ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σάββατο 7 Φλεβάρη 2009
Σελ. /40
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Το πολύπλευρο έργο του Β. Ρώτα

Στην κατάμεστη αίθουσα του Καλλιτεχνικού Σωματείου «Οι Αθεράπευτοι», στα Γιάννενα, η «Σύγχρονη Εποχή», η Πολιτιστική Παρέμβαση και η ΠΕΑΕΑ-ΔΕΣ παρουσίασαν το βιβλίο «Ο Βασίλης Ρώτας και το έργο του για παιδιά και εφήβους» του Θανάση Ν. Καραγιάννη.

Στην εκδήλωση αναδείχτηκε το πλούσιο έργο (θέατρο, ποίηση, πεζογραφία, «κλασικά εικονογραφημένα» ) του Βασίλη Ρώτα. Εργο κοινωνικά και παιδαγωγικά ωφέλιμο, με λογοτεχνική αξία, που αποτυπώνει την πολύμορφη δράση του στο μεσοπόλεμο, στην κατοχή, μέχρι και τη δεκαετία του 1970.

Ανοίγοντας την εκδήλωση η Βάσω Αναγνώστου («Σύγχρονη Εποχή») επισήμανε ότι ήταν χρέος η ανάδειξη της τεράστιας προσφοράς του Ρώτα, που παραμελήθηκε από την άρχουσα τάξη.

Στην πολιτιστική και ειδικά στη θεατρική δραστηριότητα που ανέπτυξε το ΕΑΜικό κίνημα, με την παιδεία και την τέχνη να διαδραματίζουν σημαντικό ρόλο στην ιδεολογική και πολιτική διαπαιδαγώγηση των ανθρώπων προς την κοινωνική αλληλεγγύη και ισότητα, τη συλλογική και εθελοντική δράση εκατοντάδων χιλιάδων ανδρών, γυναικών και παιδιών, αναφέρθηκε ο Θανάσης Σφήκας (καθηγητής Ιστορίας-Αρχαιολογίας Πανεπιστημίου Ιωαννίνων). Ο ομιλητής επισήμανε την καθοριστική συμβολή του Βασίλη Ρώτα, ο οποίος, με σύμφωνο το ΕΑΜ, το 1942 ίδρυσε το Θεατρικό Σπουδαστήριο, «νόμιμο καταφύγιο» για τους ΕΠΟΝίτες. Το θέατρο του Ρώτα έγινε βήμα προβληματισμού και συνειδητοποίησης, όπου νέοι μάθαιναν για το θέατρο και συμμετείχαν σε αντιστασιακές εκδηλώσεις, με παραστάσεις σε θέατρα, πλατείες, δρόμους, και κείμενα που εξύψωναν το λαϊκό φρόνημα, ενώ οι εισπράξεις πήγαιναν στο ταμείο του αγώνα.

Η Γεωργία Λαδογιάννη (καθηγήτρια Φιλολογίας Πανεπιστημίου Ιωαννίνων), τόνισε την πρωτοποριακή συμβολή του Βασίλη Ρώτα, με τα κείμενά του και τη σκηνική πράξη. «Το παιδί, σημείωσε, βρίσκεται στο κέντρο της θεατρικής πράξης, είναι σχεδόν πάντα ο δραματικός ήρωας στα κείμενά του. Είναι κατά προτίμηση ο υποκριτής-ηθοποιός και ο σταθερός δέκτης, το κοινό του θεάτρου. Στόχος του ήταν να κάνει τα παιδιά περισσότερο λειτουργούς και λιγότερο θεατές».

Την προσωπική του εικαστική εμπειρία από τον Β. Ρώτα, «ποιητή, μεταφραστή, άνθρωπο του θεάτρου που πάλευε αδιάκοπα με τη γλώσσα και την Τέχνη» κατέθεσε ο Δημήτρης Ράτσικας (καθηγητής Παιδαγωγικού Πανεπιστημίου Ιωαννίνων) αναδεικνύοντας γλαφυρά τον χαρακτήρα και την αγωνιστική προσωπικότητα του Βασίλη Ρώτα.

Ο Απόστολος Παπαϊωάννου (καθηγητής Παιδαγωγικού Νηπιαγωγών Πανεπιστημίου Ιωαννίνων) εξήρε την επιστημονική έρευνα και μελέτη του συγγραφέα του βιβλίου, Θανάση Ν. Καραγιάννη, που με κοπιαστική προσπάθεια 5,5 χρόνων συνέλεξε πλούσιο υλικό, προβάλλοντας το έργο του Βασίλη Ρώτα, «που αποτελεί πολύτιμη αγωνιστική παρακαταθήκη, μπούσουλα για ερευνητές, ιστορικούς, θεατρόφιλους».

Η εκδήλωση έκλεισε με παρουσίαση δυο έργων από τα «Καραγκιοζάκια», έργα του Ρώτα και τραγούδια από την παιδική χορωδία του 1ουκαι 2ου δημοτικού σχολείου, υπό την αιγίδα του Γιάννη Σταύρου.

ΣΩΜΑΤΕΙΑ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΩΝ ΛΥΡΙΚΗΣ ΣΚΗΝΗΣ
Εκφράζουν την ανησυχία τους

«Ως εργαζόμενοι της ΕΛΣ καθημερινά αγωνιζόμαστε, σε ιδιαίτερα αντίξοες συνθήκες, να διατηρήσουμε το θέατρο ανοιχτό στο ευρύ κοινό, διαφυλάσσοντας τον εθνικό χαρακτήρα του. Ανησυχούμε για την πορεία που παίρνει η τέχνη στη χώρα μας και αντιμαχόμαστε τις πολιτικές που έχουν δημιουργήσει τεράστια προβλήματα στην καλλιτεχνική δημιουργία». Τα παραπάνω τονίζονται σε χτεσινή κοινή ανακοίνωση έξι σωματείων εργαζομένων στην Εθνική Λυρική Σκηνή (Χορωδών, Χορευτών, Πρωταγωνιστών, Συντελεστών Εργαζομένων, Τεχνικού - Βοηθητικού και λοιπού Προσωπικού και Διοικητικών Υπαλλήλων), σχετικά με τη συνεχιζόμενη κατάληψη του λυρικού θεάτρου, υπογραμμίζοντας πως «η θέση των εργαζομένων της ΕΛΣ εκφράζεται μόνο μέσω των σωματείων της».

Τα ΔΣ των σωματείων της ΕΛΣ αναφέρουν ότι «από τις 30/01/2009 η Εθνική Λυρική Σκηνή τελεί υπό κατάληψη από "ελεύθερους καλλιτέχνες" και "όχι μόνο"» και δηλώνουν: «Θεωρούμε, όμως, πως η κατάληψη της ΕΛΣ από τους "ελεύθερους λυρικούς", χωρίς συγκεκριμένα αιτήματα και διεκδικητικό πλαίσιο, βοηθάει τον κρατικό μηχανισμό να εντείνει την καταστολή. Ποιους τελικά εξυπηρετεί η κατάληψη της Εθνικής Λυρικής Σκηνής; Ζητάμε από τους καταληψίες την άμεση λήξη της κατάληψης και την αποχώρησή τους από το χώρο έκφρασης και εργασίας μας. Τέλος, ζητάμε από όλους τους πολιτικούς, κοινωνικούς και πολιτιστικούς φορείς να πάρουν θέση και να αναλάβουν τις ευθύνες που τους αναλογούν».

Η κατάσταση που επικρατεί είχε ως αποτέλεσμα η διεύθυνση της Λυρικής ν' ανακοινώσει την αναβολή της προγραμματισμένης για σήμερα πρεμιέρας του μπαλέτου «Ζιζέλ», καθώς και των παραστάσεων για τις 8 και 10/2. Οι κάτοχοι εισιτηρίων μπορούν να επικοινωνούν με το ταμείο της ΕΛΣ στο «Ακροπόλ» (τηλ. 210. 3643.700, 210.3608.666) για αλλαγή της ημερομηνίας του εισιτηρίου ή την εξαργύρωσή του.

Μολιερικό «Σχολείο γυναικών»

Στα πλαίσια του φεστιβάλ «Πέρα από τα όρια», στις 11 και 12/2 (8.30 μ.μ.), στο θέατρο «Παλλάς» το παρισινό, εθνικό θέατρο «Odeon - Theatre de l' Europe», θα παρουσιάσει (με ελληνικούς υπέρτιτλους) τη μολιερική κωμωδία «Σχολείο γυναικών», με πρωταγωνιστή τον σπουδαίο ηθοποιό (γνωστό στην Ελλάδα από πολλές ταινίες του) Ντανιέλ Οτέιγ (στο ρόλο του Αρνόλφ), σε σκηνοθεσία του φημισμένου Ζαν - Πιερ Βενσάν.

Μια παράσταση που απέσπασε πολλούς κριτικούς επαίνους από το γαλλικό Τύπο: «Μεγάλο λαϊκό θέατρο, για το πλατύ κοινό. Αυτό που κάνει ο Οτέιγ είναι πολύ ωραίο, το τραγικό προκαλεί γέλιο»... «Η σκηνοθεσία του Ζαν - Πιερ Βενσάν θα αφήσει εποχή. Η ικανότητα του Οτέιγ να προκαλεί γέλιο μοιάζει με αυτήν του Τσάπλιν και του Μπάστερ Κίτον»...

Εξαιρετικά μεταμορφώσιμος ηθοποιός ο Ντανιέλ Οτέιγ, στο παρελθόν έχει πρωταγωνιστήσει και σε άλλες μολιερικές κωμωδίες («Μισάνθρωπος», «Κατεργαριές του Σκαπίνου», «Ταρτούφος») και τώρα στον πρωταγωνιστικό ρόλο σε ένα έργο «χαραυγή θεάτρου και ανθρωπιάς», το πιο ανατρεπτικά φιλοσοφικό έργο του Μολιέρου.

Συντελεστές της παράστασης είναι και οι: Μπερνάρ Σαρτρέ (δραματουργία), Ζαν - Πολ Σαμπά (σκηνικά), Αλέν Πουασόν (φωτισμοί), Πατρίς Κοσετιέ (κοστούμια μολιερικής εποχής), Σουζάν Πιστέ (μακιγιάζ). Παίζουν επίσης οι: Ζαν-Ζακ Μπλαν, Μπερνάρ Μπλοχ, Μισέλ Γκοντέ, Πιερ Γκοντάρ, Τσάρλι Νέλσον, Λιν Τιμπό, Νταβίντ Γκουγιέ.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ