ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τρίτη 23 Μάρτη 2004
Σελ. /40
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Απαξίωση της Εθνικής Πινακοθήκης

Τα άμεσα και χρόνια προβλήματα της Εθνικής Πινακοθήκης παρουσίασε στον υφυπουργό Πολιτισμού, Π. Τατούλη, η διευθύντρια Μαρίνα Λαμπράκη - Πλάκα σε επίσκεψη του πρώτου (19/3). Στα άμεσα προβλήματα περιλαμβάνεται η έκθεση του Βρετανού γλύπτη Χένρι Μουρ, η οποία όμως αποσύρθηκε από το πρόγραμμα της Πολιτιστικής Ολυμπιάδας, με την διευθύντρια να το μαθαίνει αυτό δύο εβδομάδες πριν τις εκλογές. Η έκθεση προγραμματίστηκε να εγκαινιάσει (αρχές Ιουνίου) τη Γλυπτοθήκη στο Γουδί. Καθώς η απόσυρση της έκθεσης οφείλεται σε οικονομικούς λόγους, η Πινακοθήκη ψάχνει τώρα σε «χορηγό» τα 500.000 ευρώ για τη μεταφορά και έκθεση των έργων! Διαδικασία που πρέπει να λήξει, το αργότερο, μέχρι τα τέλη Απριλίου. Αλλά και η Γλυπτοθήκη αποτελεί πρόβλημα, αφού, ενώ το κτίριο «θα» παραδοθεί στα τέλη Μάη, δεν υπάρχει ακόμη προσωπικό για τη στελέχωσή του, ενώ τα 205.000 ευρώ ενοίκιο που πρέπει να καταβάλλει η Πινακοθήκη δεν έχουν δοθεί στην τακτική, ετήσια χρηματοδότησή της! Χωρίς προσωπικό, όμως, θα εγκαινιαστεί στις 2/5 και το παράρτημα της Εθνικής Πινακοθήκης στο Ναύπλιο, στο κτίριο του παλαιού νοσοκομείου της πόλης, το οποίο αναπαλαιώθηκε και εξοπλίστηκε με χορηγία του Ιδρύματος Ωνάση!

«Παγωμένο» είναι και το έργο της επέκτασης της Εθνικής Πινακοθήκης κατά 6.000 τ.μ. σε βάθος και σε επεκτάσεις, λόγω έλλειψης κρατικής χρηματοδότησης. Σύμφωνα, με την Μ. Λαμπράκη - Πλάκα, ενώ ολοκληρώθηκε η προμελέτη, η διαδικασία σταμάτησε, γιατί δε δόθηκαν 600 εκ. δρχ. από εθνικούς πόρους, ώστε να ολοκληρωθούν οι οριστικές μελέτες και να ενταχθεί το έργο στο Γ' ΚΠΣ. Για το θέμα ο Π. Τατούλης απάντησε «θα δούμε τι δυνατότητες υπάρχουν και θα βάλουμε σίγουρα σε κάποια χρονοδιαγραμματική βάση την αντιμετώπιση του προβλήματος».

Σε επίσκεψή του (19/3) και στο Εθνικό Θέατρο, ο υφυπουργός είπε «Οχι στην ανεξέλεγκτη επιδοματική πολιτική» στον πολιτισμό, προσθέτοντας ότι στο ΥΠΠΟ θα δημιουργηθούν «σταθερές δομές», που δεν αλλάζουν μαζί με τις κυβερνήσεις. Μίλησε για «νέες πολιτικές» στον πολιτισμό, αν και το πρόγραμμα της ΝΔ δεν αλλάζει την κυρίαρχη αντίληψη για τον πολιτισμό. Από την πλευρά του, ο διευθυντής του Εθνικού Θεάτρου, Νίκος Κούρκουλος, χαρακτήρισε «καλό σημάδι για τον πολιτισμό την ανάληψη του ΥΠΠΟ από τον Κ. Καραμανλή»...

Πάντως, ο σκηνοθέτης και μέλος του ΔΣ του Εθνικού, Κώστας Τσιάνος, ζήτησε την επίσπευση των διαδικασιών για την ολοκλήρωση των εργασιών του κτιρίου.

  • Νέος Γενικός Γραμματέας του ΥΠΠΟ θα είναι ο Χρήστος Ζαχόπουλος.
«Κλασική Συνταγή», δισκογραφημένη

Πριν πέντε χρόνια μια «σπείρα», που σημαίνει μια ομάδα, ξεκίνησε στο θέατρο «Ροές» να «ψάχνεται» για να βρει έναν κατάδικό της μουσικοθεατρικό τρόπο έκφρασης. Η ομάδα, με πολλή δουλιά, άρχισε να αναπτύσσει μια ελικοειδή τροχιά. Οπως δούλευε έτσι και ονομάστηκε: «Σπείρα-Σπείρα». Ολοι, πλην ενός, ήταν νέοι και άπειροι, που σημαίνει πρόσφοροι για κάτι καινούριο. Ο ένας - ο οποίος είχε την ιδέα και την πρωτοβουλία για τη δημιουργία της ομάδας - «τρωγόταν» από καιρό να κάνει κάτι ολότελα διαφορετικό, απ' όσα - και με πολλές μεγάλες επιτυχίες - είχε μέχρι τότε κάνει. Και τό 'κανε, ξέροντας πως «πήγαινε αντίθετα στην "πιάτσα" του τραγουδιού και ότι κάποιοι θα τον "τιμωρούσαν"». Και ότι αυτό θα σήμαινε δυσκολίες στην εξεύρεση στέγης, οικονομική δυσπραγία, και θα απαιτούσε υπομονή, επιμονή και ακάματη δουλιά.

Λέμε για το Σταμάτη Κραουνάκη, δημιουργό της πεντάχρονης «Σπείρας-Σπείρας», η οποία όχι μόνο άντεξε, αλλά και γιόρτασε τα πεντάχρονά της, παρουσιάζοντας χτες στην «Αθηναΐδα» (όπου στεγάζει τις δύο παραγωγές της, την «Κλασική συνταγή» και τη «Συνωμοσία των λουκουμάδων»), ένα διπλό cd με τίτλο «Κλασική Συνταγή (Θέαμα τραγουδιών για μουσικό θίασο + 2 πιάνα)» (έκδοση της «RED RECORDS»). Της μουσικοθεατρικής παράστασης που σημειώνει για δεύτερο χρόνο μεγάλη επιτυχία. Μια παράσταση που προσέλκυσε μέχρι τώρα 30.000 θεατές, στις 50 περίπου παραστάσεις που έδωσε την περίοδο 2002-2003 και 200 παραστάσεις την περίοδο 2003-2004, τις οποίες θα αυξήσει καθώς η «Κλασική Συνταγή» θα εξακολουθεί να «μαγειρεύεται», μέχρι την Κυριακή των Βαΐων και από την Κυριακή του Πάσχα και μέχρι τις 2 του Μάη (οι ημερομηνίες αυτές ισχύουν και για την παιδική «Συνωμοσία των λουκουμάδων»). Το διπλό cd συνοδεύεται και με 20λεπτης διάρκειας dvd, που προσφέρει μερικές «γεύσεις» της παράστασης.

«Με τη "Σπείρα-Σπείρα" πεινάσαμε, σχεδόν, πέντε χρόνια. Και βέβαια, κανένας δεν περίμενε ότι θα αντέχαμε, θα φτάναμε την πενταετία και θα είχαμε και τόση επιτυχία, ώστε να γίνει και διπλός δίσκος η "Κλασική Συνταγή"», είπε χτες, γεμάτος χαρά, ο Σταμάτης Κραουνάκης, για να υπογραμμίσει, με μια δόση πικρού χιούμορ: «Το cd τελειώνει με τη θρασύτατη λέξη "Νικήσαμε", την οποία στην παράσταση λέω κλαίγοντας. Το "νικήσαμε" απαντά στους "κακούς" εαυτούς μας, στα όρια της αντοχής των "κανονικών" καλλιτεχνών και στην άποψη ότι μόνο το επιχορηγούμενο θέατρο αντέχει».

Νέες παραστάσεις

Η Αλέκα Παΐζη, στην «Ντάμα Κούπα»
Η Αλέκα Παΐζη, στην «Ντάμα Κούπα»
Πρεμιέρα σήμερα, στο θέατρο «Εμπρός», του έργου «Ουντ», του Βρετανού Χάουαρντ Μπάρκερ, σε σκηνοθεσία Ασπας Τομπούλη. Το έργο διηγείται την ιστορία μιας μοναχικής γυναίκας που περιμένει τον εραστή της. Η ερωτική της ανυπομονησία εκφράζεται με αναφορές σε πράξεις βίας, οι οποίες συνδέονται με τον αγαπημένο της, ο οποίος άλλοτε εμφανίζεται ως ιδανικός εραστής και άλλοτε ως δαιμονική εξουσία. Παίζουν: Ιωάννα Παγιατάκη και Σοφία Λιάκου. Μετάφραση Ελση Σακελλαρίδου - Ασπα Τομπούλη, σκηνικά Σίμου Καραφύλλη, κοστούμια Κλερ Μπράισγουελ, μουσική Πλάτωνα Ανδριτσάκη, επιμέλεια κίνησης Σταυρούλας Σιάμου.

  • Η Αλέκα Παΐζη ξανασυναντά την «Ντάμα Κούπα», τη μοναχική ηρωίδα, του ομώνυμου έργου του Φρανκ Μακγκίνις, στο «Εμπρός», από τις 25/3, κάθε Πέμπτη (9.15 μμ) και Κυριακή (8 μμ) για λίγες παραστάσεις. Ο μονόλογος του Ιρλανδού συγγραφέα παρουσιάζεται σε σκηνοθεσία Ασπας Τομπούλη, μετάφραση Χριστίνας Μπάμπου-Παγκουρέλλη, σκηνικά Σίμου Καραφύλλη, κοστούμια Κλερ Μπράισγουελ και μουσική Νίκου Βίττη. Το έργο πρωτοπαρουσιάστηκε στη χώρα μας στους «Μονολόγους 2003» της Πολιτιστικής Ολυμπιάδας. Μια ηλικιωμένη γυναίκα, με ένα σάκο στην πλάτη, περιφέρεται σαν αερικό στις όχθες ενός ποταμού, μιλώντας στα χέρια της και στις φιγούρες μιας τράπουλας που μεταφέρει. Ολος ο μονόλογος, που εκτυλίσσεται σε απροσδιόριστο χρόνο και τόπο, είναι η διαρκής προσπάθεια της γυναίκας να θυμηθεί το φοβερό γεγονός που σημάδεψε τη ζωή της. Η συγκλονιστική ιστορία της στηρίζεται σε πραγματικά γεγονότα που συνέβησαν σε κάποια αγροτική περιοχή της Ιρλανδίας και τα αφηγήθηκε στο συγγραφέα η τραγουδίστρια Μέιρντ Ντομχνάιλ.
  • Πρεμιέρα σήμερα, στο «Χυτήριο» του έργου «Η ομορφάσχημη» του Νίκου Καχτίτση, σε σκηνοθεσία - δραματουργική επεξεργασία Δημοσθένη Παπαδόπουλου, σκηνικά - κοστούμια Ντόρας Λελούδα. Παίζουν: Σοφία Σεϊρλή, Βαγγέλης Βαφείδης. Μια Εβραία αφηγείται τη ζωή της στη διάρκεια του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου, σ' έναν από τους εραστές που αλιεύει κάθε τόσο σε καφενεία. Το παρελθόν, το παρόν, η μνήμη, η μοναξιά, η απώλεια, η επιθυμία για ζωή, δυνατή σ' όλες τις εποχές, ενώνονται με αφορμή το διήγημα του σημαντικού - αν και παραγνωρισμένου - Ελληνα λογοτέχνη της μεταπολεμικής πεζογραφίας, Ν. Καχτίτση, που πέθανε το 1970 στα 44 του χρόνια.
Βραβεία του 6ου Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ

Από το βραβευμένο ντοκιμαντέρ της Εύας Στεφανή «Το κουτί»
Από το βραβευμένο ντοκιμαντέρ της Εύας Στεφανή «Το κουτί»
Το πρώτο βραβείο για ντοκιμαντέρ κάτω των 45` του 6ου Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης «Εικόνες του 21ου Αιώνα», που έληξε την Κυριακή και που συνοδεύεται από το χρηματικό έπαθλο των 5.000 ευρώ, απονέμεται στην ταινία: «Το Κουτί» της Εύας Στεφανή. Το δεύτερο βραβείο στην ίδια κατηγορία που συνοδεύεται από το χρηματικό έπαθλο των 3.000 ευρώ απονέμεται εξ ημισείας στις ταινίες: «Πλατεία Ηρώων» του Θόδωρου Καλέση και «Λέρος. Η ελευθερία είναι θεραπευτική» του Ανδρέα Λουκάκου.

Το πρώτο βραβείο για ντοκιμαντέρ άνω των 45`, που συνοδεύεται από το χρηματικό έπαθλο των 12.000 ευρώ, απονέμεται στην ταινία: «Καλοκαιρινές αστραπές» του Νίκου Λυγγούρη και το δεύτερο στην ίδια κατηγορία, που συνοδεύεται από το χρηματικό έπαθλο των 7.000 ευρώ, απονέμεται εξ ημισείας στις ταινίες: «Γιάννης Κούρος: Αενάως Κινούμενος» του Ηλία Γιαννακάκη και «Θα βγάλω φτερά» της Αννέτας Παπαθανασίου.

Τιμητικές διακρίσεις (2.000 ευρώ εκάστη) απέσπασαν οι μοντέρ Τάκης Γοργορίνης και Αλέκος Σαμψωνίδης για το «Κουτί» της Εύας Στεφανή και ο Θόδωρος Μαραγκός για το σενάριο της ταινίας «Ο Θεός είναι αόρατος γιατί είναι μικροσκοπικός». Επίσης, εύφημος μνεία δόθηκε στην «Αλλη πλευρά» της Κυριακής Μάλαμα. Η επιτροπή της FIPRESCI βράβευσε ομόφωνα την ταινία του διεθνούς τμήματος «Ξυπόλυτοι στο Χεράτ» του Ματζίντ Ματζιντί. Τέλος, το Βραβείο Κοινού ΕΡΤ-3 (3.000 ευρώ) απονεμήθηκε στην ταινία «Η εταιρία» των Μαρκ Ακμπάρ και Τζένιφερ Αμποτ.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ