ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τρίτη 19 Δεκέμβρη 2023
Σελ. /32
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Βαθιά υπόκλιση στον μεγάλο Γιώργο Μιχαλακόπουλο

«Εφυγε» το Σάββατο ο σπουδαίος ηθοποιός | Με μεγάλη θλίψη και σεβασμό τον αποχαιρετά το ΚΚΕ

Να ερμηνεύεις τα έργα και τους ρόλους όχι ξεκινώντας με το δέος της μυθολογίας τους, αλλά πάντα με σεβασμό στην αλήθεια του έργου και του ρόλου, αλλιώς κινδυνεύεις να γίνεις μια σκέτη πόζα. Ψάχνε τον ρόλο σου, από πού έρχεται και τι ζητάει, προτού εμφανιστεί στη σκηνή, στη δράση, κι αν αυτό δεν δηλώνεται στο έργο, οφείλεις να δημιουργήσεις τη δική σου αλήθεια, γιατί αυτό που πρωταγωνιστεί στη σκηνή είναι αυτό που έχει συμβεί εκτός σκηνής. Μάθε να είσαι θρήσκος και ιερόσυλος μαζί. Στην Τέχνη πρέπει να διακινδυνεύεις, γιατί είναι χρησιμότερο ένα «ενδιαφέρον λάθος» από ένα «αδιάφορο σωστό»...

(Γράμμα του Γ. Μιχαλακόπουλου σε έναν νέο ηθοποιό)

***

«Εφυγε» το Σάββατο από τη ζωή ο κορυφαίος ηθοποιός του θεάτρου μας, Γιώργος Μιχαλακόπουλος, σε ηλικία 85 ετών.

Για πάνω από 6 δεκαετίες υπηρέτησε την Τέχνη του θεάτρου και του κινηματογράφου. Με την Τέχνη του ποιούσε ήθος. Από την αρχή κιόλας της γόνιμης πορείας του το θέατρο έγινε το σπίτι του, εκεί άφησε όλη του τη ζωή, τις αγωνίες και τις ελπίδες του.

Από τις ερασιτεχνικές παραστάσεις που έστηνε με τους συμμαθητές του από το 5ο Γυμνάσιο Αθηνών στα Εξάρχεια, στη Δραματική Σχολή του Θεάτρου Τέχνης με δάσκαλο τον Κάρολο Κουν, αυτόν στον οποίο ο ίδιος έλεγε ότι οφείλει τα πάντα. «Οφείλω το θεατρικό μου αλφάβητο, τις όποιες αξιοσύνες κατάφερα να αποκτήσω στη διαδρομή, δεν θα μπορούσα να τις χτίσω χωρίς τον δάσκαλό μου. Ενας δάσκαλος που σε έκανε να καταλαβαίνεις τι σημαίνει θέατρο, να υποψιάζεσαι τι κρύβουν οι λέξεις, να ξέρεις να διαβάζεις ένα κείμενο και όσο μπορείς με λιτότερα μέσα να προσεγγίζεις την αλήθεια», έλεγε χαρακτηριστικά στο «Μονόγραμμα».

Ο Γιώργος Μιχαλακόπουλος πρωτοεμφανίστηκε στο θέατρο το 1959, ως πρωτοετής σπουδαστής, στους «Ορνιθες» του Καρόλου Κουν στο Ηρώδειο, ενώ ο πρώτος του ρόλος ήταν ο Τζάκομο στα «Νέα Παιδιά» του Ζοζέ Αντρέ Λακούρ.

Επόμενος σταθμός μετά το Θέατρο Τέχνης ήταν το ελεύθερο θέατρο. Στη μεγάλη θεατρική του πορεία στο ελεύθερο θέατρο, θεωρεί σταθμό το Θέατρο «Μουσούρη». Κατάφερε να συνεργαστεί με όλους τους μεγάλους ηθοποιούς της προηγούμενης γενιάς. Τότε κατανόησε ότι το θέατρο έχει ιεραρχία και ο νέος ηθοποιός, καταβάλλοντας μόχθο και πολλή δουλειά, θα κατακτήσει τη θέση του.

Συνεργάστηκε με τον θίασο του Κώστα Μουσούρη, ερμηνεύοντας σημαντικούς ρόλους μεγάλων συγγραφέων. Το 1973 ίδρυσε το Θέατρο Σάτιρας και έπαιξε μεταξύ άλλων στα έργα «Ω, τι κόσμος μπαμπά» του Κώστα Μουρσελά, «Συνεργός» του Φρ. Ντίρεμαντ, «Βλαβερές συνέπειες του καπνού» του Τσέχωφ, ενώ το 1981 οργάνωσε στις φυλακές Κορυδαλλού θεατρικό εργαστήρι με κρατούμενους.

Πρωταγωνίστησε σε παραστάσεις όπως «Εγκλημα και Τιμωρία», «Ο Θάνατος του Εμποράκου», «Ρινόκερος», «Κάθε Πέμπτη κύριε Γκριν» και «Το Τίμημα», και σε πολλές παραστάσεις έργων του Αριστοφάνη. Επίσης σκηνοθέτησε αρκετά έργα, όπως «Τα παιδιά στο Δάσος του Ρομπέν» του Τζ. Κρόκερ, «Εκκλησιάζουσες» και «Λυσιστράτη» του Αριστοφάνη, «Ο Θάνατος του Εμποράκου» του Αρθουρ Μίλερ, «Επιστάτης» του Χάρολντ Πίντερ.

Σημαντική ήταν και η πορεία του στον ελληνικό κινηματογράφο. Από τους πιο γνωστούς ρόλους του ήταν ο ποιητής Φανφάρας στην ταινία «Ξύπνα Βασίλη» του Γιάννη Δαλιανίδη (1969). Συμμετείχε επίσης στις ταινίες «Η ωραία του κουρέα» του Ντίνου Δημόπουλου (1969), «Ενας ιππότης για τη Βασούλα» του Γιάννη Δαλιανίδη (1968) και σε πολλές άλλες. Ο ίδιος ξεχώριζε την παρουσία του στην ταινία του Θόδωρου Αγγελόπουλου «Το βλέμμα του Οδυσσέα» (1995), καθώς και στην ταινία «Ο Κύριος με τα Γκρι» (1997) του Περικλή Χούρσογλου.

Εμβληματική στιγμή της καριέρας του ήταν η συμμετοχή του στη σειρά «Εκείνος και Εκείνος», του Κώστα Κουτσομύτη, τη δεκαετία του '70, μαζί με τον Βασίλη Διαμαντόπουλο, ενώ και όλα τα επόμενα χρόνια συμμετείχε σε επιλεγμένες σειρές στην τηλεόραση.

Τον αποχαιρετά το ΚΚΕ

Σε ανακοίνωσή του για τον θάνατο του Γιώργου Μιχαλακόπουλου, το Γραφείο Τύπου της ΚΕ του ΚΚΕ αναφέρει:

«Με μεγάλη θλίψη, σεβασμό και μια βαθιά υπόκλιση αποχαιρετούμε τον μεγάλο ηθοποιό και σκηνοθέτη Γιώργο Μιχαλακόπουλο.

Επί 60 χρόνια, μετά την πρώτη του εμφάνιση στο θέατρο, ο Γιώργος Μιχαλακόπουλος προήγαγε με τις εμβληματικές ερμηνείες του, πρώτα απ' όλα στο θέατρο, όπου πραγματικά δημιουργούσε πάνω στη σκηνή, αλλά και στον κινηματογράφο και την τηλεόραση, και κυρίως με την κοινωνική του στάση και το ήθος του, τον σύγχρονο Πολιτισμό μας.

Το εκλεπτυσμένο "μπρεχτικό" χιούμορ του Γιώργου Μιχαλακόπουλου, που άφηνε μια ελαφρά πικράδα στα χείλη του θεατή, ήταν καρπός βαθιά φιλοσοφημένης διείσδυσης στην κοινωνική πλευρά των έργων όπου πρωταγωνιστούσε. Το σύνολο της καλλιτεχνικής πορείας του "Σόλωνα" (Γιώργου Μιχαλακόπουλου) της τηλεοπτικής σειράς "Εκείνος και Εκείνος", όπου συμπρωταγωνιστούσε με τον "Λουκά" (Βασίλη Διαμαντόπουλο), αφήνει μεγάλη παρακαταθήκη στη νεότερη γενιά ηθοποιών.

Το ΚΚΕ εκφράζει τα θερμά του συλλυπητήρια στην οικογένεια και στους οικείους του».

  • Η κηδεία του Γιώργου Μιχαλακόπουλου θα γίνει αύριο Τετάρτη στη 1 το μεσημέρι στο Α' Νεκροταφείο Αθηνών. Αντί στεφάνων στη μνήμη του Γιώργου Μιχαλακόπουλου, όσοι επιθυμούν να ενισχύσουν το «Σπίτι του Ηθοποιού» και το ΤΑΣΕΗ.
Να εξαιρεθεί το Μουσείο Β. Κατράκη από την κατάργηση των ΝΠΔΔ των δήμων και να ενισχυθεί

Το ζήτημα με το «Κέντρο και Μουσείο Χαρακτικών Τεχνών Βάσως Γ. Κατράκη» στο Αιτωλικό, το οποίο, σύμφωνα με τον νόμο 5056/2023 (ΦΕΚ 163/Τ.Α΄/6-10-2023), καταργείται ως νομικό πρόσωπο, φέρνει το ΚΚΕ με Ερώτηση στη Βουλή.

Οι βουλευτές του ΚΚΕ που υπογράφουν την Ερώτηση, Νίκος Παπαναστάσης, Γιάννης Δελής, Σεμίνα Διγενή και Νίκος Καραθανασόπουλος, ρωτούν αν θα εξαιρεθεί το Μουσείο αυτό από την κατάργηση των ΝΠΔΔ των δήμων, όπως ζητά με ομόφωνη απόφασή του (αρ. 255/10-11-2023) ο δήμος Μεσολογγίου και αν θα προχωρήσει η κυβέρνηση στη γενναία χρηματοδότησή του και στη διασφάλιση της διοικητικής του αυτοτέλειας.

Πιο συγκεκριμένα, η Ερώτηση έχει ως εξής:

«Το "Κέντρο και Μουσείο Χαρακτικών Τεχνών Βάσως Γ. Κατράκη" στη γενέτειρά της το Αιτωλικό, ΝΠΔΔ του δήμου Μεσολογγίου, εγκαινιάστηκε και λειτουργεί από το 2006, με στόχο τη διάσωση, ανάδειξη, τεκμηρίωση και προβολή του έργου της Βάσως Κατράκη σε τοπικό, περιφερειακό, εθνικό και διεθνές επίπεδο, που περιγράφονται στο καταστατικό του μουσείου και που αφορούν τη γενικότερη μορφωτική - αισθητική παιδεία αλλά και την ανάδειξη του Αιτωλικού ως χώρου σύγχρονου πολιτισμού. Η πολιτεία αναγνώρισε και τίμησε την Βάσω Κατράκη για την προσφορά της, κατασκευάζοντας το κτίριο του μουσείου, στο οποίο η οικογένειά της απόθεσε σχεδόν το σύνολο του έργου της.

Σύμφωνα με τον Ν. 5056/2023 το νομικό πρόσωπο "Κέντρο και Μουσείο Χαρακτικών Τεχνών Βάσως Γ. Κατράκη" στον δήμο Μεσολογγίου καταργείται.

Υπάρχουν σημαντικοί λόγοι που υπαγορεύουν την εξαίρεση του μουσείου και την παραμονή του ως αυτόνομου Νομικού Προσώπου του δήμου Μεσολογγίου:

- Είναι φανερό ότι η ενσωμάτωση του μουσείου και η αφομοίωσή του από τις απρόσωπες Υπηρεσίες του δήμου θα στερήσει το μουσείο από κάθε δυνατότητα εξειδικευμένης επιστημονικής μέριμνας και ανάπτυξής του σε εθνικό και διεθνές επίπεδο.

- Το "Κέντρο και Μουσείο Χαρακτικών Τεχνών Βάσως Γ. Κατράκη" απαιτεί τη συστηματική εργασία σε αυτό επιστημονικού προσωπικού με γνώσεις στην Ιστορία της Τέχνης και την τέχνη της χαρακτικής και εξειδικευμένη κατάρτιση στη διάσωση, τεκμηρίωση και προβολή του έργου της Βάσως Κατράκη, καθώς και την παρουσία στη διοίκησή του εκπροσώπων του εικαστικού καλλιτεχνικού χώρου, με γνώσεις ζωγράφου - χαράκτη. Επίσης, η παρουσία της οικογένειας της Βάσως Κατράκη στη διοίκηση του μουσείου αποτελεί εγγύηση για τον δήμο για την εκπλήρωση των σκοπών του.

ΕΡΩΤΩΝΤΑΙ οι κ. υπουργοί:

- Αν θα εξαιρεθεί το μουσείο αυτό από την κατάργηση των ΝΠΔΔ των δήμων, όπως ζητά με ομόφωνη απόφασή του (αρ. 255/10-11-2023) ο δήμος Μεσολογγίου και αν θα προχωρήσει η κυβέρνηση στη γενναία χρηματοδότησή του και στη διασφάλιση της διοικητικής του αυτοτέλειας, ώστε να αναπτυχθεί όπως του πρέπει ως μουσείο διεθνούς εμβέλειας, αντάξιο της μεγάλης και με διεθνείς διακρίσεις χαράκτριας Βάσως Κατράκη.

- Με ποιο τρόπο θα καλυφθεί η ανάγκη ειδικευμένης επιστημονικής μέριμνας στο εν λόγω μουσείο, όσον αφορά την καταγραφή, μελέτη, διάσωση, συντήρηση, ανάδειξη, τεκμηρίωση και προβολή του μεγάλου πλούτου που υπάρχει στο μουσείο αυτό».

Βδομάδα παλαιστινιακού κινηματογράφου

Συνεχίζεται η κινηματογραφική βδομάδα αλληλεγγύης με τον παλαιστινιακό λαό που φιλοξενείται στον ιστορικό κινηματογράφο «Studio».

Το Athens Palestine Film Festival, σε συνεργασία με τη «New Star», παρουσιάζει έως την Κυριακή 24 Δεκέμβρη παλαιστινιακές ιστορίες. Από τους αγώνες της καθημερινής ζωής μέχρι τις ιστορίες αντοχής και ελπίδας. Το πρόγραμμα υπόσχεται ένα ποικίλο φάσμα προοπτικών, ρίχνοντας φως σε διάφορες πτυχές της παλαιστινιακής ζωής και πολιτισμού.

Το πρόγραμμα των προβολών έχει ως εξής:

Τετάρτη: Gaza Οnline - Οne more jump

Πέμπτη: Hantush - a - fairytale - Ghost hunting

Παρασκευή: Gaza

Σάββατο: In vitro - Stitching Palestine

Την Κυριακή θα προβληθεί μια ταινία από τη Βηθλεέμ, ενώ μετά την προβολή θα ακολουθήσει γιορτή της Παραμονής των Χριστουγέννων.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ