ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τετάρτη 10 Απρίλη 2024
Σελ. /32
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Save Greek Cinema

Πάνω από 250 οι υπογραφές από ανθρώπους του χώρου ενάντια στο ν/σ που συγχωνεύει το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου με το ΕΚΟΜΕ

Πάνω από 250 δημιουργοί, σκηνοθέτες, ηθοποιοί, εργαζόμενοι του οπτικοακουστικού χώρου έχουν υπογράψει το κάλεσμα με τίτλο Save Greek Cinema, εκφράζοντας την αντίθεσή τους στο νομοσχέδιο σχετικά με τη συγχώνευση Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου και ΕΚΟΜΕ που ήρθε τις τελευταίες μέρες στη δημοσιότητα και βρίσκεται στη διαβούλευση, με τίτλο «Δημιουργική Ελλάδα».

Οπως σημειώνεται, «το νομοσχέδιο προτείνει τη συγχώνευση φορέων με εντελώς διαφορετικούς ρόλους, αφού το ΕΚΚ ως πολιτιστικός φορέας έχει καθοριστικό ρόλο στη χρηματοδότηση του Ελληνικού Κινηματογράφου από το αρχικό στάδιο της ιδέας, ενώ το ΕΚΟΜΕ, ως επενδυτικός φορέας, χωρίς καλλιτεχνικά κριτήρια, επιστρέφει μέρος του κόστους σε ολοκληρωμένες παραγωγές, δηλαδή σε παραγωγές κάθε είδους, από όλον τον κόσμο, που έχουν ήδη διασφαλίσει το απαιτούμενο κεφάλαιο.

Διαβάζοντάς το, καταλαβαίνει κανείς ξεκάθαρα τις προθέσεις της κυβέρνησης, καθώς δεν διασφαλίζεται πουθενά η κρατική χρηματοδότηση της κινηματογραφικής δημιουργίας. Στην πράξη, η πρόταση νόμου καταργεί το ΕΚΚ, τον μοναδικό φορέα στήριξης του κινηματογράφου στην Ελλάδα. Το νέο μόρφωμα - υπερ-οργανισμός, Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου, Οπτικοακουστικών Μέσων και Δημιουργίας ΑΕ, αντιμετωπίζει τον κινηματογράφο και κάθε οπτικοακουστικό έργο με αγοραία αντίληψη, σαν επενδυτικό σχέδιο και τουριστικό προϊόν για τους εγχώριους και ξένους επενδυτές. Η έννοια "δημιουργία" μπαίνει πλέον σε εισαγωγικά, καθώς μετατρέπεται ολοκληρωτικά σε "παραγωγή". Η εθνική κινηματογραφία, αφενός ταυτίζεται σαν "προϊόν" με την τηλεόραση, αφετέρου εξαϋλώνεται κάτω από την ομπρέλα του όρου "οπτικοακουστικό", που χωράει από βιντεοπαιχνίδια, μέχρι εφαρμογές μέσων κοινωνικής δικτύωσης.

Μέσα σε αυτό το σκεπτικό, είναι προφανές ότι ο δημιουργός, κινηματογραφιστής, ντοκιμαντερίστας, μικρομηκάς δεν θα βρει καμία θέση.

Ζητάμε ΑΜΕΣΗ ΚΑΙ ΟΡΙΣΤΙΚΗ απόσυρση του νομοσχεδίου από την κυβέρνηση.

Για εμάς είναι αδιαπραγμάτευτος ο ρόλος του ΕΚΚ ως φορέα στήριξης της καλλιτεχνικής δημιουργίας, και θεωρούμε απολύτως αναγκαίο να ενισχυθεί με πόρους αντίστοιχους του ρόλου του.

Καλούμε την κινηματογραφική κοινότητα να σταθεί απέναντι σε αυτό το μόρφωμα που βάζει ταφόπλακα στην κινηματογραφική τέχνη στην Ελλάδα. Αυτή η καταστροφική επιλογή δεν αφορά μόνο τους συντελεστές και τους εργαζόμενους στον οπτικοακουστικό χώρο, αλλά τον κάθε πολίτη».

ΗΠΑ
Αντιδράσεις από μουσικούς για τη χρήση τεχνητής νοημοσύνης

Οι αντιδράσεις για τη χρήση της τεχνητής νοημοσύνης πέρασαν και στο πεδίο της μουσικής μετά την οπτικοακουστική βιομηχανία.

Να υπενθυμίσουμε ότι η τεχνητή νοημοσύνη και η χρήση της αποτέλεσαν αίτημα αιχμής στις πολύμηνες απεργίες και διαπραγματεύσεις τόσο των ηθοποιών, όσο και των σεναριογράφων τη χρονιά που μας πέρασε στο Χόλιγουντ. Την ίδια περίοδο δημιουργήθηκε ένα «μέτωπο» με πάνω από 40 επαγγελματικά συνδικάτα, σωματεία και ενώσεις δημιουργών της μουσικής, και όχι μόνο, από ολόκληρο τον κόσμο, που ανακοίνωσε την έναρξη της εκστρατείας Human Artistry. Η εκστρατεία αυτή άνοιξε τη συζήτηση γύρω από τις επιπτώσεις της αξιοποίησης της τεχνητής νοημοσύνης από μεγάλους επιχειρηματικούς ομίλους στην ανθρώπινη δημιουργία, δίνοντας έμφαση στην τήρηση της υπάρχουσας νομοθεσίας για τα πνευματικά δικαιώματα, και συνέταξε έναν βασικό χάρτη αρχών για τις εφαρμογές τεχνητής νοημοσύνης.

Παράλληλα, στα τέλη Αυγούστου ξεκίνησε η συνεργασία μεταξύ του YouTube και της Universal Music Group που παρουσίασαν ένα νέο πρόγραμμα, το AI Incubator, θέτοντας και τις βασικές αρχές πάνω στις οποίες θα στηρίζεται το πρόγραμμα. Μια παρόμοια συνεργασία ξεκίνησε μόλις πριν από λίγες μέρες μεταξύ της Universal Music Group και της Roland Corporation πάνω στην τεχνητή νοημοσύνη, η οποία επίσης δημοσίευσε κάποιες αρχές για τη χρήση της.

Οπως φαίνεται μέχρι στιγμής, όσο ανακοινώνονται συνεργασίες μεταξύ πολυεθνικών τόσο φουντώνει η συζήτηση από φορείς και καλλιτέχνες. Ετσι, πριν από λίγες μέρες πάνω από 200 τραγουδιστές και τραγουδοποιοί, θρυλικά συγκροτήματα, ανάμεσά τους οι REM, Pearl Jam, Billie Eilish, Jon Bon Jovi, Robert Smith (Cure), Stevie Wonder, οι κληρονόμοι των Bob Marley και Frank Sinatra, ξεκίνησαν την πρωτοβουλία Artists' Rights Alliance, η οποία έβγαλε στη δημοσιότητα ένα κείμενο σημειώνοντας μεταξύ άλλων: «Πιστεύουμε ότι, όταν χρησιμοποιείται υπεύθυνα, η τεχνητή νοημοσύνη έχει τεράστιες δυνατότητες. Μπορεί να προωθήσει την ανθρώπινη δημιουργικότητα. Μπορεί να προωθήσει την ανάπτυξη νέων και συναρπαστικών εμπειριών για τους απανταχού μουσικόφιλους. Δυστυχώς, ορισμένες πλατφόρμες τη χρησιμοποιούν για να σαμποτάρουν τη δημιουργικότητα. Ακόμη, για να υπονομεύσουν τους καλλιτέχνες και τους κατόχους δικαιωμάτων».

Κάτω από την πίεση των Artists Rights Alliance, του σωματείου των ηθοποιών και άλλων φορέων θεσπίστηκε στο Τενεσί των ΗΠΑ, στις 21 Μάρτη, το πρώτο νομοθετικό πλαίσιο (ELVIS Act), για να προστατεύει τους μουσικούς από τη μη εξουσιοδοτημένη χρήση της φωνής τους μέσω τεχνολογιών τεχνητής νοημοσύνης, από πλαστούς ήχους και την κλωνοποίηση της φωνής. Οι φορείς το αντιμετωπίζουν ως ένα πρώτο βήμα, αλλά δεν είναι τυχαίο ότι το νομοσχέδιο συνάντησε αντιδράσεις από την Ενωση των Παραγωγών Ταινιών (Motion Picture Association) και τις OpenAI, Google και Amazon...

Ενα είναι σίγουρο: Ο διάλογος που άνοιξε πέρυσι μεταξύ των καλλιτεχνών και της AI δεν θα τελειώσει ούτε σύντομα ούτε τόσο «αναίμακτα» για όλες τις πλευρές.

Ο Κώστας Τριανταφυλλίδης στο «Αλσος»

Ο Κώστας Τριανταφυλλίδης αύριο, Πέμπτη 11 Απρίλη, έρχεται στο θέατρο «Αλσος» για μία παράσταση που με τη μοναδική ερμηνεία του σε σπουδαία τραγούδια θα μας συγκινήσει. Μία παράσταση που θα γράψει τη δική της ιστορία.

Τα συνειδητά βήματά του και η σταθερή πορεία του τον οδήγησαν σε σημαντικές συνεργασίες που τον καθόρισαν μουσικά. Εχει εμφανιστεί σε περιοδείες με τον Δημήτρη Μητροπάνο, συναντήθηκε δισκογραφικά με τον Γιώργο Νταλάρα και τη μεγάλη κυρία του τραγουδιού Μαρινέλλα, αλλά και με θρύλους της ελληνικής δισκογραφίας, όπως η Βίκυ Μοσχολιού και ο Γιάννης Σπανός.

Σε αυτήν την παράσταση η ξεχωριστή χροιά της φωνής του σε συνδυασμό με ένα ρεπερτόριο που απλώνεται σε βάθος χρόνου θα φέρουν το κοινό κοντά στο γνήσιο λαϊκό τραγούδι.

Τραγούδια που έχουν μείνει στην ιστορία, αλλά και δικά του που έχουν αγαπηθεί πολύ από το κοινό, όπως το «Ονειρο Απατηλό», το οποίο διασκεύασε ο Μίνως Μάτσας για την ταινία «Ευτυχία», αλλά και το πολύ αγαπημένο «Ιστορία».

Ακόμα δύο παραστάσεις...

Η θεατρική ομάδα «Πτωχαλαζόνες», λόγω επιτυχίας, παρατείνει τις παραστάσεις της κωμωδίας του Ιάκωβου Καμπανέλλη «Ο μπαμπάς ο πόλεμος» σε σκηνοθεσία Κώστα Παπακωνσταντίνου και παραγωγή «Ξανθίας» ΑΜΚΕ στο θέατρο «Olvio» (Ιερά Οδός 67 & Φαλαισίας 7, Βοτανικός).

Η παράσταση θα παίζεται έως τις 14 Απρίλη, το Σάββατο στις 21.00 και την Κυριακή στις 18.00.

Το θεατρικό έργο του Ιάκωβου Καμπανέλλη «Ο μπαμπάς ο πόλεμος» γράφτηκε το 1952 στην πρώτη του μορφή, αλλά ευτύχησε να παρουσιαστεί μόλις το 1979, από το Θέατρο Τέχνης. Πρόκειται για μια πολυπρόσωπη κωμωδία, εμπνευσμένη από το ιστορικό γεγονός της πολιορκίας της Ρόδου από τον Δημήτριο τον Πολιορκητή, το 305 π.Χ., με την οποία ο Καμπανέλλης σατιρίζει σύγχρονα ήθη και πάθη.

Λίγα χρόνια μετά τον θάνατο του Μεγάλου Αλεξάνδρου, οι διάδοχοί του πολεμούν μεταξύ τους για την κυριαρχία του κόσμου.

Η Ρόδος, κηρύσσοντας αυστηρά ουδετερότητα, έχει μετατραπεί σε έναν ασφαλή τουριστικό παράδεισο. Δημόσια κτίρια και ναοί έχουν μετατραπεί σε επιχειρήσεις, ενώ η κυβέρνηση έχει αντικατασταθεί από το Ανώτατο Ξενοδοχειακό Συμβούλιο. Οταν ο πόλεμος μεταφέρεται στη θάλασσα, οι Ροδίτες, με τον φόβο ότι οι Μακεδόνες του Δημητρίου του Πολιορκητή πλέουν εναντίον τους, στέλνουν τον καλύτερό τους μάγειρα και την πιο όμορφη κοπέλα του νησιού για να τον ξελογιάσουν...

Ο μπαμπάς της Ιστορίας ο πόλεμος έχει ξεκινήσει και όλα μέλλουν να αλλάξουν...

Παίζουν οι ηθοποιοί: Ελισαίος Βλάχος, Χαρά Δημητριάδη, Αγγελική Μαρίνου, Δήμητρα Μητροπούλου, Μαριάννα Ντίρου, Δημοσθένης Ξυλαρδιστός, Γιώργος Σύρμας, Δημήτρης Τσιγκριμάνης.

Προπώληση: more.com.

Τελευταία παράσταση για την «Γκαζοχωρίτισσα»

Αυτήν την Παρασκευή είναι η τελευταία παράσταση για την παράσταση «Γκαζοχωρίτισσα» της Βυζαντίας Πυριόχου - Γκυ, που ανεβαίνει στο θέατρο «Από Κοινού», σε σκηνοθεσία της ίδιας, με πρωταγωνίστρια την Αγγελική Ξένου και συμμετοχή της ηθοποιού Ελένης Λύρα σε πιάνο και τραγούδι.

Η Γκαζοχωρίτισσα είναι μια νεαρή γυναίκα που έζησε πριν από πολλά χρόνια. Οποιος περάσει από το Γκάζι - αλλοτινό Γκαζοχώρι - ακούει την ιστορία της, που είναι ταυτόχρονα προσωπική αλλά και συλλογική της δεκαετίας του 1950. Μιλάει για τις λάσπες του Βοτανικού, για τις πολλές οικογένειες με τα πολλά παιδιά, για τις λαχτάρες της, τις αγάπες και τους φόβους της. Κυρίως όμως μας μιλάει για την ιστορία μιας μεγάλης απεργίας, εκείνης των εργατών του Εργοστασίου Φωταερίου, το οποίο τότε έδινε Ενέργεια σε όλη την πόλη και έδωσε το στίγμα του σε χιλιάδες εργάτες...

Με τη συμμετοχή (σε βιντεοπροβολή) της Λουίζας Πυριόχου.

Πληροφορίες - κρατήσεις: 211.4057.249.

«Σαρώ» στο θέατρο

Για τρεις ακόμα Κυριακές του Απρίλη, στις 8 το βράδυ, θα παίζεται στο Θέατρο Παραμυθίας στον Κεραμεικό η μαύρη κωμωδία «Σαρώ».

Ενας μαύρος κωμικός μονόλογος, σε δεκαπεντασύλλαβο. Επειδή το φαινόμενο «Σαρώ» σαρώνει τα πάντα στο πέρασμά του, χωρίς συναισθηματισμούς, τύψεις και ενοχές, βυθισμένο στην απόλυτη λήθη...

Προπώληση εισιτηρίων www.theatrikilysi.com και στο τηλ. 211.4013.923.

Συντελεστές: Σκηνοθεσία: Ευτυχία Δρακοπούλου. Σκηνικά - κοστούμια: Ειρήνη Χριστοφορίδου

Παίζουν οι μουσικοί: Νίκος Τσαλίκης (πιάνο), Γιώργος Συργανίδης (φλάουτο), Αλέξανδρος Καρυδιάς (κιθάρα).

Παίζουν οι ηθοποιοί: Ευτυχία Δρακοπούλου, Μάρθα Μανέτα.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ