ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Παρασκευή 24 Γενάρη 2025
Σελ. /28
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Πρεμιέρα για το νέο έργο του θιάσου «Αντάμα»

Η νέα παράσταση του θιάσου «Αντάμα», «Πρόβα για τον κόσμο που έρχεται (με τις ντιρεκτίβες του μπαμπά)», ανεβαίνει στη σκηνή του Θεάτρου «Ρεκτιφιέ - Κέντρο Ερευνας Μεικτών Παραστατικών Τεχνών» (Κωνσταντινουπόλεως 119) από αυτό το Σάββατο και κάθε Σάββατο και Κυριακή.

Μια παράσταση εμπνευσμένη από τα παραμύθια του σπουδαίου Ιταλού παραμυθά Τζάνι Ροντάρι. Με αφορμή το παραξένισμα που δημιουργούν οι ιστορίες του Ροντάρι στον αναγνώστη, ο θίασος «Αντάμα» αναρωτιέται πώς μπορούν να ακουστούν οι ιστορίες αυτές στους μεγάλους... Οπως σημειώνουν, «μέσα από τα παραμύθια ίσως ακούσουμε ευκολότερα όσα δεν θέλουμε να παραδεχτούμε με τα ενήλικα λόγια μας. Η φαντασία μας διευρύνεται και αναζητά τα όρια μιας περασμένης αθωότητας. Τότε που μαθαίναμε την αλληλεγγύη, τη συλλογικότητα, την αλήθεια και ονειρευόμασταν κόσμους διαφορετικούς. Σε μια ενήλικη ζωή, που δεν είναι όπως την περιμέναμε ως παιδιά, η ανάγκη να γίνει η ζωή μας ανθρώπινη, παιδικές αναμνήσεις, παλιά παραμύθια και ιστορίες απ' το παρελθόν βρίσκονται ξανά μπροστά μας για να ανατροφοδοτήσουν το μέλλον μας, για τον κόσμο που είναι σίγουρο ότι θα αλλάξει αλλά περνά μέσα από τα δικά μας χέρια».

Ενας θίασος γυναικών βρίσκεται σε πρόβες για μια παράσταση εμπνευσμένη απ' τα παραμύθια του σημαντικού δημοσιογράφου και συγγραφέα Τζάνι Ροντάρι. Η νεαρή σκηνοθέτρια, όμως, αισθάνεται πως η προσωπικότητα του Ιταλού δημιουργού και εκείνη του πραγματικού μπαμπά της κάπως μοιάζουν. Ακόμα και οι ιστορίες που της έλεγε όταν ήταν παιδί μοιάζουν. Ισως δεν είναι τυχαίο που και ο μπαμπάς της, που δεν ζει πια, ήταν δημοσιογράφος. Οπως και η μαμά της. Πάνω στις πρόβες, αισθάνεται την ανάγκη να θυμηθεί τις ιστορίες που της έλεγε όταν ήταν παιδί, να θυμηθεί τις τελευταίες τους μέρες στο νοσοκομείο και να καταλάβει ποιοι είναι οι συσχετισμοί που αισθάνεται πως υπάρχουν ανάμεσα σε εκείνη, στον Ιταλό συγγραφέα, στον πατέρα και στη μητέρα της, καθώς και στον θίασο, αυτήν τη δεδομένη χρονική στιγμή.

Μέσα σ' έναν στρόβιλο αναμνήσεων και ιστοριών που μπλέκονται με ρεπορτάζ της δεκαετίας του 1980, τότε που ήταν παιδί, αντιλαμβάνεται πως παρόλο που οι γονείς της υπήρξαν αναμεταδότες τόσων κακών ειδήσεων, στην πραγματικότητα προσπάθησαν να εμφυσήσουν σε εκείνη μεγαλύτερες αξίες και ισχυρότερη πίστη σε ένα καλύτερο μέλλον, σε έναν καλύτερο κόσμο. Ο κόσμος που έφυγε, μαζί με τον μπαμπά της, δεν ήταν ιδανικός. Ας προσπαθήσει, τώρα, να είναι καλύτερος ο κόσμος που έρχεται.

Σύλληψη - δραματουργία: Θίασος «Αντάμα». Σκηνοθεσία: Κίρκη Καραλή. Επιμέλεια κίνησης: Κατερίνα Καϊμά. Σχεδιασμός σκηνικών: Βίκυ Πάντζιου. Κατασκευή σκηνικών: Δημήτρης Καπετάνος.

Ερμηνεύουν: Δανάη Αλυσανδράτου, Ελίνα Καπετάνου, Ειρήνη Λιγάτου, Βιβή Τάγαρη. Βοηθός σκηνοθέτη: Γεωργία Καούκη.

Προπώληση: ticketservices.gr

Ο Θεόδωρος Τερζόπουλος συγγραφέας του φετινού Μηνύματος για την Παγκόσμια Ημέρα Θεάτρου

Το Εκτελεστικό Συμβούλιο του Διεθνούς Ινστιτούτου Θεάτρου επέλεξε φέτος για τη συγγραφή του Μηνύματος της Παγκόσμιας Ημέρας Θεάτρου 2025 τον διεθνώς αναγνωρισμένο Ελληνα σκηνοθέτη και δάσκαλο, Θεόδωρο Τερζόπουλο.

Σκηνοθέτης, δάσκαλος, συγγραφέας, ιδρυτής και Καλλιτεχνικός Διευθυντής του Θεάτρου «Αττις», εμπνευστής της Θεατρικής Ολυμπιάδας και πρόεδρος της Διεθνούς Επιτροπής της Θεατρικής Ολυμπιάδας, ο Θεόδωρος Τερζόπουλος αποτελεί μια εξέχουσα προσωπικότητα στον ελληνικό και διεθνή καλλιτεχνικό χώρο με μια πλούσια και πολυσήμαντη πορεία εδώ και σαράντα χρόνια. Είναι διεθνώς αναγνωρισμένος και καταξιωμένος τόσο για το εμπνευσμένο καλλιτεχνικό και συνεχώς εξελισσόμενο εκπαιδευτικό του έργο, με περισσότερες από δύο χιλιάδες τριακόσιες παραστάσεις στην Ελλάδα και στο εξωτερικό, με δεκάδες βραβεύσεις και τιμητικούς τίτλους σε περισσότερες από 13 χώρες παγκοσμίως, με μια διεθνή βιβλιογραφία αφιερωμένη στο έργο του, Επίτιμος Καθηγητής σε ακαδημίες θεάτρου και πανεπιστήμια.

Ο Θεόδωρος Τερζόπουλος, ως ο συγγραφέας του Μηνύματος της Παγκόσμιας Ημέρας Θεάτρου 2025, αποτελεί τον δεύτερο Ελληνα καλλιτέχνη που λαμβάνει αυτήν την τιμή - μετά τον Ιάκωβο Καμπανέλλη (2001) - και επάξια αφήνει το δικό του αποτύπωμα στην πολύτιμη παρακαταθήκη των Μηνυμάτων της Παγκόσμιας Ημέρας Θεάτρου.

Ο εορτασμός της Παγκόσμιας Ημέρας Θεάτρου καθιερώθηκε το 1961 από το Διεθνές Ινστιτούτο Θεάτρου (ΔΙΘ), με το πρώτο Μήνυμα να γράφεται από τον Ζαν Κοκτώ το 1962. Επίσης οι Αρθουρ Μίλερ, Λόρενς Ολίβιε, Πίτερ Μπρουκ, Ελεν Στιούαρτ, Πάμπλο Νερούδα, Ευγένιο Ιονέσκο, Μάρτιν Εσλιν, Εντουαρντ Αλμπι, Αριάν Μνουσκίν, Αουγκούστο Μποάλ, Τζον Μάλκοβιτς, Ντάριο Φο, Κριστόφ Βαρλικόφσκι, Ανατόλι Βασίλιεφ, Ελεν Μίρρεν, Πίτερ Σέλερς είναι μόνο μερικοί από τους σημαντικότερους καλλιτέχνες του θεάτρου που, με τη συγγραφή του Μηνύματος, έγιναν μέρος των εορτασμών για την Παγκόσμια Ημέρα Θεάτρου, από το 1962 έως σήμερα.

«Ανεβαίνει» στη Θεσσαλονίκη

Μετά από δύο άκρως επιτυχημένες σεζόν στην Αθήνα, στο Θέατρο «Τζένη Καρέζη», τα «39 Σκαλοπάτια» παρουσιάζονται στη Θεσσαλονίκη, στο Θέατρο «Αριστοτέλειον», από τις 10 Φλεβάρη.

Ο Μάκης Παπαδημητρίου σκηνοθετεί και πρωταγωνιστεί στο έργο του Πάτρικ Μπάρλοου, μαζί με τρεις ταλαντούχους ηθοποιούς που ερμηνεύουν διαφορετικούς χαρακτήρες με θαυμαστή ταχύτητα: Την Γρηγορία Μεθενίτη, τον Γιάννη Λατουσάκη και τον Παναγιώτη Γουρζουλίδη.

Τα «39 Σκαλοπάτια» είναι μια διασκευή που βασίζεται στο ομώνυμο μυθιστόρημα του Τζον Μπιούκαν (1915) αλλά και στη γνωστή ταινία του Αλφρεντ Χίτσκοκ (1935). Κι όμως, ο Μπάρλοου εμπλουτίζει τη γνωστή υπόθεση με γενναίες δόσεις χιούμορ, μετατρέποντάς τη σε μια κωμική περιπέτεια με καταιγιστικές ανατροπές και ατμόσφαιρα που θυμίζει Monty Python. Η παράσταση προσφέρει μια γρήγορη, απολαυστική θεατρική εμπειρία, που ξεχωρίζει για τις δυνατές ερμηνείες και την αξιοθαύμαστη σκηνική δημιουργικότητά της.

Η σκηνοθεσία του Μάκη Παπαδημητρίου εστιάζει στη φαντασία και ταυτόχρονα στην απλότητα. Οπως λέει ο ίδιος, «στην παράστασή μας στοχεύσαμε στην ενίσχυση της αίσθησης του παιχνιδιού. Οι γρήγορες αλλαγές χαρακτήρων, η φυσική κωμωδία και η ανεπιφύλακτη αγάπη για το θέατρο είναι όλα κεντρικά στο όραμά μας. Θέλουμε το κοινό να μην παρακολουθεί απλώς μια παράσταση αλλά να ζει τη χαρά της δημιουργίας, να γελά με τις "ανοησίες" και να θαυμάζει την εφευρετικότητα».

Συντελεστές: Μετάφραση - σκηνοθεσία: Μάκης Παπαδημητρίου. Κίνηση - βοηθός σκηνοθέτη: Σεσίλ Μικρούτσικου. Σκηνικά - φωτισμοί: Σάκης Μπιρμπίλης. Κοστούμια: Clare Bracewell. Μουσική: Θοδωρής Οικονόμου.

Συνεχίζεται «Το Κανόνι της Ειρήνης»

Το Κουκλοθέατρο Κρήτης παρουσιάζει «Το Κανόνι της Ειρήνης» της Φρόσως Χατόγλου, κάθε Σάββατο στις 12 το μεσημέρι στο Θέατρο «Αλκμήνη» (Αλκμήνης 8 - 12, Κάτω Πετράλωνα) μέχρι και τις 29 Μάρτη.

Το «Κανόνι της Ειρήνης» γεννήθηκε 45 χρόνια πριν. Μεγάλωσε μαζί με πολλές γενιές παιδιών, πήγε σε όλα τα σχολεία, ταξίδεψε στο εξωτερικό, βραβεύτηκε και συνεχίζει να έχει παντού φίλους, μικρούς και μεγάλους.

Πώς βρέθηκε ένα τεράστιο και σκουριασμένο κανόνι στη μέση ενός λιβαδιού; Και γιατί όλα τα ζώα και τα φυτά το τρέμουν; Ο αέρας όμως και η βροχή έφεραν την νεογέννητη Μαργαρίτα δίπλα στον κύριο Κανόνη. Θα καταφέρει η τοσοδούλα Μαργαρίτα να τον αντιμετωπίσει;

Το Κουκλοθέατρο Κρήτης στις παραστάσεις του χρησιμοποιεί την τεχνική του μαύρου θεάτρου. Πρόκειται για μία πρωτοποριακή τεχνική, όπου σε συνδυασμό με την τεχνική του ζεστού φωτισμού εξαφανίζεται τελείως ο ανθρώπινος παράγοντας και οι κούκλες, μαζί με τα έντονα χρώματα, δείχνουν στα μάτια των θεατών να κινούνται «μαγικά».

Κούκλες - σκηνικά: Ηλίας Αναγνωστάκης. Σκηνοθεσία: Γιώργος Αναγνωστάκης.

Παίζουν: Αννα Παρασίδου, Δημήτρης Κολοτούρος.

Προπώληση ticketservices.gr. Επικοινωνία στο τηλέφωνο 6977987248.

Το «Μαουτχάουζεν» στο «Studio»

Τιμώντας τη συμπλήρωση 80 χρόνων από την απελευθέρωση του στρατοπέδου του Αουσβιτς στις 27 Γενάρη 1945 από τον Κόκκινο Στρατό και τη διεθνή Ημέρα Μνήμης για τα θύματα του Ολοκαυτώματος, ο κινηματογράφος «Studio» θα προβάλει τη Δευτέρα 27, την Τρίτη 28 και την Τετάρτη 29 Γενάρη, στις 20.45, το «Μαουτχάουζεν» των Παναγιώτη Κουντουρά και Αρίσταρχου Παπαδανιήλ.

Οι καλλιτέχνες, τιμώντας τους Θεοδωράκη και Καμπανέλλη, ηχογράφησαν μια νέα προσέγγιση στην Καντάτα «Μαουτχάουζεν» με φωνή (Αρίσταρχος Παπαδανιήλ) και βιολοντσέλο (Αρης Ζέρβας) με την άδεια του Μίκη Θεοδωράκη, την οποία και ερμήνευσαν το 2022 την Ημέρα Μνήμης Απελευθέρωσης, στο ίδιο το στρατόπεδο Μαουτχάουζεν.

Το 1988, οι Θεοδωράκης και Καμπανέλλης, στο πλαίσιο της Διεθνούς Επετείου Μνήμης Απελευθέρωσης, επισκέφθηκαν και έδωσαν μια ιστορική συναυλία στο μνημείο. Ο Καμπανέλλης κατά τη διάρκεια της επίσκεψής του έγραψε το συγκλονιστικό αδημοσίευτο κείμενο που παρακολουθούμε στο ντοκιμαντέρ, με τίτλο «Οδοιπορικό Μαουτχάουζεν - Μάιος 1988». Εκτός από τη μαγνητοσκόπηση της Καντάτας στο Μαουτχάουζεν, η ταινία προσεγγίζει με αφαιρετικό τρόπο κείμενα από το ομώνυμο βιβλίο του Καμπανέλλη και πραγματοποιεί μια κινηματογραφική προσέγγιση στο αδημοσίευτο κείμενο. Μια μουσική κατάθεση ψυχής με «δύσκολα» γυρίσματα στο στρατόπεδο. Δύσκολα από την άποψη του ιστορικού βάρους που έχει ο χώρος. Η προσέγγιση είναι αξιόλογη και το κείμενο του Καμπανέλλη ακινητοποιεί τον θεατή. Επίσης, πολύ ιδιαίτερες στιγμές στην ταινία καταγράφονται η άφιξη των αντιπροσωπειών από όλες τις χώρες που είχαν κρατουμένους και θύματα στο Μαουτχάουζεν, όπως και η μαρτυρία του επιζώντος που αφηγείται τη ζωή του στο στρατόπεδο...



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ