ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 12 Φλεβάρη 2009
Σελ. /40
ΜΕΤΑ ΤΗ ΣΥΚΟΦΑΝΤΙΑ Η ΑΠΕΛΠΙΣΙΑ
Χίλιοι τρόποι για να χτυπηθεί η Επανάσταση

Αλλη μια «χοντρή» ιδεολογικά κινηματογραφική βδομάδα! Πρώτη, λόγω εντοπιότητας, αλλά και λόγω θέματος, «Η Σκόνη του Χρόνου», του Θόδωρου Αγγελόπουλου. Αλλο ένα μνημόσυνο της «χαμένης» κόκκινης επανάστασης, άλλη μια απελπισμένη και μεροληπτική φωνή σε βάρος του κομμουνισμού και των κομμουνιστών. Ολα τελείωσαν, για τον Αγγελόπουλο, με την πτώση του τείχους του Βερολίνου! Τέτοια βεβαιότητα! (Στην προβολή ψαχνόμουν αν ήμουν ζωντανός ή αν είχα πεθάνει!)

Η ταινία του Εντουαρντ Ζουΐκ, «Εναντίωση», είναι μια ακόμα αληθινή ιστορία του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου που, για εισπρακτικούς και ιδεολογικούς λόγους, έγινε περιπέτεια. Μια περιπέτεια που δεν κρύβει - και αυτή - τον αντισοβιετισμό της. Η «Εναντίωση», βέβαια, μπροστά στο «Κατίν» του Βάιντα είναι απλώς πταίσμα!

Ενδιαφέρουσα, κυρίως για τις - από σπόντα - αποκαλύψεις της για το ρόλο των ΜΜΕ, είναι η ταινία του Ρον Χάουαρντ, «FrostNixon, Η Αναμέτρηση». Ο δημοσιογράφος Ντέιβιντ Φροστ «μονομαχεί» με τον Πρόεδρο Ρίτσαρντ Νίξον, ύστερα από τρία χρόνια σιωπής (και από την παραίτησή του - μετά τις αποκαλύψεις για Γουότεργκέιτ).

Σκληρό το «Πορεύσου εν Ειρήνη», του δανεζοπαλαιστίνιου Ομάρ Σαργκαβί. Σιίτες και Σουνίτες σφάζονται για εκατοντάδες χρόνια. Ενας νέος άνθρωπος προσπαθεί να σπάσει αυτήν την μακροχρόνια αιματηρή παράδοση!

Τέλος, έχουμε την αρκετά γελαστική 2η ταινία της καινούριας σειράς «Ροζ Πάνθηρας», σε σκηνοθεσία Χάραλντ Ζβαρτ αυτή, με πρωταγωνιστή τον Στιβ Μάρτιν στη θέση του ανεπανάληπτου Πίτερ Σέλερς. Μαζί του ένα μεγάλο επιτελείο γνωστών ηθοποιών.

ΘΟΔΩΡΟΣ ΑΓΓΕΛΟΠΟΥΛΟΣ
Η σκόνη του χρόνου

Σκηνή με τους Μισέλ Πικολί, Ιρέν Ζακόμπ και Μπρούνο Γκανζ
Σκηνή με τους Μισέλ Πικολί, Ιρέν Ζακόμπ και Μπρούνο Γκανζ
Ο Θόδωρος Αγγελόπουλος, αναμφισβήτητα, έχει προσφέρει στον παγκόσμιο κινηματογράφο μερικές ανεπανάληπτες, θαυμάσιες, μοναδικές εικόνες. Με την τελευταία του ταινία η πλούσια αυτή συνεισφορά του στην παγκόσμια 7η τέχνη πλουτίζει ακόμα περισσότερο.

Οι εικόνες, γενικά όλες οι εικόνες, δεν είναι άδεια πουκάμισα. Ακόμα και οι καρποσταλικές μεταφέρουν μηνύματα και συναισθήματα, πόσο μάλλον οι εικόνες του Αγγελόπουλου, ο οποίος «κατηγορείται» για ιδιαίτερο «φόρτωμα» των πλάνων του. Και ενώ για τις εικόνες του, ακόμα και για τις πιο αδύνατες, υπάρχει σχεδόν γενική συμφωνία για την αισθητική τους, το περιεχόμενό τους, εκτός από κάποιες εξαιρέσεις, σήκωνε και σηκώνει πάντα διαφωνίες. Η άποψη του άξιου Ελληνα δημιουργού για τον κόσμο, και για τον κόσμο της αριστεράς ιδιαίτερα, είναι μεροληπτική, απαισιόδοξη και, εν κατακλείδι, κόντρα στην ιστορική αλήθεια. Δυστυχώς και «Η σκόνη του χρόνου» ακολούθησε τις ίδιες συντεταγμένες!

Και εδώ έχουμε τα γνωστά θολά (κυριολεκτικά και μεταφορικά) κινηματογραφικά τοπία. Παντού ομίχλη. Ούτε μια χαραμάδα γαλάζιου, μια σχισμή ουρανού, μια ελπίδα! Τίποτα! Τοπία χωρίς ορίζοντα. Και η ταινία, σκεφτείτε, μιλάει για τον περασμένο αιώνα. Για την ιστορία του περασμένου αιώνα. Για τον αιώνα που ο άνθρωπος και ο κομμουνισμός αναστάτωσαν την Ιστορία. Μόνο στο τελευταίο πλάνο της «Σκόνης» ο Αγγελόπουλος, κόντρα στην αφόρητη απελπισία των 125΄ λεπτών, ανοίγει μια μικρή πονηρή ροζ τρυπούλα για να ικανοποιήσει και το «περιθώριο», τους κομμουνιστές που τους έστειλε όλους, μαζί με την ιδεολογία τους, στο χρονοντούλαπο της Ιστορίας!

Δεν ικανοποιεί η τυχόν δικαιολογία που θα ακουστεί, ότι, τάχα, ο Αγγελόπουλος οδηγήθηκε στην απελπισία από πόνο! Η εξελικτική πορεία του κόσμου, η εξελικτική πορεία των κοινωνικών συστημάτων, γινόταν πάντα με την ίδια «μέθοδο». Μια απλή ματιά προς τα πίσω θα αποδείξει πως η ζωή προχωρούσε πάντα με νίκες και με ήττες! Και ο κομμουνισμός, δε θα αποτελέσει εξαίρεση. Η ήττα, το προσωρινό πισωγύρισμα, δε σημαίνει θάνατο, όπως παρουσιάζεται στην ταινία. Οι κομμουνιστές δεν είναι απλώς ζωντανοί, είναι και δραστήριοι, όπως πάντα! Ο κομμουνισμός δε, έχει, πια, περάσει στο DNA του ανθρώπου! Θα πάψει να υπάρχει αν και όταν πάψει να υπάρχει ο άνθρωπος.

Το θολό κινηματογραφικό τοπίο του Αγγελόπουλου, δεν είναι απλώς μια αισθητική παραξενιά, μια ρομαντική άποψη για τον κόσμο, μια καλλιτεχνική εμμονή του δημιουργού για όμορφα, ποιητικά, εικαστικά αποτελέσματα. Τα χρώματα, το άσπρο, το μαύρο ...αποκαλύπτουν ψυχικές διαθέσεις. Διαθέσεις που προέρχονται από τα βάθη της «ψυχής» αυτού που τα επιλέγει. Και τα επιλέγει, ακριβώς, για να αποκαλύψει με αυτά τις ψυχικές διαθέσεις του, τα ιδεολογικά του «πιστεύω» και όχι απλώς για να εντυπωσιάσει. Στην περίπτωση του Αγγελόπουλου, άλλωστε, υπάρχει απόλυτη ταύτιση φόρμας και περιεχομένου. Θολή η φόρμα, θολό και το περιεχόμενο.

Είναι φανερό, λοιπόν, άλλωστε δεν το κρύβει και ο ίδιος, πως η γνώμη του για τον σημερινό κόσμο είναι όπως τα κινηματογραφικά τοπία του. Ο σημερινός κόσμος, σύμφωνα με τον Αγγελόπουλο, είναι κόσμος χωρίς μια χαραμάδα γαλάζιου, μια σχισμή ουρανού, μια ελπίδα. Κανένα φως στον ορίζοντα. Ολα έχουν ηττηθεί, όλα έχουν χαθεί! Απελπισία! Αθλια στον καπιταλισμό, άθλια και στον κομμουνισμό. Βουτιά στο ποτάμι, λοιπόν, όπως ο ιδεολόγος ήρωας της ταινίας του, μας προτείνει! Ο ίδιος, ωστόσο, γεννάει και μεγαλώνει παιδιά, γυρίζει ταινίες, ζητάει αναγνώριση, απαιτεί βραβεία, ανησυχεί όταν βήχει!

Βέβαια, δεν είναι ούτε ο πρώτος ούτε ο τελευταίος δημιουργός, ο οποίος νιώθει ηττημένος και ότι τα πάντα έχουν χαθεί. Και με αυτή την έννοια η κραυγή του για τη χαμένη επανάσταση, ας πούμε, αν όλα αυτά τα εννοεί, είναι μια κραυγή τραγική. Εκείνο, όμως, που ενδιαφέρει εμάς, και την Ιστορία, δεν είναι η απελπισμένη κραυγή του απελπισμένου καλλιτέχνη (χωρίς αυτό να σημαίνει πως δεν τον συμπονάμε). Εκείνο που ενδιαφέρει είναι αν η απελπισία του καλλιτέχνη είναι πραγματική ή κατασκευασμένη.

Δεν είναι δουλειά του κριτικού να παραδίδει μαθήματα Ιστορίας. Ομως, όταν καλείται να κρίνει ιστορικά θέματα, καλλιτεχνικά έργα που βάζουν ιστορικά ζητήματα, οφείλει να δίνει ιστορικές απαντήσεις. Εγώ θα δεχτώ, γιατί δεν έχω λόγους και κυρίως αποδείξεις για το αντίθετο, πως ο Θόδωρος Αγγελόπουλος είναι, πράγματι, βαθιά πληγωμένος, όπως δηλώνει, βαθιά πονεμένος, που χάθηκε, κατ' αυτόν, και μάλιστα οριστικά, η κόκκινη επανάσταση (αυτό διακηρύσσει στην τελευταία του ταινία «Η σκόνη του χρόνου»). Η πραγματικότητα, όμως, η οποία δεν υποκύπτει σε συναισθηματισμούς, άλλα δηλώνει. Η κόκκινη επανάσταση δεν είναι μια φούσκα που φούσκωσε και κάποια στιγμή έσκασε. Η κόκκινη επανάσταση, για να θυμηθούμε τον ποιητή, έρχεται από πολύ μακριά και πάει πολύ μακριά. Για τον Οχτώβρη του 1917 εργάστηκαν εκατομμύρια άνθρωποι, για εκατομμύρια χρόνια. Η επανάσταση των προλετάριων δεν έγινε ξαφνικά και από θαύμα. Δεν έπεσε από τον ουρανό. Ηταν εξελικτικό βήμα μιας μακρόχρονης ανθρώπινης αγωνιστικής πορείας, που έχει τις ρίζες της στον πρωτο-άνθρωπο και τα κλαριά της στον μελλοντικό άνθρωπο.

Αυτή η πορεία, αυτό το προτσές, δεν είναι ραβανί για να το κόβεις. Η κόκκινη επανάσταση ξεκίνησε και θα διανύσει, οπωσδήποτε, τη νομοτελειακή πορεία της. Αυτά είναι πράγματα που τα ξέρουν ακόμα και οι εχθροί της. Οποιος έχει διαβάσει Ιστορία, ακόμα και αυτή του σχολείου, θα γνωρίζει πως οι κοινωνικές αλλαγές δεν έγιναν ποτέ μια και έξω. Η πορεία του κόσμου έχει την ομορφιά, την ορμή και το μεγαλείο της σπειροειδούς κίνησης.

Αλλά, και αυτό δεν πρέπει να διαφεύγει, και καλό θα ήταν να το λάβει υπόψη του ο Θόδωρος Αγγελόπουλος για τις μελλοντικές δημιουργίες του, η κόκκινη επανάσταση δεν εκφράστηκε μόνο με τη δημιουργία του κράτους των σοβιέτ, το οποίο νομοτελειακά θα επανέλθει. (Αυτό το ξέρει πολύ καλά ο καπιταλισμός, γι' αυτό παίρνει όλα αυτά τα μέτρα που παίρνει). Η κόκκινη επανάσταση πέρασε και εγκαταστάθηκε οριστικά στις ανθρώπινες συνειδήσεις ακόμα και στις πιο αδύνατες... Εκεί μέσα ανανεώνεται η λάβα της. Σήμερα ο εργαζόμενος κόσμος ξέρει πως μπορεί. Ξέρει πως το μέλλον τού ανήκει, γιατί δοκίμασε την έφοδο στον ουρανό. Δεν πήγε χαμένη η έφοδος στον ουρανό, όπως λαθεμένα προπαγανδίζει «Η σκόνη του χρόνου». Στον ουρανό οι προλετάριοι κάρφωσαν τη σημαία τους.

Δεν είναι αναχρονιστικοί και αιθεροβάμονες όσοι πιστεύουν, πως όχι μόνον δε χάθηκε τίποτα, αλλά πως όλα τώρα αρχίζουν! Από καλύτερες θέσεις, αφού έχουν τη γνώση και την εμπειρία. Αφού μάθανε από τα λάθη τους. Η αισιοδοξία τους στηρίζεται σε ιστορικά δεδομένα. Αναχρονιστικοί είναι οι απαισιόδοξοι, που όταν όλα γύρω τους φωνάζουν «εδώ είμαστε», εκείνοι επιμένουν να φορούν τις μαύρες πλερέζες τους και να μυξοκλαίνε! Ο καλλιτέχνης έχει υποχρέωση να κοιτάζει και να προβάλλει αυτούς που δε σήκωσαν τα χέρια, που δεν παραδόθηκαν. Αν ο Αγγελόπουλος έβαζε μπροστά στο φακό του αυτούς τους αγωνιστές, αυτή την επανάσταση, αυτούς που δεν παραδόθηκαν, το έργο του δε θα μύριζε θάνατο. Θα μύριζε ιδρώτα, αίμα, ζωή. Θα ήταν αληθινό, ολοκληρωμένο, επιστημονικά ορθό, αντίθετο στην κυρίαρχη ιδεολογία, μακριά από «μεγάλες» πρεμιέρες, από χαϊδέματα της μεγαλοαστικής τάξης και από υπουργικές στηρίξεις.

Τελικά, επειδή θεωρώ πως πολύ το κουράσαμε, όποιος πιστεύει ότι η Ιστορία της ανθρωπότητας τελείωσε, ότι η πορεία του κόσμου σταμάτησε οριστικά, για να είναι τίμιος και σύμφωνος με τις πεποιθήσεις του, δεν έχει παρά να ακολουθήσει το παράδειγμα του Τζάκομπ της ταινίας. Να βγάλει μια δυνατή κραυγή και να βουτήξει στο Ρήνο ή όπου αλλού έχει νερά θολωμένα. Δεν έχει νόημα 125΄ ολόκληρα λεπτά να χτυπιέσαι στο κλάμα για τη χαμένη Ελένη (επανάσταση) και στο τέλος, για να τα έχεις με όλους καλά, να τη βάζεις να τρέχει σε σλόου μόσιον (αργή κίνηση) και μάλιστα μπροστά από την πύλη του Βραδεμβούργου! `Η πέθανε η επανάσταση ή δεν πέθανε. Δε γίνονται και τα δύο.

Παίζουν: Γουίλεμ Νταφόε, Μπρούνο Γκανζ, Μισέλ Πικολί, Ιρέν Ζακόμπ, Ρένη Πιττακή, Κώστας Αποστολίδης κ.ά.

ΡΟΝ ΧΑΟΥΑΡΝΤ
Frost - Nixon. Η Αναμέτρηση

Εάν δεν παρασυρθείτε από τη μονομαχία, από τις ικανότητες του προέδρου ή του δημοσιογράφου, και κοιτάξετε λίγο πίσω από αυτά που συμβαίνουν σε πρώτο πλάνο στην οθόνη, τότε θα δείτε πως το κυνήγι του χρήματος και της δόξας, θεμέλια του καπιταλισμού και τα δύο, δεν έχουν κανόνες. Ο θάνατός σου η ζωή μου!

Η ταινία δε νοιάζεται για το περιεχόμενο της Αναμέτρησης, το οποίο κανένας δεν αναζητάει: ποιος και γιατί γεννάει τα Γουότεργκέιτ, για παράδειγμα, και όχι ποιος τα εκτελεί. Συνειδητά στέκεται στην ίδια την Αναμέτρηση, στην επιφάνεια των πραγμάτων. Ο θεατής, ωστόσο, μπορεί να φτάσει σε μια σοβαρή διαπίστωση, η οποία προκύπτει, δε επιζητείται: τα ΜΜΕ, λέει η διαπίστωση, είναι ένα εργοστάσιο που αρέσκεται στις συγκρούσεις, γιατί αυτές τραβάνε το ενδιαφέρον του κοινού, το οποίο ενδιαφέρον στη συνέχεια, «τραβάει» διαφημίσεις!

Οι «αντίπαλοι», ο δημοσιογράφος Φροστ και ο Πρόεδρος Νίξον, που μοιάζουν σαν δυο σταγόνες νερού, αφού και οι δύο θεό τους έχουν το κέρδος, έλαβαν μέρος σε μια μονομαχία έχοντας πάνω στο τραπέζι ή κάτω από το τραπέζι σωστότερα, το χρήμα. Πίσω από αυτούς τα επιτελεία τους, αλλά και οι τηλεοπτικοί σταθμοί, αυτοί περισσότερο από τον καθένα, ένας στρατός ολόκληρος, είχαν τις δικές τους απολαβές! Τελικά, η Αναμέτρηση τους έκανε όλους πλουσιότερους! Και το κοινό «διασκέδασε»! Και αυτό κερδισμένο βγήκε! Ο καπιταλισμός και ο κυνισμός θριαμβεύουν! Η αλήθεια; Αυτή μπορεί να περιμένει! (Κάθε ομοιότητα με τη δική μας τηλεοπτική πραγματικότητα είναι τελείως συμπτωματική!)

Βέβαια, για να φτάσει το χρήμα στην τσέπη χύθηκε αίμα! Δεν βγαίνει χωρίς ψυχικές και ηθικές απώλειες το άτιμο! Ομως, μόλις γεμίσει ο λογαριασμός της τράπεζας, όλες οι πληγές, και με τη βοήθεια του χρόνου φυσικά, κλείνουν! Τα χτυπήματα των αντιπάλων, άλλωστε, ήταν μεν ισχυρά, για να πείθουν, αλλά ποτέ δεν ήταν θανατηφόρα. Οι αντίπαλοι δεν πάλευαν για την αλήθεια, η οποία απαιτεί οριστικές λύσεις και οριστικούς νικητές ή ηττημένους. Οι αντίπαλοι πάλευαν για ακροαματικότητες, οι οποίες εξασφαλίζονται με εντυπωσιακούς καυγάδες και θορυβώδεις αποπροσανατολισμούς. Δεν χρειάζεται να ανατραπεί το σύστημα! (Καθημερινό φαινόμενο και στη δική μας t.v.)

Με το τέλος της Αναμέτρησης, οι δύο μονομάχοι χωρίζουν σαν φίλοι! Οπως οι μποξέρ σε σικέ αγώνα! Και οι δυο υπήρξαν και θύτες και θύματα. Και επιπλέον έχουν και τον ίδιο θεό. Το κέρδος! Αυτά, για να ξέρουμε τι βλέπουμε στην τηλεόραση!

Παίζουν: Φρανκ Λανγκέλα, Μάικλ Σιν, Κέβιν Μπέικον, Ολιβερ Πλατ, Σαμ Ρόκγουελ, Ρεμπέκα Χολ.

ΕΝΤΟΥΑΡΝΤ ΖΟΥΙΚ
Εναντίωση

Με το τέλος του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου οι κάτοικοι κάποιων χωριών της Λευκορωσίας βλέπουν να ξεφυτρώνουν μέσα από τα γύρω δάση σαν φαντάσματα μια χιλιάδα και περισσότερα άτομα (1.200 ακριβώς). Ηταν όλα, βέβαια, ταλαιπωρημένα και φοβισμένα. Αμέσως έγινε γνωστό πως πρόκειται για Εβραίους που επέζησαν από το κυνήγι των ναζί δίνοντας μάχες μαζί τους, αλλά, κυρίως, αποφεύγοντάς τους και καταφεύγοντας όλο και πιο βαθύτερα μέσα στα δάση.

Πρόκειται, φυσικά, για μια οδύσσεια, αφού οι άνθρωποι αυτοί είχαν να πολεμήσουν, πέρα από τους ναζί, με το κρύο, τα χιόνια και με την πείνα. Τον περισσότερο καιρό τον πέρασαν μέσα σε λαγούμια και άλλες κρυψώνες! Ενας πολύ μεγάλος αριθμός από τους κυνηγημένους ομοφύλους τους δεν μπόρεσαν να αντέξουν τις κακουχίες και πέθαιναν στα δάση.

Αυτή η πέρα για πέρα αληθινή και συγκλονιστική ιστορία είχε την ατυχία να πέσει σε λάθος χέρια! Αντί να αποτελέσει υλικό για μια συγκλονιστική ταινία, γεμάτη συναισθήματα και προβληματισμούς, στάθηκε η αφορμή για μια ακόμα επική πολεμική περιπέτεια. Κύριο στοιχείο της οποίας είναι ο φθηνός εντυπωσιασμός, το εισιτήριο και, επίσης, δυστυχώς, ο χωρίς λόγο και αιτία χυδαίος αντισοβιετισμός! (Για να μην ξεχνιόμαστε, μέρες που είναι και για να μη θεωρούμαστε υπερβολικοί!)

Αρχηγοί αυτής της πολύ ενδιαφέρουσας ιστορικά επιχείρησης ήταν τρία αδέλφια (Εβραίοι Λευκορώσοι). Ο ένας από τους τρεις, μάλιστα, για κάποιο διάστημα, συνδέθηκε με τους Ρώσους και τους Λευκορώσους αντάρτες και πολέμησε μαζί τους τούς Γερμανούς. Οι τρεις αυτοί άντρες, οι αδελφοί Μπιέλσκι, επέδειξαν ηρωισμό και έπρεπε, για να διασώσουν τους ομόφυλους συμπατριώτες τους, να νικήσουν πέρα από τους Γερμανούς και τις εβραϊκές προκαταλήψεις! Προκαταλήψεις που έχουν να κάνουν με την καθημερινότητα, αλλά και με την άρνηση του συνόλου σχεδόν των Εβραίων να εναντιωθούν ένοπλα (τότε) στους απηνείς κυνηγούς τους! Τώρα χτυπάνε άοπλους και παιδιά!

Παίζουν: Ντάνιελ Γκρεγκ, Λιβ Σράιμπερ, Τζέιμι Μπελ, Αλέξα Ντάβαλος, Μία Γουασίκοφσκα, κ.ά.

ΧΑΡΑΛΝΤ ΖΒΑΡΤ
Ο Ροζ Πάνθηρας

Εάν η επιθυμία σου είναι απλώς ένα κάποιο χαμόγελο, εντάξει γέλιο, θα εκπληρωθεί! Εστω και με αρκετές ανοχές από μέρος σου! Γιατί η ταινία, στιγμές - στιγμές, διαθέτει «καταιγιστική δράση» και τα γκαγκς διαδέχονται το ένα το άλλο! Αλλά και γιατί - μην το ξεχνάμε αυτό - έχουν επιστρατευτεί αστραφτεροί και καλοί, θα έλεγε κανείς, ηθοποιοί!

Ωστόσο, όλη αυτή η σχεδόν καλή κινηματογραφική προσπάθεια, αναμφισβήτητα πολύ καλύτερη από την πρώτη ταινία, έχει έναν μεγάλο απόντα εχθρό, τον Πίτερ Σέλερς! Κάποιοι θεατές, ανάμεσά τους και εγώ, δεν μπορούν να φανταστούν τον επιθεωρητή Κλουζώ, χωρίς εκείνον! Οπως δεν μπορούν να φανταστούν τον Τζέιμς Μποντ, χωρίς τον Σον Κόνερι. Οι δύο αυτοί ηθοποιοί, και κάποιοι άλλοι σε κάποιους άλλους ρόλους, ήταν ανεπανάληπτοι. Ο,τι και να κάνουν οι διάδοχοι θα συντρίβονται από τη σύγκριση!

Το στόρι της ταινίας, το γνωστό! Ο γκαφατζής, αλλά τελικά αποτελεσματικός επιθεωρητής Κλουζώ, κόντρα σε όλες τις ενδείξεις και κόντρα σε όλες τις λογικές, καταφέρνει, για μια ακόμα φορά, να βγει νικητής! Το μοναδικό και πανάκριβο κλεμμένο διαμάντι «Μαύρος Πάνθηρας» θα περιέλθει, τελικά, στα χέρια του! Και ας σημειωθεί πως για τον ίδιο σκοπό είχε συγκροτηθεί από πολλές διαφορετικές χώρες η dream team (ομάδα όνειρο) πρωτοκλασάτων ντετέκτιβ. Αυτός, όμως...

Εάν το γραφείο διανομής είχε την υπομονή (και δεν του το ζητούσαν τα «μεγάλα αφεντικά») και έβγαζε την ταινία καλοκαίρι μπορεί και να σημείωνε εισπρακτική επιτυχία. Γιατί είναι ταινία που συνοδεύεται με γρανίτα! Ετσι σκέτη που βγαίνει καταχείμωνα στις αίθουσες δεν εγγυώμαι τίποτα!

Παίζουν: Στιβ Μάρτιν, Ζαν Ρενό, Αφρεντ Μολίνα, Αντι Γκαρσία, Λίλι Τόμλιν, Εμιλι Μόρτιμερ, κ.ά.

ΟΜΑΡ ΣΑΡΓΚΑΒΙ
Πορεύσου εν ειρήνη

Η ταινία, φυσικά, δεν ασχολείται με το κύριο, αλλά με το επί μέρους! Ασχολείται με τα «εσωτερικά» ζητήματα που έχουν να επιλύσουν οι Αραβες και όχι με το γενικό (Αμερική, Ισραήλ κλπ.). Ασχολείται με τη μεταξύ τους μακροχρόνια έχθρα η οποία, άλλοτε έχει θρησκευτικά αίτια και άλλοτε άλλων ειδών προκαταλήψεις, το ίδιο αναχρονιστικές και το ίδιο επικίνδυνες.

Το «Πορεύσου εν Ειρήνη», είναι μια πολύ σκληρή και ρεαλιστική ταινία η οποία παρακολουθεί με σκληρό και ρεαλιστικό τρόπο (τρομερά εκφραστικές όλες οι φάτσες των ηθοποιών και πολύ δυνατές οι σκηνές των συγκρούσεων) τη μάχη που δίνει ένας Αραβας μετανάστης στη Δανία να κόψει τη συνέχεια της μακρόχρονης θρησκευτικής σφαγής ανάμεσα στους Σιίτες και στους Σουνίτες! Αυτός αρνείται να συνεχίσει αυτόν τον παρανοϊκό αιματηρό χορό και μάλιστα σε ουδέτερο έδαφος (Δανία). Για τη στάση του αυτή, βέβαια, έρχεται αντιμέτωπος με εχθρούς και φίλους.

Το τίμημα, που καλείται να πληρώσει ο νεαρός ειρηνόφιλος και αρνητής της αδελφοκτονίας μετανάστης, είναι πολύ βαρύ. Ο ίδιος αποφασίζει να το πληρώσει μέχρι το τέλος. Το ζητούμενο, ωστόσο, είναι το τι θα κάνει ο θεατής. Προπαντός ο Αραβας θεατής! (Ωραίες σκηνές, ωραία πλάνα, θαυμάσια μουσική επένδυση).

Παίζουν: Νταρ Σαλίμ, Κχαλίντ Αλ Σουμπεϊχί, Μουνίρ Σαργκαβί, Ελίας Αλ Σουμπεχί, Αμίρα Χελένε κ.ά.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ