ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σάββατο 9 Ιούλη 2022 - Κυριακή 10 Ιούλη 2022
Σελ. /40
ΠΑΙΔΕΙΑ
ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟ ΤΗΣ ΚΥΒΕΡΝΗΣΗΣ ΓΙΑ ΤΑ ΑΕΙ
Υπεραγορά κατακερματισμένης γνώσης, με τα ράφια γεμάτα πιστωτικές μονάδες

Να αποσυρθεί ο νέος νόμος - πλαίσιο, απαίτησε το ΚΚΕ κατά την έναρξη της συζήτησης στην Επιτροπή της Βουλής | Την ερχόμενη βδομάδα η ψήφισή του στην Ολομέλεια

Οι φοιτητές έχουν ξεκάθαρα απορρίψει τον νέο νόμο - πλαίσιο, στέλνοντας μήνυμα στην κυβέρνηση ότι «σπέρνει ανέμους» στα ΑΕΙ
Οι φοιτητές έχουν ξεκάθαρα απορρίψει τον νέο νόμο - πλαίσιο, στέλνοντας μήνυμα στην κυβέρνηση ότι «σπέρνει ανέμους» στα ΑΕΙ
«Το νομοσχέδιο αυτό πρέπει να αποσυρθεί, και αν όχι, πρέπει να καταψηφιστεί! Ακόμα όμως κι αν ψηφιστεί, πρέπει και θα μείνει τελικά και αυτό στα χαρτιά, όπως τόσα και τόσα αντιλαϊκά νομοθετήματα!».

Αυτό τόνισε ο βουλευτής του ΚΚΕ Γιάννης Δελής, ειδικός αγορητής του Κόμματος, κατά τη συζήτηση του νομοσχεδίου για την Ανώτατη Εκπαίδευση που κατέθεσε η κυβέρνηση στη Βουλή και η ψήφισή του αναμένεται την ερχόμενη βδομάδα.

Στηρίζοντας ολόπλευρα τις αντιδράσεις φοιτητών και πανεπιστημιακών, το ΚΚΕ από την πρώτη στιγμή ανέδειξε ότι το νομοσχέδιο προωθεί ένα βήμα πιο πέρα την επιχειρηματική λειτουργία των ΑΕΙ, κόντρα στις ανάγκες, στα μορφωτικά και εργασιακά δικαιώματα των φοιτητών, που απουσιάζουν από τις εκατοντάδες διατάξεις του.

Σ' αυτό το πνεύμα, κατά τη συζήτηση στην αρμόδια Επιτροπή ο Γ. Δελής ζήτησε την απόσυρση του νομοσχεδίου, αποκαλύπτοντας το πραγματικό αντιλαϊκό του περιεχόμενο, σε συνέχεια των μεταρρυθμίσεων που ψήφισαν για τα ΑΕΙ όλες οι προηγούμενες κυβερνήσεις, μαζί τους και αυτή του ΣΥΡΙΖΑ. Ακολουθούν αποσπάσματα από την τοποθέτηση του βουλευτή του ΚΚΕ στη Βουλή.

***

Με το τωρινό νομοσχέδιο για τα Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα της χώρας, που φέρνετε εσείς της ΝΔ στη Βουλή, στην πραγματικότητα τελείτε τα επίσημα εγκαίνια της λειτουργίας των ελληνικών πανεπιστημίων ως εμπορικών κέντρων. Επίσημα εγκαίνια, γιατί η επιχειρηματική δράση των ΑΕΙ, την οποία τώρα εσείς ολοκληρώνετε, έχει ξεκινήσει προ πολλού, με τις φροντίδες όλων των κυβερνήσεων, χρόνια πριν.

Σύμφωνα μάλιστα με δηλώσεις της υπουργού στον Τύπο: Τα χρήματα τα οποία προορίζονται - τα χρήματα τα οποία επενδύονται, καλύτερα - τα επόμενα χρόνια γι' αυτήν την εμπορική και επιχειρηματική λειτουργία των πανεπιστημίων της χώρας, είτε από το ΕΣΠΑ είτε από το Ταμείο Ανάκαμψης, ξεπερνούν το 1 δισεκατομμύριο ευρώ!

Κι όμως! Από αυτά, ούτε ένα ευρώ δεν προορίζεται για τις ανάγκες των σπουδών τους, τις πιεστικές, που έχουν οι φοιτητές, τα παιδιά των λαϊκών οικογενειών!

Σε αυτό δε το νομοσχέδιο - γίγας των 460 άρθρων και των χιλίων τόσων σελίδων, δεν υπάρχει ούτε ένα τόσο δα άρθρο για εκείνη την τόσο αναγκαία φοιτητική μέριμνα. Δεν υπάρχει ούτε μια λέξη για τα μεγάλα, συχνά αξεπέραστα προβλήματα - οικονομικά προβλήματα - τα οποία αντιμετωπίζουν τα παιδιά των λαϊκών οικογενειών στην προσπάθειά τους να σπουδάσουν! Κι ύστερα τολμάτε να μας μιλάτε και για την «κοινωνική» σας πολιτική! (...)

Η πραγματικότητα πίσω από εύηχες λέξεις

Για ποια ποιότητα των σπουδών μιλάτε, όταν πετάτε εν ψυχρώ έξω από το πρόγραμμα σπουδών, και άρα και από το πτυχίο των καθηγητικών σχολών, την παιδαγωγική επάρκεια;

Γιατί είναι ποιότητα αυτή η παιδαγωγική επάρκεια να γίνεται μπίζνα, να χορηγείται με ποσοστώσεις και όχι για όλους, και να κοστίζει πανάκριβα - 700 ευρώ την κοστολογεί ήδη το ΕΚΠΑ - ενώ αυτή η δυνατότητα υπήρχε δωρεάν στο προπτυχιακό πρόγραμμα σπουδών;

Και εδώ ο ΣΥΡΙΖΑ καλό είναι το κεφάλι να το σκύβει, γιατί αυτός πρώτος το 2018 πήγε να το περάσει αυτό, μέσω του ΙΕΠ, αλλά το μάζεψε κάτω από τις μαζικές αντιδράσεις των φοιτητών.

Γιατί είναι ποιότητα η ισοτίμηση, με τη μέθοδο των ECTS, των πιστωτικών μονάδων - λες και τα πτυχία είναι πιστωτικές κάρτες; Να λαμβάνουν δηλαδή 240 πιστωτικές μονάδες και το επίπεδο 6 των επαγγελματικών προσόντων και οι τετραετείς σπουδές στα ελληνικά πανεπιστήμια και οι τριετείς σπουδές που επαναφέρετε, αλλά και οι τριετείς σπουδές σε διάφορα πανεπιστήμια του εξωτερικού, ανοίγοντας τον δρόμο και στα διάφορα κολέγια, που ξεφυτρώνουν σαν τα μανιτάρια; Ποιότητα το λέτε εσείς αυτό ή υποβάθμιση των πανεπιστημιακών πτυχίων;

Και για ποιες, αλήθεια, «καινοτομίες» μάς μιλάτε; Για τις καινοτομίες των τραγικών ελλείψεων σε εκπαιδευτικό προσωπικό; Για τις καινοτομίες των πανεπιστημιακών βιβλιοθηκών, που φυτοζωούν; Αντί για λογοπαίγνια και φτηνά διλήμματα με τις τόσο βολικές για σας βαριοπούλες, δεν κοιτάτε να δώσετε κανένα κονδύλι για τη Βιβλιοθήκη του ΑΠΘ, η οποία στάζει και μπάζει νερά όποτε βρέχει;

Ολες σας οι διακηρύξεις για καινοτομίες, ξέρετε, καταρρέουν μπροστά στην ανυπαρξία της φοιτητικής μέριμνας και στα χάλια των περισσότερων φοιτητικών εστιών, που τις αφήνετε συνειδητά να ρημάζουν!

Οσο για την αυτονομία των πανεπιστημίων την οποία όλοι ευαγγελίζεστε, αυτή πρώτα χάθηκε στους διορισμένους πρυτάνεις, κοσμήτορες και εκτελεστικούς διευθυντές, μάνατζερ, πριν οδηγηθεί μετά στην αγκαλιά των επιχειρηματικών ομίλων για να την αξιοποιήσουν.

Θυμίζουμε εδώ και τον νόμο Διαμαντοπούλου, με τα περιβόητά του Συμβούλια Διοίκησης των μάνατζερ, αλλά δεν ξεχνάμε ούτε τα Περιφερειακά Συμβούλια Ανώτατης Εκπαίδευσης του ΣΥΡΙΖΑ, που είχαν κι αυτά πάντα μια κρατημένη θέση για τους επιχειρηματίες!

Είναι ελευθερία αυτό που προβλέπει το νομοσχέδιό σας, ένας νέος ή μια νέα να αφήνεται μονάχος του για να φτιάχνει ένα δικό του αποκλειστικά πρόγραμμα σπουδών, χωρίς αρχή, μέση και τέλος; Μιλώ για το πολυδιαφημισμένο σας «εσωτερικό Erasmus». Είναι ελευθερία να χαράζει τη δική του ατομική εκπαιδευτική διαδρομή, ή μήπως είναι η τόσο βολική για σας ατομική ευθύνη, για να του φορτώσετε μετά και την ευθύνη μέχρι και της ανεργίας του, αν παρ' όλα αυτά τύχει να μη βρίσκει δουλειά;

Θέλετε να μιλήσουμε και για τη σύνδεση των πανεπιστημίων με την αγορά εργασίας; Καταρχάς αυτή η σύνδεση είναι αντικειμενική, καθώς προκύπτει από την ίδια τη φύση της Πανεπιστημιακής Εκπαίδευσης, η οποία είναι πρώτα και κύρια μια επαγγελματική εκπαίδευση, αφού προετοιμάζει ένα τμήμα των αυριανών εργαζομένων, οι οποίοι χρειάζεται να κατέχουν γνώση μιας επιστήμης προκειμένου να ασκήσουν το επάγγελμά τους.

Αλλά για ποια αγορά εργασίας μάς μιλάτε; Γι' αυτήν που την κάνατε με τους νόμους σας σκέτη ζούγκλα; Γι' αυτήν που ο κατώτατος - βασικός της μισθός είναι σήμερα ακόμα χαμηλότερος από αυτόν που υπήρχε το 2009; Γι' αυτήν όπου τις Συλλογικές Συμβάσεις τις ψάχνεις με το κιάλι, γιατί τις διαλύσατε με τα μνημόνιά σας, όλοι σας; Γι' αυτήν με τα ωράρια - λάστιχο και τα 10ωρα των απλήρωτων υπερωριών; Για την οποία κατάσταση, εκτός των άλλων, δεν διστάζετε να κρατάτε και να ταλαιπωρείτε μικρά παιδιά στο ίδιο θρανίο του σχολείου από τις 8 το πρωί έως τις 5.30 το βράδυ στο Ολοήμερο; (...)

Το θέμα σας δεν είναι η σύνδεση των πτυχιούχων με την αγορά εργασίας. Αυτή είναι δεδομένη! Είναι το πώς αυτοί οι πτυχιούχοι θα είναι όχι μόνο κατάλληλοι για τις μεταβαλλόμενες ανάγκες των επιχειρηματικών ομίλων, αλλά πώς θα είναι ταυτόχρονα και όσο γίνεται πιο φτηνοί και αναλώσιμοι! (...)

«Νομοθετική βόμβα» ενάντια στα μορφωτικά δικαιώματα

Το νομοσχέδιό σας δεν είναι παρά μια νομοθετική βόμβα ενάντια στα εναπομείναντα μορφωτικά δικαιώματα των παιδιών των λαϊκών οικογενειών, μια νομοθετική βόμβα διασποράς στις κοινωνικές ανάγκες της μεγάλης λαϊκής πλειοψηφίας (...)

Τώρα δημιουργείτε μέσα στα πανεπιστήμια και ένα σωρό προγράμματα σπουδών πολλών ταχυτήτων. Μονοετή, διετή, τριετή εφαρμοσμένων επιστημών και τεχνολογίας, διεπιστημονικά, διπλά (dual major), δευτερεύουσας κατεύθυνσης (minor degree). Σύντομης διάρκειας, από 30 έως 360 πιστωτικές μονάδες. Ολα τα ράφια θα είναι γεμάτα. Μόνο που έτσι δεν υπονομεύεται μονάχα η επιστημονική συγκρότηση των προγραμμάτων σπουδών, αποσυνδέεται τελείως και απομακρύνεται το πτυχίο από το επάγγελμα.

Σε αυτό το πανεπιστήμιο - εμπορικό κέντρο θα πωλούνται επίσης από τα Κέντρα Διά Βίου Μάθησης σύντομες σπουδές, ακόμα και ταχύρρυθμες θερινές, εκμάθησης ληξιπρόθεσμων δεξιοτήτων για τους φτηνούς, απασχολήσιμους εργαζόμενους, πληρώνοντας ξανά και ξανά οι ίδιοι για ό,τι τους λείπει από κατάρτιση.

Ενα μεγάλο εμπορικό κέντρο με security

(...) Να λοιπόν πώς γίνεται το πανεπιστήμιο ένα μεγάλο εμπορικό κέντρο! Και ένα τέτοιο μεγάλο εμπορικό χρειάζεται και την εταιρεία security να το φυλάει. Γιατί τέτοια είναι η πανεπιστημιακή αστυνομία και γι' αυτό τη φέρνετε! Ξέρετε κάτι όμως; Φάγατε τα μούτρα σας μ' αυτήν την πανεπιστημιακή αστυνομία και καλό είναι να μην το συνεχίσετε αυτό το βιολί! Γιατί ασφαλώς θα έχετε σίγουρα πληροφορηθεί ότι από τον περασμένο Μάη στα πανεπιστήμια πρώτη δύναμη είναι πλέον η «Πανσπουδαστική» και όχι η δική σας, η ΔΑΠ, και αυτό καλό είναι να μην το υποτιμάτε! Σε κάθε περίπτωση, και το σημερινό νομοσχέδιο της ΝΔ κινείται στην πεπατημένη των προηγούμενων νόμων - πλαισίων.

Το πανεπιστήμιο των σύγχρονων αναγκών και των δυνατοτήτων

Το ερώτημα που τίθεται είναι: Υπάρχει άλλος δρόμος για τα πανεπιστήμια; Η απάντηση του ΚΚΕ είναι ότι υπάρχει!

Να συνδεθούν αυτά με τη ζωή χωρίς να μεσολαβεί το κριτήριο του κέρδους στη λειτουργία τους, με μια κεντρικά σχεδιασμένη παραγωγή και κοινωνικές υπηρεσίες, και μέσα σε συνθήκες κοινωνικής ιδιοκτησίας των μέσων παραγωγής και εργατικής εξουσίας!

Να οργανώνουν τις σπουδές τους έτσι ώστε όλη η αναγκαία - τη δεδομένη κάθε φορά συγκυρία - επιστημονική γνώση που απαιτείται για την εξάσκηση του επαγγέλματος να δίνεται μέσα στις προπτυχιακές σπουδές, κι όχι αυτή η γνώση να αναζητείται συνέχεια μετά στο παζάρι της εκπαιδευτικής αγοράς των πιστοποιήσεων, των καταρτίσεων και των βεβαιώσεων.

Ολη η γνώση στο πτυχίο, αυτό που ζητούν οι φοιτητές!

Η αποτίμηση και η αξιολόγηση των αποτελεσμάτων των πανεπιστημιακών λειτουργιών να τεθούν σε άλλη βάση.

Να κρίνονται τα πανεπιστήμια όχι με βάση το πόσο γρήγορα και αποτελεσματικά ανταποκρίνονται στα κελεύσματα και τις απαιτήσεις των επιχειρηματικών ομίλων, αλλά στο κατά πόσο συμβάλλουν στην ικανοποίηση των σύγχρονων λαϊκών αναγκών.

Αυτές είναι για το ΚΚΕ οι θεμελιακές βάσεις για το πανεπιστήμιο των σύγχρονων αναγκών αλλά και των δυνατοτήτων της εποχής μας. Εσείς κινείστε στον αντίθετο δρόμο!

Το νομοσχέδιο αυτό πρέπει να αποσυρθεί, και αν όχι, πρέπει να καταψηφιστεί! Ακόμα όμως κι αν ψηφιστεί τελικά, πρέπει και θα μείνει τελικά κι αυτό στα χαρτιά, όπως τόσα και τόσα αντιλαϊκά νομοθετήματα!

Αντιδράσεις φορέων

Στην ακρόαση εξωκοινοβουλευτικών φορέων, το πρωί της Παρασκευής, στην αρμόδια Επιτροπή της Βουλής, φορείς πανεπιστημιακών και εργαζομένων στα ΑΕΙ εξέφρασαν αντίθεση στο σύνολο ή και σε πλευρές του νόμου - πλαισίου. Υπενθυμίζεται ότι η κυβέρνηση απέκλεισε από τη διαδικασία αυτή τους φοιτητικούς συλλόγους!

Ο πρόεδρος της Συνόδου Πρυτάνεων, Β. Διαμαντόπουλος, σημείωσε ότι το νομοσχέδιο δεν λύνει την «υποχρηματοδότηση και υποστελέχωση» και εξέφρασε αντίθεση σε άρθρα που αφορούν τον τρόπο διοίκησης των ιδρυμάτων.

Την απόσυρση του νομοσχεδίου ζήτησε ο πρόεδρος της ΠΟΣΔΕΠ, Γ. Νηματούδης, επισημαίνοντας ότι αντίθεση στο νομοσχέδιο εκφράζουν πάνω από 21 Σύγκλητοι και πάνω από 50 φορείς που εκπροσωπούν συλλόγους σχολών και τμημάτων.

Την εξολοκλήρου αντίθεση της Ομοσπονδίας Διοικητικού Προσωπικού Πανεπιστημίων στο νομοσχέδιο εξέφρασε η πρόεδρός της, Νίκη Χρονοπούλου, ζητώντας την απόσυρσή του, ενώ αντίθεση εξέφρασε και η πρόεδρος της Ομοσπονδίας Ειδικού Επιστημονικού Προσωπικού Δ. Δημητριάδου.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ