ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 6 Οχτώβρη 2005
Σελ. /40
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΚΡΑΤΙΚΗ ΟΡΧΗΣΤΡΑ ΑΘΗΝΩΝ
Με όνειρα σ' ένα ... κοτέτσι

Σε ακατάλληλη αίθουσα συνεχίζει να κάνει πρόβες η ΚΟΑ, που παρουσίασε χτες τον προγραμματισμό της νέας περιόδου

Κατωπόδης Σπύρος

Είναι εξοργιστικό! Και συνάμα δηλωτικό της στάσης των κυβερνήσεων της ΝΔ και του ΠΑΣΟΚ απέναντι στη μουσική μας και στο κορυφαίο ελληνικό συμφωνικό σύνολο, την Κρατική Ορχήστρα Αθηνών. Αθετημένες υποσχέσεις χρόνων, απαξίωση και αδιαφορία έφεραν σε δύσκολη κατάσταση την ΚΟΑ, η οποία σήμερα καλείται να κάνει πρόβες σ' ένα ...κοτέτσι. Ετσι χαρακτήρισε την ακατάλληλη αίθουσα στο Ωδείο Αθηνών, όπου αναγκάζεται να κάνει τις περισσότερες πρόβες της η ΚΟΑ, ο καλλιτεχνικός διευθυντής της, Βύρων Φιδετζής, σε χτεσινή συνέντευξη Τύπου για την έναρξη της χειμερινής περιόδου. Ταυτόχρονα, το καλοπροικισμένο με δημόσιο χρήμα και γιγαντωμένο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών ισχυρίζεται ότι δεν μπορεί να εξασφαλίσει στην αίθουσά του τις πρόβες της ΚΟΑ (τη διαθέτει για ορισμένο αριθμό), καθώς, όπως ανέφερε εκπρόσωπός του, «έχει να εξυπηρετήσει και άλλους σκοπούς (συνέδρια, κλπ.)».

«Η ΚΟΑ έχει βασικό πρόβλημα στέγης», ανέφερε ο Β. Φιδετζής. «Εχει λεχθεί κατά κόρον ότι το Μέγαρο Μουσικής είναι το σπίτι μας. Ετσι είναι στις συναυλίες. Δυστυχώς όμως η αίθουσα που προόριζε για τις δοκιμές μας δεν έχει ολοκληρωθεί. Πρέπει να κάνουμε πρόβες στο κοτέτσι, αντιμετωπίζοντας δυσάρεστες καταστάσεις». Ο ίδιος σημείωσε ότι αναγκάστηκαν να κάνουν στο ...κοτέτσι τις τρεις από τις έξι πρόβες που απαιτούνται για τη μεθαυριανή εναρκτήρια συναυλία της ΚΟΑ. Ο ακατάλληλος χώρος τους ανάγκασε να κάνουν «σπαστές» πρόβες (κατά μουσικά όργανα) και όχι ως σύνολο. Στα προβλήματα των μουσικών «από τον τεράστιο ήχο στο κοτέτσι» αναφέρθηκε και ο πρόεδρος του Συλλόγου Μουσικών της ΚΟΑ, Δ. Σέμσης. Από το Μέγαρο Μουσικής, πάντως, αναφέρθηκε ότι θα δοθεί οριστική λύση στο πρόβλημα με την κατασκευαζόμενη νέα αίθουσα...

Η ΚΟΑ, παρά τη δύσκολη πραγματικότητα που βιώνει, έχει σχέδια και ξεκινά το χειμώνα της με μεγάλη συναυλία αφιερωμένη στα 60 χρόνια από τη λήξη του Β΄ Παγκόσμιου Πολέμου (ακολουθούν άλλες τέσσερις). Με διεύθυνση του Β. Φιδετζή και με σολίστ την καταξιωμένη πιανίστρια Αλεξάνδρα Παπαστεφάνου, θα παρουσιάσει σε πρώτη εκτέλεση, το Σάββατο (8.30 μ.μ.), στο Μέγαρο Μουσικής, το συμφωνικό ελεγείο «Μνημείο για το Λίντιτσε» του Τσέχου συνθέτη Μπόχουσλαβ Μαρτινού, το «Κοντσέρτο για πιάνο και ορχήστρα σε σι ύφεση μείζονα» του Μότσαρτ και τη «Μικρή Συμφωνία» (Συμφωνιέτα) του Νίκου Σκαλκώτα. Πολλές και ενδιαφέρουσες είναι οι επόμενες συναυλίες της, ενώ ιδιαίτερη έμφαση δίνεται στην ελληνική δημιουργία. Ξεχωρίζουν οι ενότητες Μότσαρτ, Σούμαν και Σοστακόβιτς. Σημαντικές εξάλλου είναι οι συνεργασίες της ορχήστρας με ξένους και Ελληνες σολίστ. Παράλληλα, η ορχήστρα οριστικοποιεί τη συνεργασία της με τη δισκογραφική εταιρία «Naxos» για σειρά CD με έργα ελληνικής μουσικής.

Ενός κακού μύρια έπονται...

Ανησυχία προκαλεί η καθυστέρηση λήψης μέτρων από το υπουργείο Πολιτισμού για την προστασία του αρχαιολογικού χώρου στο Ακρωτήρι της Θήρας, ενώ πέρασαν 13 μέρες από την κατάρρευση μέρους του στεγάστρου, με τραγικό απολογισμό έναν νεκρό και έξι τραυματίες και ο αρχαιολογικός χώρος έχει αποκλειστεί με εισαγγελική παρέμβαση.

Η ανησυχία εντείνεται και λόγω των καιρικών συνθηκών, αφού βροχή «εισβάλλει» στον ευαίσθητο, όσο και σημαντικό αρχαιολογικό χώρο. Σε δηλώσεις του τις τελευταίες μέρες στον Τύπο, ο ανασκαφέας του Ακρωτηρίου, καθηγητής, Χρ. Ντούμας, εκφράζει τις ανησυχίες του για την καθυστέρηση της κρατικής παρέμβασης, προσθέτοντας ότι «είναι εφικτό να πραγματοποιηθεί μια ελαφριά κατασκευή στον αρχαιολογικό χώρο, παρέμβαση η οποία μπορεί να επιτηρηθεί, χωρίς να βάζει σε κίνδυνο όσα στοιχεία ενδιαφέρουν την εισαγγελική αρχή για την εξαγωγή των συμπερασμάτων».

Παράλληλα, το ΥΠΠΟ δεν ανακοινώνει τίποτα για την πορεία των ερευνών της επιτροπής εμπειρογνωμόνων, την οποία συνέστησε.

  • Νέο πρόβλημα, το τρίτο μέσα σε δύο βδομάδες, «μετρά» η Αρχαιολογική Υπηρεσία. Αυτή τη φορά, σύμφωνα με ανακοίνωση του ΥΠΠΟ, «ορισμένοι λίθοι» από την ανωδομή της νότιας πλευράς του αρχαίου Πύργου της Αγίας Μαρίνας Κέας έπεσαν «λόγω των πρόσφατων ισχυρών βροχοπτώσεων στην περιοχή της Κέας». Χτες, στάλθηκε μηχανικός της ΚΑ' ΕΠΚΑ για αυτοψία.

Ο Πύργος συγκαταλέγεται μεταξύ των υψηλότερων σωζόμενων αρχαίων κτιρίων. Σύμφωνα με στοιχεία του ΥΠΠΟ, ο Πύργος είναι πενταώροφος, ύψους 20 μ. και κατασκευασμένος από ντόπιο σχιστόλιθο και μάρμαρο. «Είναι χαρακτηριστικό παράδειγμα μεμονωμένου οχυρωματικού πύργου των ελληνιστικών χρόνων». Το 1858 κατέρρευσε από σεισμό. Η βορινή πλευρά του πύργου σώζεται πολύ καλά, αλλά οι υπόλοιπες έχουν καταρρεύσει και καταχώσει το εσωτερικό του μνημείου. Η κατάσταση διατήρησης του μνημείου χαρακτηρίστηκε «επικίνδυνη» από την Αρχαιολογική Υπηρεσία (σ.σ. πριν ακόμη την πτώση της λιθοδομής) και γι' αυτό έχει εγκριθεί από το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο μελέτη στερέωσης του μνημείου.

Το ερώτημα είναι, λοιπόν, αν εφαρμόστηκε η μελέτη, πώς εφαρμόστηκε και αν ήταν επαρκής.

Συμφωνικός Μίκης στο Ηρώδειο

Συμφωνικά έργα του Μίκη Θεοδωράκη θα παρουσιαστούν το Σάββατο και την Κυριακή στο Ηρώδειο, στο τιμητικό αφιέρωμα του Ελληνικού Φεστιβάλ για τα 80 χρόνια του συνθέτη. Η Ορχήστρα και Χορωδία της Νέας Οπερας Μόσχας και εξαίρετοι σολίστ θα ερμηνεύσουν συμφωνικά έργα του (με διαφορετικό τις δυο βραδιές πρόγραμμα), με τίτλο «Τα Συμφωνικά Ι και ΙΙ». Για το πρόγραμμα και για τη σημερινή κατάσταση στον πολιτισμό μίλησε ο Μ. Θεοδωράκης σε χτεσινή συνέντευξη Τύπου, τονίζοντας ότι «ο πολιτικός χώρος απομακρύνεται από την τέχνη... Εχουν προβεί σε μια κούρσα αντιπαραθέσεων και πού να βρουν χρόνο ν' ασχοληθούν με την τέχνη, τη μουσική...». Κι αναφέρθηκε στην Ορχήστρα των Χρωμάτων και τους απλήρωτους επί οχτάμηνο μουσικούς της. Μίλησε για «πολύ χαμηλό επίπεδο των ΜΜΕ», για τη λογοκρισία που ασκεί η τηλεόραση στις δηλώσεις του και για το Φεστιβάλ Τραγουδιού Θεσσαλονίκης: «Το ευλογώ. Επιτέλους κάτι πρέπει να γίνει με το τραγούδι. Οι καλλιτέχνες θα παρουσιάσουν τη δουλιά τους και θα κριθούν...».

Στις 8/10 θα παρουσιαστούν έργα που, στην πλειοψηφία τους, ανήκουν στην περίοδο 1937-1960: Πρώτη Συμφωνία (το τρίτο μέρος), «Sinfonietta για φλάουτο, πιάνο και ορχήστρα εγχόρδων» (τα δύο πρώτα μέρη, σε πρώτη εκτέλεση με σαξόφωνο), «Ελικών» (για πιάνο και ορχήστρα), «Piano Concerto» (το τρίτο μέρος), τρία μέρη της μουσικής του μπαλέτου «Los Amants de Teruel» και η σουίτα του μπαλέτου «Ζορμπάς». Στις 9/10 θα παρουσιαστούν: Η σουίτα μπαλέτου Καρναβάλι - Ελληνική Αποκριά, η Σουίτα Νο 1 για ορχήστρα και πιάνο, τα τραγούδια «Voy a Vivir» και «America Insurrecta» από το «Canto General», η άρια της «Μήδειας», η Συμφωνία Νο. 3 (τρίτο μέρος), η Εβδομη Συμφωνία - Εαρινή, τραγούδια από το «Αξιον Εστί» κ.ά. Την Ορχήστρα και Χορωδία της Νέας Οπερας Μόσχας διευθύνει, στην πρώτη συναυλία, ο Ηλίας Βουδούρης, με σολίστ τους: Θεόδωρο Κερκέζο, Ντίνο Μαστρογιάννη, Σοφία Μιχαηλίδου (μέτζο-σοπράνο). Τη δεύτερη συναυλία διευθύνει ο Μίλτος Λογιάδης. Τραγουδούν: Μαρία Φαραντούρη, Γιώργος Νταλάρας, Πέτρος Πανδής, Δήμητρα Θεοδοσίου, Βικτόρια Μαϊφάτοβα, Βαγγέλης Χατζησίμος, Δημήτρης Κασιούμης. Στο πιάνο η Τατιάνα Παπαγεωργίου.

Φτωχότερη η ποίηση

Μετά από τρεις, περίπου, βδομάδες στην εντατική, πέθανε χτες, στα 47 του χρόνια ένας από τους σημαντικούς ποιητές της νεότερης γενιάς, ο Ηλίας Λάγιος. Ο προοδευτικός ποιητής, που διακρινόταν για την ποιότητα της ποίησής του, το πάθος, την έλλειψη επιτήδευσης και την ειλικρίνεια των προθέσεών του (σσ. σημαντικά «ελλείμματα» της εποχής μας), γεννήθηκε στην Αρτα το 1958 και ζούσε στην Αθήνα.

Μεταξύ των ποιητικών του βιβλίων συγκαταλέγονται: «Πρόοδοι εν προόδω» (1981), «Ασκήσεις Ι-ΙΧ» (1984, με το ψευδώνυμο Αλέξης Φωκάς), «Το κατά Αλέξιον και Μαρίαν» (1990), «Συνεστίασις» (1991) κ.ά., ενώ συμμετείχε σε ομαδικές ποιητικές συλλογές.

Το Φλεβάρη του 2002 ο «Ρ» φιλοξένησε κοινή δήλωσή του με τον ομότεχνό του, Γιώργο Κακουλίδη, κατά της «πρωτόγονα» αντικομμουνιστικής «Μαύρης Βίβλου του Κομμουνισμού». Μεταξύ άλλων ο ποιητής τόνιζε: «Η παρουσίαση της "Μαύρης Βίβλου του Κομμουνισμού" στο Γαλλικό Ινστιτούτο, πρωτίστως δε η ύπαρξη αυτής της Βίβλου, συνιστά προσβολή της ιστορικής μνήμης και της ανθρώπινης αξιοπρέπειας. Τα όποια σφάλματα, τα όποια λάθη του κινήματος θα τα συζητήσουνε μεταξύ τους οι όπου επί Γης κολασμένοι, συμπεριλαμβανομένων των σαράντα εκατομμυρίων νεκρών από πείνα ετησίως (...)».

Συλλυπητήρια για το θάνατο του ποιητή εξέφρασε η ηγεσία του ΥΠΠΟ.

Ροκ στη Νίκαια

Ροκ φεστιβάλ διοργανώνει από τις 7- 9/10 το Πνευματικό Κέντρο του Δήμου Νίκαιας και συγκεκριμένα οι μαθητές των μουσικών τμημάτων του. Το τριήμερο φεστιβάλ θα πραγματοποιηθεί στο Δημοτικό Κηποθέατρο Νίκαιας (Κύπρου και Προύσσης) και σ' αυτό θα συμμετέχουν 21 ερασιτεχνικά συγκροτήματα, καταθέτοντας τη δική τους πρόταση στην καλλιτεχνική δημιουργία. Ωρα έναρξης: 8μ.μ. Είσοδος ελεύθερη.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ