ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σάββατο 4 Νοέμβρη 2000
Σελ. /40
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Δύο χρόνια κλειστό το Εθνικό Θέατρο

Κλειστό για δύο ολόκληρα χρόνια, από το καλοκαίρι του 2002 μέχρι το 2004, θα παραμείνει το Εθνικό Θέατρο - όπως ανακοίνωσε χτες ο υπουργός Πολιτισμού, Θόδωρος Πάγκαλος, μετά από τη συνάντηση που είχε, χτες το μεσημέρι, με τον καλλιτεχνικό διευθυντή του Εθνικού, Νίκο Κούρκουλο, προκειμένου «να παραδοθεί ένα φαντασμαγορικό θέατρο» ενόψει των Ολυμπιακών Αγώνων», όπως είπε. Τα πάντα πια γίνονται για τους Ολυμπιακούς Αγώνες.

Στη συζήτηση που είχαν αποφάσισαν την αποκατάσταση του κτιρίου Τσίλερ (στατική επάρκεια, υδραυλικά και ηλεκτρικά συστήματα, αποκατάσταση κάποιων ρωγμών που εντοπίστηκαν κάτω από τη λαδομπογιά). Παράλληλα, ξεκινά η κτιριολογική μελέτη στο πίσω μέρος του κτιρίου του Εθνικού και το πολύ σε ένα χρόνο θα πρέπει να κατατεθεί μελέτη, ώστε να προκηρυχτεί διαγωνισμός. Στο νέο κτίριο θα διατηρηθούν δύο επίπεδα γκαράζ και πρόσθετο χαμηλό κτίριο, με αίθουσα 1.000 θέσεων. Εκεί θα στεγαστούν, επίσης, οι οικονομικές υπηρεσίες του θεάτρου και η Δραματική Σχολή του.

Οσο για το διάστημα των δύο χρόνων που θα κλείσει το Εθνικό, ανακοινώθηκε ότι οι δραστηριότητες του θεάτρου - που ασφαλώς θα είναι περιορισμένες - θα μεταφερθούν σε άλλους χώρους που «θα βρεθούν», με πιο πιθανό το Εθνικό Ωδείο, το οποίο επίσης θα αποκατασταθεί.

Το κόστος μόνο της αποκατάστασης του υπάρχοντος κτιρίου ανέρχεται στα 10 δισ., το οποίο θα καλυφθεί από το Γ΄ Κοινοτικό Πλαίσιο Στήριξης.

Θανάσης Βέγγος... παντός καιρού

Ποιος μπορεί να έχει τρέξει στη ζωή περισσότερο από τον Θανάση Βέγγο; Ο ίδιος ο Θανάσης Βέγγος! Και έτσι λέει ο ίδιος, γιατί πράγματι έτρεξε αφάνταστα πολύ, από πάθος για την τέχνη του, αλλά και για να επιβιώσει σε κάθε περισσότερο ή λιγότερο χαλεπό καιρό. Γι' αυτό νιώθει και λέει «είμαι άνθρωπος παντός καιρού». Η φράση αυτή του Θανάση Βέγγου, τιτλοδότησε το βιβλίο του συγγραφέα και ιδρυτή των εκδόσεων «Αιγόκερως», Γιάννη Σολδάτου «Ενας άνθρωπος παντός καιρού», που αφορά στη μακρόχρονη καλλιτεχνική προσφορά αυτού του κορυφαίου, δικαίως λαοφιλέστατου, πραγματικά και ουσιαστικά λαϊκού, πολύπλευρου δημιουργού.

Στην παρουσίαση του βιβλίου του Γ. Σολδάτου (2/11) στο «Βιβλιορυθμό», με την οποία εγκαινιάστηκαν οι εκδηλώσεις του ανακαινισμένου χώρου των εκδόσεων Σαββάλα, «έτρεξαν» πολλοί θαυμαστές, φίλοι και ομότεχνοι του Θανάση Βέγγου. Μόνον ο ίδιος δεν έτρεξε... Η πασίγνωστη σεμνότητά του τον κράτησε μακριά από αυτή την εκδήλωση για τον οποίο τιμητικά μίλησαν και έστειλαν γράμματα παλιοί και νεότεροι συνεργάτες και φίλοι του. Πρώτος, με γράμμα του από το εξωτερικό, εξέφρασε συντροφικές μνήμες από τη Μακρόνησο, αισθήματα αγάπης και εκτίμησης στον «αδελφό» του Θανάση Βέγγο, ο Νίκος Κούνδουρος, με τον σπουδαίο «Δράκο» του οποίου άρχισε η κινηματογραφική καριέρα του Βέγγου. Ακολούθησαν τα θερμά λόγια της επί πενήντα χρόνια φίλης του, πρωταγωνίστριας στο «Δράκο», συναγωνίστριάς του σε διάφορους αγώνες Μαργαρίτας Παπαγεωργίου, η οποία μαζί με τον Κούνδουρο έστρωσαν, πριν πολλά χρόνια, το νυφικό κρεβάτι του Θανάση Βέγγου και της ακριβής του συντρόφισσας Ασημίνας, σ' ένα μικρό φτωχικό καμαράκι, σε μια φτωχογειτονιά της Αθήνας. Με γράμμα του ο Ντίνος Δημόπουλος διηγήθηκε ότι «ο μόνος υπέροχος χωροφύλακας που είδε στη ζωή του, ο μόνος που να μην κρατά όπλο, αλλά λουλούδι, ήταν ο Βέγγος, στην ταινία "Μανταλένα"». Ο Ντίνος Κατσουρίδης μίλησε για το «λάθος» πολλών που πιστεύουν ότι ο Βέγγος, σαν ηθοποιός, αυτοσχεδίαζε στις ταινίες του, και υπογράμμισε την επίμονα, συστηματικά, εξαντλητικά σχεδιασμένη ερμηνευτική προετοιμασία του Βέγγου για κάθε ρόλο του, για τον τέλειο συγχρονισμό της εικόνας του (κίνηση, χειρονομία, έκφραση προσώπου) με το λόγο του. Ο Γιώργος Λαζαρίδης τον αποκάλεσε «εθνικό» ηθοποιό, «θαυμάσιο επαγγελματία», «σπάνιο ταλέντο» οργανωμένο ερμηνευτικά και όχι αυτοσχεδιαστή και - υπονοώντας ίσως το κείμενο του Κώστα Γεωργουσόπουλου που περιλαμβάνει το βιβλίο του Γ. Σολδάτου, διατηρώντας μια στρεβλή, αστική αντίληψη για τον Καραγκιόζη - επέκρινε όσους συγκρίνουν τον Βέγγο με τον αξιολάτρευτο ήρωα Θεάτρου Σκιών, τον οποίο αποκάλεσε «τουρκόσπορο», «άθλιο» και άλλα παρόμοια.

Ευτυχώς ομιλητής ήταν και ο Κώστας Γεωργουσόπουλος, ο οποίος παραπέμποντας στην παγκόσμια ιστορία του θεάτρου, υπερασπίστηκε τον υποκριτικό αυτοσχεδιασμό ως μια συστηματική επεξεργασία θεατρικών κωδίκων μεγάλων μαστόρων («κάθε άλλο παρά αυθορμησία είναι ο αυτοσχεδιασμός» τόνισε), αλλά και την τέχνη του «Ελληνα, με ελληνική λαλιά, ελληνικές "τιμές" και επαγγέλματα (λ.χ. δήμαρχος, γιατρός), Καραγκιόζη», παραπέμποντας σε κορυφαίους μελετητές του Καραγκιόζη. Και υπογραμμίζοντας: «τέτοιος Καραγκιόζης, ένας σπουδαίος λαϊκός ηθοποιός, είναι ο Βέγγος». Τιμητικά για τον Βέγγο μίλησε ο Παντελής Βούλγαρης, ομολογώντας ότι στις «Ησυχες μέρες του Αυγούστου» και στο «Ολα είναι δρόμος», θέλησε να αναδείξει όχι το γνωστό Βέγγο, αλλά το δραματικό στοιχείο, το «συλλογισμένο βλέμμα του Βέγγου». Αλλά και ο Θόδωρος Αγγελόπουλος, ο οποίος είπε, έβαλε τον Βέγγο στο «Βλέμμα του Οδυσσέα», μέσα στο χιονισμένο τοπίο, να λέει τη φράση ενός μακιγιέρ - συνεργάτη του στο «Θίασο», «Μωρή φύση μόνη σου είσαι, μόνος μου κι εγώ, φάε ένα μπισκότο», γιατί «μόνον ο Βέγγος θα μπορούσε να πει αυτή τη φράση τόσο μοναδικά».


Α. Ε.

Ενα θύμα του μακαρθισμού
Λος Αντζελες (1/11/2000):

Ο Ρινγκ Λάρντνερ ο νεότερος, ο βραβευμένος με Οσκαρ σεναριογράφος, που φυλακίστηκε και μπήκε στη μαύρη λίστα του Χόλιγουντ τη δεκαετία του '50, την εποχή που ο μακαρθισμός καταδίωκε τους κομμουνιστές καλλιτέχνες, πέθανε σε ηλικία 85 ετών από καρκίνο, όπως ανακοίνωσε προχθές ο γιος του.

Ο Λάρντνερ ήταν ο τελευταίος από την περίφημη ομάδα των «Δέκα του Χόλιγουντ», ομάδα επώνυμων καλλιτεχνών που αρνήθηκαν να συνεργαστούν με την Επιτροπή Αντιαμερικανικών Ενεργειών, στην οποία προήδρευε ο γερουσιαστής Τζόζεφ Μακάρθι, και γι' αυτό διώχτηκαν, κάποιοι φυλακίστηκαν και πολεμήθηκαν επαγγελματικά.

Ο Λάρντνερ για να επιζήσει, έγραψε δεκάδες σενάρια, τα οποία υπέγραφε συνήθως με ψευδώνυμα. Είχε κερδίσει δύο Οσκαρ, το 1942 για τη «Γυναίκα της Χρονιάς» του Τζορτζ Στίβενς, με την Κάθριν Χέμπορν και τον Σπένσερ Τρέισι και το 1970 για το σατιρικό αντιπολεμικό φιλμ «MASH» του Ρόμπερτ Oλτμαν.

Ωστόσο, είναι πιο γνωστός για την «κλασική» απάντηση που έδωσε όταν κλήθηκε να καταθέσει στην Επιτροπή Αντιαμερικανικών Ενεργειών και ρωτήθηκε, αν ήταν ποτέ μέλος του Κομμουνιστικού Κόμματος. «Θα μπορούσα να σας απαντήσω όπως ακριβώς επιθυμείτε», είπε ο Λάρντνερ, που ήταν όντως κομμουνιστής. «Ομως, εάν το έκανα, αύριο το πρωί θα μισούσα τον εαυτό μου». Αυτή η φράση αποτελεί και τον τίτλο της αυτοβιογραφίας του.

Εκτός από τον Λάρντνερ, την ομάδα των «Δέκα του Χόλιγουντ» αποτελούσαν οι: Ντόναλντ Τράμπο, Αλμπερτ Μαλτζ, Σάμιουελ Oρνιτζ, Τζον Χάουαρντ Λόουσον, Χέρμπερτ Μπάιμπερμαν, Ρόμπερτ Αντριαν Σκοτ, Λέστερ Κόουλ, Αλβα Μπέσι και Eντουαρντ Ντμίτρικ.

Δύο ορχήστρες για τον Μπαχ

Ορχήστρα Δωματίου ΕΛΣ
Ορχήστρα Δωματίου ΕΛΣ
Ενα αφιέρωμα στα 250 χρόνια από το θάνατο του Γιόχαν Σεμπάστιαν Μπαχ θα παρουσιάσει η Ορχήστρα Δωματίου της ΕΛΣ (ΟΔΕΛΣ), την Πέμπτη (9/11), στις 8.30μμ, στην Εθνική Λυρική Σκηνή. Το πρόγραμμα που θα ερμηνεύσει περιλαμβάνει: το «Κοντσέρτο για δυο βιολιά σε ρε ελάσσονα BWV 1043», με σολίστ τους βιολονίστες Νίκο Καραγιάννη και Μιχάλη Βοριά, το «Κοντσέρτο για βιολί σε λα ελάσσονα BWV 1041», με σολίστ τον Γιάννο Μαργαζιώτη, το «Κοντσέρτο για βιολί και όμποε σε ρε ελάσσονα BWV 1060» με σολίστ τον Κώστα Τηλιακό (όμποε) και τον Αλέξη Θεοφυλάκτου (βιολί) και το «Κοντσέρτο για βιολί σε μι μείζονα για βιολί, έγχορδα και μπάσο κοντίνουο BWV 1042», με σολίστ τον εξάρχοντα της ορχήστρας Χάρη Χατζηγεωργίου.

  • Με ένα διαφορετικό τρόπο επέλεξε να τιμήσει το μεγάλο δημιουργό, με αφορμή την επέτειο, ο Σύλλογος «Ορχήστρα Δωματίου Αθηνών». Ο λόγος για την έκδοση που κυκλοφόρησε, στην οποία παρουσιάζεται η περίοδος του Μπαρόκ, η ζωή και το συνθετικό έργο του Μπαχ, η μουσική ορολογία της εποχής, καθώς και βιβλιογραφία και επίλεκτη δισκογραφία που αφορούν στο συνθέτη. Συγγραφέας του αφιερώματος είναι ο Αντώνης Γιαμβριάς, καλλιτεχνικός διευθυντής της «Ορχήστρας Δωματίου Αθηνών».
«Φτωχότερη» η βυζαντινολογία

Σε ηλικία 97 ετών «έφυγε» (1/11) ο διάσημος Αγγλος βυζαντινολόγος Στίβεν Ράνσιμαν, ο οποίος σπούδασε στο Ιτον και στο Τρίνιτι Κόλετζ του Κέμπριτζ, όπου διατέλεσε και καθηγητής μέχρι το 1938, ενώ δίδαξε και στο Πανεπιστήμιο της Κωνσταντινούπολης (1942-1945). Το 1940-'41 ήταν ακόλουθος Τύπου στη βρετανική πρεσβεία στη Σόφια και από 1945 έως 1947 ήταν αντιπρόσωπος του Βρετανικού Συμβουλίου στην Ελλάδα.

Λάτρης του βυζαντινού πολιτισμού, τον θεωρούσε ό,τι καλύτερο είχε να επιδείξει ο μεσαιωνικός κόσμος. Στο γνωστότερο έργο του, στην τρίτομη ιστορία των σταυροφοριών, καταδίκαζε τις σταυροφορίες ως «μία μακρόχρονη πράξη μισαλλοδοξίας» και την άλωση της Κωνσταντινούπολης από τους σταυροφόρους (1204), ως ένα από τα πιο καταστροφικά γεγονότα των σταυροφοριών και του Μεσαίωνα.

Το έργο του τιμήθηκε από την ελληνική πολιτεία, ενώ ένας δρόμος στο Μυστρά φέρει το όνομά του. Ο υπουργός Πολιτισμού, Θ. Πάγκαλος, με δήλωσή του υπογραμμίζει το θάνατο του βυζαντινολόγου ως μεγάλη και δυσαναπλήρωτη απώλεια για την επιστήμη.

Ξεκίνησαν, χτες, οι εργασίες του Γ' Συμποσίου «Ο "Αλλος" στο Μεταπολεμικό ελληνικό έργο», που διοργανώνει η Πανελλήνια Πολιτιστική Κίνηση και είναι αφιερωμένο στη μνήμη του Μίνου Βολανάκη (Αιόλου 9 και Πανδρόσου, 1ος όροφος). Το συμπόσιο συνεχίζεται, σήμερα και αύριο, στο Πνευματικό Κέντρο του Δήμου Αθηναίων. Συμμετέχουν 24 ομιλητές (καθηγητές πανεπιστημίων, συγγραφείς, σκηνοθέτες, ερευνητές), ενώ 12 ηθοποιοί, μεταξύ των οποίων οι Βέρα Ζαβιτσιάνου, Κώστας Καζάκος, Εύα Κοταμανίδου κ.ά., θα αποδώσουν σε εφτά αναλόγια αποσπάσματα έργων, στα οποία θα αναφερθούν οι ομιλητές.

Ακρόαση για άνδρες ηθοποιούς - χορευτές θα πραγματοποιήσει η Σοφία Σπυράτου, την Τετάρτη (8/11), στις 6μ.μ., στο Χοροθέατρο «Ροές» (Ιάκχου 14, Γκάζι), για τις ανάγκες των παραστάσεων που θα δώσει ο Διονύσης Σαββόπουλος στο Μέγαρο Μουσικής. Για πληροφορίες και δηλώσεις συμμετοχής οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να επικοινωνούν στο τηλέφωνο: 3479.426.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ