ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 27 Οχτώβρη 2005
Σελ. /40
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
ΑΝΤΙΠΛΗΜΜΥΡΙΚΗ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ - ΓΛΥΦΑΔΑ
Η πόλη των «χαμένων» ρεμάτων

Η έρευνα του «Ρ» αποκαλύπτει ότι στη Γλυφάδα τα περισσότερα ρέματα είναι χτισμένα, ενώ αυτό, σε συνδυασμό με την έλλειψη ολοκληρωμένου δικτύου ομβρίων υδάτων, έχει ως αποτέλεσμα η περιοχή να κινδυνεύει με την πρώτη βροχή

Η κατασκευή του τραμ, χωρίς την αντίστοιχη αντιπλημμυρική υποδομή, προκαλεί πολύ συχνά πλημμύρες. Η οδός Αγ. Παύλου (φωτό) κάθε φορά που βρέχει μετατρέπεται σε λίμνη
Η κατασκευή του τραμ, χωρίς την αντίστοιχη αντιπλημμυρική υποδομή, προκαλεί πολύ συχνά πλημμύρες. Η οδός Αγ. Παύλου (φωτό) κάθε φορά που βρέχει μετατρέπεται σε λίμνη
Πάνω από δέκα ρέματα, τα οποία πηγάζουν από τον Υμηττό, καταλήγουν στη Γλυφάδα και όλα έχουν χτιστεί. Ούτε ένα δεν καταλήγει στη θάλασσα, αντίθετα, τα περισσότερα σταματούν στη λεωφόρο Βουλιαγμένης, με αποτέλεσμα τα νερά της βροχής να διαχέονται στην πόλη, πλημμυρίζοντας ολόκληρα οικοδομικά τετράγωνα.

Η παντελής ανυπαρξία και πρόβλεψη διευθέτησης των ρεμάτων, σε συνδυασμό με την έλλειψη ολοκληρωμένου δικτύου ομβρίων υδάτων, τη διεξαγωγή πρόχειρων και προσωρινών αντιπλημμυρικών έργων και το πέρασμα του τραμ από την περιοχή χωρίς να γίνουν τα απαραίτητα αντιπλημμυρικά έργα, έχει τραγικές συνέπειες για τους κατοίκους της περιοχής, που με κάθε δυνατή βροχή «πνίγεται».

Το χτίσιμο των ρεμάτων «πνίγει» την περιοχή

Ολα τα ρέματα από τον Υμηττό εκβάλλουν στους δρόμους της Γλυφάδας. Ολόκληροι οικισμοί έχουν χτιστεί πάνω σε αυτά, χωρίς να δημιουργηθούν αγωγοί που θα μεταφέρουν τα νερά στη φυσική τους κατάληξη, τη θάλασσα. Απ' αυτό γίνεται αμέσως αντιληπτό τι συμβαίνει, όταν βρέχει δυνατά και για αρκετή ώρα. Κτίρια και δρόμοι πλημμυρίζουν και τα ορμητικά νερά μπορούν να παρασύρουν οτιδήποτε στο πέρασμά τους.

Αναφέρουμε κάποια από τα ρέματα, που πολύ συχνά πλημμυρίζουν:

  • Λυκόρεμα: Βρίσκεται στα σύνορα Βούλας - Γλυφάδας και ξεκινά από τον Υμηττό. Το 1994, η τότε διοίκηση του Δήμου Βούλας κατασκεύασε δρόμο κατά μήκος του ρέματος, χωρίς να γίνει διευθέτησή του (σ.σ. να παραμείνει ανοιχτό και αγωγοί να οδηγούν τα νερά του στη θάλασσα). Αντίθετα, ο δρόμος μείωσε το πλάτος του και έγιναν εκτροπές της κοίτης του, με αποτέλεσμα να σταματάει στη λεωφόρο Βουλιαγμένης. Προκαλεί σοβαρές πλημμύρες σπιτιών στην περιοχή της Γλυφάδας, ενώ υπάρχει και ο κίνδυνος κατολίσθησης του οδοστρώματος.
  • Χαρακτηριστική είναι και η περίπτωση ενός ρέματος, το οποίο διαχέεται στην περιοχή της Τερψιθέας (Ανω Γλυφάδα). Κατεβαίνοντας από το βουνό, το ρέμα περνά μέσα από υπόγεια σπιτιών, συναντά δρόμους και συνεχίζει μέχρι τη λεωφόρο Βουλιαγμένης. Η περιοχή αυτή αντιμετωπίζει ιδιαίτερα οξυμένα προβλήματα, καθώς εκεί δεν έχει συντελεστεί το παραμικρό αντιπλημμυρικό έργο.
  • Αντίστοιχα, ένα ρέμα στα όρια Γλυφάδας - Ελληνικού είναι χτισμένο σχεδόν στο σύνολό του, με εξαίρεση ένα τμήμα του που εκβάλλει στη λεωφόρο Βουλιαγμένης και σταματάει στο πρώην αεροδρόμιο!
Υποτυπώδη αντιπλημμυρικά έργα

Οδός Κρήτης, σύνορα Γλυφάδας - Ελληνικού. Οσο και να ψάξει κανείς, είναι απίθανο να διακρίνει το ρέμα. Κάτω από τα μπάζα και δίπλα από το δρόμο, υπάρχει ό,τι έχει απομείνει από αυτό
Οδός Κρήτης, σύνορα Γλυφάδας - Ελληνικού. Οσο και να ψάξει κανείς, είναι απίθανο να διακρίνει το ρέμα. Κάτω από τα μπάζα και δίπλα από το δρόμο, υπάρχει ό,τι έχει απομείνει από αυτό
Σήμερα, στο Δήμο Γλυφάδας, υπάρχουν δυο κύριοι αγωγοί ομβρίων υδάτων (καταλήγουν στα δυο λιμανάκια της πόλης) και κάποιοι δευτερεύοντες (με μικρότερη διατομή). Οι δυο αυτοί κύριοι αγωγοί έχουν κατασκευαστεί σε σημεία που κάποτε υπήρχαν ρέματα. Δεδομένου ότι τα ρέματα είναι πολύ περισσότερα, θα έπρεπε αντίστοιχα και οι κύριοι αγωγοί να είναι πολλοί περισσότεροι. Το πρωτεύον δίκτυο ομβρίων υδάτων (κύριοι αγωγοί με μεγαλύτερη διατομή) έχει συντελεστεί στο 60% περίπου, ενώ αναφορικά με τους δευτερεύοντες αγωγούς έχουν γίνει ελάχιστα βήματα, με ευθύνη του ΥΠΕΧΩΔΕ, αλλά και των διοικήσεων του δήμου, που δεν ασκούν σοβαρές πιέσεις προς αυτήν την κατεύθυνση.

Ο Μ. Κοκώνης, δημοτικός σύμβουλος με την παράταξη «Προοπτική Δημοτική Κίνηση Γλυφάδας», είπε χαρακτηριστικά: «Ουσιαστικά, η διοίκηση του δήμου δεν πιέζει, δε διεκδικεί τίποτα. Δεν παλεύει μαζί με το λαό της πόλης για να βελτιωθεί η κατάσταση. Διεκδικούν μόνο στα λόγια!».

Τα έργα που διεξάγει ο δήμος περιορίζονται στον καθαρισμό των φρεατίων, σε συνεργασία με την ΕΥΔΑΠ, στην κατασκευή κρασπέδων σε πεζοδρόμια και στη διόρθωση της κλίσης κάποιων δρόμων. Παρ' όλα αυτά, τέτοιες «λύσεις» βρίσκονται πολύ πίσω από τις απαιτήσεις και τις λαϊκές ανάγκες, καθώς η ποσότητα των υδάτων που ξεχύνονται σε κάποια τμήματα της πόλης είναι τεράστια, και οι συνέπειες μετά από κάθε δυνατή βροχή καταστροφικές.

Το τραμ

Δίπλα στο Λυκόρεμα κατασκευάστηκε ο δρόμος (δεξιά στη φωτό), μειώνοντας δραστικά το πλάτος του. Ομως, το ρέμα καταλήγει - αντί για τη θάλασσα -στη ...λεωφόρο Βουλιαγμένης (διακρίνεται στο βάθος)
Δίπλα στο Λυκόρεμα κατασκευάστηκε ο δρόμος (δεξιά στη φωτό), μειώνοντας δραστικά το πλάτος του. Ομως, το ρέμα καταλήγει - αντί για τη θάλασσα -στη ...λεωφόρο Βουλιαγμένης (διακρίνεται στο βάθος)
Σαν να μην έφτανε η ήδη επιβαρυμένη κατάσταση λόγω των μπαζωμένων ρεμάτων και η ανεπάρκεια του δικτύου ομβρίων υδάτων, ήρθε να προστεθεί και η εσπευσμένη κατασκευή των γραμμών του τραμ χωρίς ίχνος συνοδευτικών αντιπλημμυρικών έργων. Κατά μήκος των γραμμών έχει ανυψωθεί το έδαφος με ένα ανάχωμα, χωρίς, παράλληλα, να γίνουν αγωγοί κάτω από το έδαφος για να μη διακόπτεται η ροή των βρόχινων νερών.


Ολόκληροι οικισμοί έχουν κτιστεί πάνω σε ρέματα στην περιοχή της Ανω Γλυφάδας
Ολόκληροι οικισμοί έχουν κτιστεί πάνω σε ρέματα στην περιοχή της Ανω Γλυφάδας

Ελένη ΜΑΪΛΗ



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ