ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 9 Απρίλη 1998
Σελ. /36
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Ανάπλαση του ιστορικού κέντρου Λευκωσίας

Στα πλαίσια των δραστηριοτήτων του για το γιορτασμό της Διεθνούς Ημέρας των Μνημείων (18/4), το Ελληνικό τμήμα ICOMOS,σε συνεργασία με το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδας,διοργάνωσε χτες ημερίδα με θέμα "Ανάπλαση του ιστορικού κέντρου της Λευκωσίας".Είναι ένα φιλόδοξο πρόγραμμα ανάπλασης της ιστορικής πόλης της Λευκωσίας, το οποίο ήδη υλοποιείται με συνεργασία των Ελληνοκυπρίων και Τουρκοκυπρίων επιστημόνων.

Οπως ανέφερε στη χτεσινή συνέντευξη Τύπου ο δήμαρχος Λευκωσίας Λέλλος Δημητριάδης,"πρόκειται για το ενιαίο ρυθμιστικό σχέδιο Λευκωσίας, τμήμα του οποίου αποτελεί το πρόγραμμα προστασίας και αναβίωσης του ιστορικού κέντρου της πόλης. Είναι μία προσπάθεια με ιδιαίτερο ενδιαφέρον, αλλά και πολλές δυσκολίες, εξαιτίας της διχοτομημένης Λευκωσίας. Το αποχετευτικό ήταν το πρώτο κοινό ζήτημα. Ακολούθησε το πολεοδομικό, στο οποίο συμμετείχαν και τεχνικοί των Ηνωμένων Εθνών. Το 1985 συμφωνήθηκε επίσημα και έγινε κοινά αποδεκτό. Η ομάδα Ελληνοκυπρίων και Τουρκοκυπρίων επιστημόνων συνεχίζει τις συνεδριάσεις της, αντιμετωπίζοντας την πόλη της Λευκωσίας ενιαία".

Στη χτεσινή ημερίδα, ο διευθυντής των Τεχνικών Υπηρεσιών του Δήμου Λευκωσίας Ντίνος Κωνσταντίνου παρουσίασε το "Ενιαίο Ρυθμιστικό Σχέδιο Λευκωσίας", ενώ η Αγνή Πετρίδου (προϊσταμένη Πολεοδομικού Σχεδιασμού του Δήμου Λευκωσίας) αναφέρθηκε στο "Πρόγραμμα Προστασίας και Αναβίωσης του Ιστορικού Κέντρου Λευκωσίας". Τέλος, η προϊσταμένη Πολεοδομίας του Δήμου Λευκωσίας Μαρία Μαύρου μίλησε με θέμα: "Κοινωνικοοικονομικά χαρακτηριστικά του Ιστορικού Κέντρου της Λευκωσίας και Πολεοδομικός Σχεδιασμός".

ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΟ ΕΡΓΟ ΑΙΓΑΙΟΥ - ΘΡΑΚΗΣ
Ανασκαφές και αναστηλώσεις μετ' εμποδίων

Για να αναστηλώσει η 4η Εφορεία Βυζαντινών Αρχαιοτήτων το κάστρο της Τήλου χρειαζόταν τρόπο μεταφοράς των υλικών. Ο,τι διέθετε ήταν ένα γέρικο γαϊδούρι.Αγόρασε, λοιπόν, δύο μουλάρια. Η 2η ΕΒΑ (νησιά Αργοσαρωνικού - Κυκλάδες) που είχε το ίδιο πρόβλημα, δεν μπορούσε να αγοράσει ημιόνους, επειδή οι ιδιοκτήτες τους δεν τους έκοβαν τιμολόγια και δε δικαιολογούνταν η δαπάνη στο... δημόσιο λογιστικό.Αλλά από τις δαγκάνες του δημόσιου λογιστικού η 3η ΕΒΑ (Λέσβος, Χίος, Λήμνος) ξέφυγε, εγγράφοντας το μουλάρι... στο προσωπικό της Εφορείας,που εμφανίζεται ως υπάλληλος του ΥΠΠΟ (!)

Δεν είναι ανέκδοτο, παρά ένα μόνο στιγμιότυπο των συνθηκών δουλιάς στις Εφορείες Αρχαιοτήτων στα νησιά και τις παραμεθόριες περιοχές, που ειπώθηκε στη χτεσινή συνέντευξη Τύπου του Συλλόγου Ελλήνων Αρχαιολόγων, για την αυριανή του ημερίδα σχετικά με το πρόσφατο έργο των Εφορειών, στο Αιγαίο και τη Θράκη,στο κτίριο του ΣΕΑ (Ερμού 136).

Παρ' όλα αυτά οι αρχαιολόγοι των Προϊστορικών, Κλασικών και Βυζαντινών Εφορειών προσπαθούν να διασώσουν το κύρος της Αρχαιολογικής Υπηρεσίας και τις αρχαιότητες. Οι αντίστοιχοι προϊστάμενοι παρουσίασαν συνοπτικά το πρόσφατο αρχαιολογικό έργο, κυρίως σωστικές ανασκαφές, αναστηλώσεις και συντηρήσεις στο μέτρο του δυνατού και σε πολλές περιπτώσεις αποκαλύψεις που δίνουν σημαντικά νέα στοιχεία στη γνώση της Αρχαίας και Βυζαντινής Ελλάδας.Αναφέρουμε: Την αποκάλυψη της αρχαίας Ρόδου και του Ιπποδάμειου πολεοδομικού συστήματος, από την αρμόδια Εφορείας Προϊστορικών - Κλασικών με τη συμβολή της 4ης ΕΒΑ,φέρνοντας στο φως την άγνωστη βυζαντινή Ρόδο.Το σημαντικό έργο συντήρησης - αποκατάστασης της Νέας Μονής Χίου,που προχωρά με αργούς ρυθμούς. Την αποκάλυψη στη Λήμνο τριών πόλεων ιδιαίτερα αναπτυγμένων στην Εποχή του Χαλκού (Μύρινα, Κουκονήσι, Πολιόχνη), των οποίων την ταυτόχρονη παρουσία προσπαθούν να ερμηνεύσουν οι αρχαιολόγοι. Το σωστικό έργο (συντήρηση εικόνων, τοιχογραφιών) της 2ης ΕΒΑ (Αργοσαρωνικός - Κυκλάδες), όταν ξεπερνιούνται τα προβλήματα με τους ιδιοκτήτες (εκκλησία κ.ά.) και το αναστηλωτικό (όσο γίνεται, με έναν αρχιτέκτονα). Σημειώνουμε ότι η Εφορεία Προϊστορικών και Κλασικών της Θράκης,με 9 αρχαιολόγους ανασκάπτει σημαντικούς αρχαιολογικούς χώρους (Αβδηρα, Μεσημβρία, Μαρώνεια, Στρύμη κ.ά), χωρίς όμως να είναι εξασφαλισμένοι και τρόποι προστασίας και διατήρησης των ευρημάτων.

Περιφρόνηση για το χορό

Καταγγελία της Συντονιστικής Επιτροπής του κλάδου έντεχνου χορού

Την απαράδεκτη, παράνομη, περιφρονητική έως και επίορκη στάση των αρμοδίων φορέων της πολιτείας (υπουργεία Πολιτισμού και Παιδείας και Τοπική Αυτοδιοίκηση), απέναντι στην τέχνη του χορού και τους Ελληνες λειτουργούς της, καταγγέλλει με ανακοίνωσή της συντονιστική επιτροπή του κλάδου του έντεχνου χορού.

"Η ανοχή μας και η προσπάθεια να μην ανησυχήσουμε την κοινή γνώμη", τονίζουν, "παρερμηνεύτηκε και φαίνεται ότι θεωρήθηκε ως σιωπηλή αποδοχή και έγκριση του οργίου των παρανομιών των εχόντων και κατεχόντων την εξουσία.Ετσι, φτάσαμε στο σημείο ο έντεχνος χορός να χαρακτηρίζεται ως "ήσσονος σημασίας" (!) από το ΥΠΠΟ".

Τι προβλέπουν οι νόμοι; Ποιες οι παρανομίες των αρμοδίων; Τα παραπάνω ερωτήματα τίθενται στην ανακοίνωση, σημειώνοντας χαρακτηριστικά: "Ολοι γνωρίζουν το μεγάλο σκάνδαλο με την ίδρυση της "Ακαδημίας Χορού Σόφιας" της Σοφίας Παπανδρέου - Κατσανέβα. Δύο χρόνια συνεχίζονται οι δικαστικοί αγώνες του κλάδου. Το κράτος (ΥΠΠΟ) δεν άκουσε, ούτε ξέρει τίποτα (!), παρότι ο δικός του νόμος ορίζει ότι τα αδικήματα αυτά "διώκονται αυτεπαγγέλτως"".

Η συντονιστική επιτροπή ρωτά τους αρμόδιους: "Ποιοι λόγοι εμπόδισαν και εμποδίζουν μέχρι σήμερα το ΥΠΠΟ να εφαρμόσει το νόμο; Πώς αντιμετωπίζει και τι απαντά το υπουργείο στις δεκάδες καταγγελίες παράνομης λειτουργίας "Σχολών", ή διδασκαλίας έντεχνου χορού σ' ολόκληρη τη χώρα";

Στην καταγγελία τίθεται ένα ακόμα σοβαρό θέμα, που αφορά στην απόφαση διοργάνωσης "Πανελληνίων αγώνων χορού" στη 2βάθμια εκπαίδευση. Οι μαθητές θα"αγωνιστούν", εκτός από τους δημοτικούς χορούς και στο κλασικό μπαλέτο και σύγχρονο χορό, είδη τα οποία δε διδάσκονται στα σχολεία, ούτε είναι νομοθετημένα για διδασκαλία.

Επίσης, θίγοντας το τεράστιο πρόβλημα έλλειψης πανεπιστημιακής διδασκαλίας του χορού στη χώρα μας και το θέμα της αναγνώρισης πανεπιστημιακών πτυχίων αλλοδαπής, μέσω του ΔΙΚΑΤΣΑ, τονίζουν ότι "οιοσδήποτε θα μπορεί να εγκατασταθεί στην Ελλάδα και να διδάξει έντεχνο χορό, ως "πανεπιστημιακός δάσκαλος"".

"Ο πολιτισμός", όπως τονίζει η ανακοίνωση, "δεν είναι δυνατόν να προαχθεί με πρόχειρες νομοθετικές τροποποιήσεις που καθιστούν νεφελώδεις τις προϋποθέσεις λειτουργίας των εκπαιδευτικών ιδρυμάτων, που θέλουν να ασχοληθούν με τη διδασκαλία του έντεχνου χορού σε υψηλό επίπεδο".

Πασχαλινή συναυλία

Εναρμονισμένο στο πνεύμα των ημερών είναι το πρόγραμμα της "Πασχαλινής Συναυλίας", στην Εθνική Λυρική Σκηνή την ερχόμενη Κυριακή και τη Μ. Τετάρτη (7μμ). Υπό τη διεύθυνση του Ηλία Βουδούρη θα παρουσιαστούν το "Αντάτζιο για έγχορδα" του Σάμιουελ Μπάρμπερ,τα "Τέσσερα τελευταία τραγούδια" του Ρίχαρντ Στράους και το "Τε Ντέουμ" του Αντον Μπρούκνερ.Σολίστ θα είναι οι Ιουλία Τρούσσα (σοπράνο), Μαρία Μαρκέτου (μέτζο - σοπράνο), Παύλος Ράπτης (τενόρος) και Φραγκίσκος Βουτσίνος (μπάσος).

Αν και γραμμένα από διαφορετικούς δημιουργούς, τα έργα που θα παρουσιαστούν, όπως είπε ο μαέστρος Ηλ. Βουδούρης, έχουν "ενιαία μουσική γλώσσα" και αναφέρονται "στον άνθρωπο και τη στάση του απέναντι στη ζωή και πέρα απ' αυτήν". Το "Αντάτζιο για έγχορδα" είναι το δημοφιλέστερο έργο του Μπάρμπερ, ενώ τα "Τέσσερα τελευταία τραγούδια" είναι το τελευταίο έργο του Στράους. Κορυφαία δημιουργία του βαθιά θρησκευόμενου Μπρούκνερ το "Τε Ντέουμ" έχει χαρακτηριστεί από τον ίδιο "το καμάρι της ζωής του".

Το λεν... "Θανάση"

Τη σάτιρα του Γιώργου Αρμένη "Βασικά με λεν... Θανάση",σε σκηνοθεσία της Αννας Φόνσου παρουσιάζει, από χτες έως την Κυριακή, το Δημοτικό Περιφερειακό Θέατρο Σερρών στο θέατρο του Πνευματικού Κέντρου Σταυρούπολης. Το έργο του Γ. Αρμένη αποτυπώνει "γεύσεις" της ελληνικής καθημερινότητας. Ο ήρωας αφηγείται τη ζωή του, περιγράφοντας οικείες σε όλους στιγμές και καταστάσεις, ανθρώπους και εικόνες της κοινωνικής ζωής και εκφράζει την αγωνία του λαϊκού ανθρώπου για το σήμερα και το αύριο. Πρωταγωνιστεί οΣταύρος Παράβας.Συμπαίκτες του οι: Αννα Φόνσου, Χρήστος Μωραϊτης, Ηλίας Κατέβας, Παναγιώτης Ριτάκης, Ελένη Καπουσούζ, Μιχάλης Κοβανίδης, Σοφία Σωτηρίου, Βίλμα Τσακίρη.Εισιτήρια προπωλούνται στα περίπτερα της Αριστοτέλους.

Εργα τέχνης λεπτής

Ενα από τα μεγαλύτερα ρώσικα μουσεία, το Κρατικό Μουσείο Καλών Τεχνών "Πούσκιν" της Μόσχας, στην αίθουσα όπου παρουσιάζει τον περίφημο "Θησαυρό της Τροίας" (30/10/1997-10/1/1999) θα φιλοξενήσει την έκθεση με τίτλο "Ηλίας Λαλαούνης: Σύγχρονο Ελληνικό Κόσμημα 1957-1997".Εκθεση την οποία το "Πούσκιν" θεωρεί ως "γεγονός της χρονιάς", ενώ το Μουσείο Κοσμήματος "Ηλίας Λαλαούνης"" (το πρώτο και μοναδικό στο είδος του, παγκοσμίως) τη θεωρεί "ελληνική πολιτιστική και χρυσοχοϊκή εξόρμηση".

Πολιτιστική, ακριβώς γιατί θα εκτεθούν 300 αριστουργηματικά καλλιτεχνήματα, αντιπροσωπευτικά των 16 από τις 45 συλλογές του Μουσείου Λαλαούνη. Πρόκειται για μικρά και μεγάλα δημιουργήματα (από χρυσό, ασήμι, πολύτιμους, ημιπολύτιμους λίθους, άλλα πετρώματα κτλ.) που σχεδίασε ο Η. Λαλαούνης, εμπνεόμενος από πολλές εκφάνσεις του πανάρχαιου πολιτισμού μας, από τον φυτικό, πλανητικό, ακόμα και τον βιολογικό - γενετικό κόσμο, από ζωγραφιές και σχέδια μικρών παιδιών κ. ά. Στις 16 συλλογές που θα εκτεθούν, περιλαμβάνεται και η νέα "Σκυθική" συλλογή, που σχεδίασε προς τιμήν του Μουσείου "Πούσκιν". Η συλλογή περιλαμβάνει περισσότερα από 70 έργα εμπνευσμένα - πάντα με την ελευθερία που χαρακτηρίζει τη σπουδαία τέχνη αυτού του μακράς οικογενειακής χρυσοχοϊκής παράδοσης "μάστορα" - από τον πολιτισμό των αρχαίων Σκυθών.

Η έκθεση θα πλαισιωθεί με διαλέξεις του Η. Λαλαούνη σε Ρώσους ιστορικούς της Τέχνης, αρχαιολόγους, αλλά και αργυροχρυσοχόους (για τις παραδοσιακές και σύγχρονες τεχνικές που χρησιμοποιεί στη δουλιά του), μαθήματα με τη βοήθεια βίντεο από το, διεθνούς φήμης, εργαστήριό του.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ