ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Παρασκευή 21 Οχτώβρη 2005
Σελ. /40
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Σε διαρκή απειλή τα μνημεία

Ο Ναός της Αρτέμιδας έχει «πνιγεί» στα χαλάσματα
Ο Ναός της Αρτέμιδας έχει «πνιγεί» στα χαλάσματα
Η καταστροφική πολιτική απαξίωσης της πολιτιστικής κληρονομιάς από όλες τις κυβερνήσεις αναδείχτηκε και στην προχτεσινή συνεδρίαση του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου, κατά τη συζήτηση των θεμάτων του ναού της Αγροτέρας Αρτέμιδος στο Μετς, της καταστροφής που υπέστη ο αρχαιολογικός χώρος των Κυπαρισσίων στη Γόρτυνα της Αρκαδίας από τη ΔΕΗ και της πρόσφατης καταστροφής αγάλματος κατά τη μεταφορά του από την Ιταλική Αρχαιολογική Σχολή.

Η ανάδειξη του σημαντικού μνημείου του ναού της Αγροτέρας στο Μετς απασχολεί την αρχαιολογική υπηρεσία εδώ και 40 χρόνια. Παρά τις επανειλημμένες γνωμοδοτήσεις του ΚΑΣ και τις σχετικές υπουργικές αποφάσεις από το 1960 (οπότε ο χώρος κηρύχτηκε ως αρχαιολογικός) μέχρι και πριν λίγα χρόνια για απαλλοτρίωση, ανασκαφή και ανάδειξη του μνημείου και του περιβάλλοντος χώρου, το κράτος δεν προχώρησε στην εφαρμογή των αποφάσεων, με αποτέλεσμα:

1) Οι ιδιοκτήτες του χώρου (Λιβανός κ.ά.) εντείνουν τις πιέσεις για τσιμεντοποίηση του χώρου (σ.σ. στη συνεδρίαση δηλώθηκε από εκπρόσωπο φορέα ότι υπάρχουν σχέδια για κατασκευή νέου ξενοδοχείου «Χίλτον») 2) Το κόστος της απαλλοτρίωσης αυξήθηκε εντυπωσιακά 3) Ο χώρος έχει μετατραπεί σε ερειπιώνα από παλαιά κτίρια που έχουν καταρρεύσει και σε σκουπιδότοπο.

Παρ' όλ' αυτά, για πρώτη φορά φέτος τέθηκε το θέμα στο ΚΑΣ ως «έγκριση ή μη καθαίρεσης υφισταμένων κτισμάτων για τη διενέργεια ανασκαφικής έρευνας»! Αυτό σημαίνει ουσιαστικά ότι «διαγράφονται» οι προηγούμενες αποφάσεις για αναγκαστική απαλλοτρίωση, αλλά και η κοινώς ομολογημένη από όλες τις πηγές ιστορική σημασία του χώρου και το θέμα επανέρχεται ως ανασκαφή, κι αν βρεθεί κάτι, τότε επανέρχεται στο ΚΑΣ για να «δούμε τι θα γίνει»! Αυτό ακριβώς εννόησε ο πρόεδρος του ΚΑΣ και γγ του ΥΠΠΟ, Χρ. Ζαχόπουλος, με τη φράση «δεν μπορούν να υπάρξουν όροι και προϋποθέσεις»! Αυτό δυστυχώς λέει και η έκθεση της πρόσφατης αυτοψίας στο χώρο από το ΚΑΣ. Κι όλα αυτά ενώ, τόσο οι εκπρόσωποι φορέων, όσο και τα ίδια τα μέλη του ΚΑΣ επανέλαβαν όλα τα επιστημονικά τεκμήρια και τους λόγους που πρέπει να αναδειχτεί ο αρχαιολογικός χώρος.

Τελικά, σχεδόν όλο το ΚΑΣ γνωμοδότησε υπέρ αυτής της επικίνδυνης πρότασης. Μοναδική φωτεινή εξαίρεση ο Δ. Κωνστάντιος, ο οποίος καταψήφισε, σημειώνοντας: «Πιστεύω ότι υπάρχουν όλα τα τεκμήρια για να πάρει το ΚΑΣ απόφαση απαλλοτρίωσης και μετά να κατεδαφιστούν τα κτίρια, να γίνει ανασκαφική έρευνα και να αναδειχτεί ο χώρος».

Στην περίπτωση του αρχαιολογικού χώρου των Κυπαρισσίων στη Γόρτυνα της Αρκαδίας, η αρχαιολογική υπηρεσία βρέθηκε πάλι προ τετελεσμένων, αυτή τη φορά από τη ΔΕΗ, η οποία λειτουργεί ακριβώς ως ΑΕ. Χωρίς να ρωτήσει κανέναν, προχώρησε στην επέκταση του λιγνιτωρυχείου της Μεγαλόπολης, με αποτέλεσμα, όπως σημειώνει η αρμόδια Εφορεία Αρχαιοτήτων, να προκαλέσει καταστροφές στα κατάλοιπα του αρχαίου οικισμού και να ρίξει μπάζα σε αρχαίους τάφους! Δεν έκανε αντιστήριξη του τείχους που κινδυνεύει με κατάρρευση, ενώ δε διασφάλισε και τα κονδύλια για την αρχαιολογική συντήρηση, ως όφειλε.

Ομως αιτήθηκε από το ΥΠΠΟ να περάσει μέσα από τον αρχαιολογικό χώρο ταινιόδρομος για τη μεταφορά 14 τόνων λιγνίτη, «προτείνοντας» να... διαλυθεί η αρχαία πόλη και να ξανατοποθετηθεί μετά από 12 χρόνια που θα «τέλειωνε» εκεί τη «δουλιά» η ΔΕΗ, κάτι που οι αρχαιολόγοι ούτε καν το συζήτησαν.

Τελικά, αποφασίστηκε να δοθεί η άδεια στη ΔΕΗ για την εγκατάσταση του ταινιόδρομου που θα εγκατασταθεί πάνω σε επίχωση για την προστασία(;) των αρχαίων και για εκμετάλλευση μέχρι 3 χρόνια. Η ΔΕΗ υποχρεούται να καλύψει όλα τα έξοδα, να αντιστηρίξει το τείχος και να δώσει χρονοδιάγραμμα αποκατάστασης του τοπίου. Η απειλή για διακοπή της άδειας σε περίπτωση μη «συμμόρφωσης» της ΔΕΗ ακούγεται μάλλον «μετά» καταστροφικής «εορτής».

Τέλος, για τη γνωστή υπόθεση της καταστροφής του αγάλματος που βρέθηκε πρόσφατα στη Γόρτυνα της Κρήτης από την Ιταλική Αρχαιολογική Σχολή, το ΚΑΣ επέλεξε να μην ανοίξει «μέτωπο» με τις ξένες σχολές και ινστιτούτα. Ετσι, στον υπεύθυνο της ανασκαφής στο θέατρο του αρχαιολογικού χώρου της Γόρτυνας, Τζάκομο Μπενέτο από το Πανεπιστήμιο της Πάντοβα (ο οποίος φέρεται ως ο υπεύθυνος για την πτώση του αγάλματος κατά τη μεταφορά του... επειδή εκείνη τη στιγμή ήθελε να το φωτογραφήσει(!)) επιβλήθηκε 5ετής αποκλεισμός από κάθε αρχαιολογική δραστηριότητα στην Ελλάδα. Στον συντονιστή της ανασκαφής, Ε. Γκρέκο, επιβλήθηκε απλή «επίπληξη».

«Μπιμπερό» τραγουδιών

Η «Σπείρα - Σπείρα», η ομάδα που έχει κερδίσει τις καρδιές του κοινού, υπηρετώντας την τέχνη του τραγουδιού, επανέρχεται δριμύτερη στην «Αθηναΐδα» (Καστοριάς 34, Βοτανικός, τηλ. κέντρο 210-34.80.000). Από σήμερα και κάθε Παρασκευή, Σάββατο, Κυριακή, Δευτέρα (λαϊκή) στις 9 μ.μ., θα επαναλάβει το επιτυχημένο «Μπιμπερό», που πέρσι έκανε 103 παραστάσεις, αποθεώνοντας «του έρωτα τα βράδια τ' αξημέρωτα». Με καινούρια νούμερα και τραγούδια και νέα πρόσωπα (φέτος θα είναι και ο λαϊκός τραγουδιστής Βασίλης Μοσχονάς). Στο ρόλο της αρτίστας η Πωλίνα. Και με άκρως ενισχυμένη εμφάνιση, ο «κάπταιν Σπείρας» - Σταμάτης Κραουνάκης, στον οποίο ανήκει η ιδέα και διδασκαλία του έργου. Παίζουν και τραγουδούν ακόμη, οι: Χρίστος Θεοδώρου, Γιάννης Χριστοδουλόπουλος, Παρθένα Χοροζίδου, Στέλιος Καρπαθάκης, Βικτωρία Ταγκούλη, Ρίτα Αντωνοπούλου, Γιώργος Στιβανάκης, Νίκος Ασλάνης, Ελεάννα Καραντινού, Χρήστος Μουστάκας κ.ά. Γενική είσοδος 25 ευρώ, Φοιτητικό 15 ευρώ. Για σπουδαστές Ωδείων και Δραματικών Σχολών 10 ευρώ. Τιμές λαϊκής (Δευτέρα): Γενική είσοδος 18 ευρώ, φοιτητικό 10 ευρώ.

  • Πληροφορούμαστε, επίσης, ότι ετοιμάζονται οι «Κόκκινες καρέκλες» του Γιώργου Μανιώτη, σε σκηνοθεσία του ίδιου και η νέα μουσική παράσταση του Στ. Κραουνάκη σε συνεργασία με την Μελίνα Τανάγρη, με τίτλο «Ανευ όρων».
Την τιμούν στην Ταϊβάν

Η Ελένη Καραΐνδρου αναχωρεί σήμερα για την Ταϊβάν, όπου οργανώνονται προς τιμήν της δύο συναυλίες - αφιερώματα στο έργο της, στο εκεί Μέγαρο Μουσικής («National Concert Hall» - αίθουσα χωρητικότητας 2.000 ατόμων), στην πρωτεύουσα Ταϊπέι, στις 29/10 (και οι δύο συναυλίες) με τη συμμετοχή της Κρατικής Συμφωνικής Ορχήστρας Ταϊβάν (NSO) και με διεύθυνση του εξαίρετου Ταϊβανού μαέστρου Wen-Pin Chien, με τον οποίο είχε συνεργαστεί η συνθέτρια στην Οπερα του Ντίσελντορφ (όταν διηύθυνε τη μουσική της στο μπαλέτο «Φαίδρα» το 2000, με επανάληψη το 2001). Το πρόγραμμα των δύο συναυλιών περιλαμβάνει έργα απ' όλο το ρεπερτόριο της διεθνούς φήμης συνθέτριας και ιδιαίτερα από το τελευταίο της άλμπουμ «Το λιβάδι που δακρύζει».

Σήμερα στου Ζωγράφου

Η Δημοτική Πρωτοβουλία Ζωγράφου, στα πλαίσια των ζωγραφιώτικων συναντήσεων Λόγου, Τέχνης και Πολιτισμού, διοργανώνει σήμερα (στις 7.30 μμ) στο Πνευματικό Κέντρο του Δήμου (Ανακρέοντος 60) εκδήλωση για τη ζωή και το έργο του ποιητή Νίκου Καρούζου, με θέμα «Η μαύρη κούρσα του κυρίου Καρούζου» και ομιλητή τον ποιητή Γιώργο Κακουλίδη.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ