ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Παρασκευή 26 Νοέμβρη 2010
Σελ. /32
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Ο Καζαντζάκης για τη γλώσσα

«(...) Εμάς οι λέξεις μυρίζουν ακόμα χώμα, χόρτο κι ανθρώπινο ιδρώτα (...)». Πέντε χειρόγραφες και μία δακτυλογραφημένη επιστολές του Νίκου Καζαντζάκη προς τον αρχαιολόγο και αντεπιστέλλον μέλος της Αρχαιολογικής Εταιρείας, Πιερ Αμαντρύ, απέκτησε το Μουσείο Καζαντζάκη στη σημερινή Μυρτιά του Ηρακλείου, από τη χήρα του Αμαντρύ, Αγγελική Αμαντρύ-Παυλίδη.

Την περίοδο που ο Καζαντζάκης αλληλογραφεί με τον Αμαντρύ, από τον Δεκέμβριο του 1953 μέχρι και τον Σεπτέμβριο του 1954, ο τελευταίος μεταφράζει στα γαλλικά το μυθιστόρημα «Ο Χριστός ξανασταυρώνεται». Ο Καζαντζάκης κάνει παρατηρήσεις στα μεταφρασμένα κεφάλαια που του στέλνει ο Αμαντρύ, συστήνοντάς του, κάθε τόσο, λέξεις που θα μπορούσαν να αποδώσουν καλύτερα το ύφος του πρωτότυπου. Επισημαίνει, μάλιστα, ο ίδιος τη δυσκολία να μεταφραστεί τέλεια ένα νεοελληνικό κείμενο στη γαλλική γλώσσα. Γράφει στον Αμαντρύ στις 17/3/54: «(...) Εμάς οι λέξεις μυρίζουν ακόμα χώμα, χόρτο κι ανθρώπινο ιδρώτα, οι γαλλικές λέξεις είναι πια πολύ εξευγενισμένες». Και σε άλλη επιστολή: «(...) φυσικά η γαλλική γλώσσα σήμερα δεν μπορεί να αποδώσει όλο το πρωτόγονο της νεοελληνικής, μονάχα στην εποχή του Rabelais, μπορούσε κι ιδιαίτερα η γλώσσα η δική μου είναι πολύ τραχιά, ο ρυθμός πολύ ορμητικός, καθόλου πολιτισμένος και γλαφυρός, όπως λένε...». Ετσι περιγράφει την ελληνική γλώσσα, τη γλώσσα του λαού μας και όχι του «λογιοτατισμού», ο Νίκος Καζαντζάκης. Ετσι αντιλαμβανόταν τον λόγο του και αυτόν υπεράσπιζε. Οχι μόνο στην πρόζα του, αλλά ακόμη και στην αλληλογραφία του.

Σε ανακοίνωσή της η διοίκηση του Μουσείου εκφράζει τις ευχαριστίες της για τη σημαντική αυτή προσφορά και την ελπίδα ότι το παράδειγμά της θα ακολουθήσουν και άλλοι που πιθανόν κατέχουν ντοκουμέντα του σπουδαίου λογοτέχνη. Το αρχείο του Μουσείου αριθμεί 4.500 επιστολές με αποστολέα και παραλήπτη τον Νίκο Καζαντζάκη και η πολιτική εμπλουτισμού του είναι σήμερα μια από τις προτεραιότητες του Μουσείου. «Αρκετοί μελετητές του Καζαντζάκη, έχουν επισημάνει τη λογοτεχνική αξία της επιστολογραφίας του και την ανάγκη να συγκεντρωθεί σε Ιδρύματα και Φορείς, όπου οι ερευνητές μπορούν να έχουν πρόσβαση. Καταστατική ευθύνη του Μουσείου Καζαντζάκη είναι η συγκέντρωση, συντήρηση, φύλαξη και ανάδειξη κάθε "καζαντζακικού" υλικού και η διευκόλυνση της ερευνητικής κοινότητας για τη μελέτη και δημοσίευσή του» σημειώνεται στην ανακοίνωση.

Αληθινές ιστορίες

«Τζόρνταν» στο «Αμιράλ»
«Τζόρνταν» στο «Αμιράλ»
Η συγκλονιστική ιστορία του Τζόρνταν και της εικοσάχρονης μητέρας του Σίρλεϊ Τζόουνς, στο έργο που έγραψαν για το θέατρο η Αννα Ρέινολντς και η Μόιρα Μπουφίνι, με τίτλο «Τζόρνταν» ανεβαίνει, σήμερα, στο «Αμιράλ», σε διασκευή Μάριου Πλωρίτη, σκηνοθεσία Νίκου Μαστοράκη. Το σκηνικό χώρο σχεδίασε ο Μανόλης Παντελιδάκης, ενώ τους φωτισμούς επιμελήθηκε η Μελίνα Μάσχα. Ερμηνεύει η Μαρίνα Ασλάνογλου. Το «Τζόρνταν» είναι μια συγκλονιστική, αληθινή ιστορία, που το κεντρικό πρόσωπο, η Σίρλεϊ, αποκάλυψε στην Αννα, την μία από τις δύο συγγραφείς, όταν οι δυο τους ήσαν συγκρατούμενες στη φυλακή. Πρόκειται δηλαδή για ένα ντοκουμέντο, για την πραγματική ιστορία μιας γυναίκας, «που υπογράφει μια συνθήκη αυτοκτονίας με το ένα μέλος να την αγνοεί. Συνέρχεται από την απόπειρα, συνειδητοποιεί ότι έχει ζήσει ...» σημειώνει η Αννα Ρέινολντς.

  • Ξεκίνησαν οι παραστάσεις του έργου «Ευτυχία Παπαγιαννοπούλου», που ανεβαίνει για τρίτη σεζόν, στο θέατρο «Βασιλάκου» με την Νένα Μεντή. Μια συγκινητική ιστορία για τη μεγάλη κυρία του Eλληνικού τραγουδιού... Ενας μονόλογος γεμάτος μεγάλα τραγούδια, τραγούδια που γράφτηκαν με ψυχή από μια γυναίκα που έζησε με πάθος τη ζωή... Το βιβλίο της Ρέας Μανέλη «Η γιαγιά μου η Ευτυχία», με τη δύναμη και την αμεσότητα της προσωπικής μαρτυρίας προσέφερε το υλικό της θεατρικής αφήγησης. Μιας αφήγησης αποσπασματικής και ακροβατικής, ανάλογης της προσωπικότητας που βιογραφείται. Κείμενο - Σκηνοθεσία: Πέτρος Ζούλιας. Σκηνικά κοστούμια: Αναστασία Αρσένη. Φωτισμοί: Ανδρέας Μπέλλης. Επιλογή τραγουδιών: Ελεάνα Βραχάλη. Μουσική επένδυση: Γιάννης Χριστοδουλόπουλος
Τραγούδια και συγκινήσεις «στην ίδια πόλη... »

Μια μουσική παράσταση που συγκινεί, μαγεύει, ξυπνά μνήμες και κινητοποιεί αισθήσεις είναι αυτή που παρουσιάζουν ο Θάνος Μικρούτσικος και ο Χρήστος Θηβαίος, στην Κεντρική Σκηνή του Σταυρού του Νότου (Φραντζή και Θαρύπου 35-37, Νέος Κόσμος, 210 9226975), για δύο ακόμη διήμερα (σήμερα και αύριο, καθώς και 3-4/12). Οι δυο σπουδαίοι καλλιτέχνες ένωσαν τις φωνές τους «στην ίδια πόλη υπό βροχήν», σ' ένα πρόγραμμα που ακουμπά στην ποίηση και στη δύναμη λόγου και μουσικής και το οποίο αποτελεί δίαυλο ουσιαστικής επικοινωνίας με το κοινό, σε μια εποχή συννεφιασμένη και βάρβαρη. Ο καθένας τους μοναδικός και υπέροχος. Ο Θ. Μικρούτσικος στο πιάνο - προέκταση πλέον του χεριού του - με τους εκπληκτικούς αυτοσχεδιασμούς του «συνομιλεί» με τον υπέροχο «παραμυθά» της ελληνικής μουσικής σκηνής, τον τραγουδοποιό Χρήστο Θηβαίο. Κι οι δυο μαζί ξεδιπλώνουν με την ψυχή τους διαλεχτά τραγούδια από το χτες και το σήμερα, σε μια ζωντανή μουσική παράσταση που απαιτεί τη συμμετοχή, αλλά και τη σιωπή... Στην παράστασή τους σημαντικό ρόλο παίζουν οι εξαιρετικοί μουσικοί, σολίστ ο καθένας στο είδος του. Οι Δημήτρης Σινογιάννης (κιθάρες), Ακης Γαβαλάς (ντραμς), Χρήστος Βογιατζής (μπάσο, φωνή), Θύμιος Παπαδόπουλος (πνευστά).

Χαρακτικά του Ε. Μουνκ

Είκοσι πέντε χρόνια μετά την τελευταία έκθεση έργων του Εντβαρντ Μουνκ (1863-1944), στην Αθήνα, το Μουσείο Ηρακλειδών (Ηρακλειδών 6, Θησείο) φιλοξενεί στο χώρο του έκθεση χαρακτικής του μεγάλου Νορβηγού εξπρεσιονιστή ζωγράφου, χαράκτη και συγγραφέα. Από σήμερα και έως τις 27/2, παρουσιάζονται ογδόντα συνολικά έργα από τη συλλογή των αδελφών Κράμερ, τα οποία ανήκουν στο Μουσείο Τέχνης του Τελ Αβίβ. Τίτλος της παρουσίασης «Εντβαρντ Μουνκ, πέρα από την κραυγή».

Ο καλλιτέχνης, που κατάφερε να μετατρέψει τον έρωτα, τη ζωή και το θάνατο σε τέχνη, ο δημιουργός της διάσημης «Κραυγής», συνέδεσε το όνομά του με την εξέλιξη του Συμβολισμού, ενώ δίκαια θεωρείται και προάγγελος του εξπρεσιονισμού. Τα χαρακτικά του Μουνκ έγιναν σε μια περίοδο 50 χρόνων. Οι πρώτες χαλκογραφίες του ξεκινούν στα τέλη του φθινοπώρου του 1894, ενώ οι τελευταίες ξυλογραφίες του σχεδιάστηκαν λίγο πριν το θάνατό του, στις αρχές του 1944. Στο πλαίσιο της έκθεσης, το Μουσείο εξέδωσε συλλεκτικό κατάλογο σε δύο γλώσσες, ελληνική και αγγλική. Τα δύο ενδιαφέροντα δοκίμια της Γκερντ Γουόλ (ανώτερης εφόρου του Μουσείου Ε. Munch στο Οσλο) και της Δρ. Μαριλένας Κασιμάτη (εφόρου της Συλλογής Χαρακτικών και Σχεδίων της Εθνικής Πινακοθήκης - Μουσείου Αλεξάνδρου Σούτζου) ρίχνουν φως στην πολύπλοκη συναισθηματική ζωή και το εσωτερικό όραμα του καλλιτέχνη. Παράλληλα, προβάλλεται («Ταινιοθήκη της Ελλάδος», Ιερά οδός 48), η ταινία βιογραφία του καλλιτέχνη (διάρκειας 205 λεπτών), από τον Βρετανό κινηματογραφιστή Πίτερ Ουότκινς.

Στο πλαίσιο των εκπαιδευτικών δράσεων που υλοποιούνται στο Κέντρο Μελέτης Νεώτερης Κεραμικής (Μελιδώνη 4-6 και Αγίων Ασωμάτων, Κεραμεικός) θα πραγματοποιηθούν τέσσερα δίωρα εργαστήρια κεραμικής (28/11, 5, 12, 19/12) για παιδιά 5 έως 12 χρόνων. Κατά τη διάρκειά τους, τα παιδιά θα εξοικειωθούν με την κατασκευή, τη διακόσμηση, το ψήσιμο και την εφυάλωση χριστουγεννιάτικων κατασκευών από πηλό, όπως στολιδιών για το χριστουγεννιάτικο δέντρο, ροδιών, καραβιών, βάζοντας την προσωπική τους πινελιά. Για πληροφορίες και δηλώσεις συμμετοχής: 210-3318491-5.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ