ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 15 Φλεβάρη 1996
Σελ. /36
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Εξαγγελίες εφ' όλης της ύλης

Το ΥΠΠΟ σύστησε επιτροπή για την πολιτιστική κληρονομιά και τον κινηματογράφο

Η προχτεσινή συνεδρίαση του ΚΑΣ μας επιφύλασσε μία έκπληξη. Μετά το τέλος της, συνεδρίασε, για πρώτη φορά, η "επιτροπή του νόμου για την Πολιτιστική Κληρονομιά".Η είδηση "έπεσε" σαν κεραυνός, αφού χρόνια τώρα συστήνονται επιτροπές - φαντάσματα για τον εκσυγχρονισμό του απαρχαιωμένου από τη γέννηση και ψήφισή του αρχαιολογικού νόμου. Και ο "κεραυνός" βρήκε τους άμεσα ενδιαφερόμενους, κυριολεκτικά, αποκαρδιωμένους, αφού τόσα χρόνια ήταν"χορτασμένοι" από εξαγγελίες επιτροπών για τον επίμαχο νόμο. Ο ισχύων αρχαιολογικός νόμος ψηφίστηκε το 1932.Συμπληρώθηκε από τον νόμο 1469/50, ο οποίος ποτέ δεν έδειξε τις "ικανότητές" του.

Ετσι, η προστασία της πολιτιστικής κληρονομιάς βασίζεται σε ένα νόμο, ξεπερασμένο, που δημιουργεί δεκάδες προβλήματα, με κυρίαρχα, πρώτον: Την έξαρση της μη ποινικοποιημένης αρχαιοκαπηλίας.Αυτό σημαίνει ότι η αρχαιοκαπηλία πρέπει να προληφθεί, να παταχτεί με βαριές και μη εξαγοράσιμες ποινές, στα πλαίσια του νέου νόμου και όχι να παραπέμπεται - όπως συμβαίνει μέχρι σήμερα - στις σχετικές ασάφειες και την - περίπου - απαλλακτική "λογική" του ισχύοντος Ποινικού Κώδικα. Δεύτερον: Τις ιδιωτικές συλλογές: Γι' αυτές χρειάζεται ένας νόμος σαφής, που να βάλει τέλος στην ιδιωτική συλλεκτική"αρχαιολατρία" και κυρίως επισημαίνοντας την ανάγκη, στις σημερινές"ευρωενωσιακές" συνθήκες, να υπάρξει η πολιτική βούληση των κυβερνώντων και οι τρόποι για την απόλυτη αρχειακή καταγραφή του συνόλου των εθνικών μας κειμηλίων, αλλά και την εξασφάλιση και προστασία των ιδιωτικών συλλογών από την όποια "διαχείριση" των κειμηλίων μας από τους ιδιώτες - συλλέκτες, αν όχι και μέτρα για την κρατικοποίηση των μέχρι σήμερα ιδιωτικών συλλογών. Τρίτο, σοβαρό πρόβλημα είναι: Ποια μνημεία ή αντικείμενα προστατεύονται απευθείας από το νόμο.Ο ισχύων προστάτευε, άμεσα, ό,τι υπήρχε μέχρι το 1453 και με άλλο σχετικά πρόσφατο νομοθέτημα επεκτάθηκε η προστασία των κειμηλίων και σε εκείνα που η δημιουργία τους χρονολογείται μέχρι το 1830.

Οι βασικές κατευθύνσεις, που θα πρέπει να έχει ο νέος νόμος, θα συζητηθούν στη συνεδρίαση της Επιτροπής την ερχόμενη Τρίτη, όπως ανακοινώθηκε σε χτεσινή συνέντευξη Τύπου. Η Επιτροπή, με επικεφαλής τον γενικό γραμματέα του ΥΠΠΟ Γ. Θωμά,αποτελείται από 31 μέλη,τα οποία θα χωριστούν σε υποεπιτροπές. Μέχρι τέλος Μαρτίου, ημερομηνία στην οποία πρέπει να έχουν ολοκληρώσει το έργο τους, τυπικά θα βρίσκονται σε διαρκή συνεδρίαση. Το επόμενο βήμα θα είναι η σύνταξη του νομοσχεδίου από την πολιτική ηγεσία και η κατάθεσή του στη Βουλή. Σύμφωνα με τον γενικό γραμματέα του ΥΠΠΟ: Ο νόμος πρέπει να είναι σκληρός ως προς την προστασία και ευέλικτος ως προς την υλοποίηση.Ενώ, προχτές το βράδυ, έλεγε ότι "δεν υπάρχει θεωρία πολιτικού κόστους. Υπάρχουν τεράστια οικονομικά συμφέροντα και η σύγκρουση καταλήγει σε βάρος των μνημείων".Μίλησε, εξάλλου, για τη διάσπαση του ελέγχου (αρμοδιότητες έχουν παραχωρηθεί στο ΥΠΕΧΩΔΕ) και τόνισε ότι θα δοθεί βάρος στα παλαιολιθικά και νεότερα μνημεία.Οσο για τον Οργανισμό του ΥΠΠΟ, θα ξανασυζητηθεί μετά το νέο νόμο.

Στην ίδια συνέντευξη Τύπου ανακοινώθηκε η Επιτροπή για την Εθνική Πολιτική για τον Κινηματογράφο: Θ. Αγγελόπουλος (πρόεδρος), Γ. Μπακογιαννόπουλος, Μ. Ζαχαρίας, Π. Βούλγαρης, Φ. Λαμπρινός, Κλ. Κονιτσιώτης, Λ. Ρικάκη.Ο Γ. Μπακογιαννόπουλος επιχείρησε να δικαιολογήσει τα αδικαιολόγητα, σχετικά με την αποπομπή των φορέων και από την επιτροπή αυτή, λέγοντας ότι "αυτοί θα είναι διαρκείς συνομιλητές της επιτροπής". Εξήρε το νόμο του 1986, δεν είπε, όμως, ότι ο ίδιος νόμος ορίζει πως ανώτατο όργανο είναι το Γνωμοδοτικό Συμβούλιο Κινηματογραφίας, στο οποίο εκπροσωπούνται οι συνδικαλιστικοί φορείς.Οσο για τα Κρατικά Βραβεία Κινηματογράφου,αφού είπε ότι στις 28/2 θα συνεδριάσει η επιτροπή για τα βραβεία, ανέφερε πως "δε δόθηκαν λόγω τεχνητής έλλειψης απαρτίας".Απέκρυψε, δηλαδή, ότι οι εκπρόσωποι σωματείων - μελών του Γνωμοδοτικού απείχαν διαμαρτυρόμενοι για τις δηλώσεις του Θ. Αγγελόπουλου, του τύπου: "Δε θα δεχτούμε διάλογο με τους συνδικαλιστές" και απαιτώντας να τοποθετηθεί επί αυτών των δηλώσεων ο υπουργός.

Εξαγγελίες περί "πολιτιστικής αποκέντρωσης" έκανε χτες ο υπουργός, εννοώντας "πολιτιστική αποκέντρωση" κυρίως το διαβόητο πολιτιστικό φόρο που θα πληρώνουν οι δημότες μέσω των λογαριασμών της ΔΕΗ και το "Πολιτιστικό Δελτίο", που καθιερώθηκε επί υπουργίας Θάνου Μικρούτσικου, και "συνοδεύεται" από επιτροπή με επικεφαλής τον Γ. Κουρουπό. Ο τελευταίος, μίλησε περί προτάσεων, σχετικά με το νομοσχέδιο για τη Μουσική Παιδεία, προτάσεις που "σε λίγες μέρες θα παραδοθούν, αλλά δε θα είναι οι τελεσίδικες".

Τέλος, ο υπουργός είπε ότι μέχρι τον Ιούνιο θα έχει τελειώσει το έργο των Εθνικών Επιτροπών (Θεάτρου, Κινηματογράφου, Εικαστικών).

Συνέδριο Αρχιτεκτονικής για την Αθήνα
  • Διεπιστημονικό συνέδριο με θέμα "Αρχιτεκτονική και πολεοδομία από την αρχαιότητα έως σήμερα. Η περίπτωση της Αθήνας",διοργανώνει από σήμερα μέχρι την προσεχή Κυριακή το Μουσείο Βούρου - Ευταξία.Στην εκδήλωση, που τελεί υπό την αιγίδα του δημάρχου Αθηναίων, παίρνουν μέρος 27 επιστήμονες από διάφορους γνωστικούς κλάδους. Κύριος στόχος του συνεδρίου, είναι να καταδείξει τη συνέχεια του ιστορικού βίου στην Αθήνα καθώς και να προβάλλει διάφορες, άγνωστες κυρίως, πτυχές της εξέλιξης της πόλης. Οι τελευταίες εισηγήσεις του συνεδρίου (18/2, στις 10π.μ.) έχουν τα εξής θέματα: "Αθήνα 1910 - 1940. Πολεοδομικές και αρχιτεκτονικές επισημάνσεις", "Προοπτικές αναβάθμισης του κέντρου της Αθήνας", "Αναπλάσεις στη σύγχρονη πόλη. Προβλήματα και προοπτικές".

Η έναρξη του συνεδρίου γίνεται σήμερα (12 μεσημέρι) στο χώρο του μουσείου(Παπαρρηγοπούλου 7). Το συνέδριο θα κλείσει με διατύπωση συμπερασμάτων την Κυριακή. Την αφίσα του συνεδρίου φιλοτέχνησε ο ζωγράφος Σαράντης Καραβούζης.(Πληροφορίες στα τηλ. 3231. 397 και 3230. 168).

Παρόντες - "Απόντες"

Τρεις ακόμη "απόντες" λογοτέχνες μας, τους Μέλπω Αξιώτη, Γιάννη Σκαρίμπα και Μηνά Δημάκη, τιμά η Πανελλήνια Πολιτιστική Κίνηση στην εκδήλωση που διοργανώνει τη Δευτέρα, στις 8.30μμ, στην αίθουσα "Κίνηση" (Υπατείας 1β και Μητροπόλεως). Στο πλαίσιο του κύκλου "Η Παρουσία των Απόντων" θα μιλήσουν: η συγγραφέας Ρούλα Κακλαμανάκη για τη Μ. Αξιώτη, η λέκτορας Φιλολογίας του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων Γεωργία Λαδογιάννη για τον Γ. Σκαρίμπα και ο ποιητής, κριτικός λογοτεχνίας και καθηγητής Κώστας Στεργιόπουλος για τον Μ. Δημάκη.

Χαρμάνι ήχων

Μουσική δίχως όρια απόψε (10μμ) στο "Ρόδον",όπου δύο βετεράνοι δεξιοτέχνες της δημοτικής μας παράδοσης συναντώνται με νεότερους μουσικούς της τζαζ και της ροκ. Ο Γιώργος Κόρος με το βιολί του και ο Νίκος Σαραγούδας με το ούτι του, "συναντούν" τον ντράμερ Γιώργο Τρανταλίδη (ιδρυτικό μέλος των "Σώκρατες") και μια ομάδα σημαντικών μουσικών της τζαζ, προσφέροντας ένα μαγευτικό μουσικό ταξίδι. Παραδοσιακά, έθνικ και τζαζ ακούσματα δίνουν το στίγμα της μουσικής Τσικνοπέμπτης στο κλαμπ της οδού Μάρνη και μαζί μια πρόταση πέρα από τα καθιερωμένα. Εκτός από τους τρεις δεξιοτέχνες, στη μουσική πανδαισία της βραδιάς συντελούν οι: Παναγιώτης Σαμαράς (κιθάρα), Στέλιος Λαδόπουλος (ακουστικό μπάσο), Τάκης Πατερέλης (σαξόφωνο), Παντελής Μπενετάτος (πλήκτρα). Επίσης, οι Αιγύπτιοι Μοχάμετ Χένκις (κρουστά) και Χαμίντο Χατάμπ (κρουστά). Τραγουδούν οι Πίτσα Παπαδοπούλου και Γιασεμή Κανταρτζόγλου.

  • Στο "Χαμάμ" (Δημοφώντος 97, Πετράλωνα) εμφανίζονται από χτες και για δεκαπέντε βράδια οι Γιώργος Ζήκας και Τάκης Μπορμάς.Στο φως των λυχναριών, στη μυρωδιά μιας άλλης εποχής με τραγούδια αγαπημένα από δύο σημαντικούς δημιουργούς. Μαζί τους τραγουδούν ο Παναγιώτης Κωστόπουλος και η Ελσα Χαραλάμπους.
"Ταρτούφος" στο "Αμόρε"

Το αριστούργημα του Μολιέρου "Ταρτούφος" θα ανέβει (24/2), από το "Θέατρο του Νότου",στην Κεντρική Σκηνή του θεάτρου "Αμόρε",σε μετάφραση Ανδρέα Στάικου,σκηνοθεσία Νικαίτης Κοντούρη,σκηνικά - κοστούμια Γιώργου Πάτσα.Η παράσταση - όπως σημειώνει η Νικαίτη Κοντούρη - "εξισορροπεί τα κωμικά και δραματικά στοιχεία του έργου, προσφέροντας στο σημερινό θεατή ένα συναρπαστικό σύγχρονο έργο με θέμα την απάτη και την αυταπάτη, διατηρώντας ταυτόχρονα τον ανάλαφρο παραλογισμό του πρωτότυπου". Παίζουν: Λάζαρος Γεωργακόπουλος, Λυδία Φωτοπούλου, Αλέξανδρος Μυλωνάς, Μάγια Λυμπεροπούλου, Μαρία Κατσιαδάκη, Κώστας Ζαχαράκης, Θέμις Πάνου κ.ά.

"Καμηλομαχίες" στην Εφεσο

Στους υπουργούς Πολιτισμού της Ευρωπαϊκής Ενωσης, στον πρόεδρο της ΟΥΝΕΣΚΟ και τις διεθνείς οργανώσεις κατέφυγε ο Ελληνας υπουργός Πολιτισμού, Σταύρος Μπένος,διαμαρτυρόμενος για την απόφαση του τουρκικού υπουργείου Πολιτισμού να επιτρέψει τη διοργάνωση "καμηλομαχιών" (!) στο αρχαίο στάδιο της Εφέσου,στη Μικρά Ασία. Για τις "καμηλομαχίες", εξάλλου, διαμαρτύρεται και η Αρχαιολογική Εταιρεία Τουρκίας,η οποία ζήτησε να σταματήσει η εμπορευματοποίηση των αρχαιολογικών χώρων,τους οποίους το τούρκικο υπουργείο Πολιτισμού εκμισθώνει έναντι 20 - 360 εκατομμυρίων δραχμών.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ