζεται το παραμύθι «Το δάσος το 'σκασε», που έχει πάρει βραβείο οικολογικού παραμυθιού. Είσοδος ελεύθερη.

Η Ορχήστρα Σύγχρονης Μουσικής της ΕΡΤ, θα δώσει συναυλίες σε δύο Μουσικά Σχολεία. Συγκεκριμένα, στις 6/2 θα δώσει συναυλία στο Μουσικό Σχολείο Παλλήνης και στις 7/2 στο Μουσικό Σχολείο Ιλίου. Η ορχήστρα θα παρουσιάσει ένα εκπαιδευτικό πρόγραμμα με άξονα τη μουσική των «Beatles», αλλά με τον τρόπο και τη «ματιά» τριών μεγάλων συνθετών της μπαρόκ μουσικής (Μπαχ, Χαίντελ, Βιβάλντι). Τα έγχορδα της Ορχήστρας Σύγχρονης Μουσικής θα συμπληρώσουν μαθητές των Μουσικών Σχολείων. Την ορχήστρα θα διευθύνει ο Χρίστος Παπαγεωργίου, ο οποίος θα παίζει παραδείγματα στο πιάνο και θα παρουσιάσει τις εκδηλώσεις.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ