ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σάββατο 9 Φλεβάρη 2013 - 2η έκδοση
Σελ. /32
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Η Μάχη του Στάλινγκραντ

Με ένα μοναδικό τρόπο γιορτάζει η «New Star» την 70ή επέτειο της μεγαλειώδους νίκης του Κόκκινου Στρατού στο Στάλινγκραντ, νίκη που άλλαξε ριζικά την πορεία του Β' Παγκόσμιου Πολέμου. Εως 13/2, σε πρώτη προβολή στην Ελλάδα, παρουσιάζει και τα δύο μέρη της σοβιετικής ταινίας «Η Μάχη του Στάλινγκραντ», που γυρίστηκε το 1949, από τον Βλαντιμίρ Πετρόφ. Αποκλειστικά στον κινηματογράφο «Τιτάνια» - 8 μ.μ. το πρώτο μέρος («Ούτε βήμα πίσω»), 9.45 μ.μ. το δεύτερο μέρος («Η Νίκη»).

«Δεν υπάρχει γη για εμάς πέρα από τον Βόλγα»! Αυτόν τον όρκο έδωσαν οι υπερασπιστές του Στάλινγκραντ, όπου διεξήχθη μία από τις συγκλονιστικότερες μάχες, όχι μόνο του Μεγάλου Πατριωτικού Πολέμου, αλλά ολόκληρου του Β' Παγκόσμιου Πολέμου.

Το καλοκαίρι του 1942, τα γερμανικά στρατεύματα εξαπέλυσαν μεγάλη επίθεση στο Νότιο Τομέα του Ανατολικού Μετώπου. Διακηρυγμένος στόχος τους ήταν η συντριβή της σοβιετικής αντίστασης και η κατάληψη του μεγαλύτερου μέρους των βασικών στρατιωτικών και οικονομικών κέντρων της ΕΣΣΔ. Ο στόχος κατέληξε σε συντριπτική ήττα της δολοφονικής ναζιστικής «μηχανής».

ΕΚΤΑΚΤΟΙ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΟΙ
Οχι στη μεταφορά των ευρημάτων του Μετρό

Αντίθετοι με την αντιμετώπιση από το κράτος των αρχαιοτήτων που αποκαλύφθηκαν με την κατασκευή του Μετρό στη Θεσσαλονίκη είναι και οι έκτακτοι αρχαιολόγοι, όπως και οι μόνιμοι.

Ο Σύλλογος Εκτάκτων Αρχαιολόγων με ανακοίνωσή του σημειώνει ότι «η απόφαση να κατασκευαστούν σταθμοί στην πλατεία της Αγίας Σοφίας και στην οδό Βενιζέλου, καθιστούσε βέβαιη την αποκάλυψη σημαντικών τμημάτων σε μεγάλη έκταση του κέντρου της ρωμαϊκής, βυζαντινής και οθωμανικής Θεσσαλονίκης. Οι αρμόδιοι όφειλαν να γνωρίζουν ότι η ανασκαφή των δύο αυτών σταθμών θα ήταν μια χρονοβόρα διαδικασία. Ηταν δεδομένο ότι το κόστος θα ήταν τεράστιο και αδύνατο να υπολογιστεί εκ των προτέρων. Στους δύο αυτούς σταθμούς αποτυπώνεται η μακρά Ιστορία της πόλης, σε μια αλληλουχία αρχαιολογικών στρωμάτων που υπερβαίνουν τα δέκα μέτρα. Οπως φάνηκε στην περίπτωση της βασιλικής στο σταθμό του Σιντριβανίου, δεν υπήρχε κανένας σχεδιασμός για τη διαχείριση σταθερών αρχιτεκτονικών στοιχείων που θα εντοπίζονταν. Αντίθετα, προκρίθηκε η στρατηγική του "βλέποντας και κάνοντας". Δηλαδή, διενέργεια ανασκαφής με ταχύτατους ρυθμούς, χωρίς καμία πρόβλεψη για την πιθανότητα εντοπισμού κάποιου αρχιτεκτονικού στοιχείου που θα έπρεπε να παραμείνει στη θέση του».

Για την απόφαση του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου να μεταφέρει τα εντυπωσιακά ευρήματα που αποκαλύφθηκαν στο σταθμό Βενιζέλου - ανάμεσά τους και ένας δρόμος σε άριστη κατάσταση - ο ΣΕΚΑ σημειώνει ότι «είναι εντελώς εσφαλμένη επιστημονικά», γιατί «αν ο δρόμος μεταφερθεί σε άλλο σημείο χάνει την αξία του και το νόημα διατήρησής του. Πρόκειται για την κεντρική οδό μιας εκ των σημαντικότερων πόλεων του αρχαίου κόσμου. Επιπλέον, αποτελεί μοναδικό σύνολο, που δείχνει μια ολοκληρωμένη εικόνα ενός τμήματος της Θεσσαλονίκης, μιας συγκεκριμένης περιόδου ελάχιστα γνωστής ανασκαφικά. Πρόκειται για την εναργέστερη εικόνα της πόλης κάτω από την πόλη, με ένα επιπλέον εντυπωσιακό στοιχείο: η αρχαία κεντρική οδός βρίσκεται κάτω από τη σημερινή οδό Εγνατία».

Προσθέτει ότι προκαλεί «ερωτήματα η στάση των ειδικών και πρώτα απ' όλους του συμβούλου για τα έργα του ΜΕΤΡΟ, ακαδημαϊκού και καθηγητή της αρχαιολογίας στο ΑΠΘ Μ. Τιβέριου. Με πόση ευκολία συμφώνησε στην πρόταση της εταιρείας για απόσπαση και επανατοποθέτηση σε μια εντελώς άσχετη με το εύρημα τοποθεσία απλώς και μόνον γιατί εκεί υπάρχει χώρος. Ακόμη περισσότερες απορίες δημιουργεί η στάση των μελών του ΚΑΣ, οι οποίοι με συντριπτική πλειοψηφία, όπως διέρρευσε, χωρίς να επισκεφτούν το χώρο, έστω από επιστημονική περιέργεια, γνωμοδότησαν με αυτόν τον τρόπο».

Καλεί, τέλος, «την επιστημονική κοινότητα, τους τοπικούς φορείς, τους κατοίκους της Θεσσαλονίκης και όλης της χώρας, να πάρουν θέση υπέρ της κατά χώρο διατήρησης των αρχαιοτήτων», αλλά και το ΚΑΣ «να ανακαλέσει την απόφασή του και να σκεφτεί με όρους πραγματικού δημόσιου συμφέροντος και όχι του συμφέροντος της εταιρείας».


ΝΕΕΣ ΕΚΔΟΣΕΙΣ

-- «Σύγχρονη Εποχή»: Κεντρικό Συμβούλιο της ΚΝΕ «Αλήθειες και ψέματα για το σοσιαλισμό». (Το ΚΣ της ΚΝΕ θέλοντας να συμβάλει στο ιδεολογικο-πολιτικό μέτωπο ενάντια στα ψεύδη της αστικής τάξης και του οπορτουνισμού για το σοσιαλισμό - κομμουνισμό και να αναδείξει την ιστορική προσφορά του, ανέλαβε να εκδώσει τρία τομίδια. Ηδη κυκλοφόρησαν τα δύο πρώτα. Το 1ο βιβλίο τιτλοφορείται «Για τη σοσιαλιστική οικονομία» και περιλαμβάνει πέντε ενότητες: Το σκοπό της κοινωνικής παραγωγής. Την κοινωνικοποίηση των μέσων παραγωγής. Τον κεντρικό σχεδιασμό. Την αγορά και τις εμπορευματικές σχέσεις. Τη δυνατότητα οικοδόμησης του σοσιαλισμού σε μια χώρα - εν προκειμένω την Ελλάδα. Το 2ο τιτλοφορείται «Για τη σοσιαλιστική εξουσία» και περιέχει τέσσερα κεφάλαια: Το ψευτοδίλημμα «δημοκρατία ή ολοκληρωτισμός». Δικτατορία του προλεταριάτου - ανώτερου τύπου δημοκρατία. Δικτατορία του προλεταριάτου ή «δικτατορία του κόμματος». «Υπάρχει ελευθερία στο σοσιαλισμό;». Αναμένεται το τρίτο βιβλίο).

Μαρία Παπαδοπούλου - Ζιώγα «Η ΕΑΜική Αντίσταση στην περιοχή Σερβίων Κοζάνης (Η αγωνίστρια του ΕΑΜ και του ΔΣΕ και ιστορικός Μαρία Παπαδοπούλου - Ζιώγα, η οποία «έφυγε» πρόσφατα, σ' αυτό το βιβλίο καταθέτει αναμνήσεις της από τον απελευθερωτικό αγώνα με πρωτοπόρους τους κομμουνιστές των Σερβίων ενάντια στους ναζί και τον Αγγλο-αμερικανικό ιμπεριαλισμό. Η μαρτυρία της τεκμηριώνεται με γραπτά ντοκουμέντα, αλλά πλήθος συνεντεύξεις κατοίκων της περιοχής. Το βιβλίο αποκαλύπτει το ρόλο και τη δράση στην Μακεδονία και την Κοζάνη των αντικομμουνιστικών οργανώσεων «Υπερασπισταί Βορείου Ελλάδος», «Ενωσις Κοινωνικής Αμύνης», ΠΑΟ, ΜΑΫ και παρακρατικών δολοφόνων, όπως οι Πουλικοί κ.ά.).

Ο' Χένρι «10 ιστορίες της Νέας Υόρκης» (μετάφραση Βασιλεία Παπαρήγα). (Ο διάσημος Αμερικανός διηγηματογράφος Ο' Χένρι - κατά κόσμον Ουίλιαμ Σίντνεϊ Πόρτερ - με ρεαλισμό αλλά και καταλυτικό χιούμορ, αποτυπώνει με τα διηγήματά του τη ζωή στη Ν. Υόρκη, την κοινωνική «τοιχογραφία» του προλεταριάτου, τους ανερχόμενους αστούς, τους παρακμάζοντες φεουδάρχες του Νότου και τους πρώην μαύρους σκλάβους, στις αρχές του 20ού αιώνα, εποχή καπιταλιστικής ανάπτυξης των ΗΠΑ).

-- «Κέδρος»: Ευγένιος Ιονέσκο «Δολοφόνος χωρίς ανταμοιβή» (μετάφραση Ερρίκος Μπελιές). (Ο εξαιρετικός και ακάματος μεταφραστής της ξένης δραματουργίας μετέφρασε ένα ακόμη θεατρικό έργο του Ιονέσκο. Στο έργο - ένα από τα πρώτα του Γαλλορουμάνου δραματουργού - πρωτοεμφανίζεται το γνωστό -και από άλλα έργα του- πρόσωπο του Μπερανζέ, που περιέχει αυτοβιογραφικά στοιχεία και εκφράζει τον προβληματισμό του συγγραφέα για τη μεταπολεμική κοινωνική πραγματικότητα).

-- «Μικρή Αρκτος»: Νάσος Βαγενάς «Γκιόστρα (Κείμενα κριτικής διαμάχης)» (ανθολόγιο κειμένων κριτικού «αντίλογου» του ποιητή, κριτικού, καθηγητή Νεοελληνικής Λογοτεχνίας, που γράφτηκαν την τελευταία δεκαετία και αφορούν σημαντικά ζητήματα της νεοελληνικής λογοτεχνίας. Λ.χ. πότε αρχίζει η νεοελληνική λογοτεχνία, αν υπήρχε λογοτεχνία στα Επτάνησα του 19ου αιώνα, αν η γενιά του '30 «πολεμούσε» τον Καρυωτάκη κ.ά.).

-- «Θεατρογραφίες (επίσημες του θεάματος και της τέχνης)» (επιθεώρηση του «Κέντρου Σημειολογίας του Θεάτρου». Τεύχος 17. Το τεύχος περιέχει κείμενα θεατρολόγων, κριτική παραστάσεων, κείμενα για ανθρώπους του θεάτρου και δύο μικρές μεσαιωνικές γαλλικές φάρσες σε μετάφραση, εισαγωγή, σχόλια του Δημήτρη Τσατσουλή. Εκδόσεις «Γράμμα» 2012).

-- «Α.Α. Λιβάνη»: Αννα Νικολαΐδη «Το απίθανο υπόβαθρο της εταιρικής κοινωνικής ευθύνης στις μη κυβερνητικές οργανώσεις και στα γραφεία της Υπατης Αρμοστείας του ΟΗΕ για τους πρόσφυγες στην Ελλάδα» (μελέτη). Αθανάσιος Χρυσικόπουλος «Η γυναίκα, οι θρησκείες και το σεξ (Παγκόσμια ιστορία της σεξουαλικότητας)» (ιστορική μελέτη, εικονογραφημένη με έργα τέχνης, για το πώς αντιμετώπισαν διάφορες θρησκείες και πολιτισμοί τη σεξουαλική μεταχείριση της γυναίκας από τους άνδρες, από την αρχαιότητα μέχρι σήμερα).

-- «Μελάνι»: Ελένη Τζατζιμάκη «Μετά την ενηλικίωση» και «Η μαγεία της άνωσης» (ποιήματα της ελπιδοφόρας τραγουδίστριας. Να σημειωθεί ότι το περιοδικό «Μετρονόμος» κυκλοφόρησε ένα προσωπικό CD της Ελένης Τζατζιμάκη, με τίτλο «Κίρκη», που περιέχει 10 μελωδικότατα τραγούδια, σε μουσικές των Λεωνίδα Μαριδάκη, Γιώργου Παπαχρισιούδη και Απόστολου Βαζούκη και ένα παραδοσιακό φάδο και στίχους των Χρύσας Κοντογεωργοπούλου, Μάνου Ελευθερίου, Μιχάλη Γκανά, Απόστολου Βαζούκη).

-- Αλέξανδρος Α. Χατζηκώστας «Δυτικά του Αλιάκμονα» (συλλογή διηγημάτων βγαλμένων από την πραγματικότητα των τελευταίων σαράντα χρόνων. Τη δικτατορία, τη μεταπολίτευση, τις ελπίδες, τα όνειρα, τους αγώνες. Βέροια 2012. Διεύθυνση του συγγραφέα: Γ. Ζεύγου 8, Βέροια).

-- «Περίπλους»: Γεώργιος Ελ. Τζιτζικάκης «Γυναίκα η κόλαση, γυναίκα κι ο παράδεισος!» (μυθιστόρημα). Φίλιππος Αγγελης «Η εμμηνόπαυση της ύαινας» (ποιήματα).

-- «Η Εύγερος Κεφαλονιά» (περιοδικό του ομώνυμου Συλλόγου Φαρακλάδων. Τεύχος 32).

-- «Ιστορία εικονογραφημένη» (περιοδικό ιστορίας. Τεύχος 533).

Αποτέλεσμα της κερδοσκοπίας

Χαρακτηριστικό αποτέλεσμα της αγοραίας διαχείρισης της δημόσιας περιουσίας αποτελεί η οικονομική «αιμορραγία» του Ταμείου Αρχαιολογικών Πόρων - Απαλλοτριώσεων του ΥΠΠΟ - το οποίο είναι, πλέον, η κύρια πηγή χρηματοδότησης της Αρχαιολογικής Υπηρεσίας, παρά τα μεγάλα οικονομικά προβλήματά του - από την εκμετάλλευση των αναψυκτηρίων στον κήπο του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου αλλά και των Δελφών, από ιδιώτη. Παρότι το ίδιο το ΤΑΠ στις συνεδριάσεις του ΔΣ τα δύο τελευταία χρόνια διαπίστωσε τη μη καταβολή των μισθωμάτων και αποφάσισε ακόμη και την έξωση του ιδιώτη από τον κήπο του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου, εκείνος εξακολουθεί να το εκμεταλλεύεται.

Το ΔΣ του Συλλόγου Ελλήνων Αρχαιολόγων πήγε πρόσφατα στο ΤΑΠΑ για να διαμαρτυρηθεί γι' αυτή την κατάσταση. Η απάντηση που πήρε ήταν ότι... «ολοκληρώνεται» η έξωση του ιδιώτη. Πάντως, η ουσία είναι ότι και «καλοπληρωτής» να είναι ο ιδιώτης, πάλι αποκομίζει κέρδη, εκμεταλλευόμενος δημόσια περιουσία.

Παρεμπιπτόντως, αληθεύει η πληροφορία ότι ο πρόεδρος του ΤΑΠΑ τελεί υπό παραίτηση; Και αν ναι, γιατί;

«Ο ΚΑΡΑΓΚΙΟΖΗΣ ΓΚΑΖΙΕΡΗΣ» τιτλοφορείται η παράσταση θεάτρου σκιών, σε κείμενα και σκηνικά Σωτήρη Χαρίδημου, που θα παιχθεί αύριο Κυριακή 10/2, 12 μ., στην «Τεχνόπολη» του Δήμου Αθηναίων. Βοηθοί καραγκιοζοπαίχτες οι Νίκος Τζεβελέκης και Χαράλαμπος Ρουμελιώτης.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ