ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 17 Ιούλη 1997
Σελ. /28
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
ΟΛΥΜΠΙΑΚΗ ΑΕΡΟΠΟΡΙΑ
Στα νύχια της "Χόχτιφ"

Οι Γερμανοί προτείνουν να κατασκευάσουν τις εγκαταστάσεις για τη μεταφορά του εθνικού αερομεταφορέα στα Σπάτα και να γίνουν συνεταίροι του! Σε ιδιώτες, όλες οι λειτουργίες του νέου αεροδρομίου

Η γερμανική εταιρία "Χόχτιφ" έχει βάλει "στο μάτι" εκτός όσων της έχουν ήδη δοθεί και τα 100 και πλέον δισ. δρχ. που θα απαιτηθούν για τη μετακόμιση των εγκαταστάσεων της "Ολυμπιακής Αεροπορίας" στο νέο αεροδρόμιο των Σπάτων, παρότι η ανάμειξή της στο θέμα αυτό δεν προβλέπεται από τη σύμβαση!

Η "Χόχτιφ", σύμφωνα με πληροφορίες του "Ρ", σαν να μην της φτάνουν τα δεκάδες δισ. δρχ. υπερκέρδη που έχει εξασφαλίσει ελέω της σκανδαλώδους σύμβασης για την κατασκευή του αεροδρομίου, έχει βάλει τον τελευταίο καιρό "λυτούς και δεμένους", προκειμένου να της παραχωρηθεί η κατασκευή και των εγκαταστάσεων της "Ολυμπιακής". Μάλιστα, σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες, η"Χόχτιφ" έχει βάλει στόχο να γίνει συνεταίρος της "Ολυμπιακής" προτείνοντας να κατασκευάσει τις εγκαταστάσεις αυτές ακόμη και με αυτοχρηματοδότηση. Να αναλάβει, δηλαδή, ένα μέρος του κόστους για την κατασκευή των εγκαταστάσεων με αντάλλαγμα να γίνει μέτοχος της "Ολυμπιακής". Το σενάριο αυτό συνάδει ασφαλώς απόλυτα και με τις γενικότερες προθέσεις της κυβέρνησης για ιδιωτικοποίηση του εθνικού μας αερομεταφορέα, γεγονός που θα έχει σοβαρές επιπτώσεις τόσο στο επιβατικό κοινό, όσο και στους εργαζόμενους.

Ολα σε ιδιώτες

Αγνωστο βέβαια παραμένει κατά πόσο οι προτάσεις αυτές της "Χόχτιφ" θα γίνουν τελικά αποδεκτές από τα συναρμόδια υπουργεία. Το βέβαιο όμως είναι ότι ιδιώτες θα αναλάβουν την κατασκευή και εκμετάλλευση όλων των παράλληλων έργων και δραστηριοτήτων που σχετίζονται με τη λειτουργία του νέου αεροδρομίου στα Σπάτα.

Ηδη η εταιρία "Διεθνής Αερολιμήν Αθηνών" - που διαχειρίζεται το νέο αεροδρόμιο και η οποία ελέγχεται κατά 55% από το δημόσιο και κατά 45% από τη"Χόχτιφ" - δρομολογεί τις διαδικασίες για την υπογραφή συμβάσεων παραχώρησης των παράλληλων αυτών έργων που περιλαμβάνουν εκτός από τις εγκαταστάσεις καυσίμων και το υπόγειο σύστημα τροφοδοσίας των αεροσκαφών, τους αγωγούς μεταφοράς καυσίμων, τις υπηρεσίες μεταφοράς εμπορευμάτων (κάργκο), φτάνοντας μέχρι το "κέτερινγκ" και την εμπορική οργάνωση και εκμετάλλευση του κεντρικού αεροσταθμού. Ολες αυτές οι λειτουργίες θα παραχωρηθούν σε ιδιώτες, με αποτέλεσμα να μιλάμε πλέον για ένα εντελώς ιδιωτικό αεροδρόμιο.

Να σημειώσουμε ότι τα συμπληρωματικά αυτά έργα θα κοστίσουν δεκάδες δισ. δρχ. και η σύμβαση που υπογράφηκε δεν προβλέπει την υποχρέωση της "Χόχτιφ" να τα κατασκευάσει, πράγμα που αποδεικνύει το ακόμη πιο σκανδαλώδες περιεχόμενό της.

Να σημειώσουμε ότι ο πρώτος από τους διαγωνισμούς για τις λειτουργίες αυτές του αεροδρομίου έχει ήδη προκηρυχτεί, αφορά το σύστημα τροφοδοσίας των αεροσκαφών και περιλαμβάνει την κατασκευή δεξαμενών και υπόγειου δικτύου διανομής των καυσίμων. Για το έργο έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον τέσσερις κοινοπραξίες, που αναμένεται εντός του Αυγούστου να καταθέσουν τις τεχνικές και οικονομικές προσφορές τους.

Ενας από τους επόμενους διαγωνισμούς θα αφορά την κατασκευή του αγωγού που θα μεταφέρει τα καύσιμα εντός του αεροδρομίου, πιθανόν από χιλιόμετρα μακριά. Μερικές μάλιστα από τις μεγαλύτερες εταιρίες διυλιστηρίων έχουν κάνει πρόταση να ξεκινήσει ο αγωγός αυτός από τον Ασπρόπυργο, δηλαδή από απόσταση τριάντα περίπου χιλιομέτρων. Το κόστος της εγκατάστασης αυτής υπολογίζεται σε τουλάχιστον 20.000.000 δολάρια (5,5 δισ. δρχ. ).

Τα κέρδη που θα αποκομίζουν οι ιδιώτες θα είναι αστρονομικά, αφού θα πληρώνονται και με ποσοστό από τις πωλήσεις των καυσίμων.

Ν. Π.

Ο φύλακας και οι U2

Ενάμισι δισεκατομμύριο δολάρια - 600 εκατομμύρια δραχμές - θέλει το συγκρότημα ροκ μουσικής, οι U2, για τη συναυλία που δίνει στη Θεσσαλονίκη στα πλαίσια της "Πολιτιστικής Πρωτεύουσας" της Ευρώπης. Αυτή είναι η άμεση, οικονομική απαίτηση. Συγχρόνως, θέλουν και 400 εργάτες για να στήσουν την τεραστίων διαστάσεων σκηνή και την ηχητική υποδομή. Οι "άρχοντες" της "Πολιτιστικής", είπαν "ναι".

Σε ένα χωριό της Λέσβου πριν μερικούς μήνες, ο τοπικός σύλλογος γονέων έστειλε προς το υπουργείο Πολιτισμού και προς τα τοπικά ΜΜΕ μια ανακοίνωση, ή μάλλον μια κραυγή αγωνίας, στην οποία αναφερόταν ότι το αναγνωστήριο του χωριού, με ιστορία σχεδόν ενός αιώνα και με βιβλία που πολλά από αυτά είναι σπάνια, κινδυνεύει να κλείσει γιατί ο φύλακας συνταξιοδοτήθηκε χωρίς να αντικατασταθεί. Αιτία; "Δεν υπάρχουν χρήματα".

Τι σχέση μπορεί να έχει ένας συνταξιούχος φύλακας μιας επαρχιακής βιβλιοθήκης με τους U2; Φαινομενικά καμία. Ουσιαστικά όμως ενώνονται μέσω μιας πολιτιστικής, στην ουσία πολιτικής, αντίληψης περί κουλτούρας, η οποία αυτοορίζεται την ίδια στιγμή σαν σημαίνουσα "εκσυγχρονιστική" πρακτική του αστικού κράτους. "Αρτος και θεάματα" είναι το σύνθημα που παραπέμπει στον συλλογικό αποδέκτη με τη μορφή "όχλου". Συγχρόνως, όσο πιο λίγος γίνεται ο "άρτος", τόσο πιο μεγάλη πρέπει να είναι η δόση του "θεάματος".

Φυσικά, οι, κατά τ' άλλα συμπαθείς, U2 δε φταίνε, ή τουλάχιστον για το σημείωμα αυτό δεν παίρνουμε υπόψη το γεγονός ότι τούς έχει αποκηρύξει ο IRA επειδή εντάχθηκαν πλήρως σε ένα σύστημα που κάποτε με τη μουσική τους κατακεραύνωναν.

Αυτό που σημειώνουμε είναι το γεγονός, για παράδειγμα, ότι η κατά κεφαλήν κατανάλωση χαρτιού με τη μορφή εντύπου στην Ελλάδα, είναι μόλις λίγο περισσότερη από ό,τι στις χώρες του λεγόμενου "τρίτου κόσμου" και σαφώς η τελευταία σε Ευρώπη και Βόρεια Αμερική. Η κατάσταση εξάλλου των βιβλιοθηκών της χώρας, ακόμη και αυτή της Εθνικής Βιβλιοθήκης, είναι τουλάχιστον τραγική. Ο δε προϋπολογισμός για τον πολιτισμό, δεν ξεπερνά τη μισή μονάδα του προϋπολογισμού.

Από τα παραπάνω, αν και είναι μόνο μερικά ενδεικτικά στοιχεία, εξάγεται αβίαστα το συμπέρασμα πως χρήματα υπάρχουν, αλλά "ανακαλύπτονται" από τους αρμόδιους μόνο όταν χρειάζονται ένα καλό "πυροτέχνημα", για να σκεπάσει με το φως του, το χωρίς όρια σκοτάδι της κουλτούρας τους.

Γρηγόρης ΤΡΑΓΓΑΝΙΔΑΣ

Καίγεται ο βράχος της Τζαβέλαινας

Ηταν κάποτε ένας παρθένος τόπος, καταμεσής του οποίου κυλούσε ήσυχα, αιώνες τώρα, ο Αχέροντας. Ηταν... Το σχετικό ρεπορτάζ αναφέρει για το σήμερα: Στο έλεος της πυρκαγιάς, βρισκόταν επί μια ολόκληρη βδομάδα ο βράχος της Τζαβέλαινας, απέναντι από το ιστορικό Σούλι. Πρόκειται για μια γραφική περιοχή, που βρίσκεται στις πλαγιές του ποταμού Αχέροντα, στα σύνορα των Νομών Θεσπρωτίας και Πρεβέζης. Μέχρι και χτες, η πυρκαγιά στην περιοχή- που ανήκει στο Νομό Πρεβέζης - συνέχιζε ανενόχλητη το καταστροφικό της έργο, καθώς η πρόσβαση για τα πυροσβεστικά οχήματα ήταν αδύνατη. Δύο αεροπλάνα που στάλθηκαν δεν μπόρεσαν να κάνουν κάτι



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ