ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τετάρτη 29 Σεπτέμβρη 2004
Σελ. /40
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Τιμή στον Ερμή Μουρατίδη

Τον σκηνοθέτη και συγγραφέα Ερμή Μουρατίδη τίμησαν η Παμποντιακή Ομοσπονδία Ελλάδας, ο Σύλλογος Καυκασίων Καλαμαριάς και ο Πολιτιστικός Οργανισμός του Δήμου Καλαμαριάς με εκδήλωσή τους (26/9) στο θέατρο «Μελίνα Μερκούρη», στην Καλαμαριά.

Για τον Ερμή Μουρατίδη και για το έργο ζωής του, την τετράτομη ιστορική μελέτη «ΠΟΝΤΙΑΚΟ ΘΕΑΤΡΟ», μίλησε ο δημοσιογράφος Πάνος Καισίδης, ο οποίος τόνισε ότι χάρη στην πολυετή, επίπονη και συστηματική δουλιά του τιμώμενου, ήρθε στο φως το ελληνικό θέατρο του Μικρασιατικού Πόντου, της Νότιας Ρωσίας, της Κριμαίας και της Ουκρανίας, δηλαδή όλο το Ποντιακό Θέατρο. Ενα θέατρο απομονωμένο, άγνωστο και περιφρονημένο, όπως σημείωσε.

Οι ομιλητές στην εκδήλωση, τόνισαν ότι με αυτό το έργο ο Ε. Μουρατίδης κατέγραψε και ανάλυσε την εξέλιξη του Ποντιακού Θεάτρου από το 1810 μέχρι σήμερα, διασώζοντας με συστηματικό τρόπο τα τεκμήρια της θεατρικής δραστηριότητας δύο αιώνων του Ελληνισμού στον Πόντο, στην τσαρική και στη συνέχεια στη μετεπαναστατική Ρωσία και στην Ελλάδα. Ο Ερμής Μουρατίδης αναζήτησε τις ρίζες του Ποντιακού Θεάτρου, ταξιδεύοντας σε πολλές περιοχές της χώρας μας και στο εξωτερικό για να συγκεντρώσει πολύτιμες μαρτυρίες, άρθρα, χειρόγραφα θεατρικών κειμένων, που βρίσκονταν σε βιβλιοθήκες, σε ιδιωτικές συλλογές κλπ.

Ο τιμώμενος, αναφερόμενος στον τρίτο τόμο του έργου του, επισήμανε ότι «αυτό που δεν είναι γνωστό, αλλά αποτελεί γεγονός, είναι ότι το σοβιετικό καθεστώς στήριξε με κάθε μέσο το Ποντιακό Θέατρο». Πρόσθεσε, όμως, ότι το θέατρο αυτό δε διδάσκεται στα πανεπιστημιακά τμήματα θεατρικών σπουδών και στις δραματικές σχολές, ενώ ευκαιριακά ανεβάστηκαν ποντιακά θεατρικά έργα στο ΚΘΒΕ, αλλά όχι στο Εθνικό Θέατρο. Σημειώνεται ότι τρία από τα καλύτερα ποντιακά θεατρικά έργα ανεβάστηκαν στο ΚΘΒΕ, σε σκηνοθεσία του Ερμή Μουρατίδη.

Την εκδήλωση παρακολούθησαν πλήθος κόσμου, εκπρόσωποι πολλών ποντιακών σωματείων και της «Ευξείνου Λέσχης», ο δήμαρχος Καλαμαριάς, ο αντινομάρχης Δ. Ψωμιάδης, ο Θεοδόσης Κωνσταντινίδης, μέλος του ΠΓ της ΚΕ του ΚΚΕ, επικεφαλής κλιμακίου του Κόμματος, οι νομαρχιακοί σύμβουλοι της ΠΑΣΥ Μ. Σπυριδάκης και Γ. Ζιώγας, ο πρόεδρος του ΔΣ του ΚΘΒΕ Ν. Μαρκαντωνάκης, ο πρόεδρος του Δημοτικού Συμβουλίου Καλαμαριάς, δημοτικοί σύμβουλοι, ηθοποιοί κ.ά.

Νέα απώλεια για το βιβλίο

Μετά το θάνατο της Διδώς Σωτηρίου, οι εκδόσεις «Κέδρος» έχασαν έναν ακόμα άνθρωπο, ο οποίος πρόσφερε πολλά στην Ελλάδα και στο εξωτερικό για την υπόθεση του ελληνικού και ξένου προοδευτικού βιβλίου και τον οποίο τίμησε με μετάλλιό της η Πανελλήνια Ομοσπονδία Εκδοτών - Βιβλιοπωλών (1999).

Αναφερόμαστε στον 92χρονο Λάμπη Ράππα, ο οποίος κηδεύεται σήμερα από το νεκροταφείο του Ζωγράφου. Ο Λάμπης Ράππας γεννήθηκε το 1912 στον Πόρο της Τροιζηνίας. Με την οικογένειά του εγκαταστάθηκε στην Αίγυπτο, όπου έζησε μέχρι το 1942. Σπούδασε στην «Αμπέτειο» Σχολή Καΐρου. Εργάστηκε στο παράρτημα της Ιονικής Τράπεζας στην Αίγυπτο και από το 1936-1942 στην επιχείρηση του αδελφού του, στην Αλεξάνδρεια. Σ' αυτό το διάστημα εντάσσεται στις ελληνικές αριστερές οργανώσεις «Αντιφασιστική Οργάνωση» και «Ειρηνιστική Ενωση», στις οποίες μετέχουν και σπουδαίοι λογοτέχνες, όπως οι Στρατής Τσίρκας και Θεοδόσης Πιερίδης και μετέχει στην αντίσταση της Μέσης Ανατολής. Το 1945 εγκαθίσταται στην Αθήνα, όπου αναλαμβάνει τη διοικητική και τεχνική διεύθυνση των εκδόσεων του ΚΚΕ «Νέα Βιβλία». Το 1947 συλλαμβάνεται και εξορίζεται στην Ικαρία, από όπου αποφυλακίζεται με απόφαση του Σοφούλη για αποσυμφόρηση των φυλακών. Το 1948 καταφεύγει στο Βουκουρέστι, όπου διευθύνει τις εκδόσεις «Νέα Ελλάδα».

Το 1964 επαναπατρίζεται και εργάζεται στις εκδόσεις «Θεμέλιο». Με τη δικτατορία καταφεύγει στο Παρίσι, όπου εργάζεται στον οίκο «Ρομπέρ Λαφόν». Επιστέφει στην Ελλάδα και το 1971 δημιουργεί δικό του οίκο, εκδίδοντας τη σειρά «Προβλήματα του καιρού μας» και το 1972 αρχίζει τη συνεργασία του με τον «Κέδρο».

Φεστιβάλ Κουκλοθεάτρου

Το Φεστιβάλ Κουκλοθεάτρου και Παντομίμας που διοργανώνει ο Δήμος Κιλκίς, για έκτη συνεχή χρονιά, ανοίγει την αυλαία του στις 2 και διαρκεί μέχρι τις 10 Οκτώβρη, με τη συμμετοχή 13 θιάσων από 8 χώρες του κόσμου (Ελλάδα, Τσεχία, Αλβανία, Ιαπωνία, Γαλλία, Ισπανία, Ιταλία, Βουλγαρία) που θα παρουσιάσουν παραστάσεις κουκλοθεάτρου, παντομίμας, μαριονέτας, θεάτρου αντικειμένων, μαριονέτες με νήμα, θεάτρου σκιών κ.ά.

Εχοντας πρωταρχικό στόχο το φεστιβάλ να προωθήσει την τέχνη του κουκλοθεάτρου και της παντομίμας στην Ελλάδα, οργανώνει εκπαιδευτικά προγράμματα για εκπαιδευτικούς, ηθοποιούς και σπουδαστές, με τη συνεργασία φορέων ελληνικών και ξένων, ενώ οι παραστάσεις που φιλοξενούνται παρουσιάζουν ποικιλία εκφραστικών μέσων. Το φεστιβάλ ξεκινάει με τον γιαπωνέζικο θίασο «Γιούκιζα» που παρουσιάζει παραβολές από τη γιαπωνέζικη παράδοση, καθώς και μια μικρή διδασκαλία για το γιαπωνέζικο κουκλοθέατρο. Στη διάρκεια του φεστιβάλ θα πραγματοποιηθούν ακόμη σεμινάρια, διαγωνισμοί, εργαστήρια στα σχολεία του Κιλκίς και εκθέσεις. Οι παραστάσεις θα δίνονται καθημερινά στις 12 το μεσημέρι και στις 8 το βράδυ στο συνεδριακό κέντρο του Δημαρχείου Κιλκίς.

Πού πάει η κοινωνία;

Ολοι οι κριτικοί την ύμνησαν. Είναι μια ακόμη απόδειξη του νέου «θαύματος» του παγκόσμιου κινηματογράφου και συντελείται στο Ιράν. «Θαύμα» μοναδικό, σήμερα, το οποίο γίνεται με ελάχιστα χρήματα, αλλά με τα «αμύθητα πλούτη» της αγάπης, της έγνοιας, του καημού και του θαυμασμού Ιρανών κινηματογραφιστών για τον αδικημένο, εκμεταλλευόμενο, στερούμενο και τα στοιχειώδη, ιρανικό λαό. Αναφερόμαστε στην ταινία «Τα παιδιά του πετρελαίου», του Ιμπραήμ Φορούζες, που προβάλλει μόνο το «Φιλίπ». Μια αίθουσα, που τάχθηκε να υπηρετεί την πραγματικά προοδευτική και ποιοτική κινηματογραφική δημιουργία, και μάλιστα με επίκεντρο την αυριανή ελπίδα της κοινωνίας, το παιδί.

«

Τα παιδιά του πετρελαίου» δεν είναι απλά μια ποιοτική και συνταρακτική ταινία. Είναι και πολιτική, καθαρά ταξική ταινία. Πώς να μη συνταραχτείς με την εγκατάλειψη μιας γυναίκας από τον άντρα της, των παιδιών από τον πατέρα τους; Από τον ολοήμερο αγώνα της μάνας, με κίνδυνο της ζωής της, να εξασφαλίσει ψωμί στα τρία παιδιά της, και να χτίζει κρυφά, νύχτα, μέσ' στη βροχή, με τα χέρια της, το γκρεμισμένο σπιτικό της, που κι αυτό το χρωστά στον τοκογλύφο; Από τον αγώνα της να γλιτώσει από τα νύχια του τοκογλύφου το ανήλικο κορίτσι της; Από την αγάπη, το σεβασμό, τη συμπόνια των δυο μεγαλύτερων παιδιών για τη μάνα; Από τον υπεράνθρωπο, ακόμα και για ενήλικο, αγώνα του ανήλικου αγοριού της για το ψωμί της οικογένειας, για να γλιτώσει η αδελφή και το σπίτι τους από τον τοκογλύφο, ένα αγόρι που διακινδυνεύει και να πέσει σε γκρεμό, ακροβατώντας πάνω σε πετρελαιοαγωγό; Πώς να μη συνταραχτείς από την αλληλεγγύη των συνομηλίκων φίλων του αγοριού, παιδιών αδικημένων από τις ξένες πετρελαιοεταιρίες, οι οποίες καρπώνονται το «μαύρο χρυσό» και του Ιράν;

Πήγαμε να δούμε την ταινία. Οταν τέλειωσε η πρώτη προβολή, από την αίθουσα βγήκε μόνον ένα ζευγάρι ηλικιωμένων. Ηταν συνταραγμένοι από την «αριστουργηματική ταινία», αλλά και θλιμμένοι που «δεν τρέχει όλος ο κόσμος να τη δει». Οταν η υπογράφουσα μπήκε στην αίθουσα για τη βραδινή προβολή, είδε έναν ακόμα θεατή! Οσο προβαλλόταν η ταινία, τόσο η πίκρα γινόταν οργισμένο ερώτημα: Πού βαδίζει η κοινωνία μας, ποια «τύχη» περιμένει το λαό, όταν και οι άνθρωποι, που υπερασπίζονται τα δίκια των λαών και εναντιώνονται στον ιμπεριαλισμό του αχόρταγου, παγκοσμιοποιούμενο κεφαλαίου, αδιαφορούν για την τέχνη που υπερασπίζεται τον πάσχοντα άνθρωπο και τον ηρωικό αγώνα του;


Α. Ε.

Κύκλους μαθημάτων ζωγραφικής και κατασκευής κούκλας, διοργανώνει το τμήμα Εκπαιδευτικών Προγραμμάτων του Μουσείου Μπενάκη. Συγκεκριμένα, το πρόγραμμα με τίτλο «Ζωγραφίζοντας στο Μουσείο», περιλαμβάνει 8 μαθήματα με την ζωγράφο Μαρία Σωνιέ. Απευθύνεται σε παιδιά ηλικίας 8 έως 12 ετών. «Οταν τα παραμύθια ζωντανεύουν» ονομάζεται το εργαστήρι κουκλοθεάτρου. Υπεύθυνη, η Εφη Μπαρτσώτα. Και τα δύο εργαστήρια ξεκινούν στις 23 του Οκτώβρη. Δηλώσεις συμμετοχής: 210.3671.043 και 210.3671.044.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ