ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τετάρτη 1 Φλεβάρη 2006
Σελ. /40
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Αφιέρωμα στο ροκ

Μαχαιρίτσας, Πλιάτσικας, Τσακνής, Ζουγανέλη, Κούτρας
Μαχαιρίτσας, Πλιάτσικας, Τσακνής, Ζουγανέλη, Κούτρας
Ο Λαυρέντης Μαχαιρίτσας, ο Φίλιππος Πλιάτσικας και ο Διονύσης Τσακνής μετά από τις επιτυχημένες εμφανίσεις τους στην Αθήνα και στην υπόλοιπη Ελλάδα, ετοιμάζουν στο «Ζυγό» (Κυδαθηναίων 22, Πλάκα, 210-3241.610) από την Παρασκευή, μέχρι τις 16 Απριλίου, ένα μεγάλο αφιέρωμα στο δικό μας rock! Ροκ που ξεπήδησε στις αρχές του '80 και μας χάρισε δυνατά μουσικά κύματα, μας έμαθε να ροκάρουμε πάνω από δύο δεκαετίες.

«Το δικό μας ροκ τα λέει όλα» - λέει ο Λαυρέντης Μαχαιρίτσας. «Εμείς δε διεκδικούμε κανενός είδους δάφνες, κανενός είδους αποκλειστικότητες. Η λέξη ροκ σηκώνει πολύ νερό και ο καθένας μπορεί να αρχίσει να λέει το μακρύ του και το κοντό του. Γι' αυτό βάλαμε κι εμείς τον όρο "το δικό μας». Και ο Φίλιππος Πλιάτσικας συνεχίζει «το δικό μας ροκ δεν έχει μιζέρια και κατήφεια, έχει πλουραλισμό σε ιδέες και συναισθήματα. Δεν ανήκει σε περιθωριακή ελίτ, που παρ' όλα αυτά δηλώνει υποταγή στους μέντορες των μίντια που την υποστηρίζουν μανιωδώς. Δεν έχει ρατσισμό, προσπαθεί να ενσωματώσει όλα τα ουσιώδη που έχουν να του δώσουν άλλα είδη μουσικής από τη δημοτική μέχρι τη λαϊκή. Το δικό μας ροκ αγαπάει τον κόσμο και δεν τον διαχωρίζει σε υποψιασμένο και μη».

Οσο για την επόμενη γενιά του ροκ, τι γίνεται; Υπάρχουν νέα γκρουπ, αλλά τα περισσότερα βγάζουν ένα - δυο δίσκους και μετά εξαφανίζονται. «Το παλεύουν» - λέει ο Διονύσης Τσακνής - «αλλά δεν είναι εύκολο όταν στην "άλλη πλευρά" πέφτει πολύ χρήμα και προβολή. Και δεν τους παίζουν όχι μόνο τα χυδαία ραδιόφωνα - που είναι αναμενόμενο - αλλά και τα "άλλα", τα δήθεν ποιοτικά. Η αθωότητα έχει εξαφανιστεί από αυτό το χώρο. Αν δεν ανήκεις σε παρεούλες ή δεν είσαι υποτελής σε κάποιο "κέντρο", είσαι χαμένος».

Τραγουδοποιοί, συγκροτήματα και τραγουδιστές θα είναι καλεσμένοι σε αυτό το μεγάλο πάρτι του «Ζυγού»: 3 - 19/2: Ν. Ζιώγαλας - Β. Καζούλης. 24/2 - 12/3: Γ. Κούτρας - Ελεονόρα Ζουγανέλη. 17/3 - 2/4: Σ. Μπουλάς - Γ. Γιοκαρίνης. 7 - 16/4: «Οναρ», «Κίτρινα ποδήλατα».

Μαζί τους εξαιρετικοί μουσικοί: Γιάννης Τσόλκας (πλήκτρα), Ακης Αμπραζής (μπάσο), Γιώργος Γιαννόπουλος (τύμπανα), Δημήτρης Καρασούλος (κιθάρα), Αλκης Κωνσταντόπουλος (τρομπόνι, βιολί), Φίλιππος Σπυρόπουλος (κρουστά).

Νέα «ματιά» στο έργο της Π. Δέλτα

«Σιωπή», γράφεται μόνο στον τάφο της. Ούτε όνομα, ούτε ημερομηνία γέννησης (1874), ούτε της αυτοκτονίας της, την ημέρα της εισβολής των ναζί (27/4/1941). Ομως, αν και η πρωτοπόρα της ελληνικής παιδικής λογοτεχνίας Πηνελόπη Σ. Δέλτα επέβαλε μια μετά θάνατον σιωπή για εκείνην, τα έργα της («Ο Μάγκας», «Ο Τρελαντώνης», «Τα μυστικά του βάλτου», κ.ά.) επί εννιά δεκαετίες διαβάστηκαν και διαβάζονται από αμέτρητα ελληνόπουλα. Η Π. Δέλτα εξακολουθεί να «ζει» και με το πολύπτυχα πλούσιο Αρχείο της (έχουν εκδοθεί επτά τόμοι, ενώ μεγάλο μέρος του δεν έχει ακόμη ερευνηθεί και δημοσιευτεί). Το Αρχείο της (το δώρισε η κόρη της Αλεξάνδρα Παπαδοπούλου στο Μουσείο Μπενάκη, μαζί με το σπίτι της στην Κηφισιά, όπου στεγάζεται το Ιστορικό Τμήμα του Μουσείου), του οποίου πρώτος επιμελητής ήταν ο εγγονός της, ο αξέχαστος Παύλος Ζάννας και σήμερα ο γιος του, Αλέκος Π. Ζάννας, αποτελεί σημαντική «πηγή» για τους μελετητές όχι μόνο των διδακτικότατων έργων της για παιδιά, της συμβολής της στον αγώνα του δημοτικιστικού κινήματος και στα «Αναγνωστικά» του Εκπαιδευτικού Ομίλου των Δελμούζου - Γληνού, της βοήθειάς της στη μικρασιατική προσφυγιά, της πολυκύμαντης και πικρής ζωής της (και λόγω του «απαγορευμένου» έρωτά της για τον Ιωνα Δραγούμη), αλλά και της νεότερης πολιτικής - κοινωνικής, εκπαιδευτικής, λογοτεχνικής και πολιτιστικής ιστορίας μας.

Συνδυασμοί συγκριτικής μελέτης μεταξύ έργων της και υλικών του Αρχείου της, είναι τα κείμενα του συλλογικού επιστημονικού τόμου «Π.Σ. ΔΕΛΤΑ - Σύγχρονες προσεγγίσεις στο έργο της», το οποίο παρουσίασαν χτες οι συνεκδότες του («Εστία», Μουσείο Μπενάκη), με ομιλητές τους Αγγελο Δεληβοριά (προλογίζει το βιβλίο), Αλ.Π. Ζάννα (εισαγωγή, επιμέλεια) και Σταύρο Ζουμπουλάκη. Το βιβλίο περιλαμβάνει κείμενα των Αλέξη Δημαρά, Σπύρου Καραβά, Τόνιας Κιουσοπούλου, Μαρί-Σεσίλ Ναβέ-Γκερμιγιέ, Ιωάννας Πετροπούλου, Θεοδώρου Σωτηρόπουλου, Πέτρου Χαρτοκόλλη, μια επιστολή του Π. Α. Ζάννα για τη σημασία της λέξης «σιωπή» στον τάφο της, βιοεργογραφικό - ιστορικό χρονολόγιο, τα δημοσιευμένα έργα της, κριτικές για έργα της, κ.ά.

«Χορός» κακογουστιάς και εκατομμυρίων

Η ...εθνική εκπρόσωπος ανακοινώθηκε και επισήμως... Και ο χορός των εκατομμυρίων ευρώ, που απαιτούνται γι' αυτή την «εθνική» υπόθεση άρχισε για τα καλά... Ολα στο βωμό της μουσικής ομογενοποίησης και της αποθέωσής της, που ακούει στο όνομα «51ος Διαγωνισμός Τραγουδιού της Γιουροβίζιον».

Το «πανευρωπαϊκό πάρτι», για το οποίο θα δαπανηθούν πολλά εκατομμύρια ευρώ φέτος θα στηθεί στην Αθήνα στις 18 και 20 Μάη. Σε ρόλο «πρωθιέρειας» η Αννα Βίσση, που σε χτεσινή συνέντευξη Τύπου χαρακτήρισε «εξαιρετικά τιμητική» την πρόταση «της ΕΡΤ να εκπροσωπήσει τη χώρα μας». Αυτό το πανηγύρι της ευτέλειας και της ισοπέδωσης, που θα στοιχίσει στον ελληνικό λαό ούτε λίγο ούτε πολύ 12 εκατομμύρια ευρώ (ο προϋπολογισμός που ανακοινώθηκε) αποτελεί σύμφωνα με τον πρόεδρο της ΕΡΤ, Χρήστο Παναγόπουλο, το «μεγάλο στοίχημα για τη δημόσια τηλεόραση». Ανάγοντας τη διοργάνωση σε εθνικό γεγονός, είπε ότι από αυτά τα 12 εκατομμύρια ευρώ - με ...μικρές ίσως αποκλίσεις - τα 5 εκατομμύρια έχουν προϋπολογιστεί από την ίδια την ΕΡΤ, τα 3,5 εκατομμύρια από το EBU (European Broadcasting Union - Ευρωπαϊκό Δίκτυο Τηλεοπτικών Μεταδόσεων) 3,5 εκατομμύρια ευρώ από τον ΕΟΤ. Με τα 3,5 εκατομμύρια από τον ΕΟΤ που θα προέλθουν από ένα μνημόνιο συνεργασίας, θα παραχθούν τα σποτ που θα μεταδίδονται μεταξύ των τραγουδιών.

Οσο για τα έσοδα που θα αποφέρει η διοργάνωση, σύμφωνα με τον πρόεδρο της ΕΡΤ, «αναμένεται να φτάσουν τα 13 εκ. ευρώ» (3,5 εκ. από χορηγούς, 2 εκ. από τα εισιτήρια, 500.000 ευρώ από διαφημίσεις και από 3,5 εκ. από τον ΕΟΤ και το EBU). Βέβαια, ο Χρ. Παναγόπουλος παρέλειψε να μας πει ποιο θα είναι το όφελος του ελληνικού λαού απ' αυτή την «εθνική υπόθεση», ο οποίος καλείται να «χορέψει» στον ενορχηστρωμένο χορό της κακογουστιάς, που έχει στηθεί από τις πολυεθνικές της μουσικής βιομηχανίας και τη δημόσια ΕΡΤ, με τις «ευλογίες» της κυβέρνησης, πληρώνοντας τη ...νύφη.

Το πανάκριβο ευρωσόου της εμπορευματοποίησης και της πολιτιστικής χειραγώγησης στήνεται πάνω στις πλάτες των φορολογουμένων της χώρας μας, αλλά και πάνω στις πλάτες των ανθρώπων του Πολιτισμού, που περνούν ολοένα και δυσκολότερες μέρες. Ολα για τα ...μάτια της Ευρώπης, που όπως είπε η Αννα Βίσση «έχει ξανά πάνω μας στραμμένα τα βλέμματά της». Ολα για το κέρδος των λίγων, των ελάχιστων... Των χορηγών, των διαφημιστών, των καναλιών, των δισκογραφικών εταιριών... Κι ας χάσουν οι πολλοί. Σε χρήμα, σε πολιτισμό, σε αξίες... Εκείνοι καλούνται μόνο να πληρώσουν....


Ρ.Σ

Ο διάσημος Γάλλος καθηγητής της Αρχαίας Ελληνικής Ιστορίας, συγγραφέας και σημαντικών μελετών για το αρχαίο ελληνικό δράμα, Πιερ Βιντάλ - Νακέ, παρουσίασε χθες στο Γαλλικό Ινστιτούτο το νέο βιβλίο του «Η Ατλαντίδα (Μικρή ιστορία ενός πλατωνικού μύθου)» (μετάφραση Χρήστου Μεράντζα, εκδόσεις «Ολκός»). Το βιβλίο (το δεύτερο στη σειρά μελετών του «Ο θρυμματισμένος καθρέφτης (Αθηναϊκή τραγωδία και πολιτική)»), αφορά στο συμβολισμό του πλατωνικού μύθου για τη χαμένη Ατλαντίδα, με αφετηρία τα πλατωνικά έργα «Κριτίας» και «Τίμαιος».



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ