ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σάββατο 6 Δεκέμβρη 2003
Σελ. /40
Αρκεί η τεχνολογία για τη σωτηρία του περιβάλλοντος;

Γρηγοριάδης Κώστας

Η Κεντρική Αμερική είναι γνωστό ότι αποτελεί μια από τις πλουσιότερες περιοχές του πλανήτη σε βιοποικιλότητα. Σε μια έκτασή της που δεν ξεπερνά το 1% της Γης φιλοξενείται το 7% των ειδών της. Η φτώχεια και η εξαθλίωση όμως που έχουν φέρει σε απελπισία πάνω από 30 εκατομμύρια ανθρώπους δημιουργεί τεράστιες περιβαλλοντικές πιέσεις με καταστροφικές συνέπειες. Ακληροι και απελπισμένοι αγρότες που ζουν επί χρόνια κάτω από τα όρια της φτώχειας, χωρίς καμιά προοπτική για καλυτέρευση της ζωής τους να διαγράφεται στο άμεσο μέλλον, αναγκάζονται να κάψουν δάση και χωράφια για να εξασφαλίσουν ένα πιάτο φαΐ.

Εφτά χώρες της Λατινικής Αμερικής υλοποιούν ένα φιλόδοξο πρόγραμμα, που στοχεύει στην προστασία μεγάλων και συνάμα ευαίσθητων περιοχών, με διακρατικές συμφωνίες. Σε κάποιες από αυτές απαγορεύεται, τουλάχιστον επίσημα, να γίνουν αντικείμενο εκμετάλλευσης για οποιοδήποτε λόγο. Σε κάποιες άλλες επιτρέπονται ήπιες καλλιέργειες, έστω κι αν αυτές αποδώσουν μακροπρόθεσμα. Οι αγρότες επανεκπαιδεύονται και παράλληλα ενθαρρύνονται σε απαξιωμένα εδάφη να φυτέψουν όσπρια, εμπλουτίζοντάς τα εμμέσως με άζωτο.

Αλλά η πιο ενδιαφέρουσα παρέμβαση που επιχειρείται είναι οι πράσινες λουρίδες Γης που συνδέουν διαφορετικές δασικές εκτάσεις, ελαχιστοποιώντας σημαντικά την πιθανότητα εξαφάνισης κάποιου είδους. Οι μετακινήσεις των ζώων εξασφαλίζονται, όπως και οι σπόροι των φυτών. Η εύθραυστη οικολογική ισορροπία αποκτά σταθεροποιητές. Οι ανθρώπινες χρήσεις είναι υπό έλεγχο. Τέλος, να σημειώσουμε ότι ύστερα από χρόνια - έστω και περιορισμένα - παραδοσιακές καλλιέργειες, όπως του καφέ, επανέρχονται στις συνθήκες που υπήρχαν, δηλαδή κάτω από τη σκιά των δέντρων.

Ολο το εγχείρημα παρακολουθείται από ένα σύστημα δορυφόρων που έχουν τη δυνατότητα καταγραφής και ανάλυσης των αναγκαίων στοιχείων για τις πρέπουσες παρεμβάσεις όπου και όταν απαιτείται. Ετσι βρέθηκε ότι περίπου το 80% των δασικών εκτάσεων που συνδέονται με τις πράσινες λουρίδες σφύζουν από υγεία, σε αντίθεση με τα υπόλοιπα δάση των 7 κρατών που διατηρούν το 30% των εκτάσεών τους.

Φυσικά, τόσο αυτό, όσο και παρόμοια προγράμματα είναι ευπρόσδεκτα, αλλά δε λύνουν το πρόβλημα. Κατ' αρχάς αφορούν πολύ μικρές εκτάσεις και συνήθως οι προσπάθειες σχεδόν πάντα εγκαταλείπονται στο μέσο λόγω έλλειψης χρηματικών πόρων. Η αναστροφή της οικολογικής κρίσης του πλανήτη σ' όλα τα επίπεδα δεν μπορεί παρά να επιτευχθεί με μια διεθνή συμφωνία σε όλη την ατζέντα των ζητημάτων, που ως γνωστόν αλληλοσχετίζονται. Αλλά ο διεθνής συσχετισμός σήμερα δεν αφήνει πολλά περιθώρια για αποφάσεις προς τέτοια κατεύθυνση όπως έδειξαν και οι διασκέψεις του Ρίο, του Κιότο, και του Γιοχάνεσμπουργκ. Οσο ενισχύεται το εργατικό κίνημα και ενσωματώνει τα οικολογικά αιτήματα, τόσο αυξάνονται οι πιθανότητες για αποφάσεις με οικολογικό προσανατολισμό. Οσο κι αν το αρνούνται κάποιοι γραφικοί, η οικολογία περνά υποχρεωτικά μέσα από την πολιτική.

Οπου γάμος και χαρά...

Την ίδια στιγμή που ο κ. «καταλληλότερος» συνοδεία του θιάσου του εγκαινίαζε αυτή τη φορά την Αττική Οδό (αλήθεια, πόσες φορές θα την εγκαινιάσουν;), σε live σύνδεση από το σύνολο των ραδιοτηλεοπτικών μέσων, τα εντεταλμένα και κρατικοδίαιτα «δημοσιογραφικά» παπαγαλάκια θριαμβολογούσαν για το μεγάλο έργο του αφεντικού τους σε όλους τους τόνους. Τι διάολο πλουραλισμό ευαγγελίζονται; Με νεανίζουσα ένδυση (ίσως οι μεσημεριάτικες life style εκπομπές να μας ενημερώσουν για το μόδιστρο που έχει αναλάβει το look του αυτοκράτορα) και με την απαραίτητη πράσινη γραβάτα (πάνω από όλα το ...ΠΑΣΟΚ, όπως θα έλεγε κι ο γραμματικός του Κινήματος κ. Michel), εκτός των άλλων ο επιρρεπής στα σαρδάμ και τις γκάφες θεωρητικός του βαλκανικού φιλελευθερισμού είπε περίπου το εξής αμίμητο «είμαστε η Ελλάδα της ταχύτητας». Θεωρώντας ότι αυτό είναι το ζητούμενο. Το original αμερικάνικο διαφημιστικό του επιτελείο του προφανώς αγνοούσε το πάλαι ποτέ σουξέ «άλλοι με τραμ πηγαίνανε και άλλοι με κουρσάρες», για να επενδύσουν μουσικά την εκδήλωση. Οπως και τη ρήση του συμπατριώτη τους Ι.Ιλιτς «Στο σοσιαλισμό πάνε με ποδήλατο». Αυτό, βέβαια, δεν τους βόλευε. Τώρα θα σκεφτεί κανείς για ποιο σοσιαλισμό. Είναι ένα κεφάλαιο που έχουν κλείσει οριστικά ή, καλύτερα, που δεν άνοιξαν ποτέ. Ξέχασε βέβαια ο κ. «καταλληλότερος» να μας πει ότι σε καμιά χώρα της ΕΕ δεν υπάρχουν διόδια για την πρόσβαση προς το αεροδρόμιο. Ούτε, επίσης, ότι ο αρχικός προϋπολογισμός των 400 δισ. τριπλασιάστηκε (παλιά τους τέχνη κόσκινο) και το εντελώς ...συμπτωματικό ότι ένας εκ των εργολάβων είναι εκδότης φίλα προσκείμενος της Χ. Τρικούπη (σ.σ. για να μην πούμε τίποτα πιο χοντρό). Αν νομίζουν ότι με τη διασπάθιση του δημόσιου χρήματος θα αναστρέψουν το ρεύμα του καταποντισμού τους, πλανώνται πλάνην οικτράν. Κοντός ψαλμός αλληλούια!

ΟΙΚΟΠΡΟΣΕΓΓΙΣΕΙΣ
ΟΙΚΟΠΡΟΣΕΓΓΙΣΕΙΣ
Το πλοίο βυθίζεται κι αυτοί το χαβά τους

Η καταστροφή του δασικού πλούτου είναι προ των πυλών και μεγάλα «φιλέτα», όπως ακούγεται, έχουν εκχωρηθεί ήδη σε κολλητούς επιχειρηματίες. Κι αυτοί έχουν το θράσος, στα οργανωμένα τηλεοπτικά πανηγύρια τους, να διαλαλούν τη φροντίδα τους για το περιβάλλον. Η ρήση «και διηγώντας τα να κλαις» είναι κάτι παραπάνω από επίκαιρη. Το ερώτημα που επιβάλλεται να απαντηθεί άμεσα από την επιστημονική κοινότητα των ψυχολόγων είναι εάν και κατά πόσο: η γελοιότητα, η ψευδολογία, η κενολογία και η κοροϊδία έχουν όρια. Εάν ναι, η παρούσα κυβέρνηση έχει πιάσει την ανώτερη κλίμακα. Εάν όχι, υπάρχει ερευνητικό ενδιαφέρον μέχρι πού θα φτάσουν...

ΟΙΚΟΑΛΙΕΥΜΑΤΑ
Εκσυγχρονιστικά...

Ο «αντι»αμερικάνος κ. Λαλιώτης χτυπά ως «Ρομπέν των Δασών», όταν και όπως αυτός επιλέγει. Και καλά κάνει. Κάθε χτύπημα στο Σημιτικό εκσυγχρονισμό, όπως λέει και γνωστός αθλητικογράφος, είναι βήμα προς τα μπρος. Απ' όπου κι αν προέρχεται.

...τραύματα

Αυτό που είναι όμως το ζητούμενο είναι η κατεύθυνση όπου οδηγεί η κριτική. Κι ο τέως γραμματικός του Πασοκιστάν δεν έχει δείξει το παραμικρό διαφορετικό δείγμα γραφής από την κυρίαρχη ομάδα. Αντίθετα έχει πρωταγωνιστήσει μαζί της. Σε θέματα τακτικής διαφώνησε κι όχι σε ιδεολογικά ζητήματα. ΄Η μήπως όχι;

ΚΑΙ ΟΙΚΟΑΝΑΓΝΩΣΕΙΣ
ENVIRONMENT EUROPEANS τ.13

Μ' ένα κείμενο για τις απαιτούμενες δράσεις για τη σωτηρία των ισπανικών ακτών από τις περιπτώσεις ρύπανσης από πετρελαιοφόρα, στο οποίο αναδεικνύεται ταυτόχρονα η σπουδαιότητα του υποθαλάσσιου πλούτου, άρθρο για τα οικολογικά ρούχα, την ανακύκλωση, τα μεταλλαγμένα, τη βιώσιμη ανάπτυξη και το ρόλο των πολιτών κυκλοφορεί το παραπάνω αγγλόφωνο περιοδικό της Commission.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ