«Προβλήματα και προοπτικές του ελληνικού τραγουδιού στην εποχή της παγκοσμιοποίησης» είναι το θέμα της ημερίδας, που οργανώνει η Ενωση Τραγουδιστών Ελλάδας (ΕΤΕ), την ερχόμενη Τρίτη (13/3), στις 7 μμ, στην αίθουσα της ΕΣΗΕΑ (Ακαδημίας 20). Στόχος της εκδήλωσης είναι, όπως αναφέρουν οι διοργανωτές, ν' αρχίσει ένας δημιουργικός διάλογος όχι για τα κλαδικά προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι τραγουδιστές, αλλά για τα ζητήματα που συνδέονται με το παρόν και το μέλλον του ελληνικού τραγουδιού, το οποίο αποτέλεσε επί αιώνες ένα από τα πιο ζωντανά κύτταρα του πολιτισμού μας. Οι μεγάλες αλλαγές (εξαγορές, συγχωνεύσεις) στην κορυφή των δισκογραφικών εταιριών, τα νέα προϊόντα εγγραφής και διακίνησης της μουσικής, η δυνατότητα πρόσβασης στο διεθνές ρεπερτόριο μέσω Ιντερνετ και πολλές άλλες οικονομικές και κοινωνικές εξελίξεις, έχουν ήδη θέσει σε νέα βάση τη σχέση των εκφραστών του τραγουδιού αλλά και των ακροατών, με τη μουσική παραγωγή. Ταυτόχρονα γίνεται φανερό ότι επηρεάζουν, όχι μόνο το σκέλος της διακίνησης αλλά και της δημιουργίας.
Στην πρόσκληση της ΕΤΕ αναφέρεται πως χώρες με βαριά μουσική παράδοση, αλλά με περιορισμένη δυνατότητα συμμετοχής στις διεθνείς εξελίξεις, όπως η Ελλάδα, πρέπει ν' αντιμετωπίσουν με πολλή προσοχή όσα κοσμογονικά συμβαίνουν στη διεθνή σκηνή, ν' αναζητήσουν τρόπους συμμετοχής και να μη μείνουν απαθείς θεατές και εν τέλει θύματα των εξελίξεων.
Εκατό χρόνια από το θάνατο του Βέρντι συμπληρώθηκαν στις 27 Γενάρη, στη μνήμη του οποίου είναι αφιερωμένη η παράσταση της όπεράς του «Ο Κουρσάρος» - συμπαραγωγή του Μεγάρου Μουσικής και της Εθνικής Λυρικής Σκηνής - που παρουσιάζεται στο Μέγαρο, στις 11 Μάρτη. «Ο Κουρσάρος», αν και λιγότερο δημοφιλής από άλλα έργα του Ιταλού μουσουργού, παρουσιάζει ενδιαφέρον για τους Ελληνες μουσικόφιλους, καθώς η ιστορία του εκτυλίσσεται στο Αιγαίο. Το λιμπρέτο γράφτηκε από το στενό συνεργάτη του Βέρντι, Φραντσέσκο Μαρία Πιάβε, και βασίζεται στο ομώνυμο ποίημα του Λόρδου Βύρωνα. Ο Βέρντι συνέθεσε αυτό το έργο σε τρεις πράξεις στο Παρίσι το χειμώνα 1847-48 και η πρεμιέρα του έγινε στο Τεάτρο Γκράντε της Τριέστης, το 1848.
Η σκηνοθεσία είναι του Τζον Κόπλεϊ, τα σκηνικά του Ρόμπιν Ντον και τα κοστούμια του Μπρούνο Σαντίνι. Τους ρόλους ερμηνεύουν οι: Φράνκο Φαρίνα, Σόνια Θεοδωρίδου, Κάλεν Εσπέριαν, Ρομπέρτο Σερβίλε, Φίλιππος Δελλατόλας, Νίκος Τσαούσης, Παύλος Σαμψάκης κ.ά. Συμπράττουν η Ορχήστρα της ΕΛΣ υπό τη διεύθυνση του Λουκά Καρυτινού και η Χορωδία της ΕΛΣ, σε διδασκαλία Φανής Παλαμίδη. Θα δοθούν τέσσερις ακόμη παραστάσεις, στις 13, 14, 15 και 17 Μάρτη.
Εννέα χρόνια συμπληρώνονται στις 11 Μάρτη από το θάνατο του Γιώργου Ζαμπέτα. Στο λαϊκό δημιουργό είναι αφιερωμένη η εκδήλωση που διοργανώνουν ο Πολιτιστικός Οργανισμός του Δήμου Καλλιθέας και ο Πολιτιστικός Σύλλογος Καλλιθέας «Αρίων», αύριο (7.30 μμ), στο Δημοτικό Θέατρο Καλλιθέας (Φιλαρέτου - Κρέμου). Τραγούδια του θα παρουσιάσει η Σχολή Παραδοσιακής Μουσικής του Πολιτιστικού Οργανισμού, υπό τη διεύθυνση του Μανώλη Μιχαλάκη.
Ακυρώθηκε η συναυλία της Ευανθίας Ρεμπούτσικα, που είχε προγραμματιστεί για αύριο, στο «Χάουζ οφ αρτ»
Μαζί με αυτήν το δημοτικό μας τραγούδι και η βυζαντινή μουσική.
Κατά καιρούς έχουν δει το φως της δημοσιότητας ανακοινώσεις για συμμετοχές στην πολιτιστική Ολυμπιάδα Ελλήνων δημιουργών, καλλιτεχνών.
Από τις ανακοινώσεις αυτές λείπουν σημαντικά ονόματα μουσουργών, Ν.Χ. Μάντζαρος, Γιάννης Χρήστου και άλλοι.
Η εκπροσώπηση της ελληνικής λόγιας μουσικής επιβάλλεται να είναι ευρεία και ποιοτική.
Τώρα είναι μια ευκαιρία να παιχτούν αρκετά έργα αυτής της μουσικής που έχει παραμεληθεί συστηματικά. Θα ήταν δραματικά, τραγικά απαράδεκτο αν μέσα από τις συναυλίες και τις εκδηλώσεις που θα γίνουν με αφορμή την Ολυμπιάδα του 2004 απουσιάζουν οι σημαντικότεροι της ελληνικής λόγιας μουσικής και οι νεότεροι εκφραστές της.
Ο χρόνος θα δείξει...